[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 21:31

Mooie tekening Hiraeth!

Ik heb ondertussen even kunnen proberen met procreate en het is wennen naast mijn cintiq en CPS maar het werkt wel fijn :j

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:33

Ik las iets over nibs vervangen, ik heb dat in de zes jaar dat ik hem heb nu 2x gedaan. Ik merk dat er op een gegeven moment "scherpere" randjes aankomen die krassen.

@Hiraeth: Zo vet dat hij gereageerd heeft!!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:15

Gaaf die gif Hiraeth, leuk om te zien hoe je die kleuren ook zo aanpast. In het begin vind ik hem tof maar aan het einde ook, eerst meer geel/oranje en later meer roze/blauw-paars. Erg nice

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:18

Hoi

Dit is mijn laatste tekening, wat vinden jullie er van? Ik weet dat veel mensen niet echt fan zijn van het 'smudgetool-gebruik' (en dat begrijp ik zeker hoor ^^) maar persoonlijk vind ik dit wel een leuk effect geven. Hebben jullie anders nog tips? Ik ben niet volledig tevreden over de neus en het linker oog van het paard. Maar dit kreeg ik niet echt beter. :)

Afbeelding

Hier is de link als je hem in volledige grootte wil zien: https://koekeldoedeltje.deviantart.com/art/Commission-Bjorn-748680204

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:38

Mooi! :j Vooral de achtergrond in de verte.
Het oog ziet er inderdaad wat gek uit omdat het in eenzelfde lijn doorloopt met de rest van het hoofd. Probeer het meer als een losstaand ''object'' te tekenen, wat dus een bolling heeft en een beetje uitpuilt. Ook hoort ie denk ik iets verder naar achteren, dus minder zichtbaar in beeld vanaf deze kant.
Verder zou ik nog even kijken naar de kleur weerspiegelingen op het lichaam, rechts (voor ons) zie je namelijk een rode gloed op het lichaam, terwijl de omgeving groen is en er in beeld niets te zien is wat die rode gloed zou veroorzaken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:47

Ik vind het er netjes uitzien! Inderdaad wat Chasingmood zegt; het oog is als het ware ingekapseld, denk dus ook aan die oogleden en oogkas. Zelf ben ik geen fan van de smudgetool, vind het nu ook wat op zo'n breyerpaard lijken maar het is zeker geen misse tekening. Wel had ik misschien de steen rechtsonder vervangen door wat bladeren of plantjes. Die kleur contrasteerd teveel met de achtergrond.

Ik heb nu een weekje mijn ipad maar door school nog niet veel kunnen prutsen met Procreate behalve dit:

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:07

Koekeldoedel schreef:
Hoi

Dit is mijn laatste tekening, wat vinden jullie er van? Ik weet dat veel mensen niet echt fan zijn van het 'smudgetool-gebruik' (en dat begrijp ik zeker hoor ^^) maar persoonlijk vind ik dit wel een leuk effect geven. Hebben jullie anders nog tips? Ik ben niet volledig tevreden over de neus en het linker oog van het paard. Maar dit kreeg ik niet echt beter. :)

[ Afbeelding ]

Hier is de link als je hem in volledige grootte wil zien: https://koekeldoedeltje.deviantart.com/art/Commission-Bjorn-748680204

Gaaf! Doet me helemaal weer terug gaan naar Hetpaardenspel haha. Daar maakte ik altijd manipulaties met dit soort zachte effecten.

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:03

Super bedankt voor de tips allebei! Ik zal er zeker aan denken voor de volgende keer. :D
Het rode bij de buik is geen reflectie van het licht maar de vachtkleur van het paard. Ik vond het inderdaad moeilijk om duidelijk te maken wat er precies de kleur van het paard was en wat precies lichtreflectie was. Bij het witte bij de rug had er inderdaad wel groen gemogen. Daar had ik niet aan gedacht bedankt. :)

En Quebelle. Mijn vorige DA heb ik geprobeerd om minder te smudgen maar deze vind ik minder mooi uitgedraaid eerlijk gezegd. Ik krijg er meer een wazig gevoel van dan bij die laatste waar ik wel veel gesmudged heb... Linkje naar deze da: https://koekeldoedeltje.deviantart.com/art/Commission-Valarie5-747896187

Niet letten op de manen daar. Mijn manen draaien iedere keer anders uit. :( Iemand daar specifieke tips voor of goede tutorials?

En Quebelle, dat filmpje is echt leuk! Heel coole stijl.
En bedankt Maanlicht! Dat heb ik inderdaad vroeger ook nog gedaan haha.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:59

@Koekeldoedel, Ik vind persoonlijk de neus het mooiste stukje van de tekening. Ik heb ook niet het idee dat daar de smudge tool aan te pas is gekomen. Is dat wel het geval dan heb je zeker daar de smudgetool op de juiste manier gebruikt. Het heeft een iets wat ruwere textuur maar dat oogt juist heel mooi. Die ruwheid zou ook best nog in de rest van het paard mogen zitten. Maar al met al wel een heel mooi werkje. Ook niet direct een werkje waarvan ik zeg "sjonge jonge echt 100% duidelijk de smudge tool", iets wat je bij 90% van de gesmudgede digitale werkjes wel denkt :j

Ik weet niet precies hoe je de manen bij het gelinkte werkje hebt gemaakt maar hier krijg ik juist wel die smudge vibes bij. Of je hebt een brush gebruikt die niet heel goed werkt voor manen. Ik vind zelf dit altijd een fijne manen tutorial. https://esa82.deviantart.com/art/Tutori ... -336381358 Niet helemaal mijn smaak met kleurtjes die dit persoon gebruikt, maar zo'n opbouw werkt altijd wel fijn. Dus eerst echt met vlakken de manen / staart neerzetten, daarna de schaduw plekken erop bouwen en steeds fijner uitbouwen (van vlakken, naar 'plukken' haar, naar losse haartjes om volume te creëren).

@Quebelle, mooie schetsen! Jammer dat je nog niet de tijd hebt gehad om los te gaan in procreate. Hopelijk vind je daar binnenkort wat tijd voor. We zien je kunstwerken wel verschijnen :o

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:36

Koekeldoedel schreef:
Hoi

[ Afbeelding ]

ik vind het mooi gelukt! de neus ziet er juist goed uit~!

Ik ben nu weer wat actiever bezig met tekenen, dit is wat van vandaag

Afbeelding

ben nog niet helemaal tevreden maar t ziet er beter uit dan wat ik eerst tekende :') wil misschien wel nog de achtergrond wat veranderen. getekend met de muis

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:37

Heel erg bedankt voor de reactie Bimmerd! Bij de manen van het andere voorbeeld heb ik redelijk wat gefoefeld en een andere manier en brush gebruikt. Ik heb ze niet gesmudged maar ze zien er inderdaad niet echt goed uit. Het paardje is een tinker en had van die dikke froezel manen. Ik wist niet goed wat ik moest doen. :')
En ik heb de tutorial bekeken. Super bedankt. Dit lijkt me inderdaad een goede manier om ze te tekenen en anders dan dat ik nu doe!

Bedankt DarkCupid! Jouw tekening ziet er heel goed uit. Ik vind de kleuren en shading echt heel leuk. Als ik een tip mag geven zou ik nog wat meer proberen te letten op de verhoudingen. Ik vind de benen nu wat te dun in vergelijking met de vrij stevige romp. De nek vind ik persoonlijk een beetje te lang en het hoofd wat te klein. Maar je kleuren zijn echt heel leuk. Dat felle bruin er bij past mooi. :D

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 10:52

Koekeldoedel schreef:
Heel erg bedankt voor de reactie Bimmerd! Bij de manen van het andere voorbeeld heb ik redelijk wat gefoefeld en een andere manier en brush gebruikt. Ik heb ze niet gesmudged maar ze zien er inderdaad niet echt goed uit. Het paardje is een tinker en had van die dikke froezel manen. Ik wist niet goed wat ik moest doen. :')
En ik heb de tutorial bekeken. Super bedankt. Dit lijkt me inderdaad een goede manier om ze te tekenen en anders dan dat ik nu doe!

Bedankt DarkCupid! Jouw tekening ziet er heel goed uit. Ik vind de kleuren en shading echt heel leuk. Als ik een tip mag geven zou ik nog wat meer proberen te letten op de verhoudingen. Ik vind de benen nu wat te dun in vergelijking met de vrij stevige romp. De nek vind ik persoonlijk een beetje te lang en het hoofd wat te klein. Maar je kleuren zijn echt heel leuk. Dat felle bruin er bij past mooi. :D

Dankje! Moet ook zeggen dat ik beter ben met de shading op de computer.. Meestal teken ik eerst een schets, maar ik merk dat met de muis dat toch niet zo ideaal is, lijnen worden al snel niet zo mooi met de muis

al moet ik zeggen dat sommige verhoudingen op mn paard zijn gebaseerd :') meneer is beetje raar

Ik ga nog wel de lichtval op zn hals wat aanpassen en het hoofd, en miss nog wat aan de stand van zijn voorbenen veranderen,ben daar nog niet tevreden over. zn rug moet eigenlijk ook nog iets dieper, dus heb ik nog even wat te doen hihi

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:49

:+ Ik wilde net zeggen, precies Eros!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 14:06

Op zich vind ik dat gesmudge niet persé mis, maar ik zou proberen het te bekomen door met je brush te mengen ipv de smudgetool te werken :j

Koekeldoedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:16

Oke ik zal het de volgende keer nog eens uitproberen. :)

Sorry als ik dit topic te veel stalk, maar ik heb mijn eerste pixel achtig iets proberen te maken. ^^ Het is niet volledig gepixeld. Eerst heb ik een laag gewoon geshaded en dan erboven nog wat gepixeld. Wat vinden jullie er van? Ik ben niet echt tevreden met zijn kont en hoofd, hebben jullie tips? :)

Afbeelding

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:22

heeft iemand ervaring met het programma: Clip Studio Paint Pro
zijn jullie er tevreden over?
tekent er iemand hier paarden mee? :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 19:05

Ik prefereer Clip Studio Paint over Photoshop. Alles wat ik maak, maak ik in CSP. Ik heb hier werkjes in het topic staan, je zult even moeten terugbladeren :j

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:36

Quebelle schreef:
Ik prefereer Clip Studio Paint over Photoshop. Alles wat ik maak, maak ik in CSP. Ik heb hier werkjes in het topic staan, je zult even moeten terugbladeren :j

oke ik ga eens kijken :) waarom verkies je dit programma boven photoshop? :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:40

Tekenen werkt prettiger en intuïtiever vind ik (Clip studio)
Ik gebruik het alleen nog niet zo lang, heb er ook nog geen paarden mee getekend

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 20:06

Fijnere brushes, ze voelen ook natuurlijker aan. Verder is het een gebruiksvriendelijker programma imo.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:10

bedankt voor de informatie!
ik ga het eens uitproberen :) aangezien mijn photoshop het niet meer doet...
ik heb 2 gratis programmas gekregen bij mijn tekentablet en daar was die clip studio bij

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 20:31

Als je je gratis lid maakt via hun site, kun je gratis hun library gebruiken en ondermeer brushes en textures downloaden :j

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:33

Quebelle schreef:
Als je je gratis lid maakt via hun site, kun je gratis hun library gebruiken en ondermeer brushes en textures downloaden :j

misschien domme vraag maar wat is library :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 20:34

Deze is van deze week :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 20:35

d4rkhorse schreef:
Quebelle schreef:

misschien domme vraag maar wat is library :+

Ik denk dat het bij CPS Assets heet. Dat is zeg maar iets extra dat je gratis kan downloaden als je lid word, en dat is eigenlijk een gratis catalogus met brushes, textures, 3D models en nog meer die je gratis kan downloaden en gebruik van kunt maken :)