[TEK] w.i.p. digitaal portret Phil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje_

Re: [TEK] w.i.p. digitaal portret Phil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:21

Wauw prachtig! Bloos!
Dat oog is idd super verbetert het spreekt nu echt.. no volgens mij klaar om in te lijsten Haha!?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:40

Wow Bloos! wat is hij schitterend geworden zeg!

Als je ooit nog eens een paardenmodel nodig hebt moet je het maar zeggen Schijnheilig haha

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:56

Hm, ik weet het niet. Vond je bruine digitale portret toch veel meer uitstralen en veel meer sfeer hebben.
De verhoudingen zijn goed. Heb je die overgenomen van de foto of zelf geconstrueerd?

Ik vind de algemene kleur heel mooi en zacht, fijn om naar te kijken. Ik heb wel een aantal kritiekpunten, die allemaal neerkomen op 1 algemeen punt: je schaduwwerking is onder de maat. 1 van de redenen is het niet begrijpen van spieren en botten onder de huid (bijv. bij wang en jukbeen) en ook bij het hoofdstel heb je het er teveel opgetekend zonder rekening te houden met slagschaduwen. Het lijkt er nu los opgeplakt zonder enige interactie met het paard, behalve dat deze het bit in de mond heeft.

Ook over het oog heb ik mijn twijfels, maar vind ik het moeilijk structureel commentaar te leveren zonder close-up. Wellicht zitten er nuances in die op dit formaat wegvallen (weet ik zelf alles van, vandaar).

Ik vind het absoluut geen slecht portet, maar een hoogstandje is het evenmin. Verder zou ik zeggen, teken lekker door, maar een commercieel aantrekkelijke markt is hier niet zo direct voor.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:43

dank voor het commentaar Jorieke, jij weet het altijd goed te formuleren waar nog verbeterpunten nodig zijn. Toch zijn er wel n paar puntjes waar ik even op in wil gaan

ten eerste de schaduw: het is niet voor niets n w.i.p. en ik heb in een eerdere post in dit topic al antwoord op eenzelfde soort vraag gegeven, dat ik de schaduwwerking, voornamelijk die van het hoofdstel, nog niet had aangebracht. Het hele hoofdstel is nog niet geheel uitgewerkt dus is het logisch dat het nog wat plat oogt.

De verhoudingen zijn zelf geconstrueerd. Ik trek niet over, maar ook hier ben ik in een eerder topic al uitgebreider op ingegaan (toen je die vraag ook stelde) dus daar ga ik nu niet nog eens een uitgebreid antwoord op geven.

Het oog, is inderdaad een probleem dat het op dit formaat enigszins wegvalt. En ik geef toe dat ik er aardig mee heb lopen worstelen, en er nog steeds niet geheel tevreden over ben. Er lijkt nog iets niet in de onderste lijn te kloppen. Ik kan een close-up plaatsen als je daar meer mee kunt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:32

Ik zou de close up graag zien.

Ik dacht dat je nu klaar was, dat had ik begrepen. Het leek alsof je wel al wat verder aan het hoofdstel had gewerkt dus ik dacht dat je er nu dus klaar mee was (kan me natuurlijk vergissen, ben ook maar een mens, oeps en sorry dat ik er dan ook nog op hamerde).

Sorry dat ik weer over de verhoudingen begin. Dat is gewoon ook voor mij een gevoelig punt. Je digitale werk is nl qua verhoudingen vele malen beter dan je handwerk. Sterker nog, ik heb nog geen werk van je gezien met natuurlijke media waar de verhoudingen ook maar in de buurt kwamen van je digitale verhoudingswerk. Dan blijft zo'n vraag door mijn hoofd spelen, want dan ga ik me afvragen of je eigenlijk wel met de hand in verhouding kúnt werken en niet gewoon heel stiekem overtrekt of eerst tekent en dan je schets over de foto legt en met behulp van die foto je eerste (of tweede, weet ik het) schets aanpast; ik vráág er alleen naar zodat ik begrijp waarom het digitaal wel lukt en met natuurlijke media niet. Dit is ook zodat jij zelf serieus genomen wordt aangezien er ONTZETTEND veel valsgespeeld wordt door mensen die met de hand en papier zo en zo kunnen tekenen (of zelfs helemaal niet, dat is bij jou overigens niet zo, want je kunt het wel) en digitaal ineens wonderen verrichten van enorm knappe staaltjes realisme. Dan is het echt niet gek dat zo'n vraag door mijn hoofd speelt en telkens wanneer je handwerk of digiwerk post weer omhoog komt omdat me gewoon niet duidelijk is waarom je het digitaal wél kunt en anders niet, althans, niet hebt laten zien. Laat ik het zo zeggen.

Je hebt enige uitleg gegeven in het hoeveel is mijn tekening waard topic, bedoel je dat?
Je hebt zelf daarin gezegd over je digitale werk dat je het kunt vergelijken met een pastel op A3 formaat wat jij doet en dat daar ongeveer evenveel werk en tijd in zit. Waar zijn die pastels op A3 dan die je doet? Ik heb wel pastels van je gezien, maar daar zie ik in de verste verte niet de precisie mbt verhouding als ik hier aantref. Dit ook terwijl je later in het tweede topic van hoeveel is mijn tekening waard zegt dat digitaal niet te vergelijken is met pastel. Echter, schetsen geschiedt op dezelfde wijze, alleen dan digitaal, ja toch? Bij mij in elk geval wel, er gaan dezelfde processen aan vooraf, ik schets op dezelfde manier en controleer de verhoudingen ook op dezelfde wijze: alleen gummen gaat wat makkelijker. Lachen
Verder heb je bij mijn weten niet direct gereageerd op mijn opmerkingen in dat topic of heb je dat per PB gedaan en ben ik dat vergeten? (in dat geval alwéér oeps en sorry: kan best, ik krijg zoveel PBs!)

Ik begrijp gewoon niet waarom we die pastels die je evenveel werk hebben gekost als het digitale dan niet te zien krijgen. (Ik ben niet nieuwsgierig ofzo Knipoog Bloos)
Dat is natuurlijk jouw eigen keuze, maar dan maak je jezelf gewoon (onterecht) verdacht mbt verhoudingen. Ik bedoel dat overigens helemaal niet op een gemene manier, ik begrijp die grote discrepantie tussen wat je digitaal laat zien en wat je met pastel e.d laat zien gewoonweg niet: het is dan helemaal niet vreemd dat ik dan vraag of je bij digitaal van bepaalde hulpmiddelen (overtrekmiddelen bijv) gebruik maakt die je niet toepast in je traditionele werk. Het is een beetje te vergelijken met iemand die het ene moment wel een raster gebruikt en het andere moment niet en je merkt dat het werk er mét raster mbt verhoudingen gewoon beter uitziet. Volg je me nog?

Het subtiele verschil in vacht op het voorhoofd vind ik overigens echt heel goed gedaan, daar zit echt engelengeduld in, dat was ik nog vergeten toe te voegen. Lachen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:47

JoSav heeft pb Knipoog en ik zal vanavond even een close-up plaatsen. Update komt morgen want ben op t moment nogal grieperig en heb niet echt puf om te tekenen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 09:28

Gelijk maar wat meer close-upjes gemaakt Knipoog

Afbeelding

overigens wil ik er nog even bij vermelden dat ik de updates steeds zonder copyright geplaatst heb. Dit betekent natuurlijk niet dat je ze zomaar mag kopiëren en/of verspreiden over het internet. Graag eerst mijn toestemming daarvoor vragen Lachen

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:03

gaaf zeg! Ik vraag me nu af met wat voor een wacom jij werkt (en als ik zo brutaal mag zijn, hoeveel hij je gekost heeft Bloos ). Ben me namelijk aan het orienteren op het tekentablet gebied en zou graag een wacom aan willen schaffen ivm een toekomstige mac Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:25

Jeszica schreef:
gaaf zeg! Ik vraag me nu af met wat voor een wacom jij werkt (en als ik zo brutaal mag zijn, hoeveel hij je gekost heeft Bloos ). Ben me namelijk aan het orienteren op het tekentablet gebied en zou graag een wacom aan willen schaffen ivm een toekomstige mac Knipoog

Ik heb de Wacom graphire4 classic. http://www.wacom.com daar zijn ze in alle soorten maten en prijsklasses te vinden Knipoog Ik moet zeggen dat ik erg tevreden met de mijne ben. Degene die ik heb is relatief gezien goedkoop (ik heb er toendertijd 110 Euro voor betaald) en werkt erg prettig. Met de tijd wil ik wel een grotere en misschien ook nog betere, maar naarmate je eisen stijgen, stijgt het prijskaartje in rap tempo mee Scheve mond

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:34

Ziet er heel goed uit. Super! Pling

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:43

Ik heb ook een Wacom Graphire4 maar dan de XL, die is nu voor 159,- in de aanbieding bij de Wacomshop, maar als je dat bij de Mediamarkt aan geeft dan krijg je hem daar ook voor die prijs mee Tong uitsteken

Een Intuos3 is ook lux maar praktisch 2x zo duur en een Cintiq is duurder dan mijn systeem met een 2.500,- euro.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 19:48

maar een Cintiq is dan ook wel echt helemaal ge-wel-dig Kwijl

Overigens *gaat weer ontopic* ik ben nu met het hoofdstel bezig en daarna is ie toch wel zo goed als af Ja

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:30

orri schreef:
Ik heb ook een Wacom Graphire4 maar dan de XL, die is nu voor 159,- in de aanbieding bij de Wacomshop, maar als je dat bij de Mediamarkt aan geeft dan krijg je hem daar ook voor die prijs mee Tong uitsteken

Een Intuos3 is ook lux maar praktisch 2x zo duur en een Cintiq is duurder dan mijn systeem met een 2.500,- euro.

Ag, mocht die Mac van mij er komen (eerst mn rijbewijs maar Knipoog) dan ben ik toch ook al zo'n 2000 euro kwijt Vork Maargoed, met mijn opleiding/toekomstige vakgebied heb ik hem eigenlijk wel nodig haha.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:22

Hmmm ik heb een opleiding gedaan tot Grafisch Intermediair, maar met het zelf in elkaar steken van een luxe multi-media pc zou je met 1500,- al luxe en klaar kunnen zijn Knipoog Ik heb tijdens mijn opleiding altijd met een Mac gewerkt en toendertijd (12 jaar geleden) waren ze niet IBM compatible wat de grootste gruwel opleverde Tong uitsteken Ik heb echter wel alle programma's die ik toen ook tot mijn beschikking had alleen dan inmiddels 7 versies later hahaha.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:51

so, heb niet hele topic doorgelezen, en ik ontdek het nu pas Bloos!
wat kun je mooi schilderen/tekenen met digitaal joh!! Bloos!
echt een kunstwerk Ja

het voordeel van digitaal is natuurlijk dat je papier niet verzadigd raakt Nagelbijten / Gniffelen

maar ziet het er uitgeprint dan wel net zo mooi uit?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 22:57

shadowlover schreef:
so, heb niet hele topic doorgelezen, en ik ontdek het nu pas Bloos!
wat kun je mooi schilderen/tekenen met digitaal joh!! Bloos!
echt een kunstwerk Ja

het voordeel van digitaal is natuurlijk dat je papier niet verzadigd raakt Nagelbijten / Gniffelen

maar ziet het er uitgeprint dan wel net zo mooi uit?

dankje Lachen

Er is geen papier om verzadigd te raken, maar ook in photoshop is er een grens aan hoeveel laagjes kleur je kwijt kunt zonder dat het een zootje wordt Knipoog

Ik vind het er uitgeprint vaak nog mooier uitzien Ja sta dan soms echt van mn eigen werk te kijken naar het effect van diepte en details

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:41

cool Ja wil zoiets ook wel in het echt zien, haha, je hebt dan misschien ook een probleem met verzadiging, maar niet het probleem van een goed plaatje op internet planten
dat is bij de echt pastel iets moeilijker *LOL*

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 23:42

haha ja daar heb je helemaal gelijk in Knipoog wat een ramp is dat zeg met die derwent tekeningen ook altijd, hopeloos. Das wel n voordeel met digitaal werken Ja

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:51

ik vind het werkelijk prachtig, en ik heb er helemaal geen verstand van, maar 1 dingetje viel me op Bloos
je hebt zijn manen prachtig met naald en draad "gevlochten" en dan doe je zijn voorpluk met een elastiekje, dat vind ik persoonlijk een beetje jammer Bloos

maar verder niets dan lof hoor!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 23:53

dankje Ja grappig dat je dat knotje noemt Knipoog heb het namelijk alweer veranderd omdat ik me er ook aan begon te ergeren Nagelbijten / Gniffelen

het eindresultaat komt er heel binnenkort aan!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:00

Hoeveel layers gebruik je zo gemiddeld?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 00:04

ik probeer er zo min mogelijk te maken. Ik heb 1 layer voor de vacht, 1 layer voor de manen en dan in dit geval nog eentje voor het hoofdstel. Meestal zo'n 2 á 3 layers dus.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:07

Je gebruikt geen aparte layer voor de schets? Of schets je ze elk in aparte layer?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 00:11

owja en de schets natuurlijk Vork maar die verdwijnt al vrij gauw evenals het palet, dus die tel ik niet echt als laag mee omdat ik daar verder niet in teken oid.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:07

Eliine schreef:
ik probeer er zo min mogelijk te maken. Ik heb 1 layer voor de vacht, 1 layer voor de manen en dan in dit geval nog eentje voor het hoofdstel. Meestal zo'n 2 á 3 layers dus.

Zo weinig? Ik gebruik er alleen al vijf voor de manen en staart..... Clown