[DIGI] Het leven is verroekelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:01

Ik volg dit topic al een hele tijd, ik word zo ontiegelijk blij van je mooie vogelcreaties :D

Naast een troostkaart voor moeilijke tijden, is een kaartje bij overlijden misschien ook een idee? Met de rouwkwikstaart? Vaak zijn condoleancekaarten zo formeel en zakelijk, echt blegh. Ik moet dan gelijk denken aan Babet te Winkel, die heeft heel veel verlieskaarten ontworpen om een andere ingang te bieden voor kwesties rondom verlies en meer woorden te geven eraan, dan enkel 'condoleance'. https://www.verlieskunst.nl/verlieskaarten-alternatieve-condoleancekaarten/.
Ik denk dat een fijn vogelkaartje ook heel gepast kan zijn om mensen die met verlies te maken krijgen, steun en troost te bieden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 21:22

Aaah wat leuk dat je er zo blij van wordt Suliko :D
Ik snap het idee heel goed, toen mijn oma overleed heb ik haar kaartje gemaakt, en zelfs de postzegel omdat rouwkaarten altijd zo treurig zijn en mijn oma helemaal niet. Ik weet niet of ik het nu aan durf, al heb ik er wel over nagedacht. Vooral de woordgrappen voelen voor mij wat fout op zo'n moment. Het wordt in ieder geval niet iets wat ik in een winkel zou willen hebben liggen, misschien ooit als optie op de webshop maar dan ga ik me er eerst even wat in verdiepen geloof ik!

Hier bezig met mama eend, let maar even niet op het kuiken :+ Iets met een kleine schets en dik potlood. Ze komen mooi dicht op elkaar te staan voor de gezelligheid, maar wil ze apart tekenen zodat ik ze later verder weg en dichter bij elkaar kan zetten.
Afbeelding

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:03

Wat een schattige schets!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 22:14

Dankjewel!

Voelt echt fijn om weer even te tekenen. De basis van alledrie staat nu!
Afbeelding

Voor het idee qua compositie (ik had geen zin om te croppen)
Afbeelding

_Christina

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:18

Ik vind een uil misschien wel kunnen voor een rouwkaart, al blijf je dan wel in het trieste hangen want ik zat dan te denken aan: (h)uilen mag.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:16

Mariett schreef:
Voor zomaar bedoel je tienus? Of voor als iemand niet zo goed in z'n vel zit? Ik heb nu wel meer de neiging om voor een steun-kaartje te gaan ipv voor een 'zomaar' kaartje omdat er inderdaad voor zomaar al wel wat opties zijn, als je van diegene houdt ten minste :)

We dachten zelf aan een zinnetje die ook op m'n visitekaartjes staat, 'als je wulp nodig hebt'. Die suggesties zijn erg leuk ievie, ik zou ook heel graag iets met de buizerd doen en de eerste is heel lief, maar ik weet niet of 'duizenden' herkend gaat worden. Zit wel echt iets in!

Voor de buizerd kan je misschien iets voor studenten doen? In België zeggen we 'buizen' ipv zakken of niet geslaagd zijn.

"Doe je best en wees geen buizerd!"

En dan een buizerd die teleurstellend naar een slecht rapport kijkt ofzo _O-

Maar geen idee of dat in NL zou werken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:19

Een buis heb ik in Nederland vaker gehoord voor het halen van een 1.

En voor een rouwkaart misschien gaan voor een kaartje zonder tekst? Een woordgrap op een rouwkaart is lastig idd.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 11:31

Hahahah ik heb nog nooit van die uitdrukking gehoord!

Moeder wordt al levendiger
Afbeelding

Ik weet niet of ik überhaupt een rouwkaartje wil doen hoor, niet in de nabije toekomst in ieder geval.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:35

Buizen was in de tijd dat er ook bakvissen waren in NL een normaal worden voor 'zakken'.
In Joop ter Heul (jeugdboeken van ondertussen 100 jaar oud :P ) wordt het woord gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_ter_Heul

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:37

Ibbel schreef:
Buizen was in de tijd dat er ook bakvissen waren in NL een normaal worden voor 'zakken'.
In Joop ter Heul (jeugdboeken van ondertussen 100 jaar oud :P ) wordt het woord gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Joop_ter_Heul

Kijk eens aan, weer bewijs dat wij Belgen gewoon nog in de prehistorie leven :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:38

Schattig al ts!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:39

Nee, bewijs dat mooie woorden in het Nederlands verdwijnen waar jullie ze koesteren.

(En bewijs dat ik bejaard ben, want ik heb Joop ter Heul gelezen :)) )

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:56

Nou ja Ibbel, dat je dat boek hebt gelezen betekend nog niet direct dat je 100 jaar oud bent he? :D

Marriet, misschien een 'gefeliciteerd met je nieuwe baan' kaartje? Ik heb snel door de index van mijn vogelboek gekeken en zag helaas nog niet zo snel een vogel die er bij aansluit, maar wellicht schiet jou of iemand anders hier wel ineens iets te binnen.

De eendjes zien er al lief uit <3 Hier op het kanaal kijk ik tijdens het roeien ook altijd uit naar de kleine piepers, zo leuk!

Nog een kauwen-vraagje trouwens... Hebben kauwen wel eens meerdere legsels per jaar, en keren ze dan of het volgende jaar terug naar hetzelfde nest?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:20

Dat wordt dan "gefeliciteerd met je nieuwe haan"? :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:49

Of zwaan :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:37

Dankjewel Telpeva en Indy_Mouse_9! Ik ben erg blij met hoe ze nu eruit zien, vooral met de snavel van de vrouw nu.

Ik heb net twee bestellingen voor winkels ingepakt, die voor de Hortus in Leiden en voor de VVV Schier. Bijna al die kaartjes gaan naar mensen die ik niet ken, het is zo leuk om voor te stellen wat ze allemaal in de kaartjes gaan schrijven :)

Indy_Mouse_9, ik vind 'Spreeuw het van de daken!' daar eigenlijk heel goed voor! Die had ik gemaakt voor als mensen iets belangrijks hadden gedaan/gepresteerd, zoals een diploma halen of een nieuwe baan (of haan).

Over de kauwtjes :D We zien bijna nooit vervolglegsels, 2022, 2023 en 2024 bijvoorbeeld helemaal geen. Soms gebeurt het wel eens als hun eerdere nestje om de één of andere reden is mislukt (bijvoorbeeld de eitjes opgegeten door iets) maar meestal doen ze het dus niet. Ze komen wel het jaar erop vaak terug naar hun plekje, maar het lukt ze lang niet altijd om hun plek weer te veroveren.
We zien heel veel activiteit na het uitvliegen van de kuikens op de bezoekmeters, daar gaan we volgend jaar als het goed is nog een project over maken! We dachten eerst dat de ouders/kasteigenaars terug kwamen om op te ruimen/nest te beschermen als hun kuikens uitgevlogen zijn maar dat is meestal niet zo.

Dit jaar heb ik wat camera's op kasten gezet waar ik er vanuit ging dat de kuikens al uitgevlogen waren. De eigenaars van deze kast hebben we dit jaar nog geringd maar er kwamen twee heel actieve ongeringde kauwtjes de boel verbouwen:

Deze gaan dit jaar hier niet meer broeden, daar is het te laat voor. Het zou wel goed kunnen dat we ze volgend jaar weer terug zien, als het ze lukt om deze kast te veroveren!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:42

De huizenmarkt in het vogelrijk is ook verhit zo te zien :+

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:47

Ik heb veel gedacht aan 'buizerden knuffels aan jou' - en om die woordgrap te laten landen moet je wellicht er inderdaad een halve rebus van maken :\ .

Ik heb twee positieve kreten rondom uilen bedacht - 'Samen komen we door dit druilweer' (misschien geschikt als kaartje voor ondersteuning bij ondersteuning bij tegenslag?) of 'Je bent mijn zonnetje tegen het druilweer'.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:08

Ja maaar..... ;) *D

Met druilweer komt de uil er niet goed op te staan terwijl ik het juist zulke mooie leuke vogels vind..

Geniet elke avond van de ransuil hier.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:49

Soms komt dat vogelgedrag wel erg dichtbij hè, vikawiek :+

Druilweer is wel weer wat treurig inderdaad.. en de uil valt een beetje weg in dat lange woord. Als ik echt iets met een uil zou willen doen kan ik ook 'uilen van het lachen' doen, dan is het nog wel weer positief denk ik.

Update! Ben al een eend verder gekomen
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:16

Tenzij je bijvoorbeeld drUILweer doet ofzo, dus normale grootte letters en dan UIL in grote letters of dikgedrukt ofzo?
Geen idee of dat binnen de stijl van je werk past hoor. :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 09:20

Dikgedrukt ben ik inderdaad niet zo'n fan van!

De eendjes zijn af <3
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:23

Oooh cute <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:48

Schattig <3

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:03

Heel lief! <3
Ik zou zelf een andere kleur achtergrond wat mooier vinden, iets lichter/fleuriger misschien?