[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GittekeZ1

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:44

@oookellyooo pas wel op beter even een klein stukje dan teveel pas op je zelf
Dan moet ik die echt gaan halen
ik heb ook maar eens besloten om toch maar weer eens een echte ttrui te breien
naar oud model die door de motten is aan getast

Dank jullie voor het compliment
mijn andere kol is 3,50 meter geworden
dus op 80 cm rond brei pen helemaal vol gedaan foto volgt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:37

Hee meiden!

Kom momenteel niet echt toe aan breien.....echt jammer. Heb wel mijn eerste (paar) sokken af. Was voor het eerst dat ik sokken heb gebreid en dan ook twee tegelijkertijd op een rondbreinaald. Ga me nu verdiepen in een ander soort hiel. Ook bezig met een sjaal in patentsteek voor mijn vader, leuke steek ook weer! Moet nog oorwarmers op maat voor mijn cap gaan maken en wil toch echt aan mijn trui gaan beginnen. Kortom, genoeg plannen, maar nu nog tijd....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:53

Danseresje schreef:
Ga me nu verdiepen in een ander soort hiel.

Wat voor soort hiel heb je gebreid? De hielflap of de jojo-hiel? Mijn voorkeur gaat uit naar de flap en dan de verstevigde variant.
En wel dapper hoor om een sjaal in patent te breien! Je breit namelijk 2x zo veel pennen als normaal. Steek je dieper in of gebruik je omslagen?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:08

Uhm, denk dat het de flap hiel was. Ga nu die jojo nader bestuderen.

En de patent die ik gevonden heb is niet heel moeilijk. Alle toeren recht en om de steek een steek dubbelrecht, dus een toer lager insteken. Heb dit op internet gevonden, op deze site http://www.breienmetplezier.nl/breisteken.htm.
Heel stom, maar kan de patentsteek dus niet in de breibijbel vinden....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:08

Breibijbel :=. Die ken ik helemaal niet! Ik ben die term al vaker tegen gekomen maar geen idee wat voor boekwerk dat is......
Dit is de simpelste patentsteek: lager insteken. Als je dat alleen de heengaande naald doet (terug averecht) krijg je de halve patentsteek :+. Maar dat is niet mooi voor een sjaal, trui maakt het niet voor uit. Soms wordt de patentsteek ook uitgelegd met omslagen maar dan heb je dus flink wat extra's op de pen staan.

Hier is de hiel gebreid en ben begonnen met de mindering voor de wreef. De wol is donkerblauw/zwart gemêleerd en de hiel en teen brei ik in effen donkerblauw. Alleen weet ik nu nog niet zeker of ik die kleuren bij elkaar vind passen }>. Misschien moet ik gewoon wat verder zijn om het beter te zien. Tenslotte zijn het wel dezelfde kleuren. Had nog nooit eerder bij de sokken de hiel en teen in een andere kleur gebreid, kan dus ook ff wennen zijn.
Bij het haakwerk heb ik met de kleurwisseling iets toch niet helemaal goed gedaan. Weet nog even niet waar dat aan ligt. Kom plotseling 1 stokje tekort aan het begin :P. Gelukkig nog niet zo veel van de 2e kleur gehaakt dus dat moet even uitgehaald worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:03

Danseresje, bedankt voor de link! Kan ik ook eens andere steken oefenen dan alleen recht of averecht :+

De breibijbel, Hmm ik ga het maar eens googlen :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:24

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:09

De pattent steek heb ik nooit begrepen
Ik ken met om slag als ouwe wijven steek om dat je
de tour terug laat je de omslag los en krijgje een langere steek
voor sjaal soms best leuk en grote stappen gauw thuis zeggen we dan
je krijgt dan door kijk stukjes

De haak dames ik heb respect voor jullie krijg er geen ritme in en moet te veel op letten

ben nu nog mijn zomer projekt aan het afmaken een kabel rond een stola / jasje / vest hoe je het wil noemen

eigenlijk wil ik wel weer eens een echte trui of vest breien minimaal op nr 5 liefst dikker
heeft iemand niet een leuk patroon geen ingewikkelde steken graag
recht of averechts is voor mij al genoeg een kabel is ook geen probleem
kleuren breien ook niet

zoek even voor mij ik heb niks
alvast bedankt

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:15

- verlate reactie -

Ik doe heti nderdaad met allerlei restjes wol, en heb dan ook geen voorkeur voor de grote van de lapjes, als ze maar allemaal keurig vierkant zijn natuurlijk. Voor het inelkaar zetten heb ik nog niet echt bij nagedacht, maar daar heb ik natuurlijk ook moederlief voor. Ik heb ongeveer bedacht dat als de lapjes even groot zouden zijn hij rond de 14 bij 8 zou worden. Dus ben benieuwd!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:14

Gitteke: patent lijkt moeilijker dan het is hoor! Zoals met veel dingen is het een handigheidje/weetje.

Wat voor soort trui of vest had je in gedachten? Ik heb wel veel papieren patronen maar er is natuurlijk ook veel op internet te vinden voor basistruien.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:12

Mijn 1e kous is af! Vannacht om 2 uur...... Nee, ik lijd niet aan slapeloosheid. Man was werken en ik was al met de teen begonnen toen hij thuis kwam. Dus die wilde ik af hebben vóór ik naar bed ging. Nu vallen de kleuren toch wel mee. Kan helaas ff geen *-:) plaatsen want ik ben de camera kwijt :+

Voor het idee: deze kousen http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 36&lang=nl maar dan zonder inbreimotief!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:43

ben benieuwt
voor patroon toch maar internet af stropen of ik ga zelf verzinnen
de steken voor de mouwen ben ik niet zo goed in verdelen misschien vleermuis mouw komt in zeggen ze
dus een simpel basis patroon op pennen 5 maat 46 is welkom de rest bak ik zelf wel

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:56

Oh echt heel gaaf patpen! Ook heerlijk om mee te rijden denk ik!
Mijn tenen vriezen er nu al bijna af..

Inmiddels weer een sjaal af. Ben nu op zoel naar aparte wol voor mijn sprei :D

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:01

Ooh, een breitopic!! Ik wist helemaal niet dat dat er was.
Ik kom me melden. Ik brei heel veel. Ben er niet echt super handig in, maar kan me er goed mee
redden.
Ik ben nu bezig met handschoenen met van die halve vingers.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:53

Selka schreef:
Oh echt heel gaaf patpen! Ook heerlijk om mee te rijden denk ik!
Mijn tenen vriezen er nu al bijna af..

Waarom denk je dat ik ze brei ;). Die thermolaarzen zijn ook niet alles dus dikke warme kousen zijn veel lekkerder. Gisteren met rijden had ik nog prachtig weer dus ben lekker het bos ingegaan. Maar voor het nog kouder wordt, moeten deze iig af zijn. Vooral in de stal met die betonnen vloer trekt het zo koud op.....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:56

GittekeZ1 schreef:
ben benieuwt
voor patroon toch maar internet af stropen of ik ga zelf verzinnen
de steken voor de mouwen ben ik niet zo goed in verdelen misschien vleermuis mouw komt in zeggen ze
dus een simpel basis patroon op pennen 5 maat 46 is welkom de rest bak ik zelf wel

Misschien staat hier iets bij? http://www.jessica-tromp.nl/basisbreipa ... breien.htm

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:11

ik ben nu echt toe aan patroon en dat soort dingen, dalijk even het dorp in eens kijken of ik ergens een leuk boekje kan uithalen

oja even vraagje,
welk garen/wol jeukt/kriebelt krats niet?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:34

Leuke site ga er vanavond in verdiepen super bedankt

@ oookelly kijk er ook eens op

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:34

100% katoen kriebelt niet. Die heb je tegenwoordig ook in dikke kwaliteiten. Acryl vind ik vaak wel kriebelen en gebruik ik eigenlijk nooit. Alleen dan als sokkenwol (75% wol, 25% acryl). Veel wolkwaliteiten kriebelen ook niet.
Bruna heeft vaak wel breiboekjes met leuke patronen (Sandra bijvoorbeeld).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:46

oke dankjewel , mn oma heefd me ig vandaag een nieuwe steek geleerd en de opzet opnieuw aan geleerd maar dn nu erop breien ipv mbv je vingers, ziet al gelijk een stuk strakker eruit , heb me wel langere naalden gehaald
en de wollentjes bij de action die pompoms de paarse en grijze, nu had ik ook nog een fles krachtreiniger in de zak, die bleek niet goed dicht te zijn en dus 2 wollen behoolrijk verzouwt heb ze goed uit gewassen , nu maar hopen dat het goed droogt ,

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:25

Kelly: in Duitsland zijn toch veel meer handwerkwinkels te vinden als in Nederland? Tenminste, als ik op ebay aan het snuffelen ben, kom ik heel veel leuke dingen tegen uit Duitsland (zowel stof als wol).
Heb je bollen uit elkaar gehaald en er een streng van gemaakt? Dan drogen ze beter namelijk. Als je ze als bol laat drogen, droogt de binnenkant bijna niet en loop je ook het risico dat het erg in de knoop raakt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:13

ja ga ik gelijk even doen had het net ook met mn vriend over hij zij kon ook nog wel gaan schimmelen, vooral omdat er van die bolletjes aan zitten
Ik woon idd wel aan de duitse grens (lees achtertuin grenst aan duits) maar kom er zelden behalve Real of kauffland, ga komende week weer zal dan even kijken,

was net even aan het googlen en kwam dit tegen misschien ook wel leuk voor sommige
https://sites.google.com/site/hemabreiboeken/

dalijk even googlen of er ook ergens brei les is, snap helamal niks met die patronen en dat soort dingen werd net even tureluurs van hihi

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:32

Oei, Kaufhaus! Daar hebben wij wel het eea weggehaald! Mijn vader komt oorspronkelijk uit de achterhoek en kwamen nog wel eens in die buurt. En dan even de grens over om te winkelen :D en :9k in Emmerich en Kleve ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:22

de reden waarom ik niet veel ga is dat de calorien er dan gaan aan vliegen zoveel lekkere dingen daar oooohhhh zoveel lekkers dat heb je hier in nl niet hihi

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:36

Ik meld me hier ook aan! Doordat ik een aantal weken verplicht moest stilzitten en de leefgroep waarin ik bivakeerde allemaal aan het breien was, ben ik ook weer gaan breien. De laatste keer dat ik gebreid heb was op de lagere school, dus het was wel weer even wennen. Inmiddels ben ik trotse bezitter van een ùberlange lange zwarte sjaal en een knal rode kol. Nu de feestdagen op de loer liggen, ben ik druk bezig met het breien voor mijn schoonzusjes en vriendinnen! :)
Ik hoop ooit voor mezelf een übercoole vest voor mezelf te breien, maar dat lijkt me wel onwijs moeilijk. Eerst maar kijken of ik een muts in elkaar kan zetten! :)