Het is ook wel een soort klei. Vergelijk het maar met poppenklei, dat werkt ongeveer het zelfde alleen dan met 2 componenten. Het is alleen wat plakkeriger en slapper (dat laatste is een nadeel) Het is ook opgedroogd net zo makkelijk te bewerken als poppenklei, alleen het is wel sterker. Ik geloof dat apoxie als eerste altijd is gebruikt in de bouw en in de restauratie. Pas later kwamen er vrianten voor het hobbyen die niet zo enorm giftig waren. Apoxie is nog steeds heel giftig hoor, maar wel zo vriendelijk dat het niet deerd om het met je handen te bewerken. De giftigheid is ook een van de redenen waarom het niet zomaar op scholen enzo hier in nederland wordt gebruikt. De andere reden is dat het flink aan de prijs is. Zo ver ik weet is het niet in nl te verkrijgen (oftewel naast dat het al best duur is moet je ook nog de verzendkosten er bij rekenen)
Wat jij zei over het werken met 2 materialen: ja dat is ook een probleem. Als ik er alleen bij hoef te plakken niet, maar ik heb heel vaak dat ik nog een stuk weg moet schuren waarbij dan zowel het orginele plastic zit als apoxie. Dit is echt lastig, want apoxie is redelijk makkelijk te schuren maar plastic helemaal niet waardoor je heel snel onregematig schuurd, en het dus lastiger is een glad vlak te krijgen. We hebben echter in de modelpaarden hobby nog geen beter spul ontdekt dus we moeten dit wel gebruiken.