[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:40

Hoe bedoel je een extra stuk stof? De ketting moet op een trui komen en vast liggen, dus niet bewegen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:42

Oh sorry, ik dacht aan een ketting voor een tas :=
Maar dat gaat met een naaimachine niet lukken, dat is echt handwerk.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:49

'k Heb een ochtendjas voor iemand gemaakt. Vergeet ik een foto te maken! Stom hè? Hij is best leuk geworden, maar ze mag zich niet op straat vertonen; gezien de kleuren (rood en ivoor) kan ze voor de kerstman worden aangezien. Hij is voornamelijk rood geworden met ivoorkleurige accenten, de omslag van mouwen en zakken, de ceintuur en de brede sjaalkraag. Ze is er wel heel blij mee!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:09

patpen schreef:
Oh sorry, ik dacht aan een ketting voor een tas :=
Maar dat gaat met een naaimachine niet lukken, dat is echt handwerk.

Daar was ik al bang voor :=

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:19

Oh wat leuk! Een topic om zelf dingen te maken :)!

Ik heb pas voor het eerst achter de naaimachine gezeten. Ik moest eigenlijk beginnen met lapjes (hell no), maar ik wilde een broek maken!

Met wat hulp van mama, tricot stof en een micro naald is dit het resultaat:

Afbeelding

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:53

Gaat het om de broek? Leuk! Staat je goed. Ga je meer maken?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:18

Is er iemand hier die ook een oudere Pfaff heeft? Heb een Pfaff 1222 tweedehands gekocht maar het opwinden van de spoel lukt me niet, wat doe ik fout?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:48

Mear: leuk geworden die broek!

Visitor: heb je de knop die bovenop de naaimachine zit richting spoel gedrukt? Er zit een kort staafje waar het spoeltje oplegt en daarvoor zit een knopje. Dat moet je van je af duwen richting spoel. Heb je er een handleiding bij? Anders ff op internet zoeken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:04

patpen schreef:
Mear: leuk geworden die broek!

Visitor: heb je de knop die bovenop de naaimachine zit richting spoel gedrukt? Er zit een kort staafje waar het spoeltje oplegt en daarvoor zit een knopje. Dat moet je van je af duwen richting spoel. Heb je er een handleiding bij? Anders ff op internet zoeken.

Ja dat heb ik gedaan. Tenminste, dat knopje waarmee je het spoeltje als het ware vast zet bedoel je toch? Heb de handleiding die ik op internet vond aangehouden. Vandaar dat ik het niet snap. Maar bedankt voor je reactie in ieder geval!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:03

Visitor schreef:
Ja dat heb ik gedaan. Tenminste, dat knopje waarmee je het spoeltje als het ware vast zet bedoel je toch? Heb de handleiding die ik op internet vond aangehouden. Vandaar dat ik het niet snap. Maar bedankt voor je reactie in ieder geval!

Heb je ook het naaimechanisme uitgeschakeld? Dat is de knop links op de naaimachine waar je de naald omhoog en naar beneden draait. Als het goed is, zit daar nog een draaimechanisme in. Dat moet je los draaien. Zelf heb ik ook een Pfaff. Niet alle naaimachines winden het spoel op deze manier maar de Pfaff wel.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:10

Wat lukt er niet met het spoelen? Heb je al wat aan bovenstaande antwoorden?
Ik heb twee Pfaffs eentje klein (230) die spoelt niet fijn meer. De grotere 335 (= leernaaimachine, bijgenaamd Dikke Bertha) die spoelt nog als de beste. Gelukkig passen de spoeltjes van Dikke berta in de ruimte van de kleine; Ik spoel dus op Bertha en gebruik ze in de kleine! Maar dat terzijde.
Ook niet vergeten; op mijn kleine machine zit bovenop het knopje om te spoelen een heel klein puntje; daar moet je de spoel opleggen. Doordat puntje blijft ie op zijn plaats en neemt garen op. Leg je hem niet op zijn puntje dan loopt ie 'mee' en spoelt niet op. Je kunt dat bijna niet zien, alleen voelen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:14

Ik heb ook een oude pfaff en die spoelt gewoon goed.
Zo even uit mijn hoofd: idd spoeltje gaat op een soort pinnetje zodat hij draait. Grote knop aan de zijkant omzetten en een bepaalde lijn over de machine heen volgen.
Succes!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 02:33

Dank jullie voor al jullie reacties! Heel fijn.
Ik heb inderdaad het naaimechanisme uitgeschakeld door de knop aan de achterkant zo veel mogelijk omhoog te zetten. (Zoals in het boekje aangegeven staat.)
Dan inderdaad de draad volgens bepaald pad over machine gelegd (van klos garen naar zilverig puntje, daar kruist ie en weer naar spoel op magnetisch plaatje, waar ie met de klok mee paar keer om spoel heen gedraaid zit.)
De spoel gaat inderdaad op een klein puntje. Er zit daar een magnetisch stuk waar ie aan plakt. Ik zie/voel alleen dat de spoel vervolgens niet draait. Dat hele magnetische stukje draait ook helemaal niet (zonder spoel) als ik 'gas geef' terwijl het naaimechanisme uitgeschakeld is. Dat zou wel moeten denk ik?
Of is het dat knopje dat je op de spoel zet dat de rotatie zou moeten veroorzaken? Ik denk het niet eigenlijk. Hoe dan ook, er gebeurt niets, de spoel draait niet.
Ik hoor wel het motortje geluid maken.
Na jullie uitleg ook gelezen te hebben (en handleiding en filmpjes e.d.) ben ik bang dat het spoelgedeelte misschien stuk is. Naaien doet ie wel gewoon. Ik heb al contact opgenomen met de verkoper. Want als dit niet gaat is dat toch wel heel onhandig. :( Maar ik zal morgen nog checken of ik hem wel echt goed op dat puntje op het magnetische plaatje had gelegd.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:00

Het lijkt er inderdaad op dat het spoelmechanisme stuk is. Heb je nog contact met de verkoper? Is dat een handelaar dan zou hij/zij het moeten fiksen.
Veel succes ermee.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:08

Ja, ik heb de verkoper gemaild (ga ik vrijdag even bellen), die moet het inderdaad maar fixen :-(

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:01

Visitor schreef:
Ja, ik heb de verkoper gemaild (ga ik vrijdag even bellen), die moet het inderdaad maar fixen :-(

Ik hoop voor je dat het naar jouw tevredenheid wordt hersteld. Zonder spoeltjes kan je echt niet.
Ik heb het geluk dat ik de spoeltjes van mijn 'grote' in de 'kleine' kan gebruiken. (allebei Pfaff's)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:51

Ja ik ook. Bedankt. Ik hou jullie op de hoogte.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:04

Heb even de klep eraf gehaald en het mechanisme waarmee de spoel opgewonden moet worden doet het gewoon als ik het naaimechanisme uitschakel. Die ronde rand met ribbels (waar neem ik aan het rubbere randje aan de onderkant van dat ding waar de spoel mee opgedraaid moet worden op komt te rusten, die dus de spoelopwinder aandrijft zeg maar) draait gewoon. Alleen in de deksel/klep zit dan dus dat magnetische plaatje waar de spoel op moet en dat hele dingetje kan je niet ronddraaien. Ik neem aan dat dat wel moet kunnen en dat daar dus het probleem zit. Kan dat kloppen? Is dat bij jullie gewoon te draaien als je het knopje in de stand spoel opwinden zet? (Als iemand me nog kan volgen, haha.) Nu weer kerst vieren en morgen maar even verder kijken. Lijkt me iets dat niet al te moeilijk op te lossen is als ik het zo in kan schatten.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:23

Poeh, dat weet ik zo gauw niet. Heb eigenlijk geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Zou ik bij mijn eigen machine even moeten kijken. Ik kom er nog op terug.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:24

O dat zou super zijn, thanks!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:05

Heb contact gehad, als het goed is gaat er morgen een vervangend onderdeel naar me op de post en moet het dus goed komen!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:21

Visitor schreef:
Heb contact gehad, als het goed is gaat er morgen een vervangend onderdeel naar me op de post en moet het dus goed komen!

Dat is goed. Wat is dat vervangend onderdeel? Wat ontbrak er?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:03

Nou, ik had zoals gezegd zelf het idee dat het magneetding waar het spoeltje op zat, klem zat of iets dergelijks. Dat uitgelegd aan hen maar het is natuurlijk lastig te bespreken over de telefoon (had hem bij webwinkel tweedehands gekocht en sprak hun monteur) en nu sturen ze gewoon hele bovenkant van andere machine, die wel werkt, op. :) (Ik zei 'vervangend onderdeel' om het simpel te houden, haha, maar kan me voorstellen dat dat wat mysterieus klonk.)
Ben wel vast wat aan het oefenen met wat stikken (even handmatig wat op een spoel gedraaid) en krijg de machine een beetje door en wel zin om wat te maken nu!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:26

Visitor; Jij begint het nieuwe jaar naaiend! Ze sturen een heel onderdeel? Dan moet ie het echt gaan doen.
Ik ind dat het soms echt lang duurt eer een machine je vriendje wordt. Mijn "Dikke Bertha" is dat gelukkig nu wel. Dat duurde een jaar. Voor die tijd durfde in niet te werken aan die machien als ik alleen thuis was, stel dat er wat gebeurt! Ik heb iemand haar hand aan stukken gereten gezien waar de grijper(onder bij de spoel) hem te pakken had gekregen. Wat bloedde die hand en het hield niet op! Dat werd een retourtje ziekenhuis.

Ik weet al welke verkleedkleren we (mijn vriendin, haar zoontjes en ik) aan doen tijdens de intocht van de Eperpaarden4daagse. Heb al patronen besteld en ga snel aan de slag. Veel meer mag ik er niet over vertellen, ook geen foto's. Ik wil voor iedereen geheim houden hoe we verkleed gaan.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:52

En om goede vriendjes te blijven met je naaimachine: onderhouden, onderhouden en nog eens onderhouden :D. Dus regelmatig schoonmaken en smeren!
Ik heb van de zomer van iemand een Pfaff gekregen, was van haar moeder geweest en stond ruim 10 jaar in de kast. Ze was de boel aan het opruimen en het óf de naaimachine aan mij geven óf naar de vuilnisbelt. Zonde, dat kan altijd nog!!! Halve fles olie gebruikt en binnen een maand waren de machine en ik hele goede vriendjes :o. Er zijn al verschillende quilts mee gemaakt...