Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Vrolijk liep Summer terug naar haar kamer om haar om te kleden, ze schoot in haar lichtblauwe rijbroek en gooide haar tas in de hoek van haar kamer.
‘hoe was het op school?’ vroeg haar moeder
‘zit bij Ciska’ antwoordde Summer vlak voor ze naar de stallen liep.
‘middag!’ begroette ze Nims terwijl ze Let’s Dance al vast uit de stal haalde en begon te borstelen.
‘gaan wij buiten rijden?’ vroeg Nims
‘tja...’ hulpzoekend keek ze naar buiten maar de zon scheen aangenaam. ‘er is geen reden om niet te gaan’ gaf ze toe terwijl ze haar paard zadelde.
‘oke dan!’ glimlachte hij en leed zijn paard naar buiten waar hij op steeg, ook Summer slingerde zicht in het zadel na Pleasure nog een keer te begroeten, daarna ging ze samen met Nims op pad.
‘nu ik je eindelijk mee heb kunnen krijgen...’ verbak Nims de stilte. ‘kan jij...Eh...’ even stopte hij. Summer voelde wat hij wilde vragen en hield haar adem in.
‘kan jij geesten zien’ stootte Nims twijfelend uit zonder haar aan te kijken.
Summer wachtte met antwoorden en wierp een onderzoekende blik naar hem.
‘waarom vraag je dat?’ reageerde ze achterdochtig
‘ik...Denk dat’ antwoordde Nims
‘ja.’ Gaf ze kort toe.
‘dacht het al’ knikte hij nu
‘is dat belangrijk?’ vroeg ze op haar beurt
‘ja.’ Zonder haar de kans te geven om nog meer te vragen ging hij over op een ander onderwerp. Ze praten gezellig en al snel waagde ze zich aan een wedstrijdje. Let’s Dance bokte van jolligheid
‘hee jonge heer!’ schrok Summer van deze uitgelate sprongen.
De rit verliep zonder veel problemen. Gilian gedroeg zich ook keurig!
‘Summer...Wil jij morgen Gilian over nemen van me? Ik moet weg’
‘doe ik wel.’ Zei ze in een goede bui
Rustig stapte ze naar de stal zodat de paarden droog en uitgestapt waren.
'jongedame, ik heb gehoort dat je nu al voor problemen gezorgt hebt in school' zuchtte haar moeder
'ohja?' vroeg Summer koel
'ja, de moeder van Ciska was in de supermarkt...'
'goh heeft Ciska thuis dan niet verteld dat zij mij uitschold waarop ik reageerde?' vroeg Summer nu iet wat sarcastisch.
'eh...' haar moeder keek naar het gezichtje van haar dochter, ze gaf áltijd toe dat ze brutaal was geweest tenzij het verhaal niet klopte. 'sorry schat...Hoe dan ook, probeer je het dit jaar niet te bont te maken?' verzocht haar moeder toen maar
'ik beloof niets' antwoordde Summer lachend
tijdens het afzadelen stonden Gilian en Let's Dance langs elkaar in de 'poetsboksen' die achter in de stal waren, eigenlijk bestonden ze alle 4 uit 2 palen waar het paard met zijn hoofd tussen stond, en van die palen ging er nog eens links en rechts een horizontale naar de muur.
‘ben jij echt zon duivel op school?’ vroeg Nims om het gesprek terug op gang te krijgen
‘ach valt wel mee.’ Antwoordde Summer ‘er zitten alleen een paar mensen in mijn klas die me uitdagen’ liet ze er na een korte stilte op volgen.
‘gaat makkelijk bij jou he’ zei hij neutraal
‘valt wel mee dacht ik zo’ reageerde ze schouderophalend
‘meid. Ze zijn het niet waard, dat moet je altijd onthouden!’ Hij glipte onder de baren door die de 2 paarden van elkaar scheidde en stond vlak achter het slanke meisje. Zijn armen sloeg hij om haar middel.
‘ach...’ meer zei ze niet, zonder na te denken legde ze haar hoofd tegen zijn schouder en liet ze zich knuffelen.
“wat maakt het ook uit...Hij is te vertrouwen” dacht ze in zichzelf.
Plots realiseerde ze zich bij wie ze was.
‘laat me...’ Meer zei ze niet. Nims die haar niet echt vast hield omdat hij zich niet aan deze reactie verwachtte schrok toen hij Summer plots aan de andere kant van haar paard zag staan.
‘meid...Sorry’
‘maakt niets’ antwoordde Summer weer koel.
Even schrok hij van haar toon maar hij begreep haar ook, Gilian glansde al dus zette hij hem op stal en wenste Summer wel trusten.
‘veel succes met rijden morgen’ herinnerde hij haar er nog aan
‘dankje en truste’ antwoordde Summer.
De volgende morgen stond Summer niet zo slechtgezind op als anders. Ze ging zingend onder de douche en trok haar strakke jeans aan met daarop een zwart topje. Haar zwarte haren glansde mooier als anders bedacht ze toen ze in de spiegel keek en haar haar kamde.
Ze rende naar beneden en kon voor een keer rustig ontbijten zag ze toen ze een blik op de klok wierp. Ze smeerde een broodje en rond 8 uur ging ze naar buiten, zette haar helm op en startte haar brommer. Ze moest die politie man van gisteren maar eens tegen komen!
Haar moeder had ze niet gezien deze morgen, maar dat gebeurde wel vaker dus dacht ze er niet verder bij na. Ze startte haar brommer en reed naar school waar, zoals ze wel verwacht had, weer een agent stond. Hij herkende het meisje vast niet door de helm maar het boeide ook niet! Als ze maar een dagje rústig op school kon zitten!
‘Goedemorgen seutje!’ begroette Sylvia haar vrolijk!
‘ook goedemorgen’ lachtte Summer terwijl ze haar haren naar achter gooide.
‘goed geslapen meid?’
‘ja prima en jij?’
‘haha goed, Nou eh. Vandaag hebben we dus...Een saaie dag!’ proestte Sylvia.
Dat leek allemaal wel mee te vallen. De dag vloog om en al snel stonden Sylvia en Summer nog even bij ’t pleintje’ na te praten over van alles en nog wat.
‘haaai meiden’ begroette een scherpe stem hun
‘Ciska?’ vroeg Summer met opgetrokken wenkbrauw.
‘hoe is het meisjes?’ Ging ze onverstoort verder
‘het ging goed’ rolde Sylvia met haar ogen
‘doe nou niet zo vijandig!’ snikte ze bijna.
Summer en Sylvia keken elkaar veel betekenend aan.
‘wat moet je?’ vroeg Summer onvriendelijk en maakte aanstalte om weg te gaan
‘wacht!’ ze greep summer’s arm en kneep er in.
‘als je me niet los laat krijg je een klap’ dreigde Summer.
Snel liet Ciska haar los. ‘wel...Ik wil vrienden zijn’ begon ze onzeker
‘ohja?’ vroeg summer die onraad rook ‘en waarom dat ineens?’
‘wel...’ begon ze ‘ik zal eerlijk zijn, ik heb ruzie met Rianne’
‘en dan kom je bij ons zielig doen?’ vroeg Summer nu
‘nouja!’ beledigd draaide ze zich om en liep ze trots weg.
Ze barste in het lachen uit
‘sorry maar ik moet gaan, ik moet nog 3 paarden rijden’ knipoogde Summer toen ze zag dat het al 4 uur was.
‘oke doei!’
Ze startte haar brommer en reed richting haar huis.
Citaat:‘hoi mam’ riep ze terwijl ze al naar haar kamer rende en praktisch in haar rijbroek sprong.
‘hoi dochter, leuk je zo te begroeten, er staat een ‘nieuweling’ op stal, ik zou het leuk vindne als je hem even test. Het is een springpaard’ reageerde haar moeder.
‘yeah springen!’ lachtte Summer en weg was ze.
‘eerst maar met jou beginnen Let’s’ begroette ze de schimmel en snel begon ze hem te poetsen en te zadelen.
Vrolijk gooide het prachtige paard zijn hoofd in zijn nek
‘rustig maar kameraadje’ suste Summer hem terwijl ze hem naar het midden van de piste leidde. Met wat moeite geraakte ze op haar paard dat ter plekke stond te dansen
‘je bent een ramp’ zuchtte Summer terwijl ze hem vooruit dreef. Ze gaf blijkbaar net genoeg been voor Let’s dance om er als een gek vandoor te gaan
‘he he! Wat is me dat nu?’ vroeg Summer verbaast terwijl ze hem probeerde terug te nemen, wat na een minuut of 10 ook lukte.
‘gek!’ schold Summer boos.
Ze liet het bezwete paard nog ruim een uur doorwerken. Daarna stapte ze goed uit en sponsde hem af
‘nu krijg je nog een zweetdeken en morgen gedraag je je!’ waarschuwde ze het paard dat zijn gevoelige oren in de richting van zijn baasje draaide.
Ze gaf hem hooi en liep toen door naar de 4de stal.
‘zo nieuweling, hoe noem je eigenlijk?’ ze bekeek de prachtige vos. Hij was vrij stevig gebouwd. Hoewel je het eerder gespiert kon noemen! De benen, en eigen lijk het hele dier, drukte kracht uit.
‘ben jij een drukte maker?’ vroeg ze toen ze bij het paard binnen liep dat ondanks zijn uiterlijk dat een iet wat logge indruk gaf enorm gevoelig bleek te zijn.
‘hij noemt Riskino’ hoorde ze haar moeder zeggen
‘Riskino he...’ ze aaide over het hoofd met de verstandige ogen
‘kom jochie’ praatte ze tegen hem terwijl ze hem naar de poetsboks leidde.
Ze borstelde zijn vacht tot hij weer glansde en begon toen te zadelen.
‘springzadel, martingal, mooi hoofdstel! Klasse’ glimlachtte ze
‘ja, de mensen van wie hij was hebben hem voorzien van al het nodige.’
‘en pijpkousen en hoefschoenen in de kleuren van zijn dekje! Goh’ lachtte Summer nu terwijl ze het dier ‘inpakte’
‘neem je ook een hindernisje met hem?’ vroeg An terwijl ze op de omheining ging zitten.
‘graag zelfs!’ glimlachtte Summer. Ze reed hem los. Zijn draf was ruim en zijn galop zat heerlijk.
‘hij is wel lekker los en knabbelt lekker op het bit’
‘neemt hij het vast?’
‘nee zeker niet! Op 2 vingers te rijden’ antwoordde Summer.
Haar moeder zette een hindernis op, in een rustig handgalopje ging ze er op af. Het paard leek volledig te veranderen, het net zo gevoelige dier stormde op de hindernis af.
‘hooo, rustig maar schatje’ sprak Summer tegen hem maar kalmeren deed hij niet.
‘op hoop van zegen dan maar’ zuchtend voelde ze hoe het paard afzette, veel te vroeg! Met een luchtsprong belandde ze aan de andere kant van de hindernis. Hoe was Summer een raadsel, maar ze zat er zelfs nog op!
‘W...Wat was dat?’
‘je ging als een gek op die hindernis af! Ben je helemaal?’ vroeg haar moeder boos.
‘Als jij het kan waarom doe je het dan niet even voor?!!!’ antwoordde Summer. Ze stapte af, gaf haar cap aan haar moeder. Zij reed ook en waagde haar kans.
Het paard was fijn aan de hulpen en An vroeg zich af waarom haar dochter hem zo hard liet gaan, maar toen ze op de hindernis af ging begreep ze het! Er was niets aan te doen...Het paard sprong en met een klap belande An op de grond. Behalve dat ze even geschrokken was.
‘alles oke?’ vroeg Summer nuchter terwijl ze het paard op ving.
‘ja alles oke! Hij word helemaal gek’ verklaarde An
‘weet ik, dat gebeurde net ook.’ Zuchtte Summer.
Ze begon de hindernis af te breken en legde Palen tussen de hoefslag en de middenlijn. Aan de andere kant van de middenlijn zette ze de palen. Ook weer tussen de hoefslag en de middenlijn.
‘springen kan zo niet’ besliste Summer terwijl ze terug op stapte. ‘wat er ook gebeurt is met hem, hij moet terug leren dat hij rustig moet blijven’
‘oke. Ik vraag Vanavond even aan Riven of hij je wil helpen. Vergeet je Gilian niet te rijden?’
‘nee, komt Nims dan vanavond?’ vroeg Summer
‘Nims?’
‘ja, Riven...Ze noemen hem ook Nims, en dat vind ik beter bij hem passen’ verklaarde ze.
‘oh, ja hij komt barbequen . Maar pas om een uur of negen, vandaar dat hij je vroeg hem even te rijden’
‘oh oke! Lekker,barbequen!’
Summer stapte weg waardoor ze de verbazing in haar moeders ogen niet zag. Summer reageerde zo goed op het feit dat Riven kwam? Terwijl ze hem nog niet zo lang gelede haatte? Ze had het dan misschien nooit of toch niet vaak gezegd, je voelde het duidelijk! Zou hij haar ontdooit hebben?
Summer liet Riskino de balken lopen tot hij er rustig en ontspannen over ging.
‘dat is wel genoeg voor vandaag he’ vond ze terwijl ze afstapte.
Ze begeleed hem terug naar stal, zadelde en sponsde hem af en zette hem toen, voorzien van hooi, weer op stal.
Daarna begon ze Pleasure te poetsen en zadelen.
‘nu het springmateriaal toch in de piste staat kan ik jou beter ook een keer laten uitleven’ vond ze.
Terwijl ze Pleasure even met de teugels achter de beugels liet uitrazen legde zij de balk op de staanders. Vervolgens riep ze de pony bij zich en reed ze een beetje los. Na een paar sprongen liet ze hem uitdraven en uitstappen.
‘zo, das nummer 3. Gilian nog en ik kan me even gaan opfrissen!’ besloot ze toen ook Pleasure weer verzorgt en voorzien van vers water en hooi op stal stond. Het was al weer half 9.
‘tja, dan moetik maar even wachten met eten als ik nog niet klaar ben met jou he!’ bedacht Summer, ze zou waarschijnlijk pas om kwart voor 9 op het paard zitten en om nu maar een kwartier te rijden? Maar goed dat het zomer was.
Ook Gilian werd gezadeld. En toen Summer hem wat meer opnam zag ze Nims’ auto.
‘zo het is 9 uur’ glimlachte ze.
Tot haar verbazing verlangde ze eigenlijk naar een knuffel...Koppig zette ze die gedachte uit haar hoofd en reed ze verder.
Nims kwam, tot haar ergernis, nu was het nog moeilijker om niet aan hem te denken, even kijken naar hoe ze reed op Gilian. Welke laatste zijn goede wil toonde en haar dit maal er op liet zitten. Ze liet hem achteruit gaan en wat wijken, nog wat galopperen en vroeg hem daarna om wat te verzamelen en liet hem van uit galop in stap over gaan. ‘gooeeddd zo lieverd’ beloonde ze hem.
Ze liet hem uitdraven en uitstappen als beloning voor de oefening
‘hoe heb je dat klaar gekregen?’ vroeg Nims verbaasd toen hij zag hoe makkelijk die overgang gegaan was.
‘hij kan het goed genoeg, hij laat het alleen niet zien’ antwoordde Summer zo nuchter mogelijk.
Nims hielp met verzorgen waardoor ze 5 minuten later al onder de douche stond, de warme stralen masseerde haar vermoeitheid uit haar lichaam.
‘en nu eten!’ haar haren waren gedroogt en gekamt, een strakke heupbroek en een topje moesten maar goed zijn voor vanavond.
‘zozo’ floot Nims toen hij het knappe meisje voor hem zag staan.
‘hm’
‘Sum. Wil je eten?’ vroeg haar moeder
‘graag! Heb honger.’ Antwoordde Summer in een poging om koel te blijven.
‘hier’ haar moeder gaf haar een bord met vlees en groenten.
Ze liet het smaken en merkte niet dat Nims telkens korter bij haar kwam zitten. Tot ze ineens zijn arm rond haar middel voelde.
‘doe je dat ook als mam voor ons staat?’ siste Summer zonder zich te verroeren.
‘nee, maar die is weg nu toch?’ vroeg Nims en bracht zijn gezicht korter bij dat van Summer
‘maar die zal zo wel terug komen’ antwoordde Summer weer terwijl ze een beetje wegtrok om wat afstand te houden.
Citaat:‘niet bang...’
Nog voor hij zijn zin kon afmaken kreeg hij een klap in zijn gezicht en vluchtte Summer naar stal, verbaasd keek hij het meisje na. Hoe kon ze zo afstandelijk blijven?
An kwam buiten en Nims melde dat hij beter kon gaan.
‘geef dit nog aan Summer’ hij stak An een briefje toe.
‘oke doe ik, ze is in stal zeker?’
‘ja.’
Met die woorden vertrok hij richting zijn auto en niet veel later reed hij met gierende banden weg!
‘die is boos’ schouderophalend ging An op zoek naar haar dochter, die vond ze, zoals ze wel had gedacht, bij Pleasure in stal.
‘ik moest je dit geven, kom je slapen?’
‘ja ik kom’ antwoordde Summer met een verdacht schorre stem.
‘voeg me toe asjeblieft: Nims@hotmail.com ‘
“doe ik vanavond wel, kan toch niet slapen” bedacht Summer terwijl ze Pleasure bij wijze van afscheid een kus gaf die ergens ter hoogte van zijn oren belande.
Hoofdstuk 5 (msn zorgt voor duidelijkheid)
de volgende morgen, of beter gezegd middag ,was ze pas om 12 uur in de stal. Het was gisteren immers laat geworden, tot msn was ze niet meer toegekomen.
‘eerst Let’s dance en Pleasure maar rijden. Daarna zal ik hem even toevoegen’ sprak ze tegen zichzelf terwijl ze haar mp3 speler opzette.
Pleasure werd in de piste gelaten en zijn stal werd uitgemest.
‘ik kan jullie eigenlijk beter alledrie uit laten. Pleasure zit in de piste dat hij niet te dik word. Dus Gilian en jij kunnen makkelijk in de andere 2 weides, en jou’ Terwijl ze de halsters en halstertouwen nam draaide ze zich richting riskino ‘jou durf ik niet op weide te laten’ besloot ze. ‘dus jij moet het maar doen met de poestboks’
Gilian werd in de eerste weide los gelaten en Let’s dance in de 2de.
‘en braaf zijn!’
Ze mestte Let’s Dance zijn stal uit en toen ze aan Gilian zijn stal wilde beginnen stond Nims voor haar, door haar mp3 had ze hem natuurlijk wéér niet gehoort
‘typisch!’ vloekte ze in zichzelf toen Nims haar plots een zoen op haar wang gaf
‘wat moet je nou weer?!’ schrok ze terwijl ze haar mp3 afzette.
‘jou begroeten. Als jij Pleasure al rijd zal ik de rest van de stallen doen.’ Stelde hij voor
‘bedankt’ antwoordde ze gemeend terwijl ze al onderweg was om Pleasure op te halen.
‘let op met Riskino’ waarschuwde ze terwijl ze naar de vos wees die onrustig heen en weer liep.
‘zal ik mee oppassen, ga jij nu maar rijden! Pleasure zal het je niet in dank af nemen als je hem zo met zadel en hoofdstel laat staan’ lachtte hij. Tegelijkertijd bedacht hij zich dat ze een mooi gifuur had. Ach... Op deze manier zou het toch niets worden.
Hij zuchtte en Summer vond de sfeer te vreemd om te blijven staan, niet veel later zat ze dus ook op haar pony.
‘ik heb zin om buiten te gaan Pleasure...’ ze zuchtte, keek even de stallen in en trok toen richting het bos.
De silte overviel haar.
‘is het altijd zo stil jochie?’ vraagt ze fluisterend.
Het lijkt wel alsof zelfs haar gefluister als een gil klinkt.
Ze zet de pony aan tot draf en probeert het onbehaagelijke gevoel van zich af te zetten. Na 10 minuutjes liet ze Pleasure om draaien en reed ze terug naar huis.
‘al terug?’ vroeg Nims verbaast
‘ja ik weet niet wat het is...Het bos...’
‘voelt zo raar aan?’
‘ja...’
‘weet ik, ik wilde je nog waarschuwen maarja’
‘hm’ ze knikte dat ze de ongezegde woorden wel verstaan had en stapte af.
‘Ik zal je anders wel even van Riskino af helpen als je wil, moet hem toch nog rijden vandaag.’
‘graag! Ik kan de stal niet leeg maken met hem erin, en hem eruit halen is zo goed als onmogelijk’ zuchtte Nims
‘Dan help ik wel even!’
Beslist stapte ze de stal in en deed ze zijn halster om.
‘mak als een lam’ vond Summer terwijl ze hem vastzette in de poetsboks
‘dat beest geeft me de indruk dat hij mannen haat’
‘kan hem begrijpen’ mompelde Summer
‘wat?’
‘niets hoor’
‘plaaggeest’
Summer zadelde de vos en nam hem mee naar de buitenbak.
‘hmm...Jou snap ik nog steeds niet. Je dressuur is zo goed en als je moet springen...’
Nims kwam buiten en zette een paar springpalen op met daartussen een balk die 1 cm boven de grond hing.
‘wat ben jij van plan?’ vroeg Summer verbaast
‘niets. Jij daarintegen gaat hem hierover laten stappen draven en galopperen.’
‘ohja?’ vroeg Summer sarcastisch
‘ja hoor’ ging Nims onverstoorbaar door terwijl hij langs de palen ging staan.
‘kom maar in stap’
Gehoorzaam volgde Summer het bevel op en liet ze hem erover stappen, het paard werd nerveus maar liet zich in houden.
‘we blijven erover stappen tot hij totaal rustig blijft Sum. Anders leert hij het nooit’
‘goed.’
Geleidelijk aan werd het paard rustiger en rustiger, Summer ging over in draf
‘als hij dit rustig doet zou ik stoppen’
‘denk ook dat dat het beste is’ reageerde ze terwijl het paard nu volkomen rustig over de balk draafde.
‘ruuuuuuusstiigg maar’ kalmerend aaide Summer het witte paard.
‘lets heeft er zin in zo te zien’
‘ja blijkbaar’ zuchtte Summer terwijl ze zich in het zadel gooide.
Na een uurtje trainen kwam ze doodmoe van haar schimmel af.
‘wat heb jíj een bui zeg!’ zuchtte ze terwijl ze besloot om Pleasure maar gewoon te longeren.
‘dan kan ik vandaag éindelijk een keer op msn’ zuchtte ze terwijl ze de bruine pony aan de longe vast klikte en oefening na oefening liet afwerken.
Het was al 9 uur s’avonds toen Summer, na het eten en het douche, achter haar computer kroop
‘eerst Nims maar toevoegen’ ze had nog niet goed op ‘oke’ geklikt of hij verscheen al online
Citaat:Nims: Hoi meisje
Summer: hoi, hoe is het?
Nims: goed! Met jou?
Summer: goed hoor
Nims: geloof ik niet
Summer: en waarom niet? *zucht*
Nims: je reageert vreemd
Summer: vind je het gek als iemand je na amper een paar weken vraagt of je dode mensen kan zien?
Nims: sorry, af en toe overval ik mensen nog al
Summer: ja blijkbaar.
Nims: maar meid...Ik voel en zie trouwens dat je zoveel gave’s hebt...Geef me de kans ze je te laten zien...Je beslist zelf wat je er mee doet
Summer: succes.
Nims: maar we beginnen met jóu!
Summer: met mij?
Nims: ja met jou! Wat is er toch met je? De ene keer ben je heel rustig, en de andere keer ben je net een bom die elk moment kan ontploffen, zo gespannen ben je.
Summer: weet ik.
Nims: nou?
Summer: verwacht je nou echt dat ik jou alles ga vertellen? *verbaast*
Nims: nee helemaal niet. Maar je móet weten dat je me kan vertrouwen.
Summer: goed, dat weet ik bij deze
Nims: *zucht* meid...Waarvoor ben je bang?
Summer: voor jou!
Een lang msn gesprek volgde, toen Summer om 12 uur snacht’s dood moe in haar bed kroop begon ze het gesprek te overdenken
‘jij hebt alleen maar bang voor jezelf’ en ‘ben je bang dat ik je muurtje om zal gooien?’
De zinnen spookte door haar hoofd, ze was hem wel gaan vertrouwen door dit gesprek. Maar hoe zou morgen verlopen? Hoe zou hij morgen tegen haar doen?
Zuchttend draaide ze zich op haar zij
‘je hoeft niet bang te zijn voor geesten, ik ben bij je!’ dat had hij ook gezegd. Ze voelde zich ook niet meer alleen eigenlijk,
Net op dat moment zag ze een schim over de muur kruipen, een angstig gevoel schoot door haar heen maar verdween ook meteen weer.
‘ben jij er ook weer?’ vroeg ze in gedachten.
‘ja, slaap je?’ kreeg ze als antwoord
‘tuurlijk slaap ik niet als ik met je praat’ dacht Summer weer.
‘vertrouw Nims nu maar...’ gaf hij door
‘wie ben jij?’
‘iemand die jou de weg zal wijzen als jij hem niet meer ziet’
Weg was het contact, weg was de schim op de muur
‘ben je er nog?’
Maar ze kreeg geen antwoord, ze wíst dat hij bij haar was, maar hij gaf geen antwoord.
Verbazingwekkend snel sliep ze in en toen ze de volgende morgen wakker werd voelde ze zich heerlijk uitgerust.
Zingend sprong ze onder de douche en trok ze, een uurtje later, naar stal.
‘goedemorgen!’ begroette ze haar paarden.
‘wat ben jij actief om 9 uur ’s morgens’ zuchtte een stem vanuit de hoek.
‘nims?’ de hoek was nog donker gezien de herfst al in aan tocht was en ze had de tijd nog niet gehad om het licht aan te knippen.
‘ja, ik ben het’
De zachte stem gaf haar nu heel veel vertrouwen in de plaats van angst.
‘goedemorgen’ begroette ze nu ook hem zachtjes
‘morgen meidje’ hij was naar haar toegekomen en haalde een lokje haar uit haar gezicht.
‘vrolijker dan gisteren?’
‘ja...Dankje’
‘geen dank, zullen we de stallen maar doen?’
Een enkele seconde was Summer van haar stuk gebracht, ze had veel verwacht maar dít? Hij deed niet anders dan anders...Tenminste dat dacht ze niet, zij deed wel anders...Ze vertrouwde hem nu!
Samen zette ze de paarden op weide en mesten ze de stallen uit, ze werden met ‘horse stable’ uitgepoetst en opgestrooit.
‘zo die kunnen weer in een frisse stal’ zuchtte Summer tevreden.
‘inderdaad.’
‘nims?’
‘wat is er meidje?’
‘ik...Heb gistere met...’
‘goedemorgen! Het is amper half elf en jullie zijn al klaar met de stallen?’
Summer brak haar zin abrubt af en draaide zich als door een wesp gestoken om.
‘hoi mam’
‘ik kom ongelegen precies?’ vroeg haar moeder lachend
Nu pas had Summer door dat Nims’ arm rond haar lag
‘nee hoor...’ zuchtte Summer terwijl ze met een spijtig gevoel vanbinnen Let’s ging halen om hem op te zadelen. Nu had ze net al haar moed bij elkaar gekregen om hem te vertellen van gisteren nacht...Kwam haar moeder binnen.
‘ach let’s, et is ook allemaal zo moeilijk!’ ze sloeg haar armen om de paardennek.
Let’s zuchtte even en legde toen zijn hoofdje op haar schouder.
‘het is eigenlijk een foto waard’ dacht Nims die het stel in het oog had gehouden.
‘kom lettie, we zullen maar richting stal gaan voor ze ongerust worden.’ Ze leidde het paard mee naar de stallen en bedacht zich dat ze blij was dat ze geen wedstrijd had deze week. ‘heerlijk toch? Zon dagje rust?’ genoot Summer terwijl ze haar paard streelde.
‘zo kleine wat wilde je zeggen?’
Summer keek geschrokken op, ze was helemaal in gedachte verzonken geweest
‘zeggen?’ vroeg ze verward
‘ja, net voor je moeder binnen kwam’ glimlachte nims, hij genoot van haar verwarring, dit was Summer nou eenmaal...Een en al verwarring.
‘oh...Nou ik heb...Gisteren met...nouja, een geest gepraat’ ze zuchtte en vond dat dit wel heel erg stom klonk.
‘hoezo meid?’
‘wel...Ik zag een schim en toen vroeg ik in gedachten ‘ben je daar ook weer?’ en ik kreeg antwoord’ zuchtte Summer
‘het klinkt niet stom als je dat denkt, integendeel, heb je hem gevraagt wie hij was?’ vroeg nims voorzichtig
‘ja, hij zei dat hij iemand was die me de weg zou wijzen als ik hem niet meer zag, en dat ik je moest vertrouwen’ ze zuchtte, tranen stonden in haar ogen en ze wist niet waarom.
‘meisje...’ hij probeerde zich te concentreren op het meisje, hij voelde wat zij voelde, zonder dat ze wist dat het er was.
Ruw trok ze zich weg en ging ze let’s dance zijn borstels halen. Ze veegde de tranen met haar mouw uit haar ogen en liep toen weer naar let’s dance en Nims.
‘sorry’ zei ze verlegen.
‘je hoeft geen sorry te zeggen.’ Glimlachtte hij, verder werd er niet meer over gepraat.