[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:58

Net voor het eerst in lange tijd weer tijd gehad om te naaien, en nu zie ik dit topic, leuk :)

Ook ik heb veel van mijn moeder geleerd, en verder begin ik gewoon zie ik wel hoe ver ik kom. Meestal is dat best wel ver ;)
Ik heb niet alles doorgelezen, zijn hier meer mensen die knuffels naaien?
Mijn laatste projectje was een simpel, zelfbedacht uiltjespatroon voor een kinderkamermobile, en daarna een aangepaste versie van het patroon voor boxkleden die ik net toevallig hier gepost heb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:34

Hi!
Op zoek naar info over mensen die handig zijn met een naaimachine kwam ik dit topic tegen. Ik wil namelijk graag een sleeve voor mijn ereader laten maken (in deze stijl : www.etsy.com/nl/listing/109933793/macbo ... ome_active ) maar heb geen idee waar ik iemand kan vinden die dat een leuke klus vind, misschien zijn er hier mensen die weten waar ik dat kan vragen?

Bij voorbaat dank!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:14

troi schreef:
Hi!
Op zoek naar info over mensen die handig zijn met een naaimachine kwam ik dit topic tegen. Ik wil namelijk graag een sleeve voor mijn ereader laten maken (in deze stijl : http://www.etsy.com/nl/listing/10993379 ... ome_active ) maar heb geen idee waar ik iemand kan vinden die dat een leuke klus vind, misschien zijn er hier mensen die weten waar ik dat kan vragen?

Bij voorbaat dank!

Hoi! Ben je zelf een beetje handig met een naaimachine? Dit is namelijk een leuk project voor een beginner ;). Dit is echt niet zo heel erg moeilijk.

troi

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:22

Helaas, totaal geen ervaring en weinig talent voor dingen die geduld en een goede fijne motoriek vereisen ( ik ken mijn beperkingen :o ). Ik zou niet eens weten hoe een mens aan een tof stofje komt haha..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:37

troi schreef:
Helaas, totaal geen ervaring en weinig talent voor dingen die geduld en een goede fijne motoriek vereisen ( ik ken mijn beperkingen :o ). Ik zou niet eens weten hoe een mens aan een tof stofje komt haha..

Op een lapjesmarkt vind je deze stoffen in hüle und füle= (in overvloed). Je moet zelf een leuke uitkiezen, beetje stevig zodat de (wat wou je er ook weer in stoppen; tablet) goed beschermd is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:41

Ik ben even met naailessen gestopt wat een luxe probleem blijkt te zijn; ik kreeg zoveel aanvragen om dingen uit leer te maken, zoals: zadeltassen, gilets, shoppers, suedejas(voor mezelf) overjurk (voor vriendin die soms als vikingvrouw verkleed gaat) leren emmer, gordeltasjes etc.
Ik zag de combinatie van leer en stof even niet zitten kwa tijd. Heel misschien ga ik in januari weer verder, maar ik heb er een hard hoofd in dat ik al die dingen in 3 maanden af zou hebben. Heb ook nog een lief paard dat aandacht wil.............

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:58

Stofjes zijn er inderdaad in overvloed te vinden. Zeker bij quiltwinkels kun je ongelooflijk leuke lapjes komen. Voor een ereader zou ik echter een hoes adviseren met "tablet keepers". Dat zijn stevige maar flexibele stukken die je tussen de stoflagen vastzet. Ik heb op die manier mijn haaknaaldenetui gemaakt. Maar eigenlijk zijn die tablet keepers bedoeld voor een hoes voor je tablet of ereader...
Qua prijs vind ik het niet absurd duur. Als je alles apart moet aanschaffen (stof, vlieseline, vulling, eventueel die keepers en de overige dingen) ben je al halverwege. Stel dat iemand hem voor je wilt maken, komen die kosten er ook bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:27

Prijs vind ik trouwens ook prima hoor, tis meer dat ik nog wat onwennig ben als het gaat om bestellen buiten NL :o .

Ik zal binnenkort een quiltwinkeltje opzoeken naar een mooi stofje, die kennen waarschijnlijk ook wel mensen die er dan een hoes van kunnen knutselen! Bedankt voor de tips

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:27

:wave:
Ik kom me hier ook even melden. Ik vind het erg leuk om dingen zelf te maken en gijzel af en toe de naaimachine van mijn moeder. Wat recht-toe-recht-aan dingen heb ik al gemaakt zoals kussentjes, zakjes en glasgordijnen, maar ik zou graag meer willen doen.

Een tijdje terug kwam mijn zusje met het idee om samen een naaicursus te gaan volgen en van de week kwam ze daar weer mee. Ik ga nu dus op zoek naar een cursus in de buurt en wil ook een machine aan gaan schaffen. Samen die van ons mam delen gaat een beetje lastig worden :+

Ik ben nu dus internet aan het afspeuren voor cursussen en machines, maar het wil nog niet zo lukken dus als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:00

Ik heb les gehad van iemand vanuit Ensaid naaischolen. Gewoon even googelen.

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:19

Niet echt een uitnodigende site als je het mij vraagt :o
Er staat er maar een tussen bij ons in de buurt. Even overleggen met mijn zusje en dan eens bellen.
Ik had er ondertussen wel een gevonden in mijn man z'n dorp die me wel aansprak. Niet het dichtsbijzijnde, maar we moeten gewoon eens gaan rondbellen en informeren naar prijzen en mogelijkheden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:36

Dorus schreef:
Niet echt een uitnodigende site als je het mij vraagt :oEr staat er maar een tussen bij ons in de buurt. Even overleggen met mijn zusje en dan eens bellen.
Ik had er ondertussen wel een gevonden in mijn man z'n dorp die me wel aansprak. Niet het dichtsbijzijnde, maar we moeten gewoon eens gaan rondbellen en informeren naar prijzen en mogelijkheden.

Ik heb zelf nooit gekeken. Vond mijn naailesjuf op een andere manier.

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:52

Tsja, ik ben nu via internet aan het zoeken en dan is dat toch iets waar je naar kijkt en op oordeelt ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:11

Je bent in elk geval op tijd; in september beginnen de meeste lessen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:14

Dorus: Niet zo lang geleden, is er een "discussie" geweest over het wel/niet volgen van een naaicursus. Vaak heeft de docente weinig tijd en zit je te wachten tot je aan de beurt bent.... Je hebt al een start gemaakt met kussentjes en zo. Prima, lekker simpel beginnen! Mijn ervaring is dat je relatief weinig hebt aan een naaicursus. Veel wachten, uiteindelijk veel thuis doen zónder hulp, als je er thuis niet uitkomt moet je wachten tot de volgende les. Zelf heb ik nooit een naaicursus gevolgd hoor, maar ik heb het van meerdere mensen uit mijn directe omgeving gehoord. Wel spreek ik uit persoonlijke ervaring met een quiltcursus; heel gezellig met 6 personen maar om nou te zeggen dat ik er veel geleerd heb :n. Waarom kopen jij en je zus niet een goed naslagwerk en gaan zelfstandig verder? Met vallen en opstaan leer je het echt wel.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:16

Hallo allemaal,

Dit topic spreekt me enorm aan, aangezien ik als naaister werk bij een meubelatelier.
Ik doe dit dus als werk en niet als hobby, naai al genoeg de hele dag ;)
Maar ook ik heb af en toe tijd om eens iets te maken voor me zelf op het werk en dit wil ik graag met jullie delen.
Hoe ik in de naaiwereld "gerold" ben, heeft ook met mijn moeder te maken, zij is coupeuse, van haar heb ik dit werk "geleerd", echter heb ik op school het vak Mode en Kleding gevolgd en ben na school in diverse confectieateliers gaan werken, helaas zijn die met de tijd uit het straatbeeld verdwenen en alles vertrok naar het buitenland, momenteel werk ik dan in een meubelatelier en maak o.a bankstellen, fauteuils, kussens, hokkers, plaids, herstofferingen enz enz...het bedrijf waar ik voor werk maakt o.a meubels voor een bekende binnenhuisarchitect van nederland.
Ik heb al voor diverse bekende nederlanders iets mogen maken voor in hun interieur, dit maakt mijn werk dan ook zo leuk. ;)

Hierbijz et ik dan een paar foto's (sommige in link), zodat jullie kunnen zien wat ik voor mezelf gemaakt heb...
Als eerste mijn naaimachine waar ik mee werk....het is een industrienaaimachien (snelstikker) van het merk Adler

Afbeelding

Dan hier foto's van mijn creatie's..
Afbeelding
Afbeelding

http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie012.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie011.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie017.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie019.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie021.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... tie022.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... /foto2.jpg
http://i46.photobucket.com/albums/f141/ ... 6/foto.jpg

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:49

@patpen: ik zal zelf wel een heel eind komen met een boek YouTube en blogs, maar mijn zusje is niet zo handig. Daarnaast hebben mijn zusje en ik niet veel gezamelijke interesses en is dit ook een beetje als quality zussen tijd bedoeld.
Ik ben al wel aan het zoeken, maar er zal pas op z'n vroegst in de laatste week van augustus actie ondernomen worden, omdat mijn zusje eerst de bruiloft achter de rug wil hebben. Ik ben bang dat we dan net te laat gaan zijn. De scholen zijn hier dan al weer drie weken bezig.

@andrea: de foto's in link moet ik straks thuis nog bekijken, maar wat een gave tassen. Weer iets op mijn project wishlist :o

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:57

Heb een suéde gilet gesneden. Nu nog in elkaar zetten. Ik houd jullie op de hoogte.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:56

Hallo, mag ik meevolgen ? Ik heb vorig jaar een simpele naaimachine gekocht om mijn grote gordijnen in te leggen en wil het ding eigenlijk wel graag vaker gebruiken, maar heb dus geen ervaring behalve de gordijnen inleggen. :D Wil erg graag een wit bont (vals, geen echt bont hoor) jasje of bolerootje maken voor op mijn mooie jurk, heb ook al patroontje gekocht maar verder ben ik nog niet geraakt. :D

Hopelijk pik ik hier tips op, en motivatie als ik het niet meer zie zitten haha.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:29

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:05

Bont is niet lastig maar wel wat bewerkelijker. Om het mooi te krijgen, is het beter om ná het naaien met een stopnaald de haren uit de naad te halen zodat je de naad minder ziet. Maar het is niet moeilijker dan "gewone" stof om te naaien ;).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:18

Thx voor de tip, dat is idd een goed idee !

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:04

Sandrina schreef:
Heb een suéde gilet gesneden. Nu nog in elkaar zetten. Ik houd jullie op de hoogte.

Geloof het of niet, maar ik heb het gilet in een dag in elkaar gezet. Met beleggen en al. Nog een paar kleine aanpassingen en mijn vriendin kan gaan showen. Ik sta er zelf versteld van zo snel dat lukte. Het suede laat zich ook makkelijk 'voegen'. Slecht uit te leggen; het kreukelt niet, maar 'vouwt-in-elkaar' zo te zeggen. Doordat het stroef is, blijft het op elkaar liggen en 'glijdt' niet weg. Heel prettig naaien.
Ik moet de armlijn nog wat bewerken, dan is ie echt klaar. En daar ook een beleg inzetten; anders geen gezicht.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:49

Weet iemand of je ook een (schakel) ketting aan een stuk stof kunt naaien met de naaimachine, en hoe?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:59

Ik denk dat je een ketting het beste met een extra stuk stof eraan kunt zetten. Rechtstreeks de ketting op de tas zal niet gaan. Of een ring in de zijkant en daar de ketting doorheen halen.