[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:48

Daar zou iemand dan eerst toestemming voor moeten vragen

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:54

goed dat je het zegt. Kan ik dat gewoon in het gastenboek vragen?

purple

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:23

mijn tekeningen worden altijd een beetje stripachtig, behalve met het raster, maar dat kan nu eenmaal niet als ik het van de computer wil natekenen. Iemand tips

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:46

Fenn, mijn engels is ook niet goed
*komt ervan als je in de 2e zit en er een 5 voor staat *

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:10

Ik ben ook heel slecht in engels .. maar ik gebruik voor de woorden die ik niet wil een online woordenboek .. dit is de link: http://www.interglot.com/

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:12

mag ik dat vertalen eigelijk? ik denk dat ik gewoon even vraag in het gastenboek maar weet niet precies wat ik dan moet zeggen (vertalen is geen probleem)

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:28

purple schreef:
mijn tekeningen worden altijd een beetje stripachtig, behalve met het raster, maar dat kan nu eenmaal niet als ik het van de computer wil natekenen. Iemand tips

Als je een printer hebt kan je de foto uitprinten en dan een raster maken...

als je photostudio op de computer hebt kan je er ook een raster op zetten.. die staat onder "View" bij "Grids"

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:44

Ik wil heel graag voor mensen die de site van Ellende (Engels) niet zo goed kunnen lezen deze MSN Tekstvertaler laten zien! Het werkt echt super handig (LINK: http://www.messplaza.nl) Je gaat opzoek naar msn translator en dan als je hem hebt zie je een rol menuutje en daar moet je engels naar nederlands aanklikken, je kopieert de tekst en plakt hem in het bovenste vakje... en Klik op de button: vertaal deze tekst, soms is het een beetje onduidelijk, maar het werkt wel Ik hoop dat het werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:47

Heb ook nog een tip:

- Je tekening spiegelen! Dus gewoon je tekening voor de spiegel houden, en naar je tekening in de spiegel kijken. Werkt bij mij wel erg goed (voor de verhoudingen enzo). Vaak denk ik 'er is iets mis...', dan bekijk ik het nog een keer goed in de spiegel en kan de fouten beter (sneller) ontdekken.

Deze tip heb ik trouwens van iemand anders, maar bij mij werkt het echt

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:49

o0Bianca0o, dat vind ik écht een goede!
ga ik zeker ook is doen

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:55

Ik heb dus pastelkrijtjes... is dat te gebruiken voor schaduw? want ik snap het niet zo goed

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:57

of ondersteboven leggen... zelfde effect..

pastel is zeker heel goed geschikt voor schaduwwerking.. kijk maar :

viewtopic.php?f=68&t=517473&start=0 je kunt er heerlijk mee werken, ik ben er helemaal enthousiast over

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:59

Oke Bedankt want ik heb dus mijn pastelkrijtjes nog nooit gebruikt

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:00

ik kan het nog steeds niet met mn pastelkrijtjes vinden

Sociolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:15

Leuk topic! hou zelf ook wel van tekenen (beetje te weinig tijd voor ) maar goed..
Ik heb ook nog een tip (heb snel ff alles doorgelezen dus hoop dat ik dit niet voor de 2e keer neer zet )
Ik knip (klinkt raar) oude (schone) onderbroeken of t-shirts in stukken en dan maak ik daar mijn schaduw mee.
Dan heb ik ook geen last van een zilveren vinger en je ziet dan ook niet de lijnen van je vinger in de schaduw.

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:19

nou, daar komen mijn zootje tips dan..
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

- Tekenen is eigenlijk een kwestie van goed kijken

de vacht van een paard
- Een vachtstructuur maken is niet een kwestie van inkleuren maar kijken waar welk haartje heengaat. Dus, eigenlijk een vachtstructuur maken.

een levend/3D effect in je tekening
- Kijk heel goed naar de schaduwen, ieder klein schaduwtje moet je eigenlijk in je tekening verwerken. Zo word de tekening (steeds) echter.
- eventueel kun je de achtergrond er ook bijtekenen, hoewel dat niet noodzakelijk is.

het oog

- een oog krijg je sprekend door er een licht puntje (weerkaatsing van de zon) erin te maken, ook al zie je dat op de foto niet/bijna niet. Dat lichtpuntje bepaald vaak waar het paard heen kijkt, dus plaats het puntje zorgvuldig. Op een goeie plek.
- De pupil moet je met het oog 'mee' rond maken, zeg maar dat ie 'bollend' moet worden, zodat het oog niet plat is maar rond is. Bol dus.

algemene tips

- Pak eens een foto en kijk daar eens heel goed naar en vraag je bijvoorbeeld eens af:
''hoe komt het dat ik het paardje hier 3D zie'' en ''hoe komt het dat ie hier sprekend is en niet op mijn tekening'' zoals ik dus al zei.. zie punt 1.
- Hoe meer je oefent, hoe beter het tekenen gaat.
- Je moet onwijs veel geduld hebben, wil je doel zijn om echt goed te worden in tekenen. Vaak kun je het ook aan je niveau zien van de paar tekeningen die je gemaakt hebt en vergelijkt met andere mensen, wel van jouw leeftijd! Sommige, heb ik het idee, die kunnen maar blijven oefenen en oefenen maar worden niet beter...
- leg eens na een poosje je eerste en laatste tekening naast elkaar en kijk of je verschil ziet. Of je beter bent geworden of niet.
- Vraag ook eens tips aan de profs onder ons, misschien dat die jou ook nog tips kunnen geven over je werk.
- werk aan het kritiek/commentaar wat je krijgt op je tekeningen.
- Pak eens een willekeurig paardenlijf/paardenhoofd foto en kijk eens naar de verhoudingen en vergelijk die eens met je eigen tekeningen. Kijk naar de bouw van het paard op de foto en die van jouw tekening.
- Neem in het begin vooral paardenhoofd foto's, die zijn vaak een stuk gemakkelijker om na te tekenen, vooral in het begin. Later kun je altijd nog hele lichamen gaan tekenen. Zelfs ik (na 5/6 maanden kan het nog niet eens. )

pffff... zo, dat was het weer. Voor meer vragen etc. gewoon PM-en.
Heb ik nu zo'n beetje alles gehad..??
Ik maak zelf ook tekeningen, kijk daarvoor in mijn profiel.

dan wil ik ook een tip van jullie, welke site is het beste om te gebruiken waar ik mijn paardentekeningen kan laten zien? Die wel gratis is...?? Ik weet het, het hoort hier niet, maar misschien weten jullie er wel eentje. , PM maar als je er een weet.

dit zijn de tips die mij ook hebben geholpen, die mij nog steeds helpen.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 05-01-06 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:22

elovesp schreef:
- Teken de manen/voorpluk in plukjes, dan maakt het realistischer.

Als je ze in plukjes tekent krijg je juist het tegenovergestelde van realistisch. Dat krijg je eerder iets stripachtigs. Teken manen haartje per haartje. Dan wordt het realistisch. Want in het echt zijn de manen van een paard toch ook geen plukjes? In het echt zijn het ook allemaal haartjes naast elkaar.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:27

DB: voor pastelkrijt heb ik een tip: werk het niet dicht (maar dat geldt voor elk medium).
Lees je in over kleurkracht, hoe sommige blauw soms verder weg lijkt te zijn en sommige geel dichterbij

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:29

Paraat, dankjewel voor de tip!
was ik een keer zo sociaal om die dingen uit de doos te halen,
moeten ze mij weer irriteren
ik denk dat ik het bij grijs potlood houd, en anders bij gewone
kleurpotloden
alhoewel die acrylpotloden vond ik ook fijn!

Sociolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:52

Ik had laatst bij de action zo bak van een potloden doos gehaald.
Goed koop gewoon voor een euro of 3.
Er zit acriel, zilverkleurige, houtskool, gewone, allerlij grijze potloden van hb en al die andere oliebol.
Ben wel blij met dat bakkie.
Goede potloden en veel voor goedkoop

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:43

JolandaVrind, die heb ik ook
ze doen het allemaal goed hoor

Sociolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:10

haha ok ben nu ff aan het tekenen geslagen alleen lukt het me niet echt.
Omdat ik het zo mooi wil hebben wordt ik alleen maar chaggie alst ni lukt...
Maar ff wat beter dit topic doorlezen voor handige tips

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:20

nouja ik kan niet met krijt overweg dus dan zou ik potloden moeten gaan proberen, en de enige tekenwinkel die ik ken, daar kost een setje 30 á 40 € en dat is ietsje te duur voor mij, als ik zou weten dat ik er mee kon wérken ok. Maar als het net zo'n fiasco wordt als met die poedersuiker krijtjes van de kruisvat vind ik het tóch wel zonde

maar ik heb dus nog nooit een doezelaar in de winkel gezien, alleen met een heel tekenpakket erbij maar dat hoef ik allemaal niet..

grijs potlood gaat me ook niet zo heel geweldig af maar ik heb nog tijd om het te leren hè... Het leukste vind ik toch wel gewoon snelle schetsjes met balpennen maken

Sociolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:31

Ellende schreef:
Ik vind trouwens dit een hele fijne online tutorial voor 'beginnende paarden tekenaars'

http://elfwood.lysator.liu.se/farp/horses/horses.html

Zijn er nog mensen met andere links?

Die site deed het wel bij mij maar nu opeens niet meer ? nouja.
Ik had nog ff verder gekeken voor wat links maar kon er maar 1 vinden waar je mischien iets aan hebt...

http://home.planet.nl/~westr270/cursuspaardportret.htm
dat is 1 over een curses maar die foto's die er bij staan geven wel een beetje aan hoe ze het gedaan heeft.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:26

off-topic reacties verwijderd