[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 09:41

:))

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:00

Omg, zombiepaard! Geweldig!
En zo leren we als oudjes en internetsociaal-achtergeblevenen nog eens wat. :')

Elonia is prachtig geworden Vikawiek! Balen dat ik die nu niet in het echt ga zien.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:58

Herinneringen, het was even een zoektocht wat ik voor deze challenge zou maken.

Het is uiteindelijk mijn oude proefjespaard van de manege geworden. Het roze en glitter, gewoon omdat het kan en ook een stukje jeugdigheid. Het paard zelf waarvoor ik een oude foto als referentie heb gebruikt en de rozet die verwijst naar de proefjes die we gereden hebben.

Afbeelding

En inderdaad werk goed op de foto krijgen is een kunst op zich. Daar moet ik nog beter in worden.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:55

Ik vind hem heel gaaf! De print die de pony heeft is heel tof en de kleuren een zeer geslaagde combi.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 18:02

Ik heb me al zo'n 3 weken ''opgesloten'' in mijn atelier = huiskamer :D en doe op het moment bijna niks anders dan schilderen.
Die deadline die ik mezelf heb opgedrongen is heftig, vooral vanwege de grootte, het onderwerp en de techniek/realisme die ik toepas. Niet zo slim maar ook heel leerzaam en het geeft eigenlijk best wat energie ook, op vandaag na dan %) Morgen lekker vrij en dan nog 3 en een halve dag knallen.
Dat moest ik even kwijt :P

Malenka

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:06

Goed bezig! Nu ik dat van jou zo lees krijg ik er ook helemaal zin in om weer iets te maken. Maar ik ben mezelf aan het dwingen om te schrijven. Want ik heb deadlines. Het wil alleen allemaal maar moeizaam komen.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 11:42

Schrijven is ook een kunst, met een boek bezig?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:15

Mijn brein was even een tijdje soep, dus even een Hele Grote Post :Y)
Om te beginnen even een herinnering om alle gemaakte werken voor de challenge deze maand even naar me te pben zodat ik niet het topic hoef uit te kammen en misschien mensen vergeet :D

@tazzey wat ontzettend naar voor je :(
Doe rustig aan en denk goed aan jezelf :(:)

@kallipooh wow wat gaaf! Het lijkt rechtstreeks uit een of ander gaaf fantasy boek te komen!

@juut mooi beeld! Het komt heel sinister en dreigend over!

@roodvos fan van jouw lino! Maar dat wist je al :D

@thats_me die is zo vet geworden! Geweldige technieken heb je gebruikt!

@san jouw werk blijft indrukwekkend! Zo verschrikkelijk knap hoe je paarden zo realistisch weer kunt geven!

@vikawiek wat kan jij dat ook goed zeg! als jij me nou de volgende keer dat je bij me bent even een lesje realistisch tekenen geeft, maakt mn moeder wel weer pannenkoeken :D

Anyway, ik heb zowaar de challenge af! Het was voor mij ook even een zoektocht, herinneringen genoeg, maar kies er maar een die tekenbaar is.
Ik ben deze keer echt buiten mn comfort zone gegaan (wat normaal digitaal is) en heb voor het eerst sinds +/-15 jaar weer analoog met potlood en papier getekend! En ik ben niet ontevreden met het resultaat.
(het goed op de foto krijgen is wel echt een dingetje lol)

Afbeelding

Het is een herinnering aan een verhaal wat mijn vader altijd vertelde.
Het verhaal ging dat toen hij een jaar of tien was, het eens zo verschrikkelijk veel had gesneeuwd dat hij moest overblijven op school. Dat vond hij zo verschrikkelijk dat zijn moeder, mijn oma, zei dat hij mocht kiezen wat hij op zn brood kreeg. Dat waren suikerhageltjes (van die vruchtenhagel van de Ruijter) maar helaas waren die op.
Oma zei dat hij na school wel naar de winkel kon om nieuwe te halen, dan kreeg hij die de volgende dag op zn brood.
Op de terugweg van de winkel sleepte hij zn tas als een slee over de sneeuw.
Toen hij thuis kwam bleek dat zowel zijn tas als het zakje waar de hageltjes inzaten opengeschuurd waren, en er een heel spoortje suikerhageltjes in de sneeuw lag.

Papa vertelde dit verhaal altijd als ik verdrietig was. Hij is in 2018 overleden, en nu, als ik me verdrietig voel, vertel ik het verhaal aan mezelf.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:06

@thats_me erg leuk gedaan <3
En de roze glitter achtergrondinformatie past ook goed bij dat soort herinneringen.
Werk goed op de foto krijgen is echt een vak apart. Zo pakt de camera van mijn telefoon bij bepaald licht textuur heel erg op, maar niet altijd %) Heel vaag. Maar de tekening van Elonia was daardoor echt moeilijk op de foto te krijgen, die heb ik uiteindelijk vastgehouden bij mijn raam ipv op de grond neergelegd zodat ik het beste licht had.

Oehh @Jis veel succes! Je maakt me nu wel heel benieuwd :D

Jij ook nog veel succes gewenst @malenka! Net als Jis ben ik ook benieuwd of je met een boek bezig bent, of is het voor school?

@Laurora dat klinkt als een heel goed plan :D alleen even zien hoe ik mijn potlodendoos bij jou krijg...
Je challenge is echt prachtig geworden, helemaal met het verhaal erbij :knuffel: Ik moest er zelf ook wel een traantje door laten

De bomen bij mij in de straat staan weer in bloei, en ik vond het kleurenpalet van mijn fjord, de blauwe lucht en de roze bloesem wel fleurig samen dus heb ik dit gemaakt met plakkaatverf en posca markers. Die combinatie werkt echt goed samen trouwens, de posca heeft veel minder kans om het papier te ruïneren doordat er een laag verf tussen zit. Goed om te weten :Y)

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:25

Posca's zijn ook super fijn om mee te werken. De kleuren vind ik ook vaak erg mooi uitkomen. Je werk past ook echt super bij de tijd van het jaar. Hier in de omgeving staan ook veel van die mooie roze bloesembomen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:43

Werk goed op de foto zetten is zeker lastig. Helemaal als er onderdelen zijn die onder invloed van licht sterk veranderen zoals metallics.

Mooi verhaal bij je tekening Laurora. Echt zo'n verhaal voor een prentenboek.

Mijn schrijfwerk is voor larp evenementen. Ik schrijf interactieve scènes (inclusief licht, geluid, set dressing etc.) en personages.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 13:59

@Malenka, dat is tof, ik hou ervan! Zijn jullie ook te vinden op de EFF?

Wat een sfeervolle tekening Laurora! En wat een mooie herinnering aan je vader en je oma <3
(Als het lukt lever ik woensdag rond half 6 de challenge in bij je, als dat oké is, eerder gaat niet lukken, als het niet lukt geef ik dat ook even door eind middag).

@vikawiek, dank je! Pffff bijna :D vandaag is zo'n dag dat ik denk dat ik het net niet ga redden, moet wel goed voelen woensdag ander ga ik toch nog heel even door.

Wat een heerlijk werk moet die kleuren, heel mooi!

@kallipooh, moest gelijk aan jou denken bij het zien van die kleine zoogdiertje, had zo van jouw hand kunnen komen vind ik :D
Muishertje
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 15:30

Niet echt. Alhoewel het larp platform daar wel staat en daarvoor hel ik met organiseren van een festival. Ik schrijf niet voor langlopende projecten. Ik help nu met de laatste editie van Exhumation, een zombie setting waarin ik met name dromen en herinneringen schrijf. En mijn eigen shortlarps waarbij ik er nu met een bezig ben die gaat over zielen die op het punt staan te reïncarneren op aarde en er onderling uit moeten komen wie in welk gezin geboren zal gaan worden... Deze draai ik onder andere op het Larp Zomer Festival (een aanrader als je interesse hebt in larp).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:58

Wat een super gave dingen weer meiden!

Ik heb gisteren wat geprobeerd te tekenen maar ik kan niet eens vijf minuten zitten zonder te vergaan van de pijn en ook direct uitvalsverschijnselen te krijgen in mijn benen en armen.
Ik ga het niet meer proberen tot ik mijn medicijnen weer heb. Ik heb inmiddels vrij van mijn werk en heb mezelf maar in bed geïnstalleerd met een Microsoft Game Pass Ultimate abonnement en mijn PC.
Hopelijk is het middel half juni weer leverbaar en kan mijn leven weer van pauze af. Tot die tijd geniet ik lekker van jullie werk :o

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 17:33

Sterkte Tazzey Y;( ik duim voor je dat het snel in orde komt met je medicatie, hopelijk eerder dan ze verwachten

Malenka schreef:
Niet echt. Alhoewel het larp platform daar wel staat en daarvoor hel ik met organiseren van een festival. Ik schrijf niet voor langlopende projecten. Ik help nu met de laatste editie van Exhumation, een zombie setting waarin ik met name dromen en herinneringen schrijf. En mijn eigen shortlarps waarbij ik er nu met een bezig ben die gaat over zielen die op het punt staan te reïncarneren op aarde en er onderling uit moeten komen wie in welk gezin geboren zal gaan worden... Deze draai ik onder andere op het Larp Zomer Festival (een aanrader als je interesse hebt in larp).

Niet zozeer om zelf deel te nemen hoor maar wel om dat soort fantasie events te bezoeken. Altijd een leuke sfeer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:36

Wat een rot situatie Tazzey. Sterkte.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:59

Thanks meiden. Ik blijf het gewoon onbegrijpelijk vinden dat dit in Nederland zo kan. Ik hou mezelf steeds maar voor dat het tijdelijk is. Tot die tijd ga ik maar een beetje hersenloos gamen want zelfs een boek lezen lukt niet. Ik heb momenteel het concentratievermogen van een demente fruitvlieg. Ik ben op het punt aangekomen dat ik mijn eigen paaseieren kan verstoppen. :')
En ik wens natuurlijk de verantwoordelijken bij de zorgverzekeraars veel jeuk en te korte armpjes.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:53

Wat ontzettend naar Tazzey, het is inderdaad bizar dat dit zo kan. Veel sterkte.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:55

Wat onwijs naar Tazzey :( heel veel sterkte met deze poedersuiker situatie

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:50

Ik mis wat.

Wat heb jij?

Het iscecht echt met medicatie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:26

Mijn medicijnen zijn niet leverbaar doordat zorgverzekeraars moeilijk doen over de prijs en dus staat mijn leven even op pauze. Ik ben afhankelijk van deze medicijnen om te kunnen functioneren. Ik lig nu bijna de hele dag plat op bed.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 07:28

Ik moet nu echt op mijn handen gaan zitten voordat ik dingen ga typen waardoor ik van bokt wordt gegooid.

Sterkte.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:47

Elke keer als ik nadenk over de challenge denk ik alleen maar terug aan dit schilderij dat ik in 2014 al maakte. Misschien moet ik proberen om daar maar een nieuwe versie in een ander materiaal van te maken.

Het heet 'Terug Kijken' en is destijds geveild voor het manege paarden pensioenfonds.
Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:07

Ontdekking van de dag, wax pastels smelten in de zon. Wie had dat nu kunnen bedenken, ik in ieder geval niet, tot mijn handen er helemaal onder zaten :') gelukkig op kunnen lossen met een ice pack onder het bakje en heerlijk mijn tuin kunnen schetsen

Afbeelding

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:33

Wie doet de mei challenge?

Als er niemand is mag ik die doen?