[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:45

Afbeelding
Mijn eerste werk van 2020 :D. Roi du Soleil, ik deed mee aan de challenge van het Paardverzameld collectief. De referentiefoto is van Ramon Casares :D.

A4 formaat, derwent coloursoft en goud spray paint op wit karton.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:38

Wouw, heel apart en mooie combinatie materialen.

Ik heb mijn eerste portret gedaan. Maar gekozen voor een oud gezicht want die mag wat scheef en imperfect zijn.
Afbeelding
Haar vind ik nog lastig. En het geheel niet te donker laten worden. Ik heb nu Max tot B4 gebruikt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:40

Mooi Napie :j

Je zou niet zeggen dat je zo lang niet getekend hebt tussendoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:45

Napie schreef:
Wouw, heel apart en mooie combinatie materialen.

Ik heb mijn eerste portret gedaan. Maar gekozen voor een oud gezicht want die mag wat scheef en imperfect zijn.
[ [url=m/Mq8Yve.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haar vind ik nog lastig. En het geheel niet te donker laten worden. Ik heb nu Max tot B4 gebruikt

Mooi gelukt :j. Als ik een tip mag geven, kies voor een potlood, bijvoorbeeld B of B2 en doe daar alles mee en bouw de donkere delen dus op in lagen. Ik denk dat het geheel dan mooier wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:49

Dank je wel. Ik kom snel bij een B5 terecht en ik denk dat ik ook andersom moet werken dus eerst het licht aanzetten en dan naar donker. Ik doe ook eigenlijk alles verdoezelen met een doezelaar, wattenstokje of een dot wc papier maar misschien wel iets teveel van het goede.

Ik ben pas weer een week aan het tekenen. Het is net als fietsen, je verleerd het niet helemaal en als ik dit vergelijk met de tekeningen van 20 jaar geleden dan merk ik wel verschil in techniek. Toen had ik overigens alleen een HB potlood en een doezelaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 19:57

Ik kan me helemaal in je verplaatsen :))
Ik heb 40 jaar niet getekend en ben pas sinds januari weer bezig. Ik heb altijd met pastelkrijt en -potlood gewerkt, maar ben nu ook met aquarel aan het experimenteren.
Heb in mijn vorige tekenperiode ook nog wel met OI inkt gewerkt, maar alleen potlood is precies wat ik vrijwel nooit doe of gedaan heb :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:12

Napie schreef:
Dank je wel. Ik kom snel bij een B5 terecht en ik denk dat ik ook andersom moet werken dus eerst het licht aanzetten en dan naar donker. Ik doe ook eigenlijk alles verdoezelen met een doezelaar, wattenstokje of een dot wc papier maar misschien wel iets teveel van het goede.

Ik ben pas weer een week aan het tekenen. Het is net als fietsen, je verleerd het niet helemaal en als ik dit vergelijk met de tekeningen van 20 jaar geleden dan merk ik wel verschil in techniek. Toen had ik overigens alleen een HB potlood en een doezelaar.

Van licht naar donker is sowieso een goed idee. Donkerder kan altijd, van donker terug naar licht is lastiger :D.

Vooralsnog een knap werk, hoor +:)+.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:28

Wow Selina, ongelooflijk hoe je die vacht krijgt met pastelpotlood. Heel mooi, als is het alleen nog maar een neus.

Je paard is mooi geworden Harmony! Idd leuk om kado te doen. Ik heb de schilderijen van mijn neefje ook kado gedaan en de ouders waren er heel erg blij mee. Wil mijn neefje nog wel een keer schilderen in olieverf, want merk nu al dat je daar weer zoveel mooier portretten mee kan maken.

Je Katniss is mooi geworden Lissette. 8.3 zeer verdiend!

De Da Vinci wordt weer schitterend Jis....maar goed te lezen dat ik niet de enige ben die worstelt met de verschillende transparanties van de kleuren. Ik let er nu wel op als ik weer een tubetje koop (ben dit weekend weer de fout in gegaan...ha ha een nieuwe verslaving)

Nou San...een goed begin is het halve werk. Wat een mooie en originele tekening weer. Heel mooi zo met dat goud erachter.

Niet te geloven dat je zo lang niet getekend hebt Napie, echt heel mooi allemaal.

Nou ik heb mijzelf dit weekend op een goede schildersezel getrakteerd...en weer een paar tubetjes olieverf. Ik werd een beetje gek van die wankele action tafel ezel. Nu een atelier ezel waar ook grotere doeken op kunnen en waar je staand bij kan schilderen. Erg blij mee!
En begonnen met schetsen van schilderij van mijn paard. 50x60 wordt olieverf. Heb er een paar uur schetsen op zitten maar ben nu eindelijk tevreden over de verhoudingen. Niets lijkt me zo frustrerend als je eigen paard schilderen en dat dan de verhoudingen niet kloppen. Ik ken iemand die haar boterham verdiend met het schilderen van paarden en honden in opdracht, maar ik vind bij haar altijd de neuzen/hoofden te lang. Dat vind ik zo zonde...dan zou ik het al niet meer aan de muur hangen. Ik vind het wel spannend mijn eigen paard schilderen...was eigenlijk van plan eerst op andermans paarden te oefenen omdat ik mijn eigen paard best lastig vind...maar goed..bloed kruipt waar het niet gaan kan dus ik ga het gewoon proberen. En als het niet lukt...ach dan doe ik het over een jaartje ofzo toch gewoon opnieuw.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:13

Zo moet naar een weekje weinig tijd even flink wat bijlezen :D

Vandaag zelf ook weer wat verder met m'n schilderij
Eerste details zitten er alweer op
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:20

Dank je, oji :D.

Ziet er goed uit, Seven +:)+.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:35

Wat gaaf gedaan die achtergrond Seven!
Welke verf heb je daar voor gebruikt dat het zo mooi uit loopt? en giet je dat er dan gewoon op?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:36

Dat is acrylverf gemengt met floetrol waardoor het goed uit loopt en op het canvas mengt zogezegd. Deze heb ik gemaakt met drie verschillende bekers en de flipcup techniek, (verschillende laagjes en kleuren verf in een beker omdraaien op doek en dan uit laten lopen)

Ik heb met die techniek nu ook twee dienbladen gemaakt, die drogen op het moment nog dus foto volgt later :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:06

Nog eentje dan en dan ga ik verder met oefenen met schetsjes. Ik had om een 1 of andere reden in mijn hoofd om een macro van een vlieg te tekenen. In mijn hoofd had ik een grote van een vuist maar bij het schetsen vulde hij uiteindelijk bijna mijn A 3 vel. Maar het resultaat is wel leuk geworden.

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:53

Mooi Napie, en inspirerend, hou ook van insecten tekenen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:09

Hier even een weekje rust gehad qua tekenen.
Vanavond de zebra's toch weer opgenomen. Had wat schrik voor die tweede zebra omdat hoofd en hals zo gedraaid staan. Maar vind het al bij al wel redelijk meevallen.

Er zit helaas een punt vast in mijn punten slijper en krijg het voorlopig niet los. (Tafelpuntenslijper met zwengel)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-02-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 23:10

Seven schreef:
Dat is acrylverf gemengt met floetrol waardoor het goed uit loopt en op het canvas mengt zogezegd. Deze heb ik gemaakt met drie verschillende bekers en de flipcup techniek, (verschillende laagjes en kleuren verf in een beker omdraaien op doek en dan uit laten lopen)

Ik heb met die techniek nu ook twee dienbladen gemaakt, die drogen op het moment nog dus foto volgt later :D

Interessant! Misschien ga ik dat ook wel eens proberen, ben benieuwd naar de foto's!

Ik ben lang weg geweest, veel gebeurd de laatste maanden, maar vandaag langzaam weer met een nieuw project gestart.
Is mijn 3e poging tot aquarel schilderen, meestal gebruik ik een raster voor de verhoudingen, maar dit keer gewoon begonnen, heb alleen het silhouet van de kat geschetst en verder vul ik het in op gevoel, goede oefening, mijn eigen kat speelt voor model deze keer :+

Afbeelding

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:20

Afbeelding

Oke, ik ben begonnen... de overleden hond. Heb er echt wel schrik van, dus er moest echt even kleur op het witte doek komen. Geloof dat dat wel aardig gelukt is :+
Hij is 50x50, dus even wat groter dan mn proefjes van 25x25. Ik bleef bezig met verf mengen haha.

Nu de moed verzamelen om het dier ook een kleurtje te geven. Ze is zwart met een krulletjesvacht, tja, waarom zou het ook makkelijk zijn he. _O-

In het ergste geval smeer ik het terug dicht en start ik opnieuw hou ik mezelf maar voor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:01

Prachtige achtergrond kleur heb je er zo op gemaakt harmony
Heel warm :j

Ik heb een klein werkje tussen door, ook wel. Leuk even te delen
Eerste laagje met aquarel

Even naam er bij weg gehaald :DAfbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:04

Weinig tijd dus geen uitgebreide reactie maar wilde wel even zeggen dat er weer mooie werken voorbij komen.

HorsesRhythm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:12

Citaat:
Er zit helaas een punt vast in mijn punten slijper en krijg het voorlopig niet los. (Tafelpuntenslijper met zwengel)

Met een beetje kneedgum. Trek je m er zo uit.

Ja, komt heel veel moois voorbij. Vind de tekeningen van Napie ook zo bijzonder...

Seven, hoeveel laagjes maak jij meestal?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:26

Euhm hoe doe je dat dan? Kneedgum erin steken?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 19:33

Zit straks de kneedgum erin vast. Ik heb ook steeds ruzie met m’n puntenslijpers :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:40

Harmony een stuk of 2 a 3 met aquarel
Met olie eerder 5 of meer

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:27

Heb blijkbaar een zwengel slijper die open kan en dus het slijpgedeelte eruit gehaald kan worden. Heb de punt verwijderd en kan dus zo meteen verder tekenen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:08

Mijn 3e aquarel tekening en eerste keer een kat (mijn eigen kat), uiteraard nog veel verbeter punten, maar ben er heel tevreden mee, zie in elke tekening die ik maak toch wel weer vooruitgang namelijk.
En uit de losse hand geschilderd, heb alleen mijn telefoon er bij gehouden met een voorbeeld foto, verder geen hulp tools gebruikt dit keer *\o/*

Afbeelding

Afbeelding