[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:10

Ik heb deze bijna afgewerkt, vorig jaar is mijn opa gestorven en heb ik van mijn oma zijn mes gekregen dat hij had van zijn legertijd vroeger, maar de schede was echt in zo een slechte staat dat ik een nieuwe wou maken, dus bij deze vorige week eraan gestart en ik hoop deze week het af te werken, Momenteel enkel nog de randen polijsten en nog een extra laag vernis erover zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:22

Mooi hoor!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 06:56

Sas_Mon schreef:
[ [url=m/zrufXg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb niet bijgehouden hoelang ik er mee bezig geweest ben maar lang.
Ik had een basis van een foto op Pinterest maar heb er mijn eigen draai aan gegeven.
Als ik het bit aan de bovenste ring vastmaak, zoals een Baucher bit, dan kom ik met de bakstukken niet lekker uit. Daarbij is dit bit bedoeld als kneveltrens en dat is ook waar ik de rest van de tijd mee rondrij met dit paard. Ze voelt op dit bit hetzelfde als op mijn "gewone" kneveltrens met hetzelfde mondstuk van RVS. Als mijn paard het goed vind dan ik ook.

Super gaaf!! Staat heel erg stoer. Komt je paard bij Ladan vandaan? Heel bekend koppie

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:18

Ik kom even binnenvallen met een vraag.

Mijn paard is geopereerd aan straalkanker en staat nu in het verband. Verband moet om de 4 dagen gewisseld maar is na 2 dagen kapotgelopen ondanks stalrust. Ik zocht een schoen voor hem maar het betreft een Clydesdale met hoeven van 20cm x 18,5cm zónder verband, bestaat dus niet.

Ben nu aan het kijken om er zelf een te maken maar weet niet wat voor leer ik moet zoeken, wat voor garen, hoe ik leer moet voorbereiden of behandelen etc?
Ik weet eigenlijk nog helemaal niks trouwens, ik heb wat voorbeeldhoefschoenen opgezocht die gemakkelijk zouden moeten zijn (of toch relatief) en dacht dus een lederen constructie te maken met dikke rubber er onder tegen geplakt. Het is enkel voor gebruik op stal, hij komt er alleen mee op kiezels 50m van de behandelbox tot zijn stal dus hij moet niet per sé oersterk zijn. Hij moet gewoon blijven zitten eigenlijk.

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag, maar als iemand hier met meer ervaring dan ik denkt "leuke uitdaging" mag die ook een pb sturen! Ik ben handig met de gewone naaimachine maar heb nooit met leer gewerkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:39

Arme Duke :(:)

Ik heb zelf helaas geen tijd om wat te maken, maar ik heb hier wel een hoop gereedschap liggen wat je mag komen lenen als je zelf wat wil proberen. Leer heb ik niet genoeg op voorraad, maar wel waxdraad en leerlijm en olie enzo. Dan hoef je dat niet allemaal zelf aan te schaffen voor die ene keer.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:27

Ohhh dat is al heel fijn!! _/-\o_
Ik zoek dan nog even naar leer!

Ik zoek nu gewoon op tuigleer, omdat me dat het dikste leek toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:33

Ik heb de vorige keer bij Boomsma besteld. Daar hebben ze ook repen tuigleer van 20cm. Geen idee of dat genoeg is voor een hoef van Duke :)) Maar dat is in ieder geval wat goedkoper dan een hele huid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:15

Ben je dan niet beter af met een dik stuk rubber? Des noods een autoband? Maken ze in Afrika ten slotte ook sandalen van.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:12

Granoek schreef:

Mijn paard is geopereerd aan straalkanker en staat nu in het verband. Verband moet om de 4 dagen gewisseld maar is na 2 dagen kapotgelopen ondanks stalrust. Ik zocht een schoen voor hem maar het betreft een Clydesdale met hoeven van 20cm x 18,5cm zónder verband, bestaat dus niet.

Ben nu aan het kijken om er zelf een te maken maar weet niet wat voor leer ik moet zoeken, wat voor garen, hoe ik leer moet voorbereiden of behandelen etc?
Ik weet eigenlijk nog helemaal niks trouwens, ik heb wat voorbeeldhoefschoenen opgezocht die gemakkelijk zouden moeten zijn (of toch relatief) en dacht dus een lederen constructie te maken met dikke rubber er onder tegen geplakt. Het is enkel voor gebruik op stal, hij komt er alleen mee op kiezels 50m van de behandelbox tot zijn stal dus hij moet niet per sé oersterk zijn. Hij moet gewoon blijven zitten eigenlijk.

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag, maar als iemand hier met meer ervaring dan ik denkt "leuke uitdaging" mag die ook een pb sturen! Ik ben handig met de gewone naaimachine maar heb nooit met leer gewerkt.

Granoek, is deze niet groot genoeg? https://www.turbohoof-solutions.nl/a-68 ... escription . Je zou ze in elk geval kunnen bellen of het voor jou een oplossing zou kunnen zijn.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:02

Jet schreef:
Granoek schreef:

Granoek, is deze niet groot genoeg? https://www.turbohoof-solutions.nl/a-68 ... escription . Je zou ze in elk geval kunnen bellen of het voor jou een oplossing zou kunnen zijn.

Ik heb deze toen gekocht om te weken maar die is niet bedoeld om constant te dragen, daarvoor zijn de bevestigingen ook niet stevig genoeg. Er zit overal klittenband en dat gaat zo los. Hij is inderdaad wel groot!
Ik heb dukes hoef net op een karton overgetekend en kom uit op 25x23 cm

Ik had mijn gewone mensen-schoenmaker geappt voor leer en die wilde zich aan een schoen wagen! Dus daar ben ik nu naartoe aan het rijden met de maten. Die zal er in ieder geval meer verstand van hebben dan in haha

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:02

Duidelijk Granoek! Wat goed dat jouw schoenmaker er eentje wil maken voor je! Hopelijk lukt het goed en heeft Duke er profijt van!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:43

Fijn dat je iemand hebt gevonden Granoek!

Ik heb een opdracht gekregen voor een schede van een mes. Uitdaging was dat het precies zoals de vorige schede moet opgebouwd zijn. Dus aan twee kanten naaien zat er niet in.
Maar ik ben er eindelijk. En best tevreden met het resultaat.

Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:47

Ik val even binnen hier, maar weet iemand een betrouwbaar adresje om een hoofdstel te laten maken? Een barok/fantasy idee. Ik zie op etsy wel leuke dingen. Maar sommige stores lijken niet heel betrouwbaar

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:34

Igniss, ik maak ook in opdracht. Van goede kwaliteit leer en fornituren. Kleur leer en fornituren kun je helemaal zelf uitzoeken. Net als stijl en andere wensen of gekke maten. Ik kan hem helemaal voor jou paard op maat maken. Op de vorige pagina staat mijn eigen hoofdstel als voorbeeld. Pb maar bij interesse. Je moet er alleen rekening mee houden dat maatwerk een prijs heeft.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:52

Sas_Mon schreef:
Igniss, ik maak ook in opdracht. Van goede kwaliteit leer en fornituren. Kleur leer en fornituren kun je helemaal zelf uitzoeken. Net als stijl en andere wensen of gekke maten. Ik kan hem helemaal voor jou paard op maat maken. Op de vorige pagina staat mijn eigen hoofdstel als voorbeeld. Pb maar bij interesse. Je moet er alleen rekening mee houden dat maatwerk een prijs heeft.

Dat maatwerk een prijs heeft weet ik! Dit is iets waarvoor ik gewoon een tijd spaar om iets speciaals te hebben

Ik zal deze week als ik tijd heb op de computer de voorbeeldfotos samen zoeken en je een berichtje sturen! Dan kunnen we eens kijken wat de opties zijn en wat je denkt dat het zou kosten uiteindelijk.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:06

Ik ben weer bezig met een nieuw paar schoenen. Deze keer met leer. Of nouja, appel leer :+

Op de leest heb ik twee ontwerpen getekend en nu kijken welke ik wil maken.
Het rood/bruine wordt de buitenkant en grijs de binnenkant.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:29

Dat lijkt me zo gaaf om je eigen schoenen te kunnen maken! En wat leuk dat je met appel leer aan de slag gaat! Heb je er al eerder mee gewerkt? Hoe bevalt dat?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:03

Wauw, eigen schoenen kunnen maken, lijkt mij super tof. Ik ben benieuwd naar het proces/resultaat.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:48

8nnemiek schreef:
Dat lijkt me zo gaaf om je eigen schoenen te kunnen maken! En wat leuk dat je met appel leer aan de slag gaat! Heb je er al eerder mee gewerkt? Hoe bevalt dat?

Ik heb nog niet eerder met appel leer gewerkt, dus ben erg benieuwd.

Afbeelding

Heb nu het patroon van 3d in 2d "omgewandeld" en uitgeknipt. Kan ik morgen of vrijdag dan de stukken uit het leer knippen/snijden.
Ben benieuwd of het me lukt. Het zijn namelijk ineens wel heel veel delen, die samen moeten :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:31

Spannend, ik ben ook heel benieuwd!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:37

Gisteren voor het eerst naar de leerhandel geweest om wat rest stukjes aan te schaffen om te gaan oefenen :D heb echt heerlijk lopen rondsnuffelen en gezellig gekletst. Uiteindelijk een paar verschillende lapjes uitgekozen. Maar was ook een bruine kleur huid waar ik helemaal weg van was. Winkeleigenaar vond het leuk dat ik zo enthousiast was en heeft een halve huid met wat beschadigingen er tussenuit gehaald die ik voor een leuk prijsje mocht hebben om te oefenen. En ook een stukje dik tuigleer gekocht om te gaan oefenen met toolen. Ik had ook al wat gereedschapjes gekocht, maar moet voor het toolen nog wat bestellen en heb nog een hamer nodig. Heb echt zin om ermee aan de slag te gaan. Wel ook wat drempelvrees omdat ik nog niet zo goed weet waar te beginnen :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:37

Leuk! Heel veel plezier bij het proberen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:51

Even foto's gemaakt :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:59

Mooie vangst! Die bruine is heel gaaf!

Die lap met die vierkantjes in het midden eruit :')

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:57

Ja echt mooi hè die bruine! Daar was ik helemaal weg van maar die waren alleen per halve of hele huid te koop en best duur dus dat vond ik zonde om te oefenen. Deze zitten wat krassen en gaatjes in dus kreeg een hele mooie korting. Voor mij perfect voor wat kleine projectjes.

Die lap met die vakjes eruit kwam uit de restjes bak. Ik snap ook niet waarom dat er zo uit gesneden is maar hij kostte nu maar een tientje dus ook mooi oefen materiaal :D Ben er allemaal echt ontzettend blij mee :)