PanniePannie schreef:Hoe hebben jullie eigenlijk geleerd om kleding te maken? Hebben jullie echt een cursus gevolgd in het tekenen/lezen van patronen en het maken van kleding aan de hand daarvan? Ik zie ook wel eens advertenties voorbij komen over naailessen waarbij iedereen een eigen kledingsstuk maakt (in de zin van: gewoon beginnen en hulp vragen waar dat nodig is). Ik vraag me dan echter af of je met zo'n lessen geen theoretische kennis mist?
Het is mij met de paplepel ingegoten; mijn moeder is coupeuse geweest. Dus ik ben nooit op naailes geweest... Een oud collega van mij heeft naailessen gevolgd. Nadeel (gaf zij zelf aan!) was dat je het merendeel van de les zit te wachten tot de juf tijd heeft voor je. Dus echt opschieten met je werk doe je niet tijdens de les. In principe moet je het werk voornamelijk dus thuis doen waar dan niemand aanwezig is om je op weg te helpen. Theorie krijg je dan wel want je begint bij de basis: het leren lezen van een patroon, het tekenen (of raderen) van een patroon, stof knippen. Die collega had toen een schattig (bewerkelijk) jurkje gemaakt voor haar dochter. Maar omdat er zo weinig persoonlijke aandacht was, zaten er wel een paar dingen bij van "jammer, met wat meer aandacht was dit/dat mooier geweest". Uiteindelijk vond ze het prettiger om mij advies te vragen dan op naailes.
Raderen is overigens af te raden want daarbij beschadig je het patroonblad nogal. Ik teken een patroon altijd over met speciaal papier en dat bevalt mij uitstekend.
De enige cursus die ik wel eens heb gevolgd, is een beginners quilt cursus. Daar maakten we allemaal dezelfde quilt. En ik vond met een groep van 6 personen dat er in die 1,5-2 uur weinig persoonlijke tijd was.
Bovendien: hoe weet je dat je een goede cursus volgt? In principe kan iedereen naailes gaan geven... Maar dat wil niet zeggen dat je het goed leert. Niet iedereen kan het goed overbrengen.