[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:40

Omdat ik dat dus niet fijn vind. Ik heb een Wacom Intuos. Al jaren Wacom tabletten (voor fotobewerking met name).
Met tekenen echter vind ik het een enorme beperking dat ik niet direct kan werken maar het via een computer/laptop moet. Haal er op die manier totaal geen plezier uit.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:45

Dan kijk je idd beter eens naar de Ipad of Procreate :j

Edit: Apple.heeft een goedkoper 9'5 inch model van de Ipad uitgebracht maar ik zou toch voor de grotere Pro gaan; de nieuwe 9'5 heeft lichtere specs en durft wel eens laggen. Verder is het scherm minder goed en ks 9'5 inch erg klein om op te tekenen. Coolblue heeft wel eens refurbished en 2de hands modellen, kun je eens naar kijken.
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 30-05-18 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:46

Ja een Cintiq lijkt me supertof maar daarvoor gebruik ik het gewoon te weinig. Mijn hart ligt toch echt bij tekenen waar je handen vies van worden :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:48

Fenrir schreef:
Ja een Cintiq lijkt me supertof maar daarvoor gebruik ik het gewoon te weinig. Mijn hart ligt toch echt bij tekenen waar je handen vies van worden :')

Ik kan niet meer zonder de control + z toets :')

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:55

Ik heb hem inderdaad genomen zodat ik het ook in de trein kan gebruiken. Of waar ik ook ben. Maar ik ga wel idd voor de grotere :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:01

Voor wie eerst wil proberen, heb je misschien een smartphone die zulke programma's aan kan? wellicht niet meteen een ingewikkeld/zwaar programma als procreate, maar wellicht zijn er wel andere leuke programma's compatibel voor telefoons waarmee je toch een beetje kan oefenen en kijken of het wat voor je is. Dan kan je alvast beginnen met hobbyen ermee :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:04

Quebelle schreef:
Dan zit je nog met geheugen ook, Apple bied niet de mogelijkheid aan om uit te breiden met een geheugenkaart,

Is cloudstorage geen optie? Bijvoorbeeld stack (1TB gratis)? Of is de opslaglocatie niet in te stellen in ProCreate?

Edit: direct erin werken werkt waarschijnlijk niet ruimtebesparend (daar had ik even niet aan gedacht), maar je kunt wel regelmatig bestanden wegschrijven naar de cloud om ruimte vrij te houden?
Laatst bijgewerkt door _Christina op 30-05-18 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:04

Ik heb de ipad en procreate kunnen testen bij een klasgenoot. Fijn ding maar ik gruwel van Apple :') Verder is het scherm erg glad en is de pencil écht geen 100 euro waard. Het is gewoon een stokje?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:05

_Christina schreef:
Quebelle schreef:
Dan zit je nog met geheugen ook, Apple bied niet de mogelijkheid aan om uit te breiden met een geheugenkaart,

Is cloudstorage geen optie? Bijvoorbeeld stack (1TB gratis)? Of is de opslaglocatie niet in te stellen in ProCreate?

Geen idee, maar ik zou in ieder geval niet voor de kleinste capaciteit is. Niet als je de tablet ook gewoon zo gebruikt en dan nog es erop tekent.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:12

Quebelle schreef:
_Christina schreef:

Geen idee, maar ik zou in ieder geval niet voor de kleinste capaciteit is. Niet als je de tablet ook gewoon zo gebruikt en dan nog es erop tekent.

Ik denk dat voor de doorsnee gebruiker, 32GB zat is :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:12

Ik hoorde net dat de wacom pennen compatibel zijn met de Ipad, toch de bamboo en intuos modellen!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 13:07

Ik heb net een Ipad Pro 12.9inch gekocht, 2dehands. Hij was dus goedkoper maar het voelt nog steeds slecht :')

Geen apple pencil gekocht, wil eerst mijn wacom stylussen testen en als die niet gaan koop ik een goedkope stylus, ga geen 100 euro aan dat stokje hangen :+

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:27

Je kan er een bepaald glas plaatje erop laten maken met een ruwe textuur, waardoor het net lijkt of je op papier tekent

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 15:34

Stickers zijn er ook :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:57

Leuk! Ik ben benieuwd :)

Hoelang doen jullie eigenlijk met zo'n pen-puntje? (Of nib ofzo?) Hoe weet je dat ie vervangen moet worden?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:05

Runa schreef:
Leuk! Ik ben benieuwd :)

Hoelang doen jullie eigenlijk met zo'n pen-puntje? (Of nib ofzo?) Hoe weet je dat ie vervangen moet worden?

Verschilt mogelijk per pen, de ene is gevoeliger voor slijtage dan de ander, hangt van de materiaalsoort af en van het oppervlak waarop je ze gebruikt. Met een ruwer oppervlak kan het sneller slijten, een beetje zoals een gewoon potloodpuntje ook slijt en steeds kleiner wordt. Ik hou mijn pennen altijd op dezelfde manier vast (zodat ik altijd bij de knoppen kan) en voor mij houdt dit in dat de ene kant meer slijt dan de andere, als ik hem niet op tijd vervang dan wordt de punt scherp en kan je je ondergrond beschadigen. Zo heb ik al eens een tekentablet gesloopt, gelukkig was dat een goedkoper ding van een random merk maar met mijn wacoms kijk ik sindsdien wel uit :D in de gaten houden dus idd. Je kan zien dat hij een scherpe punt krijgt of schuin afslijt.

Mijn goedkope tekentablet pen nib is denk ik een jaar of 3 (dagelijks gebruik) meegegaan,
Mijn wacom intuos (oud model, niet hetzelfde als de moderne intuos) heb ik 1 keer de punt van vervangen maar dan moet ik even opzoeken wanneer dat ongeveer was. Die ging wel aanzienlijk langer mee trouwens
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 31-05-18 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:06

Ik heb mijn Wacom en Huion pen nog nooit moeten vervangen :+

Hangt vooral af van hoe hard je drukt en oppervlak van de tablet waarmee je werkt. Heb in al die jaren nog nooit iets moeten vervangen. Bij cintiqs is het oppervlak ook een soort glas, dus snel slijt dat niet af.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:01

Op mijn werk had ik nibs met vilt. Hier deed ik een maand of 2 mee. Maar dat is intensief gebruik (+-50 uur per week).

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:07

Hey! Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest want ik was computerloos en ik reageer niet op topics via m'n mobiel... Maarrrrr... Ik heb iets! Eén van mijn favoriete artiesten (nlmda) denkt heel erg na over kleurgebruik in haar (?) werk en ze heeft een paar colour schemes gemaakt waar je wat mee kunt spelen.

Afbeelding

Ik heb deze gemaakt me de rechter, alleen heb ik geel toegevoegd want dat kwam er zo mooi uit.
Afbeelding

Misschien is er iemand anders die het wil proberen? :D

Over de nibjes: Ik heb dus echt nog nooit mijn nib vervangen. Wel zie ik dat mijn wacom pen schuin afslijt, dus misschien binnenkort even vervangen. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:34

Ik kan niet 123 terugvinden wanneer ik mijn wacom nib precies heb vervangen, maar dat was in elk geval pas na meerdere jaren (jaar of 5, 6 ofzo)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 22:14

Hiraeth schreef:
Hey! Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest want ik was computerloos en ik reageer niet op topics via m'n mobiel... Maarrrrr... Ik heb iets! Eén van mijn favoriete artiesten (nlmda) denkt heel erg na over kleurgebruik in haar (?) werk en ze heeft een paar colour schemes gemaakt waar je wat mee kunt spelen.

[ Afbeelding ]

Ik heb deze gemaakt me de rechter, alleen heb ik geel toegevoegd want dat kwam er zo mooi uit.
[ Afbeelding ]

Misschien is er iemand anders die het wil proberen? :D

Over de nibjes: Ik heb dus echt nog nooit mijn nib vervangen. Wel zie ik dat mijn wacom pen schuin afslijt, dus misschien binnenkort even vervangen. :D

Mooi! Zo'n dingen kun je ook maken door een foto te nement met kleuren die je mooi vind en er een mozaiek filter over te smijten :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:48

Verdorie ik vergeet gewoon te reageren op die mooie tekening...
Ik heb ze wel eens meer gezien zulk soort swatches, dat wil ik ook graag eens doen maar op een of andere manier denk ik er nooit aan wanneer ik aan een tekening begin. Ik vind jouw stijl zo gaaf, heel mooi om te zien, geel past er prima bij ook

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:00

Haha, gewoon beginnen Telpeva! :D Ik heb gisteren trouwens een tekening gemaakt van Jeff Goldblum en ik werd vanochtend hiermee wakker:
Afbeelding
*\o/*

Ik ben nu trouwens wat meer bezig met kleuren en ik merk dat ik nu nog meer plezier heb in het proces. :D Ik ben nog steeds op zoek naar mijn stijl, maar lol heb ik in ieder geval. :D

Edit: Hier heb ik nog een GIF van mijn work in progress https://twitter.com/bonojour/status/100 ... 94912?s=19

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:04

Leuk! Heb je trouwens dat boek al aan Noel gegeven?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:15

Ja, helaas niks over gehoord tot zover. :( De rest van de band hebben hun tekeningen wel gezien en vonden ze geweldig en één vroeg zelfs naar het origineel. Ik had gewoon een beetje pech met het moment waarop ik het gegeven heb omdat de Duitse stalker daar was en Noel dus eigenlijk zo snel mogelijk de bus weer in wilde. Achja, hij heeft ten minste het boek dus mijn missie is toch nog een soort van geslaagd. :D