[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:05

opisop_shop schreef:
Mijn lieve vriend heeft vandaag een bouwtekening gemaakt voor onze dazenval :+:

Dit leek hem de beste constructie qua stevigheid als je hem zo min mogelijk ruimte wilt laten innemen.
We hebben alles gekocht vandaag, alleen de hoepel vergeten :(
Dus morgen alvast al het voorwerk doen (skippy spuiten, de voet klaarmaken, flessen in elkaar zetten) en dan maandag het horregaas aan een hoepel bevestigen en alles in elkaar zetten.

De man in de tekening is 1,78 hoog, het midden van de skippy hangt op 1,50.
Is dat de juiste hoogte; het lijkt me dat die van jullie allemaal lager hangen?
Oh ja, onderaan de houten paal zie je een kruis, dat doen we onder de grond zodat de paal naar alle kanten toe stevig zit.
Het kan nogal waaien bij de wei namelijk!

Als je op de link klikt krijg je de grotere versie te zien.

Uiteraard plaats ik foto's als hij klaar is :D

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FJHALZM4.jpg

Mijn ervaring is, dat de hoepel wijder om de bal heen moet komen (kleinere bal) en dat de tent van gaas dieper/langer moet worden. Op deze tekening kunnen de dazen met een beetje wind er nog onderuit vliegen! Het model met bloemengordijntje is wat dat betreft beter.Wel een strakke tekening, overigens!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:07

Hoeft geen water in hoor. Ik heb de echte val en daa kun je water in doen als je dat wil. Ik heb het nu geprobeerd en kijk even hoe dat werkt.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:11

opisop_shop schreef:
Oke, misschien handig als mensendie een ECHT goeddrogende verf hebben gebruikt, hier laten weten welke dat is?

Ik heb eerst die van de action geprobeerd, dat faalde nogal ;)
Gisteren eerst kunststof-primer van de hornbach en toen van hetzelfde merk de dekkende zwarte laag voor kunststoffen.
Na 2 tot 24 uur helemaal droog, nu na 15 uur nog niet droog...

Misschien moeten we het plakballenprobleem niet enkel bij de verf zoeken. Iemand schreef al eerder dat er in de ballen verschillende soorten/hoeveelheid weekmakers in het plastic zitten die maken dat de bal niet droogt. Mijn Blokkerbal droogt beter dan mijn Actionbal. :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:21

Dat maakte ik eerlijk gezegd ook al uit de verhalen op, dat er nogal verschil is tussen de ballen. Goed dat ik het nu weet. Want dan fiets ik even naar de Blokker voor die skippy. Als die sneller droogt... Wil hem sowieso wel voorbehandelen met een primer voor de zekerheid.

Heb van Jeanettef per PB een tekening van een patroon voor de fuik gekregen waarmee je een mooie strakke fuik kan maken (zonder plooien). Dat zou ook wel een hele goede zijn voor de Wiki denk ik.

Ga nu even alle benodigheden kopen. Ik ga een oude Ikea-lamp gebruiken als versteviging. Ding geeft toch lelijk licht en ligt nu achter het schot te verstoffen. Bovenkantje eraf zagen en dan de val erboven op. Paar gaatjes erin om skippy aan op te hangen, denk dat het wel gaat lukken. Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:37

ik heb een bal van de blokker, eerst behandeld met omniprim, primer voor gladde oppervlaktes. Volgende dag spuitbus van de gamma, was na een paar uurtjes al kurkdroog

Nazarma

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:43

Kei goed bedacht, ik ga het ook proberen, heb nu toch vakantie!! :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:21

Heb net mijn inkopen gedaan voor de dazenval en dat ging nog niet van een leien dakje.

Bij de Blokker kon ik nergens een skippy vinden, dus ik vragen. Antwoord: "Wij hebben geen skippyballen". Toen ik antwoordde dat ik mensen kende die echt een skippy daar hadden gekocht kreeg ik een heel geïrriteerd antwoord: "We verkopen helemaal geen speelgoed, dus dat kan niet". Ok dan... :roll:
Blijkbaar hebben wij weer een hele rare Blokker in Gouda dus...want ik heb het hier toch meerdere keren gelezen. Dus op naar Bart Smit, nu heb ik een rood exemplaar met een lachend gezichtje.

Klamboe's...nergens meer te koop, evenals horregaas. De enige klamboe die ik kon vinden was bij Marskramer en die was 9 euro. Dat kán goedkoper! Dus van de week maar even naar de Xenos als ik in Utrecht ben. En mijn eigen klamboe gaat vanavond sneuvelen, hihi.

Verder heb ik voor 1 euro een vergiet dat ik nu ga gebruiken ipv de Ikealamp. Hier zitten namelijk al gaatjes in. Hoef alleen het bodempje en het handvat eraf te slopen. Dan kan ik hier de val op bevestigen en de skippy er aan ophangen.

Kunstof Primer...uitverkocht bij Halfords. Kon besteld worden, was het over 1 tot 2 weken binnen. Laat dan maar. Dus nu even de kelder bij mijn broer induiken om te kijken of daar nog wat ligt.
Ik heb overigens glanslak van de HEMA gehaald, want over die verf ben ik ook altijd wel tevreden.

Nou ik ga maar eens aan de slag. Foto verslagje volgt en dezer dagen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:02

Ik heb over mijn niet drogende bal zwarte spuitlak van de praxis gedaan, eigen merk, en nu droogt hij prima! Dus dat is misschien een tip.. Mijn skippy's komen van de bart smid..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:48

Afbeelding
hier mijn dazenval, de bal moet alleen iets hoger, maar vangt wel al aardig wat dazen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:12

Ik heb ook al een aantal slachtoffers :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:14

Potverdikkie, wat heb jij bovenin hangen? Is dat een echte wespenval? Het ziet er wel netjes uit hoor!

Wat ik me dus afvraag, dazen vliegen blijkbaar dus niet omlaag maar omhoog. Maar ze kunnen wel omlaag lopen. Lopen er dan niet af en toe toch dazen via de fuik gewoon weer naar buiten? Of zijn ze gewoon zo stom dat ze altijd omhoog gaan?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:20

Ik heb er inderdaad een wespenval inhangen bovenin.
De construstie is dusdanig, dat ik de val er gewoon in zijn geheel uit kan halen, en dan kan legen.
de bal moet alleen hoger!

De andere is netter en beter, maar ik was te lui om helemaal naar achteren te lopen om een foto te nemen. :o

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:34

Heb van de week ook even inkopen gedaan voor een dazenval.
Skippy had ik nog liggen, ooit een keer voor de paarden gekocht als speelgoed, maar daar doen ze toch niks mee. Krijgt nu dus een tweede leven als dazenval. :D
Ben bij een partijenloods geweest en ben daar goed geslaagd! zwarte spuitbus voor 3 euro, klamboe voor 3 euro en een grote wespenval voor nog geen 2 euro. Hoepel was daar alleen niet, maar heb denk nog wel een kunststof buis hier of daar liggen die ik kan gebruiken daarvoor.
Bal is inmiddels al zwart, en ja, de verf droogde goed! Nu nog de rest knutselen, als ik tijd heb...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:53

Ik heb maar toegegeven aan mijn luiheid en een kant-en-klare dazenval gekocht. Niet de originele loer, maar die van de Ongediertebestrijdingswinkel. We hebben 'm vanavond op een van de weiden geplaatst en oh boy, wat vonden de paarden dat een eng monster: er werd gedraafd, gebokt, luid geproest maar na een kwartiertje keerde de rust weer.
Ik zag net op buienradar dat het morgen warm en broeierig weer wordt, dus verheug ik me bij voorbaat op een grote vangst. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:20

die van mij komt ook vanavond te hangen
planning was gisteren al, maar de buis was nog niet vast gelast

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:33

Jannepauli schreef:
Ik heb maar toegegeven aan mijn luiheid en een kant-en-klare dazenval gekocht. Niet de originele loer, maar die van de Ongediertebestrijdingswinkel. We hebben 'm vanavond op een van de weiden geplaatst en oh boy, wat vonden de paarden dat een eng monster: er werd gedraafd, gebokt, luid geproest maar na een kwartiertje keerde de rust weer.
Ik zag net op buienradar dat het morgen warm en broeierig weer wordt, dus verheug ik me bij voorbaat op een grote vangst. :)

Wat koste die dan?

Wij zijn gisteren erg hard aan het nadenken gegaan over de flesconstructie.
1 bal is bijna droog en we hebben ook al een hoepel (roze met glitters :Y) ).
Ik wil de flesconstructie niet zoals hier meestal gedaan wordt; lijkt me dat wanneer je de bovenste fles eraf haalt, de dazen die erin zitten er wel graag uitwillen? Zou niet graag 20 boze dazen om me heen hebben vliegen ;)
Dus we hadden twee dingen bedacht;

1) een klepje onderin de bovenste fles kunnen schuiven, waardoor je dus alle dazen hebt opgesloten en veilig de fles eraf kunt halen en onder water stoppen terwijl je het klepje een stukje opendoet

2) een klepje onder de onderste fles maken, deksel op de bovenste fles maken waardoor je water kunt gieten. Je verzuipt dan alle dazen die erin zitten, schuift daarna de onderste klep open waardoor het water met al haar slachtoffers eruit valt.

Wat lijkt jullie het handigst?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:39

@opisop_shop: de dazenval kost 195 euro.
Bij de eerste ochtendzon zaten er al een stuk of vijf in de val. Dat gaat goed!

Maar... nu ik de constructie in handen heb gehad, weet ik ook precies hoe die na te maken is. Het beste werkt denk ik de wigwam-constructie: drie lange bamboestokken of ijzeren stokken ( bv 'vierkant 8') van circa 3 meter, waarvan ong. 1 meter de grond moet tegen het omvallen bij harde wind).
Voor het vanggedeelte gebruik je 't best een wespenvanger ( ik vond er één op het i-net voor 1,95 van plastic). Ik ga er 's me aan de slag want ik wel op onze grote wei nog wel een paar extra plaatsen.

Een tip om te voorkomen dat de dazen wegvliegen uit de vanger bij het legen van het reservoir: de vanger even in de vriezer leggen - dazen raken onderkoeld, bevriezen en dan huppekee, door het toilet spoelen!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-07-09 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:43

Ik heb ook die van 195euro... paarden vonden hem met opzetten ook dood eng. Echter gaan ze er nu zelfs graag bij staan.

Gister zaten er 100 in ongeveer. Alleen het legen was nog een drama :x

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:22

@opisop_shop:
Ik zal een foto maken van mijn eigen flessenconstructie vanavond en die hier plaatsen. Ik heb iets bedacht waardoor je alleen de bovenkant eraf hoeft te halen en die kan je dan in de vriezer leggen. Vind het lastig om het zo uit te leggen...

Ik heb het gedaan op de manier die Jeanettef ook heeft bij haar val. Misschien kan je die alvast even bestuderen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:30

mijn 2e val heb ik gisteren avond opgehangen,ben net weeste kijken of ie het deed,en jawel er vliegt weer heel wat gespuis in mijn zelfgemaakte val. :D

deze is lang niet zo netjes als mijn 1e (bloemetjes clamboe *D ) val,maar hij werkt zeker net zo goed,ik had van de 1e nog een stuk clamboe over (onderkant) en heb er die met veel pijn en moeite omheen kunnen krijgen.....maar het werkt en dat is het belangrijkste he?
ik heb de smaak te pakken en ga vanmiddag shoppen voor val nr 3 *\o/*

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:34

kaatje77 schreef:
Niemand iets gevangen?
Dan zal ik mijn foto's maar plaatsen. ;)

Nr 1:
Afbeelding
Uit nood hangt ie even aan de waslijn. :o

Nr 2:
Afbeelding
Deze heb ik gister in elkaar gezet.
Een lampenkap gebruikt, maar geloof niet dat ie zo goed werkt.

Nr 3:
Afbeelding
Deze heb ik vanmiddag in elkaar gezet. :Y)

Detail:
Afbeelding
En nog één:
Afbeelding

Rara wat heb ik hier voor gebruikt?
.............
............
...........
Een slabak van de curver. (2,99)
In de rand kleien gaatjes geboord en in de "bodem" een groter gat.

Ik word steeds creatiever.... :D

Even een quote van vorig jaar.
Hoop dat jullie wat uit de foto's kunnen halen.
Die met de lampenkap was veruit de beste. :))

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:35

Hahaha, al die bedrijven gaan ten onder aan hun veel te hoge vraagprijs voor die klotedingen. Wat denken ze nou zelf: Dat je 250 euro uit gaat geven voor iets wat 25 euro en een middagje werk kost?

Ik ga zo naar stal en daar mijn skippy oppompen (moet met de fiets, auto is stuk...fietsen met skippy lijkt met niet zo'n strak plan)
Vroeg me af waarmee jullie de skippy hebben opgepompt, want er zit maar een heel ieniemienie gaatje in. Dus hoe werkt dat? :o?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:36

Bij mij zat er een pompje bij in de verpakking. ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:40

mijn schatje is automonteur,en die heeft mijn skippy opgepompt en gespoten.......lekker makkelijk,maar als je naar een fietsenmaker gaat die wil hem vast wel voor je oppompen.

@kaatje 77,die van jou zier er erg netjes uit hoor toppie. +:)+

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:40

Ohw...bij mij niet. Haha. En hoewel je tegenwoordig overal de meeste uitgebreide beschrijvingen bij krijgt (maak verpakking open, haal uit de verpakking, vouw uit...bla bla bla) zit er bij mijn skippy helemaal niks! Alleen "Made in China" en dat hij 50 cm doorsnee is. Ik ga wel weer even naar mijn vader....