[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rink

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:34

Spannend! Ik volg

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:37

Ik heb ook gestipt! Leuk geschreven

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:14

Ik vind het heerlijk dat je lekker gedetailleerd schrijft, ik kan me helemaal indenken hoe de hoofdpersoon op het balkonnetje staat met een half sigaretje en dan in bed kruipt hahah!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:29

Kan zich ook nog afspelen tussen 3 mannen natuurlijk. Syl, kan ook een afkorting zijn van een mannennaam natuurlijk. Vooral door de vraag van huisgenoot om vrienden uit te nodigen, doet mij het vermoeden krijgen dat Syl een man is.

Het is in elk geval heel leuk geschreven en juist de details maken het nog beter. Als beelddenker is het juist fijn om een zo goed mogelijk beeld te vormen en je op die manier nog beter in te kunnen leven.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:41

In 1 van de stukken tekst wordt gesproken over een joggingbroek en een hemdje die onder het hoofdkussen ligt.
Als het om een man gaat denk ik eerder aan een joggingbroek en hemd. Hemdje is wel een woord dat typisch door vrouwen wordt gebruikt. Zo noemen ik en het grootste gros van mijn vriendinnen de topjes waar we in slapen ook altijd.

Maar eerlijk gezegd begin ik nu ook te twijfelen. :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:45

Hoofdpersoon is een vrouw denk ik, het is veel te vrouwelijk geschreven en gedacht.
Ze denkt veel na, mijn ervaring is dat mannen dat minder doen. :+

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:53

Ik ga ook volgen *\o/*

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 13:48

Hoofdstuk 2; where it all began

22 oktober 2018, de start van het nieuwe studiejaar, mijn tweede studie. Hopelijk heb ik dit jaar wel de goede keuze gemaakt, want de studie Econometrie heeft me toch niet geboden wat ik ervan verwachtte afgelopen jaar.
Ik begin dit jaar aan de Bachelor Maatschappijleer om het zo breed mogelijk te houden en me het komende jaar te gaan oriënteren wat ik daadwerkelijk wil gaan doen. We starten dit jaar met 3 dagen introductie, waarbij we met de complete propedeusegroep de school gaan verkennen. Van tevoren heb ik in een mail aan de opleidingscoördinator gevraagd of ik voor deze dagen vrijstelling aan kon vragen, gezien ik vorig jaar al gestart ben op dit instituut. Helaas moet ik in het kader “groepsbinding” toch meedoen aan deze introductiedagen.
Met wat tegenzin zet ik mijn paraaf op de aanwezigheidslijst en neem plaats in de collegezaal. De muf ruikende blauwe bekleding van de klapstoeltjes is niets veranderd sinds ik vorig jaar na driekwart jaar gestopt ben. Ik ben ergens halverwege de collegezaal gaan zitten omdat ik inmiddels wel weet dat zowel voor- als achteraan niet de beste plekken zijn om onopvallend de dag door te komen. Ik zit naast een ogenschijnlijk verlegen meisje van ongeveer een jaar of 18 dat zich verstopt achter haar telefoon. Ze ziet eruit als iemand dat net iets te veel haar best heeft gedaan niet het sulletje van de groep te worden, nét te hippe kleding voor zo’n introductiedag, haar houding net te onverschillig om het nonchalant te laten lijken en een tas met een merkje wat beslist de nieuwste hippe designer is. Af en toe kijkt ze even omhoog om te kijken of de docent die ook de intekenlijst beheert al naar de microfoon stapt. Ik zie een beetje mezelf zitten zo’n jaar of 6 geleden.

Alleen heb ik na de middelbare school besloten om eerst wat rond te kijken in de “grotenmensenwereld” voordat ik me op een studie zou storten die voor het grootste gedeelte zou bepalen wat ik de rest van mijn leven zou gaan doen.
Ik ben toen terechtgekomen in een kroeg die overdag functie had als lunchcafé, maar ’s avonds een van de tenten was waarbij je het licht zag worden.
Als verlegen 18-jarige begon ik in de middagploeg, vond ik het meer dan prima om ’s middags de lunches te draaien, om 20.00 uit te klokken en weer naar huis te gaan. Al mijn vrienden waren al wel gaan studeren en hadden overdag toch geen tijd om wat te ondernemen. Uiteindelijk had ik het daar zo naar mijn zin dat ik mijn verlegenheid van me afgeschud heb, nachtdiensten ben gaan draaien en geëindigd ben als avondmanager. Het viel me ook behoorlijk zwaar om aan te geven dat ik na vijf jaar toch voltijd zou gaan studeren en de doordeweekse nachtdiensten er voor mij niet meer in zouden zitten. Dat betekende helaas ook dat ik terug zou gaan in functie en de gewone bardiensten zou gaan draaien op de vrijdag en zaterdag.

‘Dames en heren, willen jullie allemaal plaatsnemen? Dan kunnen we gaan beginnen met de start van het schooljaar!’ Deze meneer had een schriel uiterlijk, spits gezicht met kaalgeschoren hoofd en droeg enkel zwart. Iedereen ging zitten en het geroezemoes viel langzaam stil. Het meisje naast mij had haar telefoon weggestopt en zat met volle aandacht te luisteren naar de man die volgens mij Okke Zanddijk heette. Hij hield het standaard praatje; Welkom op de opleiding, zoveel studiepunten halen voor je propedeuse, denk niet te licht over studeren etc.

Na het welkom heten, kregen we de klassenindelingen op het smartboard geprojecteerd. Blijkbaar was ik ingedeeld in klas 1MB en stond net als de rest op om naar het toegewezen lokaal te gaan en daar kennis te maken met onze SLB, klasgenoten en verdere informatie te krijgen over de komende dagen.
De introductieman is blijkbaar ook onze Studie Loopbaan Begeleider en predikt over het niet meer vasthouden van onze handjes, zelfstandig worden en vooral bijblijven met de studie. ‘Maatschappijleer is niet moeilijk, wel ontzettend veel!’ – één van zijn meest favoriete zinnen. Blijkbaar moeten we over 2 weken al onze eerste “snuffelstage” lopen om kennis te maken met de vele aspecten waarin maatschappijleer een gróte rol speelt. En eigenlijk kabbelt de gehele introductiedag zo voort. Ik heb de klas een beetje gescand en met mijn 25 jaar oud ben ik toch wel de oudste. Een ander meisje is 23 jaar en dit is voor haar al haar 3e studie vertelde ze in haar introductiepraatje. Zij zit met dezelfde verveelde blik voor zich uit te staren als ik. Ik kan me levendig voorstellen dat wanneer je al verplicht 3 introducties mee hebt moeten doen, dat je nu wel enigszins geïntroduceerd bent. Ik grinnik in mijn gedachten om mijn eigen grap.
Okke, hij wil absoluut geen Meneer Zanddijk genoemd worden; “hij voelt zich al oud zat, haha…”, geeft aan dat we eerder klaar zijn dan gepland en dat hij ons morgen graag in de entreehal ontmoet.

Het meisje van de drie studies spreekt me aan in de gang; ‘Jij ook geen vrijstelling gekregen?’ Ik lach en zeg ‘Nope, groepsbinding of zoiets. Syl.’ En ik steek mijn hand uit. ‘Marit.’ En ik krijg een hand terug.
We lopen samen op naar de fietsenstalling en ik zeg dat ik tegenover het station in een studio woon. Zij moet naar een studentenhuis vlakbij, dus besluiten we een stuk samen te fietsen. Zij komt blijkbaar uit Eindhoven, is begonnen aan de kunstacademie, geswitcht naar bedrijfseconomie en denkt nu haar heil te hebben gevonden in maatschappijleer.
Ik vertel over mijn werk de afgelopen 5 jaar, mijn mislukte studie Econometrie en merk dat we vrij makkelijk praten. Het voelt toch wel fijn iemand in de groep te hebben die niet vers van de middelbare school af komt. Na een minuutje of 10 slaat Marit rechtsaf, ik fiets nog een stukje door naar mijn studio en zet mijn fiets in onze achtertuin. Ik ben ontzettend benieuwd of deze studie het gaat worden en aangezien we nog geen thuisopdrachten hebben besluit ik te kijken welke van mijn studerende vrienden tijd heeft om wellicht nog een terrasje te pakken.
‘Genieten nu je nog niet verzuipt in het werk!’ – hoor ik mijn vader in mijn hoofd zeggen en met een glimlach open ik mijn contacten.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:54

ik ga ook volgen, echt heel goed geschreven!!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:02

Leuk verhaal! Ik lees mee.

Een tipje: let op de werkwoordstijden, het switcht nog weleens tussen verleden en tegenwoordige tijd :)

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:15

Heel leuk verhaal. Ik lees ook mee.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:46

Ik lees ook graag mee. Het is heel prettig en boeiend geschreven.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:09

Ik ga ook meelezen!

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:26

Jaaa nieuw stuk!! Ik lees ook al vanaf begin mee, ts je schrijft echt goed, laat ons niet te lang in spanning :D

Mijn gevoel zegt ook dat Daan een meisje is. 'Ze' zegt in het eerste stuk ook telkens 'noem me niet zo' als Syl haar Daan noemt :+
In mijn beleving is Syl wel echt een meisje maar misschien verrast het verhaal me nog wel haha.

Of wie weet is Marit, Daan

%)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 18:22

Iepoetjuh schreef:
Leuk verhaal! Ik lees mee.

Een tipje: let op de werkwoordstijden, het switcht nog weleens tussen verleden en tegenwoordige tijd :)

Hier ben ik inderdaad zelf ook mee aan het stoeien. Voor mijn gevoel kloppen de zinnen en het verhaal minder wanneer ik alles óf in verleden tijd óf in tegenwoordige tijd zet. Vandaar heel de tijd het heen en weer geswitch O:)
Nog tips?

Edit: autocorrect |o

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:31

Goed opletten bij het voltooid deelwoord. Als je schrijft; "ze heeft haar telefoon uitgezet", dan is het nog steeds verleden tijd, zonder dat je er "had" bij hoeft te zetten.

Verder lees ik uiteraard mee, maar ben nog stil geweest tot ik dacht iets te melden te hebben :P
Ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:33

Ik zal er sowieso op proberen te letten! In ieder geval bedankt voor de opmerking/tip! :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 12:17

Ik bel mijn vriendin Bibi, die ik eigenlijk altijd Biebs noem omdat ze zelf een gruwelijke hekel heeft aan de naam Bibi. Zij heeft inmiddels bijna haar tweede studie afgerond, maar werkt al als docente economie op onze oude middelbare school.

Ik vraag haar of ze zin heeft om een terrasje te pakken. Ze zegt dat ze nog wat moet regelen op school voor de klas die ze morgen moet begeleiden, maar om 16.30 zitten we goed en wel beiden aan een glas middelmatige rode wijn.
‘Zo Syl, eindelijk eens serieus aan de studie? Klaar met het nachtleven en studeren voor de fun?’ en ze kijkt me met dichtgeknepen ogen, opgetrokken neus en een plagerige lach om haar lippen aan. Ze weet dat ik een hekel heb aan vragen met het onderwerp “ga je nu iets serieus met je leven doen.”
‘Ja joh, ik word lekker burgerlijk nu. Studie, baantje, partner, kindje erbij en dan is mijn leven compleet hè!’
‘Vergeet de hyperactieve kat niet, die jullie samen hebben genomen wanneer jullie samen zijn gaan wonen en voordat jullie aan kinderen wilden beginnen!’
Binnen het half uur is ons leven helemaal volgepland met nanny’s, fancy wijnkelders, partners die er toch nooit zijn en dure sportschoolabonnementen die we toch nooit zouden gebruiken. Biebs weet de dag altijd naar een nieuw niveau te tillen, ik kan me wel voorstellen dat haar leerlingen met haar weglopen.
‘Hee Biebs, voor ik het vergeet te vragen. We hebben vandaag te horen gekregen dat we over twee weken al een “snuffelstage” moeten lopen. Kennismaken met het belang van het vak maatschappijleer.’ – deze zin komt eruit alsof ik een hete aardappel in mijn keel heb hangen, mijn pink staat strak omhoog terwijl mijn ogen een rondje maken om aan te geven wat een onzin ik het vind. ‘Kan ik dan niet bij iemand op school aanschuiven voor een dag?’
Ze kijkt me aan of ik een grap maak. ‘Snuffelstage?? Wat is dat nou toch weer voor een idioot begrip! Maar goed, ik zal eens een balletje opgooien bij Eric.’
We kletsen de late middag en vroege avond weg en na ons hapje eten moeten we beiden weer richting huis.

Ik kom thuis met een gelukzalig gevoel, alsof ik de hele wereld aankan.
Dit gevoel houdt de eerste week van de studie aan, ik heb leuke studiegenoten, Marit en ik zijn nu al het vaste cynische duo geworden in de groep en ik merk dat ik makkelijk mee kom met de stof die ze in de eerste week aanbieden. Natuurlijk zijn er nog maar twee officiële lesdagen geweest naast de introductie, maar voor hoe ver ik de planningen en lesbrieven heb doorgenomen voorzie ik de komende tijd weinig problemen.
Biebs heeft nog geïnformeerd voor mijn “sufferdstage” – Ja, zo noemt ze het echt - en ik zou de dinsdagochtend bij de 2e klas economie of geschiedenis terecht kunnen en in de middag zou ik aan kunnen sluiten bij twee examenklassen maatschappijleer. Als ik het rooster zo bekijk, moet ik daarvoor wel mijn middagcollege politicologie missen, maar in de tweede week verwacht ik daar niet al te veel problemen mee.
Ik geef door dat ik graag aanschuif bij geschiedenis, als het mogelijk is ook nog een les economie meepak en dan afsluit met de twee examenklassen maatschappijleer.
“Eric gaat het voor je regelen, ik zal je nog even een mail sturen met alle details en zijn mailadres. Tschüss!”

----

Met het volgende stuk ben ik behoorlijk aan het stoeien. Zal ik de lezer (jullie dus) nog even in spanning laten over de hoofdpersonen of zijn jullie onderhand al wel toe aan wat duidelijkheid?
Ik kan namelijk twee kanten op met het volgende stuk, óf ik geef meteen weg over wie het gaat in welke context, of ik houd het nog wat in het midden.
Ik ben er zelf namelijk nog niet helemaal uit.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:22

Een beetje geheimzinnigheid is leuk, maar op een gegeven moment is het voor mij klaar.
Voor mij is dat moment nu aangebroken. Tijd om de sluier op te lichten en verder te gaan met waar het echt over gaat.
Als dit in een ‘echt’ boek zo gaat haak ik op een zeker moment af.
Maar goed, mijn mening.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 12:41

Dankjewel voor jouw mening Truus1957, ik zit zelf op het moment dat ik twijfel of dit het verhaal nog kracht bijzet of dat het juist op dit moment de kracht van het verhaal wegneemt.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:51

Mooi nieuw stuk heb je weer geschreven, erg boeiend en spannend.

Ik ben het gedeeltelijk eens met Truus1957 maar ik zou het ook jammer vinden als het ineens allemaal duidelijk wordt.
Naast dat het heel leuk geschreven is, zit de kracht van het verhaal voor mij wel in het geheimzinnige.
Al zijn er op dit moment nog meerdere dingen geheimzinnig waardoor je deze dingen één voor één zou kunnen proberen op te helderen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:56

Naar mijn mening is het ook wel een mooi moment voor duidelijkheid. Ik ben anders inderdaad wel op het punt dat ik langzaam afhaak in een boek. :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:17

Nog een volger; ik zou een beetje meer duidelijkheid ook niet erg vinden..

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 13:22

Dank voor jullie antwoorden!
Dan denk ik dat ik zo mijn volgende stuk ga plaatsen. :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:23

Ik zou een beetje meer duidelijkheid ook fijn vinden inderdaad. :j