[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:17

Kamsnaps? Nooit van gehoord.
Ik ben gisteren naar stoffenbeurs Woerden geweest. Vooral stof gekocht voor een cape voor een dame die op een jachtwagen een cape wilde hebben. Dat is gelukt; hebben zelfs stof voor twee capes! Een lange van diep, donkerrood met een voering in precies dezelfde kleur met goud erin verwerkt. Een stof voor een kortere cape, soort van pellerine van diep paars! Deze stof is vanzichzelf al zo zwaar; die stof hoeft niet gevoerd te worden.
Verder nog geslaagd voor kleding voor de intocht van de Eperpaarden4-daagse. En dat verklap ik niet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:25

Afbeelding
Plastic drukkers, dat zijn kamsnaps :) .

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:35

Ahaaaaaaaa. Hoe zet je die nu vast? Met een klem? Tang?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:36

Kamsnaptang :j .

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:31

Hoe hebben jullie eigenlijk geleerd om kleding te maken? Hebben jullie echt een cursus gevolgd in het tekenen/lezen van patronen en het maken van kleding aan de hand daarvan? Ik zie ook wel eens advertenties voorbij komen over naailessen waarbij iedereen een eigen kledingsstuk maakt (in de zin van: gewoon beginnen en hulp vragen waar dat nodig is). Ik vraag me dan echter af of je met zo'n lessen geen theoretische kennis mist?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:04

PanniePannie schreef:
Hoe hebben jullie eigenlijk geleerd om kleding te maken? Hebben jullie echt een cursus gevolgd in het tekenen/lezen van patronen en het maken van kleding aan de hand daarvan? Ik zie ook wel eens advertenties voorbij komen over naailessen waarbij iedereen een eigen kledingsstuk maakt (in de zin van: gewoon beginnen en hulp vragen waar dat nodig is). Ik vraag me dan echter af of je met zo'n lessen geen theoretische kennis mist?

Het is mij met de paplepel ingegoten; mijn moeder is coupeuse geweest. Dus ik ben nooit op naailes geweest... Een oud collega van mij heeft naailessen gevolgd. Nadeel (gaf zij zelf aan!) was dat je het merendeel van de les zit te wachten tot de juf tijd heeft voor je. Dus echt opschieten met je werk doe je niet tijdens de les. In principe moet je het werk voornamelijk dus thuis doen waar dan niemand aanwezig is om je op weg te helpen. Theorie krijg je dan wel want je begint bij de basis: het leren lezen van een patroon, het tekenen (of raderen) van een patroon, stof knippen. Die collega had toen een schattig (bewerkelijk) jurkje gemaakt voor haar dochter. Maar omdat er zo weinig persoonlijke aandacht was, zaten er wel een paar dingen bij van "jammer, met wat meer aandacht was dit/dat mooier geweest". Uiteindelijk vond ze het prettiger om mij advies te vragen dan op naailes.
Raderen is overigens af te raden want daarbij beschadig je het patroonblad nogal. Ik teken een patroon altijd over met speciaal papier en dat bevalt mij uitstekend.
De enige cursus die ik wel eens heb gevolgd, is een beginners quilt cursus. Daar maakten we allemaal dezelfde quilt. En ik vond met een groep van 6 personen dat er in die 1,5-2 uur weinig persoonlijke tijd was.

Bovendien: hoe weet je dat je een goede cursus volgt? In principe kan iedereen naailes gaan geven... Maar dat wil niet zeggen dat je het goed leert. Niet iedereen kan het goed overbrengen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:27

Ik heb het deels vam ,mijn moeder geleerd en deels op de huishoudschool. (die toen nog bestond= eeuwen geleden) Ben ook nog een blauwe maandag op naailes geweest, maar die dame kon beter roddelen dan naaivaardigheid over te brengen. Ik was daar dus gauw uitgekeken.
Kennelijk heeft mijn moeder mij meer bijgebracht dan ik dacht, want nu zit ik bijna de hele dag achter de naaimachine; heb ook nog inzicht in patronen, stofvleugen, hoe een patroon zo voordelig mogelijk op de stof te leggen etc. De naailes-juf vraagt mij als er veel onervaren cursisten zijn om hun te helpen!!! Ik heb zelf les!!! Nou ja!

Ik ben nu bezig met capes; lange en korte, beide voor op een traditioneel gerij (koets) Mijn vriendin is groom bij een man met een Jachtwagen. Natuurlijk is dan een spijkerbroek uit den boze. De korte cape wordt paars en van zo'n stof dat ie niet gevoerd hoeft te worden. En zwaar dat ie evengoed wordt! Stof die niet kreukt en heel mooi valt.
De lange cape ook met kapuchon wordt tot de enkels en donkerrood met een goud/rode chiffon voering! Dat is lastig knippen! Geen tafel is breed genoeg en de stof is glad dus het valt er telkens af. Paarse cape behoeft alleen nog een rits en iets de "schoudernaden dichtnaaien" En dat snap ik niet. Kan op het radarblad de aantekenpunten niet vinden; en ik kan echt goed zoeken. Ik weet waar je die moet zoeken. Ik ga zaterdag de rits kopen en maandag naar naailes om de paarse cape af te maken.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:43

@patpen: Wat jij beschrijft over jouw oud collega, daar ben ik dus ook bang voor bij naailessen. Ik heb momenteel iemand gecontacteerd die naailessen geeft en daar gaat het om maximaal 8 personen en de naailessen duren 2 uren per keer. Dat zou dus neerkomen op ongeveer 15 minuten per persoon persoonlijke aandacht. Overigens vind ik 2 uren ook best kort, dan kun je alweer gaan opruimen voordat je lekker op weg bent.

@Sandrina: Wat fijn dat je veel van je moeder hebt kunnen leren! Is jouw ervaring met naailes hetzelfde als bij patpen, dus dat je aan de lessen weinig hebt omdat je maar weinig persoonlijke aandacht krijgt? (Even afgezien van het roddelen en de rest van de sfeer).

Ik ben zelf altijd erg creatief geweest (op allerlei vlakken). Mijn oma was ook coupeuse, maar helaas is zij in 2005 overleden op 87 jarige leeftijd, ik was toen 17. In de jaren ervoor was zij ook al minder bezig met naaien omdat zij minder goed zag, dus zij heeft het mij helaas nooit kunnen leren.
Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik zelf een Pfaff gekocht. Ik heb mij in die tijd tot nu een heleboel zelf geleerd aan de hand van filmpjes op youtube en door gewoon te proberen. Ik maak onder andere hondenmatrassen (zie foto hieronder) en dekjes (zie profiel).

Afbeelding

Ik zou nu dus ook graag de volgende stap willen zetten en kleren willen leren maken. Ik vraag me af wat voor mij de beste optie is om dit te gaan leren. Ik denk dat ik niet zo heel veel begeleiding nodig heb en dat ik me veel wel zelf kan leren. Ik ben eigenlijk vooral opzoek naar theorie m.b.t. welke steken ik waarvoor gebruik, hoe ik een patroon teken, etc. Wat denken jullie dat voor mij de beste manier is om dit soort dingen te leren? Naailes gaan volgen waarbij ik dus gewoon met iets moet beginnen en hulp kan vragen als dat nodig is? Of een cursus waarin al deze aspecten stapsgewijs aan bod komen, zodat ik aan de hand daarvan zelf verder kan? Misschien zijn er ook wel goede boeken die me opweg kunnen helpen en dat ik me dan verder zelf red?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:08

Pfff, 8 personen voor 2 uur... Dat is een verkeerde verhouding denk ik hoor. Op zich kun je in 2 uur veel doen maar als je telkens moet wachten tot je aandacht krijgt >;).
Ik denk dat je al een behoorlijk eind op weg bent en "gewoon" de stap moet durven maken naar kleding. Begin lekker simpel met een joggingbroek of zo.
Voor een goed naslagwerk zou ik dit boek aanraden: http://www.knipmode.nl/nieuws/2012/10/0 ... ijs-van-1/. Daarin staat alles heel duidelijk stap voor stap uitgelegd. Zelf heb ik een oude versie van dit boek (dus niet zó uitgebreid als deze nu zal zijn) en vind het erg duidelijk en goed begrijpbaar uitgelegd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:48

Ik heb de eerste basis van mijn moeder geleerd, zij was kleermaakster. Toen ik 15 was heb ik 2 jaar op naailes gezeten bij twee verschillende scholen. Een was vooral met oudere dames en dan zaten we met 6 bij elkaar. Daarna bij iemand die in huis een kamer had omgetoverd tot werkruimte waar ik samen met nog 1 meisje les kreeg.
Toen ik ging studeren ben ik gestopt en heb ik heel veel dingen gemaakt, voor de echt moeilijke dingen vraag ik mijn moeder om hulp. Zo zijn we nu samen bezig om de voering van mijn rijjasje te pikeren.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:06

Pannie: Heb soms wel moeite als er veel leerlingen zijn dan is er zelfs weinig ruimte voor ieder. Gelukkig komt niet iedereen altijd opdagen. Ben ook wel alleen op les geweest. Hier is het maximum 5. Dan is het echt crowded. Moeten we uitwijken naar de huiskamer. 3 is fijner en werkbaarder voor een ieder. En als de leerling het met elkaar goed kunnen vinden is dat alleen maar een pré! Ik moet zeggen dat ik met enige naaiervaring op deze lessen ben gekomen. Heb ook 3 jaar leren-tassen-maken en 'Leren-tassen-ontwerpen&produceren achter de rug heb. Daar leer je zelf de (tassen) patronen maken. Dat dwingt je na te denken over elk detail, anders dan kleding maken, want die patronen bestaan al. Die hoef je alleen maar over te trekken.
Ik heb les bij Ensaid modevakschool. Ik denk dat die overal in het land zitten. Even googelen. En vraag naar een beginnersklas.
Ik handel zo; ik doe thuis wat ik kan doen en stuit ik op een probleem dan los ik dat op les op.
Vaak heb ik bevestiging nodig van wat ik zelf uitgevonden hoe ik het moet maken. Maar heel soms heeft de juf een andere oplossing en die volg ik dan. Mar ik snap wel dat je dan enige basis moet hebben om thuis je huiswerk te kunnen maken.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:50

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Patpen: Bedankt voor de boekentip! Kun je me wat meer vertellen over de inhoud van het boek? Zitten daar bijvoorbeeld ook patronen in? En welke onderwerpen komen zoal aan bod? Ik kan dat niet vinden op de site helaas.

Als ik een goed boek zou hebben dan zou ik aan de hand daarvan ook gewoon kunnen gaan proberen. Toevallig naait mijn schoonmoeder ook, dus wellicht kan zijn me helpen als ik ergens niet uit kom. Dat is waarschijnlijk praktischer dan naailessen in (te) grote groepen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:54

@PanniePannie: nee, in dat boek staan geen patronen. Het is echt een naslagwerk. Onderwerpen zijn (o.a.)
* beleg
* voering
* zakken
* plooien
* ritsen
* patronen lezen, stof knippen, stof soorten
* kragen
* benodigdheden (scharen, verschillende naalden, dat soort dingen)
* knoopsgaten en knopen aanzetten
Eigenlijk alles van A-Z. Met duidelijke plaatjes erbij. Ik heb zelf een versie uit 1991 ongeveer dus deze zal alleen maar uitgebreider zijn. Het is ook bij de Bruna te koop: http://www.bruna.nl/boeken/het-handboek ... Y0Xl8p5uSo. Daar wordt het boek ook wat uitgebreider beschreven. Waarschijnlijk ligt het bij de (plaatselijke) Bruna in de winkel en kun je het inkijken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:12

Pannie: Als je echt aan jurken ofzo wil beginnen, zoek dan patronen uit die het makkelijkst zijn. In sommige patroonblden zoals Burda en Knip staan puntjes ( @@) bij de modellen. Het moeilijkst is met de meeste puntjes. Ik neem voorlopig nog 2 puntjes, soms probeer ik 3 puntjes. En 4 of 8- baansrok is bijv een puntje.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:34

Mijn meest recente naaiwerk:
Afbeelding

Werkgever voorziet niet meer in werkbroeken dus ik ga ze maar zelf maken :+. Voor ik nog meer (korte) broeken ga maken, deze de komende week eerst maar eens uitproberen. Hij moet nog wel gewassen en gestreken worden :o. Ik ben gistermiddag begonnen en vanmiddag was de broek klaar.

Van de week heb ik ook fleece gekocht om een vest te maken voor het werk. Zo'n vest krijgen alleen bepaalde mensen maar ik wil het ook hebben! Enige alternatief is dan maar om het zelf te maken... Patroon heb ik al wel gevonden in een oud boekje, nu nog aanpassen zodat de kleurvakken juist zijn. Borduurpatronen van het logo heb ik in meerdere maten; voorop het vest klein en achterop groot. Officieel zal het wel niet mogen van mijn werkgever, maar ja, dan moeten ze het kledingpakket maar uitbreiden!!!!!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:54

Lekkere rok Patpen of is het een broekrok?
Wat een moeite voor een fleecevest. Action heeft ze ook voor €8,- ofzo.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:45

Sandrina schreef:
Lekkere rok Patpen of is het een broekrok?
Wat een moeite voor een fleecevest. Action heeft ze ook voor €8,- ofzo.

Het is een grijze bandplooi bermuda. Een rok is niet handig met de fiets. Ik kreeg hem niet goed op de foto :P. Mogelijk is deze spijkerstof net iets te stug dus ik moet het gewoon gaan uitproberen hoe deze draagt. Misschien moet ik een ander patroon hebben... Door die opgestikte zakken valt hij op de foto nog niet mooi. Hij hangt nu aan de waslijn. Ik had de lap van 10 meter al wel een keer gewassen ivm de krimp maar er zat nog behoorlijk wat pap in. Nu op het gewone programma gewassen dus de stijfheid moet er nu uit zijn.

Ja een fleece vest is natuurlijk wel te kopen maar niet in de bedrijfskleuren ;). Ik "moet" een donkerblauwe hebben met een oranje halfronde pas erin. Ook de linkermouwkop is deels van oranje. Het meeste werk zal het patroon maken zijn want qua stikwerk stelt fleece niet veel voor; het hoeft natuurlijk niet afgewerkt te worden. Qua kosten voor de fleece zit ik gelijk aan de Action.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:10

Ik beb bezig voor een twee capes voor mijn vriendin. Ze rijdt soms mee als hulpkoetsier op een koets van 100 jaar of ouder. Dan moet de kleding wel kloppen met de tijd waarin die koets gemaakt is. De 1e is een paarse cape, armlang met capuchon. van enkele zware stof. De 2e geeft iets meer problemen; hij moet gevoerd worden; is zelf van stretch en de voering niet. Een heel gevecht om het netjes te krijgen. Dan is ie ook nog erg breed: met een breed elastiek wil ik de ruimte bij de hals inkorten tot handbare breedte. Gelukkig is ie bijna af. Moet alleen de tunnel maken tussen capuchon en cape, en dan het elastiek in erin rijgen. Dan dat breed houden en naaien. Heb dan even een paar of twee handen meer nodig. Ik zal snel foto's laten zien. De 2e cape wordt donkerrood en enkellang, Zal best een blikvanger worden.

Afbeelding

Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:50

Mooie cape Sandrina!

Afgelopen week heb ik de bermuda uitgeprobeerd en hij zit perfect! Ook veel complimenten over gekregen: goh, wat hebben ze mooie korte broeken bij de post... Als ik dan vertelde dat deze zelfgemaakt is, waren ze stomverbaasd :o. Dus nu ik weet dat het model goed is en de broek voldoet aan mijn verwachtingen, kan ik er nog wel 2 of 3 bijmaken. Één broek is natuurlijk niet voldoende als de temperaturen +20 blijven :+.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:31

Dank je, Patpen. Heb je al foto's van de bermuda laten zien? (kom net terug van de Eperpaarden4-daagse, sorry; ben nog wat daas)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:06

Ja Sandrina, de foto staat op deze pagina ;). Verschillende collega's zijn jaloers en willen ook wel (een aantal) broeken :D. Zullen ze toch echt zelf moeten maken... En andere collega's verklaren mij voor gek dat ik zelf (werk)broeken maak. Tja, nog altijd voordeliger dan kopen!!! Dijbeenzakken zijn ideaal maar die broeken kosten gemiddeld €45. Als ik hem zelf maak, ben ik aan materiaal hooguit €10 kwijt. Dat is inclusief rits, borduren, stof, knopen en garen.
De 1e is goed uit de "test" gekomen dus ik kan met dit patroon nog een paar broeken maken. Helaas voor mij niet in gezellige kleurtjes; moet officieel in donkerblauwe of donkergrijze broek lopen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 02:11

Ja zie je dan heb ik hem wel gezien. Volgende week 2e test; ik heb begrepen dat het 25+ gaat worden. Ga je voor de "voorstanders van zelfmaakbroeken" ook deze broeken maken? Ach, niet in helroze?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:50

Nee, ik maak geen kleding in opdracht! Dat red ik fysiek niet... Ik heb 4 nek hernia's gehad dus alles gaat al moeilijker en langzamer dan vóór die tijd. Tegenwoordig zit ik een uurtje achter de naaimachine en moet het dan weer even laten liggen. Zo'n broek kost me nu 2 dagen terwijl ik een paar jaar terug in een middag dezelfde broek gemaakt zou hebben. Maar dat geeft niet. Ik kán het tenminste nog ;).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:20

Precies! Patpen. Blij zijn met wat je hebt en nog kunt en niet achterom kijken.
Ik ga volgende week weer mer de capes voor vriendin aan de slag; eerst vlierbloemlimonade maken. Nu is de tijd om te plukken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:25