[sch] Return of the King: Aragorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Re: [sch] Return of the King: Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:36

Kwijl

Die lijkt écht echt Ja
Je hebt een super talent
Ga zo door!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:07

Gaaaf! Echt prachtig! Lijkt net op de echte foto ervan, dat gezicht en die uitdrukking! Prachtig gewoon ga zo door, k blijf dit topic zeker volgen! Lachen

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:08

Wauw!Hij lijkt net echt Nagelbijten / Gniffelen Geef mij dat eindresultaat maar! Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:19

Ik vraag me bijna af waarom je een plaatje namaakt, hij wordt gewoon precies hetzelfde Nagelbijten / Gniffelen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:07

Ja ja, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig, geweldig en zo kan ik nog echt nog wel even doorgaan. Ja

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:12

Ook op deze Aragorn kan ik 'flieft' worden! Hij is echt super Ja

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:19

Pfff echt heel gaaf, diep respect Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:24

Mik_ schreef:
Ik vraag me bijna af waarom je een plaatje namaakt, hij wordt gewoon precies hetzelfde Nagelbijten / Gniffelen

Dat vroeg ik me eigenlijk ook af Lachen

Niet banketstaaf bedoelt, ik vind het ontiegelijk knap wat je doet en doe het je van z'n leven niet na, maar sinds wanneer ben jij van het fotorealisme? En dan nog wel digitaal Lachen

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:15

echt vet mooi gedaan! Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 12:38

Mik_ schreef:

Niet banketstaaf opgevat. Niet komt een ellenlang relaas.

Ten eerste:
Tja... vergelijk hem eens met het origineel: ik moet echt vrij veel improviseren omdat het op de foto vrijwel zwart is en je dus niet kunt zien hoe het zit, dus het namaken... overmaken, misschien. Ik ben nog steeds falikant tegen fotorealisme, wat dit dus ook niet is. Het is een realisme, jawel, dat ben ik met je (ook jou, Ellende) eens maar precies hetzelfde stuit me toch wel een beetje tegen de borst. Het gaat hier om een experiment wat zich uitsluitend zal beperken tot het digitale want juist het digitale vergt vele malen minder inspanning dan werk met natuurlijke media. Het is de bedoeling dat het uiteindelijke portret toch iets geschilderd uitstraalt, maar op een formaat waar ik op werk (een ong. 10.000 pixels hoogte tegenover een hoge resolutie, ik geloof dat voor afdrukken het minimum 600/inch is.) zie je in de verkleinde versie dat geschilderde niet meer, dat is absoluut niet mijn bedoeling en daardoor ziet het eruit alsof het ook nog veel meer werk is dan het is (ok, veel werk is het sowieso maar nou ook weer niet op het belachelijke af) Ik werk er namelijk elke dag maximaal maar een uurtje of 2 aan, mits de tijd het me toelaat. Het is dus echt niet zo'n werk dat uiteindelijk een uur of 60 met zich mee zal brengen, dit ook omdat het NAGETEKEND is, hoewel er wel degelijk voor een goed deel eigen inbreng in moet zitten omdat anders de gehele linkerzijde van Aragorn en Brego nagenoeg zwart zou moeten zijn, wat het dus niet is en evenmin zal worden.

Ten tweede: Bovendien is het zo dat ik hierbij 1 specifieke foto gebruik (wat ik anders nooit doe) omdat het hier het schilderen van een mens betreft. Ik weet niet of jij, Mik_ natekent van een foto, maar ik heb altijd begrepen van wel, evenals van de realistischere werken van jou, Ellende. Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende: ik heb niet of nauwelijks ervaring met het schilderen en tekenen van mensen omdat ik daar nooit interesse in heb gehad. Omdat ik mij toch wil profileren als kunstenaar is het naast autonomie vereist dat je een bepaalde basis beheerst en naar mijn gevoel zou ik niet zo uit mijn hoofd een degelijk mens kunnen neerzetten omdat ik nog geen goed inzicht heb in de schaduwval, spiervorm en algemene anatomie van de mens. Als je mij vraagt een paardenskelet te tekenen zal dat geen probleem zijn. Die teken ik vrijwel perfect zonder daarvoor naar een plaatjesboek te hoeven kijken: bij een mens is dat anders. De simpele basis ken ik wel, maar hoe het jukbeen in elkaar steekt met spieren en dergelijke... ai... dat wordt moeilijk. Mensen moet ik dus nog flink op oefenen en ik weet niet hoe het met anderen is die zich inmiddels bekwaamd hebben buiten het veld van fotootje pakken en natekenen maar (een grote hoeveelheid eigen inbreng dus, of die inbreng nu kunstzinnig is of niet laat ik terzijde) toen ik begon met me te verdiepen hierin (paarden tekenen dus) ben ik toch echt begonnen met het natekenen van kant en klare plaatjes. Kun je het dan niet serieus nemen? Dat is wat anders. Ik zal dit nooit een meesterwerk noemen: het is en blijft nagetekend, het is en blijft een vingeroefening van digitale verftechnieken die ik nog lang niet verfijnd heb. Let wel, in mijn beginjaren is mijn basis altijd realisme geweest, van daaruit bouw je verder, dit hebben zeer veel kunstenaars gedaan. Realisme is de basis van alle vormen van kunst, naar mijn idee. Dit is dus voor mij de basis. Ik heb TE weinig ervaring met (complexe) achtergronden waarbij het niet gaat om een bos, wat voor tot basiskennis is verworden. Ik heb te weinig ervaring met het schilderen van metalen en mensen, te weinig met het schilderen van wolken: dan is een dergelijke foto een prima uitgangspunt om mee te oefenen. De opdracht was Aragorn en ik kreeg daarbij enkele favoriete afbeeldingen onder mijn neus, en verder had ik alle vrijheid: dan kan ik beter er veel bij meepakken dan me helemaal stuk te bijten op een hoofdportret van de beste man, want namaken moet in dit geval sowieso: realistisch mensen tekenen is een grote zwakte van mij. Digitaal tekenen is nieuw voor mij.

Ten derde: Bovengenoemde factoren spelen sterk mee. Zulk werk zou ik namelijk zeer realistisch uitvoeren en dan 'verpesten' (opzettelijk, als kunstuiting), maar zover ben ik nog niet, en dan is fanart een toegankelijk opstapje (en een mooi verjaardagscadeau voor een fan). Eerst het realisme onder de knie, dan de (kunst)uiting. Daarvoor ben ik inmiddels wel al foto's aan het maken: fotorealisme wordt dat dan, maar ik ga er tegenaan (pardon my french) pissen.

Tot slot: Fotorealisme is in dit geval nogal misleidend. Door de formaten valt het geschilderde niet meer te zien, ik hoopte dat wat weg te nemen door details te plaatsen.
Dan is mijn vraag dus aan jullie: is het (nog steeds) te realistisch? Hoewel realisme de basis is , hoeft hij voor mij er niet uit te zien als een klakkeloze nabootsing van andermans (ongetwijfeld bewerkte) foto. Dat heet tijdverspilling. Mag/moet het een tandje grover, vraag ik me dan af. Want het fotorealisme zelf heb ik wel onder de knie... behalve bij metalen en mensen, die een grote rol spelen in het fotorealisme dat eind jaren 60, jaren 70 opkwam en dat wil/zou ik meenemen. Maar dat is de achterliggende gedachte hierachter, die veel verder gaat dan wat dit werk in zal houden.

Oh, wat een geprevel.

Edit: details eigenlijk formaat (oei, dat ziet er ineens veel minder uit!) Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:24

Ik vind het er niet minder uit zien, in tegendeel! Je noemde de term fotorealisme, waar ik niet heel erg bekend mee ben, maar gezien de kunstgeschiedenisachtergrond die ik heb, kan ik me er een voorstelling bij maken.
Ik vind dit al veel.. gosh hoe zeg je dat.. schilderij achtiger? In ieder geval niet meer zo "echt" als je vorige "plaatjes".
Het klinkt wat knullig, maar dat is bij gebrek aan beter.
Ik ben en blijf zeer enthousiast, en ben en blijf dus ook zeeer benieuwd naar het eindresultaat! Ja

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:47

Ben ook zeeer benieuwd naar het eindresultaat.
Ook zeeer benieuwd naar de eerstvolgende update.
Want wat ben jij verschrikkelijk goed.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:05

update???? ben zo benieuwd Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:10

Wow, goed bezig! Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:13

En dan heb ik zelfs het hele verhaal doorgelezen Knipoog Ik snap op zich wat je bedoelt, en begrijp nu waarom je het zo realistisch maakt. De 1 op 1 zien er al meer 'Josavverig' uit, maar dat is juist wat me tegenstaat aan digitaal, het wordt zo snel glad, leeg. Als je met een ander materiaal tegen fotorealisme aanzit, blijft het 'echt' omdat je het materiaal blijft zien met digitaal, vind ik, dat het anders is.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:26

Ellende schreef:
maar dat is juist wat me tegenstaat aan digitaal, het wordt zo snel glad, leeg. Als je met een ander materiaal tegen fotorealisme aanzit, blijft het 'echt' omdat je het materiaal blijft zien met digitaal, vind ik, dat het anders is.

Ik vind dat inderdaad ook het geval als er nog onvoldoende ervaring/aanleg/techniek is voor het digitaal werken. Maar eerlijk gezegd vind ik dit niet het geval bij Jorieke haar werk. Ongeacht de hoeveelheid ervaring met dit medium, heeft ze er wel aanleg en oog voor en vind ik de diepte, texturen en gevoel wat ze in dit werk legt, het werk doen laten leven.

PS @ Josav; mijn mama vond je Aragorn ook heel erg mooi. Ze vond een Legolas ook een heel erg goed idee Haha! (ik zit boordevol goede ideeën namelijk)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:35

Wooooh.. Hij is beautiful Lachen Goed bezig.. ga zo door.. Lachen
*een jaartje wachten is dat wel waard Knipoog *

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:38

Woooooooooooow toen ik die schilderij voor het eerst zag net dacht ik van: hmm is die wel geschilderd? Lijkt net een foto joh! Echt goed!! Super gaaf!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:59

Wouw ik vind hem nog steeds heel mooi, zo op die detail foto's zie je idd een stuk beter hoe het eigenlijk in elkaar zit, dat vind ik echt super leuk! Het lijkt mij echt heel erg moeilijk om dit zo te maken, echt heel erg knap!

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:14

wauw echt prachtig!
zit tablet ook bij adobe Photoshop?
en zo ja waar? Lachen

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:00

ik ben nu via internet op artRage 2 terecht gekomen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:07

Wanneer krijgen we weer een update te zien van je schitterende werk? Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:14

Vind m er al echt geweldig uitzien! Ben erg benieuwd naar het eind resultaat Haha!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:23

Hij is prachtig! Ik heb alleen een kleine opmerking a.h.v. je uitvergrote pic van zijn oog, Aragorn heeft in het echt volgens mij blauwe ogen! Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:45

Joos, wat moooi ! Bloos!
Multitalentje !
Het is net de filmposter !