[VER]Gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 19:02

xPabloBokt schreef:
Wel een perfect voorbeeld van het idee dat ik bij sommige artsen heb waar ik mee in aanraking ben geweest: exact 0% empathie. :')

Vooral een als kind zijnde toen ik mijn pols had gebroken met schaatsen. Had een ontzettend chagrijnige dokter die niet normaal tegen me kon doen omdat ik mijn pijnstiller niet durfde te slikken voordat ze een spuit gingen zetten (had echt een pilfobie toen). Toen mijn moeder hem vertelde dat ik autisme had en daarom anders kon reageren was zijn enige reactie "had je dat niet eerder kunnen zeggen?!"

Moest er spontaan aan denken. :+

Hahaha! Dat is ook echt super lomp!

Okay, dit stuk lijkt misschien niet zo interessant, maar gaat nog een rol spelen. Overigens gaan de festiviteiten elkaar nu rap opvolgen en kijk ik enorm uit naar de volgende hoofdstukken gna gna gna.

Zaterdag 27 december 2019

Met gemengde gevoelens staat Els met Emma voor Prem’s voordeur om de lucht te klaren. Els is vreselijk boos op Manuela, dat ze Emma hierin betrekt – en erger – de woorden van haar dochter verdraait.

Ondanks dat ze al heeft aangebeld, lijkt er geen beweging in te komen binnen en Els twijfelt nu of de bel het wel doet. Irritant.
Zenuwachtig wipt ze van haar een been op het andere. Niet alleen de vriendschap tussen Emma en Manfred staat door dit hele gedoe onder druk, ook die van Nina en haarzelf. En hierdoor ook de – toch al kwetsbare – relatie van Nina en Prem. Wat een gedoe. Wat een ku*t, die Manuela.

Net op het moment dat ze nogmaals op de bel wil drukken, opent Prem – joviaal lachend als altijd – de deur. Hij draagt een witte blouse met kleine figuurtjes erop en een zwarte pantalon die los om zijn benen hangt. Els merkt op dat hij nog dunner is dan de vorige keer dat ze hem zag en dat zijn riem op het strakste gaatje zit.
“Fijn dat jullie konden komen” zegt hij vriendelijk, terwijl hij met zijn arm een uitnodigend gebaar maakt, waarna Els binnenstapt, op de voet gevolgd door Emma, die uit schuldgevoel haar blik strak op de houten vloer gericht houdt en zenuwachtig aan haar blauwe paardrijbroek plukt.
“Koffie?”.

Els kijkt om zich heen als Prem naar de keuken verdwenen is. Naar de blauwe bank, de blauwe muren. Maar haar ogen worden pas echt getrokken door de lampenpeertjes, die alleen aan een elektriciteitsdraadje aan het plafond hangen. Prem heeft al eens verteld dat Manuela werkelijk alles uit huis meegenomen heeft toen ze in proefscheiding waren en Prem tijdelijk elders woonde. Ongelofelijk.

Emma vouwt haar handen schuldbewust voor zich in elkaar, haar ogen nog altijd strak op de vloer gericht.
“Ga zitten” zegt Prem vriendelijk als hij even later met de koffie weer de woonkamer in is gekomen, maar Emma blijft staan als ze begint: “Het was echt niet mijn bedoeling om jullie boos op elkaar te maken.
Maar ik hoorde per ongeluk iets van mama en toen maakte ik mij gewoon een beetje zorgen.
Het spijt me heel erg en het was echt niet mijn bedoeling alleen toen ik dit hoorde maakte ik mij gewoon zorgen.

Sorry dat het zo is gegaan”.
Ze had het in haar hoofd al diverse malen gerepeteerd en is blij dat het eruit is. Eindelijk durft ze Prem weer aan te kijken en ze is opgelucht dat hij niet boos kijkt. Integendeel.
“Het is al goed” antwoordt hij. “Man is boven. Ga je naar hem toe?”. Dankbaar knikt Emma haar hoofd, waarna ze de kamer uit spiedt en de trap oprent.

Als Emma uit het zicht is verdwenen, gaat Prem tegenover Els zitten.
“Jeetje, wat een gedoe” begint ze, gevolgd door een zucht. “Je moet weten hoe het zit. Toen het zo slecht ging tussen jou en Nina, heb ik met haar gesproken. Tijd geleden al.
Nina was erg verdrietig dat ook Manfred ook opeens zo beïnvloedt was door Manuela.
Later ging het weer een stuk beter met jullie maar weer later stonden de kinderen weer tussen jullie in. Ze heeft nog een keer haar hart gelucht bij mij.

Wat er is gebeurt, is dat ik tegen Roberto heb gezegd dat ik het schandalig vond dat Manuela de kinderen manipuleert; ‘je zal als kind toch depressief worden van zo een moeder’. Juist omdat ze een opleiding tot kindercoach heeft gedaan.
Niets meer niets minder. Probleem is dat Emma dat gehoord heeft en dacht dat Man echt depressief was.... En zij maakte zich zorgen om hem. En ze dacht een goede vriendin te zijn om er met hem over te praten”.

“Depressiviteit is een ernstige diagnose” antwoordt Prem zakelijk, alsof hij zelf die woorden nooit in zijn mond genomen heeft.

“Ja, maar het was een matter of speak van mijn kant. Zo van ‘goh daar wordt je bijna depressief van’.
Blame it on me! Het is mijn Amsterdamse manier van praten. Nooit in de gaten gehad dat Emma dat zo zou opnemen. Überhaupt dat ze dat gehoord had”. Els zucht, terwijl Prem haar nog altijd aankijkt en met zijn hand over zijn kin wrijft.
“Geloof me Prem, we staan altijd aan jouw kant en niet aan de kant van Manuela”. Els moet denken aan afgelopen zomer: na de vakantie in Portugal had ze Manuela een bericht gestuurd dat het zo goed was gegaan met Manfred.
Het enige wat Manuela terugstuurde was: “Manfred zei me dat Prem hem had verteld dat jullie Rob haten. Ik hoop niet dat dat zo is”.

“Ik hoop dat dit de zaak voor jou opgehelderd heeft” zegt Els maar, omdat Prem nog altijd niks zegt.
“Er gebeuren gewoon rare dingen hier” antwoordt Prem eindelijk terwijl hij rechtop gaat zitten en zijn telefoon pakt: “dit bericht is een tijdje geleden naar mijn buren gestuurd door M, blijkt”.
Vol verbazing leest Els het bericht. “Ze schrijft: ‘ik reken op jullie discretie’. Discreet????? Ze stuurt het in een groepsapp! Dit is niet discreet maar achter jou rug om een mes in je rug steken !”.

“Tja” verzucht Prem.
“En hoe is het nu met jou en Nina?” vraagt Els, om haar vriendin een dienst te bewijzen. Gelukkig is dit tenminste weer geklaard. Ze hebben al genoeg gezeur samen. En als iemand dat niet verdient, is Nina het wel.
“Ik weet niet of we het gaan overleven, Els. De kinderen zijn erop gebrand onze relatie kapot te maken” verzucht Prem, waarna hij snel een slok van zijn koffie neemt.
“Laat je niet uit je tent lokken met Baukje” antwoordt Els resoluut. “Ze wordt gemanipuleerd door Rob!".
“Misschien moet ik Baukje los gaan laten. Alle aardige dingen trekt ze gelijk naar het kwade. Ik merk nu pas hoe eng die Rob is.”.
Els’ ogen worden groot door deze onverwachte uitspraak. “Doe het! Ze komt echt terug!” spoort ze aan.
Prem schudt zijn hoofd, alsof hij er zo zeker niet van is.

“Ik hoop zo dat jij en Nina bij elkaar blijven” verzucht Els. Het zou geweldig zijn als we met zijn vieren op stap kunnen. Nina is een belangrijke vriendin geworden intussen.

“We hebben ook echt wat bijzonders” knikt Prem, “anders waren we allang uit elkaar gegaan”. Precies op dat moment komt Emma de kamer weer in, een stuk vrolijker nu. Ze steekt haar handen in de buidel van haar oranje Daily Paper-hoodie als ze zegt, voldaan: “Het is uitgesproken met Manfred. Hij snapte het.

Kunnen we nu naar stal?”.

wordt vervolgd

maralyn

Re: [VER]Gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:31

Mooi helder en luchtig. Zo zou ik zelf ook n gesprek voeren. Dus het leest makkelijk weg.

Mooi stuk. Emoties zijn duidelijk te lezen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:57

Lekker geschreven weer

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:16

Sinds wanneer is 26 december derde kerstdag? :') moet tweede kerstdag zijn denk ik, ts haha

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 15:56

Zertab schreef:
Sinds wanneer is 26 december derde kerstdag? :') moet tweede kerstdag zijn denk ik, ts haha

Jij bent te scherp :)) !

<|-

Oud & nieuw, 1 januari 2019

Prem: “Happy new year babe. What a year it was. 2020 is going to be the best…”.
Nina: “Jaaaa jullie ook! Bring on the magic! Superblij dat je mijn leven in kwam stormen haha. Ik mis je in mijn bedje X”
Prem: “Een nieuw jaar met veel liefde, lol, vriendschap, seks, orgasmes enz enz…”
Nina: “Ik hoop dat al je dromen uitkomen”.
Prem: “Jouw dromen ook babe. Jouw dromen, onze dromen en meer..”

…wat kan er in godsnaam nog fout gaan?

Maandagavond 6-januari 2019

“Wanneer zie ik je deze week?” vraagt Wouter als hij me ‘s avonds opbelt, “ik mis je”. Meestal zien we elkaar elke week wel even, maar nu is dat alweer even geleden.
“Jaa, zaterdag overdag?” antwoord ik vrolijk. Prem heeft dan toch Manfred. “Eerst samen lunchen bij de Oude School bij mij achter en dan naar Amstelveen?”. Ik had daar de vorige keer een leuke broek gezien en tenslotte kan niemand beter oordelen of hij leuk staat dan mijn beste vriend.

“Prima” antwoordt Wouter bevestigend. “Ook gelijk kijken wat er nodig is voor je huis. Kunnen we dat ook gelijk kopen. Of anders online bestellen”. Het doet Wouter nog steeds veel pijn dat ik me niet meer fijn en vooral thuis voel in mijn eigen huis nadat Prem hem figuurlijk met de grond gelijk gemaakt heeft. “We gaan je huis mooi maken zodat je lekker thuis komt elke dag”, zei hij eerder al beslist. En als Wouter wat zegt, doet hij het ook. Iets wat ik enorm waardeer. En dat weet hij.

“Je krijgt nog de groeten van Loes” verander ik van onderwerp - ik kom net terug van onze dressuurtraining en moest er opeens aan denken. Wouter was twee weken geleden mee en mijn krasse trainster was erg onder de indruk van hem geweest. Na de les belde ze me namelijk gelijk op - een zeldzaamheid: “Waar heb je die leuke man vandaan? En heeft hij niet toevallig nog een leuke, vrijgezelle vader?”. Ik heb haar maar niet verteld dat Wouter al 59 jaar is.

Nadat ik Prem lachend hierover vertelde, twijfelde hij geen moment en moest en zou hij de week erop komen kijken bij de les – vorige week dus. Iets wat hij nooit eerder had gedaan. Toen ik Loes vandaag vroeg wat ze van hem vond, antwoordde ze dat ze het een aardige man vond, maar: "dat is toch niets voor een relatie?". Toen ik haar vervolgens om een verdere verklaring vroeg, antwoordde ze stellig: "ach kom, ga je grootvader lastig vallen" - terwijl Prem jonger is dan Wouter, maar: "hij is wel heel vriendelijk".
“Is het niets voor jou, dan?” vroeg ik gekscherend.
"Nee zeg” antwoordde ze, “ik wil wel wat vast kunnen houden. Hij heeft overigens wel grote schoenen voor zo'n klein mannetje... En je weet wat ze zeggen dus?”, waarop Els me vragend aankeek.
“Welnee, hij heeft gewoon maat 41, hoor” lachte ik.
“Nou, dan draagt hij expres grote schoenen, dat kan niet anders” beweerde ze zeker. En daarmee is het hoofdstuk Prem voor haar gesloten.

Even later neem ik afscheid van Wouter. “Tot zaterdag! Ik heb er zin in”.
“Ik ook” verzucht Wouter. “Ik ben en blijf je grootste fan. Ik vind je echt ZO super. Ik wil je NOOIT meer kwijt”.
Met een grote glimlach hang ik op. Was iedereen maar zo positief ingesteld als mijn beste vriend, dan zou de wereld er net even wat vrolijker uitzien.

Zaterdag 11 januari 2019 - het Amstelveen-incident
Momentum

Inmiddels is het zaterdag en zitten de twee beste vrienden in Wouter’s witte auto – een Grandland X - op weg naar Amstelveen, een route die Wouter op zijn duimpje kent omdat hij daar werkt. De sfeer is ontspannen, Wouter vertelt dat hij ’s avonds een tafeltje heeft gereserveerd bij het beste Italiaanse restaurant van Amstelveen om risotto te eten - Nina’s lievelingsgerecht.

“Je bent toch wel de ideale man, hoor” lach ik. Ik heb een zware week gehad: de oorspronkelijke, uitgerekende datum komt steeds dichterbij en hoe de dagen ook verstrijken, er lijkt geen verbetering in te zitten met Prem’s kinderen. Terwijl de abortus – en dus de start van de discussie – nu al inmiddels 6 maanden geleden is.
Wouter weet dat het me allemaal zwaar valt. “Vraag nu maar of Prem ook even een drankje komt doen” knipoogt hij, waarop ik hem gelijk een berichtje stuur.

“Ben je niet bang om Baukje tegen te komen?” vraagt Wouter even later als we de auto in de ondergrondse parkeergarage gezet hebben en op de trap lopen naar het winkelcentrum.
“Dan pak ik je op je bek” antwoord ik direct, zelfverzekerd, baldadig - meer uit onmacht. En dat weet Wouter. Alle strategieën zijn inmiddels al geprobeerd en daarmee wordt ook de hoop op een oplossing kleiner en kleiner.

Be careful what you wish for.

"Wat zie JIJ er leuk uit!” begroet de gespierde beveiligingsmedewerker bij de ingang van de Bijenkorf me vrolijk. Ik lach maar wat; dat zegt hij vast tegen iedereen. Ik draag een knal roze longsleeve, een zwarte laklegging en knalroze laarsjes. Met een zwart velours jasje kun je zeggen wat je wilt; het is in ieder geval een opvallend geheel. “You stand for your bright beliefs in a world of grey and black”, zei een vriend al eerder eens tegen mij.
“Iedereen ziet er vandaag uit alsof ze naar een begrafenis gaan, maar van jou word ik helemaal vrolijk!" besluit de brede beveiliger goedkeurend.
Wouter knikt hem instemmend toe. Deze meneer maakt in een keer mijn dag en ik recht mijn schouders. Wat kan er in godsnaam nog fout gaan?

We zetten linea directa koers naar de eerste verdieping – dameskleding. Wouter vindt het heerlijk om met me te shoppen. Vrolijk kwebbelend trekken we wat kledij uit de rekken, keuren het, en hangen het in de meeste gevallen weer terug. Eigenlijk heb ik tijdens het shoppen mijn ogen nooit echt op de omgeving gericht en ik weet ook niet precies wat het nu maakt dat ik het wel doe.

Baukje.
Op nog geen 10 meter afstand.

Er gaat van alles door mijn hoofd, ik sta te shaken op mijn benen en even had ik gewild dat ik vanmorgen iets minder opvallends aan had getrokken. Snel grijp ik Wouter bij zijn arm en trek ik hem sluipend mee achter een stelling in het uiterste hoekje, naar mijn vroegere lievelingsmerk Nikkie, maar in ieder geval uit het zicht van Baukje, waar hij me verbaasd aankijkt als ik hem loslaat.

“Baukje is hier” zeg ik zachtjes fluisterend, met trillende stem, terwijl ze me hier nooit zou kunnen horen. Vluchtig kijk ik om het hoekje, waar ik mijn stiefdochter - Prem’s woorden – ‘gewoon’ zie shoppen zoals ik dat even daarvoor ook deed. Maar dan worden mijn ogen getrokken door iets anders – iets wat me nog meer doet wankelen op mijn benen.
“En Manuela dus ook”. Ik hap naar lucht.
Ook Wouter kijkt nu om het hoekje, naar de mensen over wie hij al zoveel gehoord heeft. Wat ziet Manuela er oud uit, denkt hij, slecht, nors. En Baukje, daar had helemaal een andere voorstelling van. Is dat nu het meisje die zichzelf de nieuwe Ariane Grande waant?

“Jeetje, ja…” stamelt hij, duidelijk onder de indruk van mijn halve zenuwinzinking. “Hebben ze je gezien?”.
“Ik denk het niet…” antwoord ik twijfelend, waarop Wouter me vraagt wat ik wil doen, of ik weg wil. Ja denk ik, naar de maan, weg van deze aardkloot.
Maar dan bedenk ik me dat ik eigenlijk nooit iets misdaan heb, dat ik niets te verliezen heb en vooral dat ik me ook niet nog eens hier hoef weg te laten pesten.

“Nee”, zeg ik resoluut. “We gaan gewoon verder en we zien wel hoe het loopt”, waarna ik – zij het met nog wat weke benen en trillende handen – terugloop naar het rek met Daily Paper-hoodies.

Als we onze armen zo vol hebben met truien en broeken dat we het bijna niet meer kunnen dragen, zetten we koers richting de paskamers, bij de lingerie. Ik heb de twee nauwlettend in de gaten gehouden; ze bewogen opvallend dicht om me heen en ik weet zeker dat ze me inmiddels gezien hebben – volgens mij kun je me trouwens vanaf de maan nog zien met mijn outfit - en nu moet ik Baukje wel passeren, die me inmiddels strak aankijkt terwijl ze een BH in haar hand heeft.

“Hoi” zeg ik haar vriendelijk, een begroeting die slechts met een dodelijke blik wordt beantwoordt.
Opgelucht haal ik adem als niet veel later ongeschonden ik in de paskamer sta en het gordijn dichttrek. dit heb ik overleefd en ik heb de eer aan mezelf gehouden.
“Hou in de gaten, hoor en laat weten als ze komen” zeg ik nog snel tegen Wouter, terwijl ik mijn hoofd langs het gordijn steek.

Ik hoef niet lang te wachten totdat ik Wouter mijn naam hoor lispelen.
“Ze staan in de paskamers naast je” gebaart hij als ik mijn hoofd weer langs het gordijn gestoken heb en ik heb het gevoel alsof ik bijna flauw val. Het is iets wat in mijn ogen geen toeval is. Shakend trek ik de broek – de reden van ons bezoek - aan, maar ik voel me alles behalve op mijn gemak. En dus trek ik – zonder de bewuste, roze jeans aan Wouter te hebben laten zien – snel mijn eigen kleding weer aan en duw ik Wouter alles wat ik niet neem in de hand, welke verbaasd kijkt dat ik al zo snel klaar ben. Hij begrijpt het echter al snel als ik naar het ik-neem-het-niet rek wijs, rechts van mij. De route ernaartoe vereist een passage langs De Pashokjes. Zonder verdere woorden vervult Wouter zijn nieuwe taak, terwijl ik vlug linksaf ga, naar de uitgang van de paskamers, met in mijn hand nog enkele kledingstukken die ik zeker nog wil passen – maar niet hier.

“Waar blijft die man toch” mompel ik onrustig als ik buiten de pashokjes sta, Wouter neemt zijn nieuwe functie – het netjes ophangen – wel erg serieus. Even ben ik opgelucht als ik iemand de paskamers uit zie komen. Totdat ik zie wie het is. Mijn hart gaat als een wilde tekeer als ze met een strak gezicht koers zet in mijn richting. Een moment denk ik eraan te vluchten, maar ik sta zo aan de grond genageld, dat ik niet eens weg kan komen, al zou ik dat willen.

“Hoi” zeg ik nogmaals vriendelijk, tegen het meisje wat inmiddels vijandig tegenover me is gaan staan en duidelijk uit is op een confrontatie – iets waar ik duidelijk geen zin in heb.
“Hoi” antwoordt Baukje. IJzig.
“Alles goed?” vraag ik maar, zonder iets in mijn stem of houding proberen te laten merken.
Baukje lijkt in de war gebracht door mijn vraag en moet duidelijk even nadenken. Gelukkig zie ik inmiddels Wouter achter haar staan, op gepaste afstand. Nog altijd geen spoor van Manuela.
“…Uhm ja” antwoordt ze, vriendelijker nu. “Met jou ook?”
“Ja, hoor”, zeg ik maar, waarna we elkaar gedag zeggen. Opgelucht haal ik adem en zet ik vlug koers naar de andere paskamers, achterin de Bijenkorf, op de voet gevolgd door Wouter. Het komt goed. En dat had het ook gekomen, als het hierbij gebleven was.

Als ik met een diepe zucht van opluchting het paarse gordijn achter me dicht heb getrokken, tover ik eerst mijn telefoon uit mijn tas; ik had al gevoeld dat er berichtjes binnengekomen waren.
“Heb jij Baukje gezien?” lees ik. Prem. “Was ze vriendelijk? M was er ook, toch?”.
“Je hoort het straks” app ik vlug terug, want mijn aandacht wordt opeens door iets anders getrokken. Iets wat me nog meer doet duizelen dan ik al deed.

“Wat is Nina eigenlijk van jou?” klinkt een bekende stem vijandig, waarop ik Wouter iets hoor antwoorden wat ik niet goed kan verstaan. Oh mijn god, Baukje en Manuela zijn ons gevolgd en – OH MIJN GOD, erger – Manuela praat nu tegen Wouter! Mijn handen beven. Waar gaat dit heen?
“Wat doen jullie hier eigenlijk?” vervolgt Manuela ontstemd. Gelukkig blijft Wouter uiterst kalm als hij antwoordt dat hij in Amstelveen werkt en we hier geregeld komen.

Ik wil hier weg.

Niet goed wetende wat te doen, nog altijd in de paskamer, pak ik mijn telefoon weer en juist op dat moment komt er een bericht binnen.
“OMG!” lees ik, waarna Prem me een bericht van Baukje doorstuurt; “Nina was BH’s aan het passen en zei tegen hem: kom ff binnen dan kan je voelen”.

“Dit is gewoon heel jammer. Als dit klopt” besluit hij.

En voor het eerst moet ik om de hele situatie lachen en vlug tik ik berichtje terug, nog altijd niet wetende wat ik moet doen.
“Je weet gelukkig ook dat ik altijd heel speciale BH’s draag (not)” begin ik. Ik draag al jaren hetzelfde, meest standaard modelletje van de Hunkemöller (tot zijn ergernis, overigens) waar ik ook mee kan paardrijden en weiger er meer tijd en vooral energie in borstenondersteuning te steken. “Dus nee, ik heb geen BH’s gepast. En we wisten dat ze er waren, dus ik had al expres op mijn passen gelet. Ik zie je straks”.
Snel stop ik mijn telefoon weg en opeens een stuk zelfverzekerder, omdat ik nu weet dat er een spelletje gespeeld wordt, stap ik de paskamer uit, langs de paskamer waar Baukje blijkbaar ingedoken was om zogenaamd ‘iets te passen’. En langs Manuela.

“Hoi” zeg ik luchtig terwijl ik haar passeer. Ik heb een enorme hekel aan spelletjes waarbij er alleen verliezers zijn en wens hier niet aan mee te doen.

Plotseling houdt ze me tegen en zet ze een stap in mijn richting. Geschrokken blijf ik staan. Overbluft.
“Weet je wel wat je doet?” gromt ze me zachtjes toe. “Weet je wel wat je mijn dochter aandoet door hier te komen?”
“Uhm, ik ben gewoon aan het winkelen” antwoord ik nonchalant, maar naar waarheid. Wat moet ik anders zeggen? Wouter’s aanwezigheid sterkt me.
“Mijn dochter staat door jou te trillen op haar benen. Als je weet hoeveel pijn dat doet om te zien, als moeder zijnde, zou je je KAPOT schamen” gaat ze boos verder, alsof we hier expres gekomen zijn om een confrontatie uit te lokken.
Ik sta er zelf ook niet al te comfortabel bij, denk ik, me opeens rap herpakkend. Manuela staat zo dicht op me, dat ik haar foundation op haar gezicht kan zien zitten. Ze ziet er slecht uit, moe, bleek – of zoals Prem zegt, ze is mijn tegenpool. Ik sta haar blijkbaar zo gefascineerd aan te kijken, dat ze uit zichzelf de stilte verbreekt: “je weet wel dat je maar 12 jaar ouder bent dan haar, he”. Ik bijt op mijn lip om haar niet te verbeteren. Tel er maar drie jaar bij op. En scheelt ze zelf ook niet 15 jaar met haar huidige vriend?

Inmiddels voegt Baukje, die nog in de paskamer was, zich bij ons. Ze draagt een okergele flaired ribfluwelen broek. Haar gezicht is pokdadig. “Van de stress” zegt Prem altijd, “dat is God’s straf”.
“Wat is er?” vraagt ze luchtig, alsof ze van niets weet. Ik zeg nog altijd niets – een wijze les van de vorige keer. ‘Alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden’. Dus ze bekijken het maar.

“Weet je wel hoe JIJ ons leven kapot maakt, hoe JIJ ons gezin ontwricht” blaast Manuela me sissend tussen haar tanden toe, de vraag van haar dochter negerend. Wouter staat kalm achter mij, bemoeit zich er gelukkig niet mee - dat is ook niet nodig. Ik heb opeens alles onder controle. En precies op dat moment besluit ik dat ik meer ben dan een vuilniszak van het verleden.
“Sorry” antwoord ik, “ik vind dat heel erg rot voor jullie. Maar ik kan er op dit moment niets mee”.

Even lijkt Manuela van haar stuk gebracht door mijn antwoord. Dit had ze duidelijk niet verwacht. Ze twijfelt, maar als ik aanstalten maak om door te lopen, houdt ze me wederom tegen.
“Weet je wel dat Prem stellig blijft beweren dat jullie elkaar niet meer zien? En je NIKS voor hem bent? NIETS voor hem betekend?”. Die is raak. Dit doet pijn. Maar ik wil het niet laten merken. Niet tegenover deze mensen.

“Weet je Manuela, ik kan hier niet zoveel mee, sorry” zeg ik nogmaals. “Ik wens je oprecht het allerbeste toe. Laten we elkaar gewoon een hand geven en verder gaan”, waarop ik mijn hand uitsteek. Ik heb dit eens in een boek gelezen, dat je in een conflict iemand iets aan moet bieden, zoals een pen. Het lijkt me het proberen waard. Ik heb op dit moment echter alleen een hand.

”Ik ga JOU geen hand geven!” roept ze opeens boos uit.
“Je hebt ons leven kapot gemaakt!” valt Baukje haar boos bij, waarna ook zij dreigend een stap in mijn richting zet. Mijn hart gaat als een wilde tekeer. Mijn hoofd ook.

“Luister, nogmaals: ik kan hier niets mee. En ik ga geen ruzie maken in het openbaar, sorry” antwoord ik traag, rustig, kalmer dan ik me voel, waarop ik mijn hand laat zakken en me rustig omdraai, naar Wouter knik en richting de roltrap loop. Met in mijn hand mijn roze Kenzo-broek met 70% korting.
“Is wel weer precies zoals de vorige keer hè, dit!” roept Baukje me snoeihard na. En even lijkt de tijd stil te staan. Bijna iedereen kijkt onze kant op. Je kunt een speld horen vallen, totdat de stilte hard verstoord wordt: “HO*ER!”.

Pas als we op de roltrap staan, kan ik mijn ingehouden adem uitblazen. Pas als we bijna beneden zijn, beide weggezonken in onze eigen gedachten over het gebeurde, ben ik de eerste die de – overigens zeldzame – stilte tussen Wouter en mij verbreekt.
“Sorry hee” begin ik. Ik schaam me dood dat ze nu ook mijn beste vriend ongevraagd in het gebeuren betrekken. Al ben ik ook blij dat hij erbij was. “Wil je me eerlijk vertellen hoe ik overkwam?“. Baukje had de vorige keer natuurlijk gezegd dat ík de vorige keer geschreeuwd had. Iets waarvan ik wist dat het niet waar was, maar je gaat gewoon aan jezelf twijfelen. ‘Ik wil niet weer naar het gekkenhuis. Daar zijn allemaal gekken’, zei de moeder van een vriendin eens, toen ze voor de tigste keer in haar leven opgenomen moest worden met diverse stoornissen na – wederom – een zelfmoordpoging. Ik zal het nooit vergeten. Soms zie je het niet meer.
Maar zeker iemand als Wouter – een hoge manager van een Internationaal bedrijf – kan er, met zijn ervaring met (zakelijke) conflicten, goed over oordelen.
“Echt TOP” prijst hij, “je liet het over je heen komen, zelfs de harde woorden raakten je niet. Je stond er ZO boven, en je hebt je niet uit de tent laten lokken. Wow”. Ik kan me weer een beetje ontspannen. Dit had heel anders af kunnen lopen. Maar toch ben ik verdrietig, al is het dit keer niet vanwege de toekomst van Prem en mij. Maar wel vanwege mijn eigen familieband. Ik heb een vader die godver bijna dood gaat, en mensen gaan zich dan ruzie maken over dit soort bullshit.

“Zullen we het gebeuren parkeren?” zeg ik, terwijl ik de nooit-zo-stille Wouter aankijk, als ik mijn broek op de toonbank leg. “Laten we dit incident geen stempel op de dag laten drukken”. Wouter glimlacht.
“Laten we een ijsje nemen straks” stelt hij voor, waarna ik knik. Maar eerst moet ik even iets doen. Want ik weet dat ik dit niet zo zeker in zijn gezicht durf te zeggen straks. En dus pak ik mijn telefoon en open het WhatsApp gesprek met Prem.

“Manuela vertelde me dat je stellig blijft beweren dat ik NIKS voor je beteken en we elkaar niet meer zien. En eerlijk gezegd ben ik een beetje te opgebrand om ruzie te maken of met modder te gooien. Gewoon niet”. Vergeving verandert je verleden niet, maar wel je toekomst.
“Waaaaaaat???” krijg ik vrijwel direct nadat ik op verzenden heb gedrukt teruggestuurd. “Ik praat helemaal niet met haar!”.

wordt vervolgd

(deze hoorde nog bij een eerder stukje)
Storende en schreeuwende gedachten,
houden me wakker tijdens de nachten.
Ze dwingen me te luisteren en te kiezen
de ander pleasen of mezelf verliezen
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 25-12-20 16:21, in het totaal 4 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:13

Weer een goed stuk!

Lees het alleen ff na, je hebt Wouter regelmatig Willem feniemd ;)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 16:16

TheWelsh schreef:
Weer een goed stuk!

Vier keer 8)7 .
Dankjewel, aangepast.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:19

astridastrid schreef:
TheWelsh schreef:
Weer een goed stuk!

Vier keer 8)7 .
Dankjewel, aangepast.

Feniemd 8)7 nee dat lekker Nederlands _O-

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 16:27

TheWelsh schreef:

Nobody's perfect. Behalve Prem, natuurlijk (deze grap maak ik nog altijd met mijn beste vriend hahhahaa flauw).

Overigens heb ik opeens meer moeite met de intense stukken, hoewel die me in het begin super gemakkelijk afgingen.
(ik ben verliefd :oo )

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:57

En nu het nog kan: we gaan van eind dec 2019 naar 1 januari 2019. Cool, tijdreizen!

Ik ga even lezen, ik kijk elke keer weer uit naar updates!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 17:00

Ilsiie schreef:
En nu het nog kan: we gaan van eind dec 2019 naar 1 januari 2019. Cool, tijdreizen!

Ik ga even lezen, ik kijk elke keer weer uit naar updates!

Neeee 2019 is echt klaar hahahah!

Ik kan het helaas niet meer aanpassen. Ik denk dat Bokt voor mij het beleid aan zou moeten passen met het wijzigen van berichten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:53

astridastrid schreef:
TheWelsh schreef:

Nobody's perfect. Behalve Prem, natuurlijk (deze grap maak ik nog altijd met mijn beste vriend hahhahaa flauw).

Overigens heb ik opeens meer moeite met de intense stukken, hoewel die me in het begin super gemakkelijk afgingen.
(ik ben verliefd :oo )

Oh... de kleinste onderste lettertjes... komt dit ook in je verhaal? <<)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 21:09

IMJ schreef:
Oh... de kleinste onderste lettertjes... komt dit ook in je verhaal? <<)

Haha zeker wel een keer in mijn andere topic (100 dates) :D !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:36

Die ga ik na deze maar eens lezen :D

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 17:27

Zondagvond 12 januari 2020
Nina's huis

“Ik zit er toch een beetje mee hoor, dat Manuela gisteren zei dat je blijft volhouden dat ik niks voor je beteken” begin ik, terwijl ik me op de bank laat zakken. Prem is bij mij – we gaan samen eten en hij heeft eten meegenomen vanuit Amstelveen - maar ik heb hem verteld dat ik eerst even met hem wilde praten. Anders weet ik het wel weer, hoe het gaat lopen.

Ik zucht. Manuela verdient het niet, dat ik hier zo mee zit. Maar ik heb hetzelfde natuurlijk ook al eerder gelezen in die Apps op Manfred’s oude telefoon.
‘Ik heb niks met haar en ik zal niks met die wijf krijgen’, schreef Prem toen over mij.

“Ik hoop gewoon dat als dat zo is, je dat zou zeggen, Prem. En me niet aan het lijntje houdt” besluit ik. Ik ben expres op de bank gaan zitten toen Prem op het bed neerplofte. Als we naast elkaar zitten, is de kans namelijk groot dat het gesprek vroegtijdig wordt gestaakt doordat er zich opeens andere activiteiten ontplooien. En ik zit er erg mee dus moet het eerst van mijn hart.

Prem neemt een slok van zijn wijn wat ik net voor hem ingeschonken heb. “M heeft bereikt wat ze wilde bereiken" verzucht hij. "Als ik zeg dat wij iets hebben, dan ben jij een golddigger, onbetrouwbaar et cetera. Toen ik vertelde dat we ruzie hadden, dan lieg ik. Baukje had veel stress omdat wij iets hadden: ze zegt letterlijk dat ze je haat en je niet vertrouwt. Ik heb de laatste drie maanden niks over jou gezegd. Niks”.
Prem laat zich onderuit zakken en ligt inmiddels op mijn bed. “Ik hou je niet aan het lintje, maar ik weet niet of ik deze strijd ga overleven”.

Ik schrik. “Waarom zou ik dan moeite steken? Als iemand zo twijfelt?” vraag ik argwanend, bang voor het antwoord.
“Ik twijfel niet over ons” zegt Prem beslist. “Maar ik weet niet of ik de strijd met mijn familie ga overleven. Zij maken me kapot en zij maken ons kapot. Baukje blijft volhouden dat Wouter bij jou in het pashokje stond. Ik weet ook allemaal niet wat ik daarmee moet”.

“Dat is echt onzin, Prem!” antwoord ik boos. “Het laatste wat ik zou doen, is ze een stok geven om mee te kunnen slaan. Ik heb er juist baat bij dat deze hele vete opgelost is, zodat wij ook weer verder kunnen!".

“Hier” zegt Prem, terwijl hij zijn telefoon onder mijn neus houdt. Het is de WhatsApp-groep van Prem, Baukje en Mattis en opeens realiseer ik me dat ik inmiddels naar een foto van mezelf en Wouter in de Bijenkorf zit te kijken. Ik had geen idee dat Baukje die blijkbaar van ons genomen heeft gisteren. ‘Ze heeft haar volgende sugardaddy gevonden’, heeft Baukje eronder geschreven.
“Zeg maar hoe ik moet reageren” verzucht Prem. “Ik weet het niet meer”.

“Wow…” verzucht ik verloren. “Ik moet echt naar de kapper, zeg – Jezus, wat lelijk”.
“Dat is ook een conclusie” lacht Prem.
“Dat is wel het meest schokkende” beaam ik serieus, waarna we beide voor een moment zwijgen.

“M heeft er trouwens verder overigens niks over gezegd, he” verzucht Prem verwonderend. “Ze stuurde wel uit het niets een berichtje ’s avonds, of ik een slaappil voor haar had”. Prem grinnikt. “En vanmorgen stuurde ze ook een berichtje of alles goed was met Manfred – iets wat ze nooit doet. Volgens mij voelde ze zich schuldig. Maar ik heb niets laten merken, dat ik weet wat er gebeurd is”.
Opgelucht haal ik adem. Ze hadden ook niets kunnen zeggen erover, over mij. Maar je weet het nooit.

“Ik geloof nog steeds heel erg in ons, Prem. En het moet ook wel sterk zijn, met wat we allemaal meemaken. Ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goedkomt tussen jou, ons en de kinderen. Maar ik wil dat jij dat ook hebt!”.

“Tuurlijk, Nien" antwoordt hij, waarna hij me glimlachend aankijkt. "Als Baukje contact zoekt of wat nodig heeft, help ik haar. Ze krijgt haar cadeaus et cetera, zodat ze me nergens op kan pakken. Maar verder is het aan haar. Ik zie nu ook wel in dat dat ik niet op haar verjaardag mocht komen, niets met jou te maken had”.

Eindelijk kan ik weer echt glimlachen. “Ik hoop gewoon dat ze snel eens een vriendje krijgt, of een baan. Dat ze leert dat iemand grenzen stelt”. Ik twijfel of ik het zal doen, maar vraag dan toch: “hebben jullie dat vroeger nooit gedaan?”

Prem snuift. “Heb je gezien wat er gebeurt als ze haar zin niet krijgt? Dan is er niks mee te beginnen, dat heb je zelf gezien”.

Ik moet lachen. Blijkbaar is Prem in een goede bui. Ontspannen. En hij heeft gelijk: ik zou ook niet zo snel meer een discussie met haar aangaan. Dat is echt zonde van de energie – er zijn alleen maar verliezers, dan.

Prem gaat verder. “Manfred zei vroeger altijd tegen ons: ‘Baukje mag altijd alles, want jullie zijn beide doodsbang dat ze beroemd wordt’. En dat is echt waar. Als de wereld aan haar voeten ligt, zijn we haar kwijt”. Prem zucht verdrietig.

“Mmm” mompel ik, denkende aan Prem en Manuela als ouders, als stel. Iets waarvan ik vreselijk veel moeite heb om het in te beelden – iets wat ik echt niet voor me zie.
“Hoe ging dat dan vroeger, tussen Manuela en jou?” vraag ik dan ook. De laatste keer dat ik ze samen zag, met het koffer-incident, kon ik me echt onmogelijk inbeelden dat die twee ooit verliefd geweest zijn.

“Nien, ik heb me altijd helemaal in mijn werk gestort, om maar niet thuis te hoeven zijn. Soms werd ik boos, soms gaf ik toe, maar niets hielp. Het werkte niet tussen ons, maar vanwege de kinderen wilden we ook niet uit elkaar”. Prem zucht verdrietig. “Ze was vroeger wel minder verbitterd dan dat ze nu is, trouwens" zegt hij, terwijl hij zichzelf omhoog hijst en tegen de bedleuning gaat zitten.

Ik sta op en geef Prem een zoen. Ik denk dat Prem en ik hierdoor steeds een stukje "sterker" worden; we leren hier beide zoveel van. Het zijn zoveel levenslessen die ons nu aangeboden worden. En we moeten echt wel gek op elkaar zijn door toch telkens maar weer het beste ervan te maken. Van beide kanten. En daar moet ik op vertrouwen.

Opeens pakt Prem mijn armen vast en lachend probeert hij me op bed te trekken, maar ik kan me eenvoudig uit zijn greep bevrijden.
“Eerst eten”, lach ik, waarop Prem ook opstaat en me een tik op mijn billen geeft als we samen lachend naar de keuken lopen.

Zondagmiddag 26 januari 2020
Prem's huis

“Pap, waar ben je?” roept Baukje, als ze de voordeur binnenstapt.
“In de keuken!” antwoordt Prem, waarop Baukje de woonkamer binnenkomt. Manfred, die aan de grote keukentafel huiswerk aan het maken is, kijkt niet van zijn werk op, totdat zijn zus woest zijn kant op komt.
“Waarom heb je die lelijke trui nog aan???” roept Baukje boos, doelende op Manfred’s trui, of eigenlijk Nina’s oude trui, die hij nog altijd graag draagt. Zijn vrienden vinden hem tof.
“Wat is er?” vraagt Prem, die met een vaatdoek in zijn hand direct afkomt op het geschreeuw.

“Geef me een schaar” dirigeert Baukje, “dan gaan we die trui kapot knippen”.

wordt vervolgd

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:56

Prem schuift echt alles op de kinderen en zijn ex. Typisch slachtoffer rol...

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:54

Wie is Mattis?

Ik ga weer even verder lezen!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 21:08

Prem vindt dat juist M in de slachtofferrol duikt :') . Misschien passen ze beter bij elkaar dan ze denken.............

Woensdagavond 29 januari 2020
Prem's huis
Indiase restaurant Bollywood aan de Amstel

“Hoe laat kom je?” appt Prem om 19h, terwijl ik juist in mijn rode, oude en vooral koude 2CV stap en Bubbles naar rechts schuif. Het is een stikdonkere, kraakheldere, frisse avond. Ik huiver. Prem's bericht bevreemd mij; ik kom elke woensdag op ongeveer dezelfde tijd - door de weeks werk ik zo ongeveer altijd hetzelfde schema af - daar kun je de klok bijna op gelijk zetten.
Ik voel me moe, uitgeput en hoop eerlijk gezegd niet dat er weer iemand – buren of andere bekenden - bij hem thuis zit. Vlug antwoord ik dat ik onderweg ben en start ik de motor van de auto, om koers te zetten naar de A4.

Als ik een half uur later bij hem naar binnen stap, lijkt hij gelukkig alleen te zijn - ik heb vreselijk veel behoefte aan wat tijd voor onszelf. Prem heeft eerste Kerstdag zelf gezien hoe slecht mijn vader eraan toe is en ik struggle zelf ook vreselijk met de situatie, die ook de hele abortus weer doet herleven. Straks overlijdt mijn vader – straks zal mijn vader nooit mijn kind op kunnen zien groeien. Straks OVERLIJDT hij.
Alles maakt me verdrietig en vooral enorm onzeker, onrustig. Ik moet ongesteld worden, het is volle maan – het maakt eigenlijk allemaal niet uit: ik voel me rot en wil gewoon even ‘niks’ in een wereld van ‘alles’.

“We gaan vanavond bij Vinod eten” oppert Prem terwijl hij me – nog altijd in de hal staand – een kus geeft. Hij pakt zijn lange, wollen, grijs geruite jas van de kapstok. Vreemd; normaal gaan we altijd eerst even zitten met een wijntje en halen we dan wat af. Prem houdt helemaal niet van uit eten gaan, terwijl ik dat wel doe. Maar niet vandaag.

“Dan gaan er zeker weer allemaal mensen tegen je praten” zeg ik gekscherend, doelend op het feit dat blijkbaar iedereen weet dat Prem een dokter is die blijkbaar doorlopend spreekuur houdt. Ik loop naar binnen en zet mijn spullen (en hond) op de bank. Waarom ik dat zeg, weet ik overigens niet - normaal vind ik dat overigens ook prima. Maar niet vandaag.

“Die kans zit er wel in” lacht Prem joviaal. “Ah, kom, Nien. Nemen we lekker papadum erbij, een voorgerechtje… Lekker ontspannen…”.
Ik twijfel. “Zullen we eerst hier een wijntje nemen?” begin ik, terwijl ik naar Prem opkijk, maar hij schudt zijn hoofd resoluut.
“Nee joh, daar hebben ze ook wijn, toch, schatje?”. Prem’s besluit lijkt vast te staan, want inmiddels heeft hij zal jas dichtgeknoopt en loopt hij weer richting de voordeur. “Kom”.

“Doctor!” begroet de vrouwelijk, typisch Indiase ober met prachtig glanzend, donker haar ons (Prem) enthousiast als we het restaurant binnenstappen, waarna ze ons naar het beste tafeltje achterin het restaurant begeleidt. Het lijkt wel of iedereen op de hoogte is van onze komst, of Prem gereserveerd heeft. Maar ik weet dat Prem dat nooit doet. Vreemd.
Zoals altijd, gaan we naast elkaar zitten, maar we zitten nog niet, of Prem haalt zijn telefoon uit zijn zak en begint te bellen. Vreemd. Ik weet niet precies met wie hij belt. Ik hoef het ook niet te vragen, want als hij nog maar net opgehangen heeft, komt Vinod, de stevige, Indiase manager van het restaurant op onze tafel afrennen gevolgd door (blijkbaar) zijn (net zo stevige, als twee druppels water gelijkende) broer (beide ongeveer 50), die tot mijn verbazing bij ons aan de tafel schuiven. He?

“We zijn blij dat je kon afspreken” beginnen ze direct tegen Prem, zakelijk, met een bezorgde blik op hun gezicht. Aan de snelle manier van praten hoor ik dat het menens is. De vrouwelijke ober, die haar baas gevolgd is, staat nog altijd aan het hoofd van de tafel en kijkt ons vragend aan. Pas nu lijkt Vinod dat op te merken, als hij haar gebarend maar resoluut wegstuurt: “haal een fles van de beste rode wijn die we hebben. Vlug. Ga. Jao”.

Aan Prem’s stem hoor ik dat ook hij gespannen is – een zeldzaamheid.
“Is zij okay met dit gesprek?” vraagt Vinod zakelijk aan Prem, terwijl hij een knikje geeft in mijn richting.
“Ja, ja” wuift hij de vraag luchtig weg, “ik heb haar erover verteld”. Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand is, totdat de ober weer aan onze tafel verschenen is met de wijn en Prem - als de broers afgeleid zijn - mijn kant opbuigt en fluistert: “de vrouw van Vinod’s broer heeft een zelfmoordpoging gedaan. Ze hebben me gevraagd medicijnen te regelen voor haar omdat ze bang zijn dat ze hun kinderen iets aan gaat doen”.

Ik ben te flabbergasted om te antwoorden. Ik weet niet eens wat ik zou moeten antwoorden; het enige wat ik weet, is dat ik dit er op persoonlijk vlak niet bij kan hebben – niet vandaag.
Vinod en zijn broer bestellen allerlei gerechtjes, Prem wipt op zijn linkerbil om er iets uit zijn rechterbroekzak te pakken (pillen, blijkt later), mijn hoofd tolt en de wereld staat stil. Mijn wereld staat stil. Alsof ik ergens ben, maar er niet bén.

Als de ober weer weggestuurd is met een lijst aan gerechten, schuift Prem geheimzinnig de pillen over de tafel, richting de broer. Lithium, vertelt hij, iets wat ik alleen ken van een liedje van de rockband ‘Nirvana’. Gespannen praten ze verder, en ook aan de snelheid waarmee Prem zijn wijn achterover slaat, zie ik dat hij nog altijd vreselijk nerveus is. Genereus blijft Vinod hem bijschenken.

Ik vind het allemaal vreselijk heftig en weet niet zo goed wat ik moet doen. Hulpeloos kijk ik om me heen en opeens – waarom weet ik niet - begin ik zachtjes te huilen. Opeens voel ik me verbonden met Broer’s partner, met een vrouw die ik nog nooit gezien heb of waarvan ik zelfs maar gehoord heb.

Al maanden probeer ik hulp en aandacht te krijgen van Prem voor mijn problemen, voor mijn eetprobleem, voor het probleem met de abortus en recentelijk – belangrijker – voor mijn vader. Elke keer krijg ik te horen dat ik me – of mijn vader, zelfs – niet aan moet stellen, dat alles wel goed komt.
En als alle drie mannen me, verbaasd om mijn tranen, aankijken en Broer vraagt 'wat ik er eigenlijk van vind', raap ik mijn moed bij elkaar, en zeg ik: “ze gaat de kinderen niets aandoen. Het komt allemaal wel goed. Als je er zelf maar in gelooft”. En juist op dat moment wordt het eten geserveerd.

“Dankjewel” zegt Broer, die tegenover me zit, terwijl hij mijn handen vastpakt. “Het doet me goed”. Hij heeft geen idee waarom ik huil, geen idee dat ik hele andere motieven heb voor mijn tranen. Geen idee hoe heftig ik dit vind, hoezeer mij dit raakt. Geen idee dat ik, zonder voorlichting, zonder zelfs maar gevraagd te zijn, word betrokken in zo’n heftig verhaal terwijl ik daar zelf helemaal niet klaar voor ben.

En de tranen stromen nog altijd geruisloos over mijn wangen als de broers, zonder ook maar iets van het eten aangeraakt te hebben, de enorme hoeveelheid pillen pakken, opstaan en ons een smakelijke voortzetting wensen.
En net op het moment dat ik Prem aan wil spreken als ze uit het zicht verdwenen zijn, pakt hij zijn telefoon en begint hij te Appen.
“Alsjeblieft, Prem, kan dat niet een andere keer?” vraag ik zachtjes. met gebroken stem. En als hij opkijkt en ik hem in de ogen kijk, zie ik wat veranderen. En schrik ik als ik de blik zie die ik inmiddels zo goed herken, maar waar ik nooit aan zal wennen.

“Ik krijg een bericht over Manfred, ja!” antwoordt hij boos. “Dit is belangrijk. Waarom zet jij altijd jezelf toch zo voorop?”. Woest is hij.
“Je had het me moeten zeggen” prevel ik, nog altijd huilend. “Je had dit moeten vertellen. Ik trek dit niet. Niet nu”.
Woest staat hij op, terwijl zijn stoel met een klap hard achterover op de grond valt.
“Meekomen, jij” blaft hij, iets wat ik maar al te graag doe omdat inmiddels het hele restaurant kijkt.
“Ik schaam me KAPOT met jou! Je hebt me WEER voor gek gezet met je gejank!” schreeuwt Prem, terwijl hij vlug naar de uitgang beent, door het donkere restaurant met de kandelaars, de gouden versieringen en de romantische, Indiase muziek. Langs de gasten, die naar de tranen op mijn gezicht staren.

Prem loopt in hoog tempo ver voor me uit, op weg naar zijn huis, en als ik uiteindelijk binnen ben (hij had de voordeur open gelaten) en beneden mijn roze-met-wit gestreepte pyjama-setje van Victoria’s Secret aangetrokken heb, ligt hij al in bed als ik boven kom. De lichten zijn al uit.
“Weet je”, begint hij, als ik geruisloos naast hem gekropen ben, “ik denk toch niet dat we bij elkaar passen”.

En opeens wordt alles heel helder, alsof er een ster boven mijn hoofd ontploft is, een oase aan licht creërend, hoewel het nog pikdonker is. Ik spring uit bed, pak als een robot vliegensvlug al mijn spullen (en verbaasde hond) bij elkaar, trek mijn schoenen aan en stap zo – in mijn pyjama - de deur uit. Zonder een traan te laten. En dit keer vertrek ik om niet meer terug te komen.

“Dit is wel echt een dagboek vol met ruzie” begin ik thuis, als ik in bed lig, waarna ik even pauzeer en kijk naar de woorden die ik zojuist opgeschreven heb. “Dit wil ik NOOIT meer. Hoop de rest van 2020 ruzie-vrij”. Weer pauzeer ik, en hoe ik ook nadenk: ik kan de woorden niet vinden. Niet de woorden die ik zwart op wit op papier kan zetten. Want als ik ze schrijf, is het echt en als ik ze dan zie staan, weet ik dat ze me gaan slopen. Ik kan het niet. Niet nu. Het hoeft ook niet, want de woorden staan al in mijn gedachten gegrift.

wordt vervolgd

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:56

Niet stoppen nu }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:10

Poeh..... wat een verhaal joh.... dat gaat een mens niet in de koude kleren zitten :(:)

Ik hoopte trouwens wel even dat Willem / Wouter eens even flink zijn mening zou geven tegen die vervelende griepkippen daar in de winkel! Jammer dat hij dat niet deed.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:20

Ah arme Nina. Dit is zo'n zieke dynamiek met Prem en zijn familie. Een wespennest waar je ver uit de buurt wilt blijven. Ik hoop dat deze acties het laatste zetje voor Nina zijn om in te zien dat ze beter verdient.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:32

Nee Prem, jullie passen inderdaad niet bij elkaar. Nina verdient zoveel beter dan jou!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:52

Zertab schreef:
Nee Prem, jullie passen inderdaad niet bij elkaar. Nina verdient zoveel beter dan jou!

Precies dat!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:05

Niet meer teruggaan.. nooit meer. Hij is het niet waard! Niet eens de tranen!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:53

Nina blijf nu eens weg bij die enge vent!