[TEK] Jesse Spencer - grafiet (wip)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: [TEK] Jesse Spencer - grafiet (wip)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:47

TS, je inspireert me wel, krijg al zin om eens te gaan tekenen Lachen
Hoelang ben je al aan deze tekening bezig en hoe kom je erop om hem te tekenen/juist deze dingen te tekenen?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 07:48

Wat leuk om te lezen!

Hier zit nu denk ik zo'n 15 uur in? Heb het eigenlijk niet bij gehouden...

Wat kunst betreft vind ik vaak alleen de (hyper)realistische dingen mooi, en dat is dan ook wat ik zelf probeer te doen.
(Voor mij geen abstracte werken of iets met veel verfklodders. Zodra het eruit ziet alsof ik het zelf binnen 5 uur kan, komt het hier niet aan de muur Knipoog )

Waarom Jesse Spencer?
Vind House leuk, en van veel acteurs zijn online erg goede hi-res foto's te vinden. En vooral dat laatste is erg belangrijk, hah!
Goed belicht, erg scherp, en groot - dan zie ik tenminste hoe alles loopt en waar dat ene moedervlekje precies zit enzo - en daar wordt het weer realistischer van.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:16

Wow wat onwijs knap!
Ik krijg er gewoon kippenvel van, echt super mooi gewoon!
En zeker voor iemand die dit binnen een jaar heeft gedaan...
Dit is zeker wel de mooiste tekening die ik heb gezien OK dan!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:01

Update Lachen !
Niet de beste foto ooit (groot vel op de grond, lamp erboven en schuin erboven. grafiet reflecteert.)
Afbeelding
Stukje haar, nek en shirt ( nek klopt nog niet helemaal lekker...)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:04

jeetje! dat jij nu nog kritisch kunt zijn over jezelf! hij is echt geweldig joh!!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:16

Nou, de arme jongen heeft wel een hele rare zigzag in zijn nek nu Knipoog Had alleen (geen zin en )geen goed licht meer om dat bij te werken nu.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:25

Dan mag je mij eens goed uitleggen waar je die zigzag ziet, maar ik kan 'm niet ontdekken. Vork
Het ziet er echt gewéldig uit! Fantastisch gewoon. Waanzinnig dat je zoiets op papier kunt zetten! OK dan! Ondanks dat het mega fotorealistisch is, herken ik er wel je eigen stijl in.

Ontzettend knap. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:35

Bloody hell Bloos! Dat is ongeveer alles wat ik te zeggen heb. Jemig zeg, wat knap. M'n mond viel hier serieus van open. Ik vind het net een foto!!
Ik kan absoluut niet tekenen, maar deze tekening inspireert me zo erg dat ik het liefst direct ook een tekening wil maken!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:38

Zoo het wordt ook alleen maar mooier!!
Die 'zigzag' zie ik ook niet hoor??

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:48

Eindelijk weer een update. Gelukkig heb je nog tijd gevonden tussen je andere opdrachten door.

Echt heel mooi.
Waar zit die zigzag dan ergens?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:56

Akelig realistisch Lovers en heel erg mooi!!
Wat heb jij je in betrekkelijke tijd ontwikkeld tot een goede tekenares!
OK dan!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 08:17

Bedankt!!

Hier de zigzag
Afbeelding
Het donkere in het midden moet een stukje naar rechts, en ik denk dat het lichte links wat donkerder moet nog??

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:15

men... wou dat ik het kon... mijn tekeningen verbleken hier helemaal bij... Bloos!

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:45

wauw
wauw
wauw
Tong uitsteken
echt zo knap
levensehct gewoon
je hebt echt veeeeel talent Haha!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:38

omg omg omg
echt véél bewondering
Hij is echt... net echt!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:26

Technisch erg net ingevuld. Knap staaltje van natekenen van een foto, absoluut. En er is ook absoluut veel vraag naar (veel concurrentie weliswaar) en je hebt je idd in korte tijd ontwikkeld.

Ik mis echter een echte eigen inbreng, de hand van de maker zie ik hier namelijk nauwelijks nog in die ik in sommige van je eerdere werken wel al kon ontdekken (al waren die ook niet mijn smaak maar smaken verschillen). Nu wil ik dat wel nog wat nuanceren want in anderhalf jaar tijd een uitgesproken stijl ontwikkelen is nauwelijks denkbaar. En misschien wil je dat ook helemaal niet, want voor veel mensen is fotorealisme nu eenmaal het hoogst haalbare doel. En met dat streven ben je nu al heel ver.

Ik wil je dus absoluut op je hart drukken dat je dit super doet, ongeacht wat ik er zelf van vind. Lachen

highwaykind schreef:
Wat kunst betreft vind ik vaak alleen de (hyper)realistische dingen mooi, en dat is dan ook wat ik zelf probeer te doen.
(Voor mij geen abstracte werken of iets met veel verfklodders. Zodra het eruit ziet alsof ik het zelf binnen 5 uur kan, komt het hier niet aan de muur Knipoog )

Kunst is wel een groot woord hoor... ben daar voorzichtig mee want in Nederland is de hyperrealistische stroming toch een andere kant op gewaaid dan het natekenen van portretfoto's. En wordt sowieso weinig tot kunst gerekend, mijn werk niet, het jouwe helaas ook niet.
En het is je goed recht er zo over te denken, al vind ik het een sneer/steek onder water naar mensen die geen absoluut realisme nastreven. Natekenen kan immers iedereen leren. Eigen inbreng is dan wat heel anders (sommige hyperrealisten brengen zelf ook veel in, bijvoorbeeld door niet 'puur' na te tekenen van een foto). Ik vind dus dat je met de opmerking 'zodra het eruit ziet...' een sneer geeft naar anderen en dat vind ik niet gepast. Je mag er het jouwe van denken, zoals ik het mijne denk van hyperrealisme, maar laat ze dan in elk geval in hun waarde. Ik vind het nl enorm knap dat je zoveel manuren kunt steken in het natekenen van iets, tot de millimeter nauwkeurig. Echt, petje af hoor. Maar dat neemt niet weg dat het werk dat ik in minder dan 5 uur neerzet minder waard zou zijn, al is het misschien alleen jouw mening. Ik zou een hyperrealistisch werk ook niet zo snel ophangen, daar is meer voor nodig dan technisch vermogen.

Mijn werk is je smaak misschien niet (het ziet er denk ik ook niet uit als 5-uur-werk) maar er gaat in elk werk weken, zo niet máánden voorbereiding, planning, uitwerking, etc zitten. Misschien geen 200 uur sec schilder/tekenwerk, maar absoluut wel in het kaliber 50+ qua planning en voorbereiding. Het punt is dat je het allemaal gerust mag vinden, maar praat er niet zo makkelijk over dat je het zomaar even neerzet in 5 uur want daar zou ik met alle liefde een weddenschapje voor willen afsluiten met je. Knipoog

Nogmaals, petje af dat je het kunt en voor je toewijding. Ik doe het je niet na. Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:16

JoSav schreef:
Technisch erg net ingevuld. Knap staaltje van natekenen van een foto, absoluut. En er is ook absoluut veel vraag naar (veel concurrentie weliswaar) en je hebt je idd in korte tijd ontwikkeld.
Ik mis echter een echte eigen inbreng, de hand van de maker zie ik hier namelijk nauwelijks nog in die ik in sommige van je eerdere werken wel al kon ontdekken (al waren die ook niet mijn smaak maar smaken verschillen). Nu wil ik dat wel nog wat nuanceren want in anderhalf jaar tijd een uitgesproken stijl ontwikkelen is nauwelijks denkbaar. En misschien wil je dat ook helemaal niet, want voor veel mensen is fotorealisme nu eenmaal het hoogst haalbare doel. En met dat streven ben je nu al heel ver.
Ik wil je dus absoluut op je hart drukken dat je dit super doet, ongeacht wat ik er zelf van vind. Lachen

Dankje!
Mijn doel op het moment is inderdaad om een goed gelijkend iets te produceren. Punt.
(eventueel hier en daar wat dingetjes aanpassen als het mooier kan dan op de foto, maar dan houdt het ook echt op).
Eigen inbreng etc ben ik (nog?) helemaal niet mee bezig. Ik vind tekenen erg leuk, maar ben geen "echte" kunstenaar wat dat betreft.

highwaykind schreef:

Citaat:
Kunst is wel een groot woord hoor...

Kunst in die zin was even heel algemeen bedoeld als "tekening/schilderij".
Wat was een betere term geweest?

Citaat:
ben daar voorzichtig mee want in Nederland is de hyperrealistische stroming toch een andere kant op gewaaid dan het natekenen van portretfoto's. En wordt sowieso weinig tot kunst gerekend, mijn werk niet, het jouwe helaas ook niet.

Altijd benieuwd naar het werk van de pro's - heb je een paar namen? Ik ken alleen nimra, denispeterson en henrik op DeviantArt..

Citaat:
En het is je goed recht er zo over te denken, al vind ik het een sneer/steek onder water naar mensen die geen absoluut realisme nastreven. Natekenen kan immers iedereen leren.

Was totaal niet als sneer bedoeld! Ook niet mijn bedoeling om iemand te beledigen.
Echt puur eigen smaak, wat ik zelf mooi vind.
Ik houd gewoon helemaal niet van abstract, wil meteen kunnen zien wat het moet voorstellen, en dan bij voorkeur zo "echt" en "lijkend" en "3d" mogelijk. Symboliek/achterliggende verhalen zijn in 99% van de gevallen niet aan mij besteed.
(Het was trouwens antwoord op de vraag van iemand die vroeg waarom ik voor deze stijl koos geloof ik? -> omdat dit meestal het enige is dat ik mooi vind.)

Die gekleurde hokjes van Picasso (?) vind ik ook helemaal niks, en daarmee zal ik de Picasso liefhebbers wel op de tenen trappen, maar mocht ik de jackpot winnen (betwijfel of dat genoeg geld is?), dan is dat ook echt niet iets wat aan de muur komt hier.
Dan denk ik: plakbandjes voor rechte lijnen, en 3 kleuren verf, en je hebt (binnen 5 uur Haha! ) een kopie.

Ik weet dat er juist in abstract veel werk/uren/denk-werk etc in zit, maar het blijft een kwestie van of je het resultaat mooi vind of niet.
(voorbeeldje: kunsttentoonstelling waar iemand een advertentiepagina van de krant had uitvergroot, en dat was het dan. Dan snap ik niet waarom dat kunst is, laat staan waarom iemand dat aan de muur wil hebben, terwijl de krant zelf bij het oud papier gaat..)

En ik ben inderdaad het bewijs dat natekenen gewoon te leren is, is vooral een kwestie van goed kijken.

Citaat:
Eigen inbreng is dan wat heel anders (sommige hyperrealisten brengen zelf ook veel in, bijvoorbeeld door niet 'puur' na te tekenen van een foto). Ik vind dus dat je met de opmerking 'zodra het eruit ziet...' een sneer geeft naar anderen en dat vind ik niet gepast. Je mag er het jouwe van denken, zoals ik het mijne denk van hyperrealisme, maar laat ze dan in elk geval in hun waarde. Ik vind het nl enorm knap dat je zoveel manuren kunt steken in het natekenen van iets, tot de millimeter nauwkeurig. Echt, petje af hoor. Maar dat neemt niet weg dat het werk dat ik in minder dan 5 uur neerzet minder waard zou zijn, al is het misschien alleen jouw mening. Ik zou een hyperrealistisch werk ook niet zo snel ophangen, daar is meer voor nodig dan technisch vermogen.
Mijn werk is je smaak misschien niet (het ziet er denk ik ook niet uit als 5-uur-werk) maar er gaat in elk werk weken, zo niet máánden voorbereiding, planning, uitwerking, etc zitten. Misschien geen 200 uur sec schilder/tekenwerk, maar absoluut wel in het kaliber 50+ qua planning en voorbereiding. Het punt is dat je het allemaal gerust mag vinden, maar praat er niet zo makkelijk over dat je het zomaar even neerzet in 5 uur want daar zou ik met alle liefde een weddenschapje voor willen afsluiten met je. Knipoog

Zie boven Knipoog
Ik vind het bij jouw werk trouwens altijd wel erg duidelijk dat er erg veel uren (denk)werk en voorbereiding in zitten. Echt een verhaal wat je dan uitwerkt. Vind het erg knap, hele duidelijke eigen stijl met het glas-in-lood achtige, en alles klopt, erg mooi kleurgebruik - kan het wat dat betreft erg waarderen.
Maar puur wat smaak betreft: Zelfde schilderij in jouw stijl of in een hyperrealistische stijl naast elkaar, dan komt hier de hypperrealist aan de muur.

Wat de weddenschap betreft Knipoog : Ben best bereid een keer iets te proberen in jouw stijl! Lijkt me leuk! Al zou ik het resultaat dus zelf niet ophangen. Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:00

Dit is echt heel, héél goed gedaan!
Ik ben al fan van House (en helemaal van Jesse Spencer Haha!), dus dan is dit nóg leuker. Die ogen spreken zo ontzettend. Ook het haar vind ik super knap gedaan. Jij bent echt een grote inspiratiebron. Je filmpje is ook erg leuk en leerzaam, heb hem nog niet helemaal af gekeken maar dat ga ik zo zeker doen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:02

Ik deel jouw mening over kunst trouwens ook. Ik hou ook niet zo van hele abstracte kunst. Bedoel je met de hokjes misschien mondriaan?

Afbeelding

Mijn vriend heeft een paar Karel Appels en ik kan er niets aan doen, maar mijn smaak is het gewoon niet.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:11

Die bedoelde ik inderdaad - dankje Jura!
Picasso Mondriaan dus. Bloos

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:35

Moooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi. Ja Zo enorm realistisch, het lijkt wel een zwart-wit-foto! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:50

Erg mooi! Je wordt met hele grote stappen steeds beter en beter. Daar heb ik heel veel bewondering voor!
Had van Jorieke wel een reactie verwacht trouwens Haha!

Ik hou ook heel veel van hyperrealisme, maar wat jij hier doet kan ik niet!
Echt super knap! OK dan!

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:02

Heel knap dat je de man zo realistisch op papier hebt weten te zetten, en ook echt de mooie blik in de ogen.
Echter (nu komt 'ie hoor Huilen van het lachen ), ik vind het jammer dat je er niet je eigen draai aan hebt gegeven. Straks, als hij af is, zal hij vrijwel helemaal gelijk zijn met de foto. Niet niks natuurlijk, maar toch wel een beetje zonde vind ik.
Ik zie ook liever iets dat niet helemaal hetzelfde is, een eigen stijl.
Verder helemaal niks op aan te merken (ik ben benieuwd hoe hij is als 'ie af is!), maar ik mis wel nog een beetje het contrast dat in de foto zit.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:07

Nog even snel een update voor ik in slaap val.

Weet niet of dit onder eigen inbreng valt, maar de stropdas heb ik anders gedaan (vooral omdat al die streepjes me veel te veel werk was...) Haha! Haha!
(foto met 28mm antieke Russische groothoeklens genomen op dslr, dus vertekent iets maar zo past hij er in 1x op zonder dat ik op de bank hoef te klimmen...)

Afbeelding

Off to Slapen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:11

Wow! Wat gewéldig prachtig zeg, ik zou willen dat ik het zo kan!
Ik weet niets te zeggen. Echt, wauw.