[VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_roodvos_

Re: [VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:04

wiew!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:44

hier is weer een update!

Deel 18: stiekem?

1….2….3….tillen!!

Onder luid gepuf en gesteun, help ik mee het zwarte paard op de truck te tillen.
Maar dat gaat nog niet zo makkelijk, zo’n beest weegt behoorlijk wat!
‘Oke, en nu hem goed in de gaten houden’ herhaalt de veearts.
- ‘Zal ik doen, heeft hij verder nog iets nodig?’ vraagt opa. ‘Een warme stal, hooi en voldoende water’ knikt de veearts. Een blij gevoel borrelt er vanbinnen omhoog en met een glimlach streel ik het dier nog eens over zijn zwarte vacht. Een poosje later zitten we allebei zuchtend in de auto, op weg naar huis.
Het is al donker als we het erf oprijden, alleen in de bijkeuken brand nog licht.
‘Nou kom, is kijken of hij van de truck af wil’ zegt opa.
Binnen een tel sta ik bij de truck en open de laadklep. Langzaam schuifel ik de grote kar naar binnen en tot mijn verbazing ligt hij al op zijn buik! ‘Hey jongen, beetje bijgekomen?’ vraag ik voorzichtig nog steeds in de sluip houding. Zijn felle ogen schieten heen en weer en zijn spieren spannen zich aan.
Nog enkele centimeters en mijn vingertoppen raken zijn vel. Langzaam beweegt mijn hand zich aaiend over zijn hals. Dan schiet hij overeind! Meteen zet ik een stap achteruit waardoor ik achterover val. Met een bons knal ik op de grond. ‘Marianne!! Wat gebeurt er?!’ roept opa geschrokken.
-‘Het is niks, ik struikelde’ zeg ik haastig terwijl ik overeind krabbel. Hoofdschuddend loopt opa weg.
De schrik zit er nog goed in als ik de teugel voorzichtig pak en hem langzaam overeind help.
Tot mijn verbazing gaat het heel makkelijk, hoewel hij behoorlijk verzwakt is.
Van top tot teen bekijk ik het paard is goed als we buiten staan: prachtige zwarte kleur, een mooi hoofd, schitterende ogen, alleen zijn vacht en hoeven…..eh? die zien er niet zo best uit!
‘Zet hem maar vast, dan halen we eerst het tuig is van hem af’ gromt de oude heer.
Behendig maak ik de singel los en til voorzichtig het zadel van zijn rug.
‘Pak maar wat van die groene zalf’ roept opa als ik het zadel een plek geef. Huh? Groene zalf?
Die gebruiken we alleen voor wonden? Mijn ogen speuren de kast af en al gauw heb ik het potje gevonden. Als ik aan kom lopen begrijp ik waarom we die zalf nodig hebben: de rug van het paard is kapot gegaan door het zadel! ‘Jemig opa, komt dit ooit nog goed?’ vraag ik.
-‘ Jawel, als we hem goed verzorgen’ bromt hij, terwijl hij oplet of ik geen plekje vergeet.
Na een uurtje zijn we klaar. Ik veeg het zweet van mijn voorhoofd als ik eindelijk de stal deur achter mij dicht trek. Wat een werk!
Als ik binnenkom is het al donker in huis, de grote hangklok luid dat het al tegen twaalven is.
Gapend trek ik mijn pyjama aan en poets mijn tanden. Net als ik de koude dekens over mij heen trek, hoor ik stemmen in de kamer tegenover mij:
‘En hoe ging het?’
-‘ Niet zo best, ik heb een wrak binnen gehaald’
‘Ach, maar van wie is dat paard?’
-‘Ik weet wel wie, maar daar kan ik hem niet naar toe brengen, niet in deze staat!’
het gepraat verandert in gemompel en het gemompel in een zacht gesnurk. En ook ik besluit mijn ogen maar is dicht te doen, morgen zien we wel verder.

De ochtend zon kriebelt mijn gezicht, als ik mijn ogen slaperig open doe.
Ik had zo leuk gedroomd vannacht! Maar waarover?
Wrijvend in mijn ogen loop ik de trap af en speur de keuken af naar eten.
Lui als ik ben pak de eerste de beste appel die ik zie. Met in de ene hand mijn appel en in de andere hand mijn laarzen, hinkel ik door de gang op zoek naar mijn jas.
Als ik de deur opentrek komt een heerlijk ochtend briesje mij te gemoed. Uit de stallen komt een luid gebrul, wat zeker niet van een van de paarden afkomstig is! Ik haast mij zo snel mogelijk naar de staldeur en trek die met een snelle beweging open.
‘Vervloekt beest! Ellendig stuk vreten!’ schreeuwt iemand heel kwaad.
‘Aah goedemorgen schone slaapster!’ zegt mijn oma enthousiast.
‘Wat is er aan de hand?’ zeg ik al wijzend naar het spektakel voor mij.
-‘Tja…eh wat zal ik is zeggen: dat paard moest bekapt worden maar daar is hij niet zo van gediend’ zegt ze.
Zonder te aarzelen loop ik op het zielige gebeuren af. ‘Mag ik even?’ vraag ik aan de smid.
Ik wacht zijn antwoord niet af, maar loop naar het paard toe. Hij merkt meteen dat de smid zijn poging opgeeft en staat stil in het verste hoekje van zijn box. ‘Hey jongen, wat is er aan de hand?’ fluister ik.
Schuifelend kom ik dichter bij hem. ‘Als je de smid even bij jouw benen laat heb je niet meer zulke zere voeten’ fluister ik zachtjes zijn kant op. Zijn hoofd draait hij naar mij gericht. Een kleine bries verlaat zijn neusgaten. En hij lijkt ontspannen. De smid, een vlotte vent, aarzelt geen moment en pakt het voorbeen op en knipt de hoef keurig in de juiste vorm. Als alle vier de benen zijn geweest, geef ik hem de appel en aai hem zachtjes over zijn hals. ‘Zo daar ga je nog een flinke klus aan krijgen’ bromt de smid tegen mijn opa die de hele tijd smakelijk heeft zitten grijnzen naar dit gebeuren.
‘Achja, wat zal ik daar is van zeggen’ grinnikt hij als hij de smid betaalt.
- ‘Maar is dit niet dat ding dat vermist werd?’ vraagt de smid.
Een lange tijd kijkt mijn opa de man aan. ‘Goed ik begrijp het’ knipoogt de smid en rijdt het erf af.
Als mijn opa de smid heeft uitgezwaaid komt hij terug naar de stallen.
‘Goed gedaan hoor, zo te zien mag dat beest jou wel’ grinnikt hij. Lachend sluit ik de stal deur en wil net beginnen aan het mesten. ‘Opa, ik geloof het eerlijk gezegd niet dat dit paard onhandelbaar is’ zeg ik. ‘Nee meisje, dat geloof ik ook niet’ zucht hij. ‘Weet je, het zijn vaak niet de paarden die onhandelbaar zijn, maar de mensen die een karaktervol paard niet aankunnen’ zegt hij hoofdschuddend. ‘Denk daar maar over na’ is het laatste wat hij zegt als hij de stal uitloopt.
De rest van de dag ben ik bezig met standaard klusjes en paarden trainen.
Tegen het eind van de middag komt een bekend loopje de stallen binnen.
‘Ik denk dat het tijd word dat wij die zwarte is naar buiten laten, of beter gezegd Charly’ word er achter mij gezegd. ‘Charly?’ vragend draai ik mij om. ‘Ja, Charly zo heet hij, ik heb namelijk wat papieren gekregen van de veearts’ zegt opa. ‘Maar dat mag je toch niet zomaar meegeven als veearts?’ zeg ik al fronsend. ‘Nou eigenlijk ook niet nee, maar die veearts is een oude vriend van mij’ knipoogt hij.
Nieuwsgierig ga ik naast opa staan om te kijken wat er op het papier staat.
‘Hier staat dat hij eigenlijk verkocht zou worden, maar in een geestelijke slechte staat was na een traumatisch vrachtwagen ongeluk waarbij zeker 12 van de 20 enters en twenters zijn verdronken’ leest opa. ‘O en hier staat ook nog dat hij eerder bij zijn moeder is weggehaald omdat zij na een vechtpartij ernstige verwondingen had en niet in staat was om hem te verzorgen’ gaat opa verder.
‘Even kijken wat er nog meer staat’ zeg ik terwijl ik het papier uit opa’s handen trek.
‘Opa lees dit eens! hier staat dat hij tijdens die vechtpartij lichtelijk geraakt is door een auto’ roep ik. Mijn opa lijkt mij niet te horen en staat stil voor de box van Charly.
‘Wat een pech, dat hij dat allemaal heeft moeten doorstaan is vreselijk hoor! zeker voor zo’n mooi beest’ zucht hij. Ik ga naast opa voor de stal staan. ‘Maar hij komt er toch wel weer bovenop toch?’ vraag ik hem.
‘Tuurlijk, hij is een sterk beest!’ zegt hij vol overtuiging. Samen lopen we de stallen uit.
Als ik achterom kijk zie ik nog net zijn zwarte hoofdje over de deur heen gluren, het komt wel goed met hem!

‘En hoe gaat het nu met hem?’ vraagt mijn oma nieuwsgierig.
‘Goed zeg ik met een trotse glimlach. ‘Ik wist het!’ zingt oma vrolijk door.
Hongerig kijk ik naar het lege bord voor mijn neus. De heerlijke geur van braadvlees zorgt ervoor dat niet alleen ik, maar ook opa verlangend naar het eten uitkijkt. Al prakkend in mijn eten, luister ik aandachtig naar de verhalen van mijn oma over de neef van de zoon van de buurvrouw…vreselijk saai! Ook opa is er met zijn gedachten niet helemaal bij. Mijn gedachten dwalen steeds af naar de dingen die ik over Charly las. Het verhaal van dat vrachtwagen ongeluk heeft mij echt aan het denken gezet. ‘12 van de 20 enters en twenters verdronken’ zie ik zo weer voor mij staan op het papier.
12 van de 20, waar zijn die andere acht dan gebleven? ‘Opa? Wat is er met die andere acht gebeurd?’ vraag ik. ‘Sorry kind, maar welke acht?’ opa kijkt er bij alsof ik niet helemaal spoor.
‘ik bedoel van dat vrachtwagen ongeluk, van Charly’ probeer ik duidelijk te maken. ‘Geen idee, maar kan het wel is navragen’ glimlacht opa naar mij. ‘Sorry hoor, maar besta ik ook nog?’ zegt oma met een zielig gezicht. Ik had haar namelijk in haar verhaal gestoord over die neef van de zoon van de buurvrouw. Met een pruil lip kijkt ze mij aan. ‘Het spijt me oma ga gerust je gang’ zeg ik terwijl ik haar een knuffel geef. Na het eten stuif ik meteen naar buiten om te kijken of alles goed gaat met de paarden. Als ik bij Charly’s stal kom blijf ik even staan. ‘Geen zorgen jongen, ik ga die andere paarden opsporen’ zeg ik terwijl ik mijn hand uitsteek. Even raakt zijn neus mijn vingers aan, maar dan trekt hij zich weer terug in het hoekje van de box. Wat een raar verhaal achter een mooi paard, bedenk ik mijzelf als ik naar buiten loop. Met mijn armen over het hek kijk ik nog even naar de paarden die nog buiten staan. Een gouden gloed schijnt over hun silhouetten. In mijn achterhoofd gun ik dit Charly ook : lekker dartelen in de wei, met kameraden spelen. Maar dat zit er voor hem nog niet in, hij moet eerst aansterken. Met een blij gevoel lig ik ’s avonds in bed…dromend over mijn gevonden paard.

Tips zijn welkom, maar houd het netjes :)

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:04

leukieleukieleukieleukie!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 18:05

bedankt :)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:42

Super! Ben echt fan van je stukjes!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:48

leuk !!!!!!!!!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:04

geweldig verhaal !

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:25

Dankje :)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:39

Heerlijk stuk weer geschreven! Super spannend ;-)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:02

Ohh dit is een verhaal wat je eigenlijk niet weg kan leggen,maar dat je verder moet lezen!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:13

Leuk stuk weer! Het enige waar ik me vreselijk aan stoor is het gebruik van je 'is' ipv 'eens'.

En ik ben er niet helemaal zeker van, maar het is óf 'het is een sterk beestje', óf 'hij is sterk'. Volgens mij kan je dit niet combineren? Geen idee of het klopt, maar het leest zo raar ;)

xH0RS3S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:15

Weer een leuk stuk! :):)

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:09

leukleuk!

Ik hoop dat er binnenkort ook nog een stukje vanuit Charly word geschreven.. Net als in het begin van het verhaal.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:50

sorry ik stop met volgen. ik kan niet in het verhaal blijven en moet steeds teruglezen om te weten waar het ookal weer over ging. sorry.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:13

upje???

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:56

Ik stop ook vind het heel vervelend dat ik het andere verhaal eerst moet lezen om het te begrijpen.

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:47

Leuk :)) blij dat het eindelijk wat beter met Charly gaat :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:00

Snackie schreef:
Ik denk dat de volgers die het echt een leuk verhaal vinden niet zeuren.

inderdaad !

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:04

Ik denk ook steeds,ik volg niet meer.
Maar het is gewoon zo mooi dat verhaal dat je gewoon móet lezen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:07

ach , ik volg nog gewoon hoor !
als je het verhaal echt leuk vind weet je het de volgende keer nog wel D:

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:23

Ik moet vaak even inkomen, maar dan weet ik het wel weer. Maar dat heb ik met alle verhalen, ik denk dat ik er gewoon te veel volg... Dus dan denk ik, welk verhaal was dit ookalweer.(Ik ben gewoon te stom om naar de titel te kijken)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:25

De upjes duren wel ECHT lang :n
pfff erg vervelend

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:33

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:41

Dat topic heb ik een week geleden begonnen met lezen en elke dag lees ik een stukje,

Ik vind het wel jammer dat de ups'jes hier zo lang duren. maar heb er nou niet echt last van.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:43

bij dat andere topic zit er soms 1 maand of langer tussen maar dan zijn het ook kei goede en lange stukken die je krijgt als er weer een deel geplaatst word