[TEK]Tekenuitdaging mei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [TEK]Tekenuitdaging mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:25

Oh die is super leuk! Wil je ook iets van prentenboek of strip gaan maken Kallipooh?

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:27

Dank je wel! Een kinderboek staat wel hoog op de lijst van droomprojecten, maar ik wil eerst deze stijl verder oefenen en ontwikkelen voor ik me aan een groter project waag. Maar het komt er nog wel van, vast :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 09:42

Mooi. Zo zacht. Wat voor materiaal gebruik je?

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:59

Daihyo schreef:
Mooi. Zo zacht. Wat voor materiaal gebruik je?

Kleurpotloden (Faber-Castell Polychromos) op Canson Mix Media 200g/m2 papier (omdat ik dat toevallig binnen handbereik had, eigenlijk werk ik liever op dit papier. Ik merk dat ik steeds terug naar de kleurpotloden grijp, al wil ik liever aquarel gebruiken. Kleurpotloden gaan zoooooo langzaam! Maar eigenlijk is dat in dit geval goed, omdat ik nog erg zoekende ben en kleurpotloden niet zo permanent zijn. :)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:16

Kallipooh, wat is die weer ontzettend leuk <3

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:20

@Kallipooh: ooh wat gaaf! ziet er heel rustgevend uit. ontzettend gaaf gedaan met het licht en donkere kleur verschil <3

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:24

Daihyo schreef:
Elke kleur heeft 3 vakjes. 1 dekkend gekleurd, 1 met laagjes over elkaar en 1 met een enkele laag. Zo kun je goed zien hoe de kleuren op papier over komen en zo de juiste kleur kiezen bij je tekening.

Hij staat bij de gratis downloads op mandala-academie.nl.

en hoe kleur je dan dekkend, en in laagjes? steeds erover heen gaan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 10:26

Dekkend is eigenlijk wat harder duwen, dat je echt geen wit meer ziet.
Laagjes zijn letterlijk verschillende laagjes over elkaar, zonder kracht op je potlood te zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:17

Ik lees nog steeds braaf bij :D maar was nog niet aan tekenen toegekomen. Maar, ik had wel wat schetsen liggen waar ik nog wat mee moest. Dus vandaag maar eens héél losjes (nog losser dan ik al deed) twee portretten gemaakt die onder de prompt film/TV vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ze herkenbaar zijn, dat was wel de bedoeling iig, en dat is best moelijk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:52

Helaas afgelopen maand niet echt de headspace gehad om veel te tekenen, of om actief mee te posten, maar hopelijk ben ik de rest van deze maand weer wat actiever! Ik begin maar even met een bijleespost - excuses als ik iemand oversla.

Daihyo: ik vind je mandala's en zentangles echt fantastisch! Vorige maand zag ik zo nu en dan al iets voorbij komen, en ik vind ze echt heel gaaf, vooral die met de edelstenen. :j

Ayasha: diehard, haha! :D Ik vind je sabeltandtijger/kat/ding erg geslaagd! Enige puntje van kritiek is wellicht dat ik de wat grovere manier van inkleuren eerder voor het lichaam had gebruikt, en de meer gedetailleerde voor de kop, maar dat is echt muggenziften. Het totaalplaatje ziet er goed uit en ik vind het een krachtige tekening!

Het concept van je negatieve spiraal vind ik mooi. :j Misschien is het niet helemaal wat je ervan hoopte, maar wederom vind ik het een krachtige tekening. Er zit duidelijk veel emotie in het personage in de tekening, en de achtergrond draagt daar zeker aan bij met het lijnenspel, mooi gedaan!

Vogeltje is ook leuk! Als je er echt heel muggenzifterig naar gaat kijken, klopt het perspectief misschien niet overal even goed, maar doordat je geen hyperrealistische stijl hebt, werkt het wederom als geheel wel goed.

Ik vind je paarden niet per se heel mislukt hoor. Zie het als een voorbereidende schets op een volgend werk. :j Het enige wat ik er een beetje aan mis is de "aanraking" tussen de paarden. Het lijken nu twee paarden die heel dicht bij elkaar staan, maar de daadwerkelijke interactie tussen de lichamen komt niet heel duidelijk naar voren. Ik denk dat als je bij het voorste paard de mond wat aanpast zoals wanneer ze krauwen, dat al een stuk scheelt.

Je engel is ook geslaagd. :j Mooie pose, zacht, maar tegelijkertijd nog steeds heel krachtig.

culaccino: wat een schattig roodborstje! Ik heb er weinig op aan te merken, behalve dat het kopje wat minder detail heeft in vergelijking tot het lijfje, maar dat is het dan ook. Ik vind de subtiele kleuren die je in het wit van zijn borst gebruikt hebt, erg geslaagd!

janouk: mooi, die uil! Sterke blik, en er gebeurt een hoop in het verenkleed, maar het is niet teveel en leidt niet af van de kop, heel tof!

Wat leuk dat je tekening geselecteerd is door Brooke! En wat een prachtige plaat van Meneer Anton in het andere topic! Kan me goed voorstellen dat je daar ontzettend blij mee bent.

kallipooh: hm, ja, wat moet ik zeggen? Ik ben sowieso ontzettend fan van je werk en stiekem ook een beetje jaloers op je creativiteit en fantasie daarin - ik vind je werk altijd heel inspirerend. Ik vind je illustraties dan ook erg geslaagd!

ievie: wat leuk dat je het tekenen hebt opgepakt! Aan het lijstje van kallipooh kan ik ook het kanaal van Aaron Blaise aanbevelen, net als Proko. Verder is het gewoon een kwestie van veel doen en tegelijkertijd ook veel kijken. :D

Ibbel: ik ben echt een zeef als het aankomt op acteurs en personages, dus of ze lijken kan ik je niet zeggen, maar ik vind ze wel goed! Het blijft mooi om te zien hoe weinig jij nodig hebt om toch een heleboel in je tekeningen te kunnen leggen.

Ik heb overigens niet helemáál stilgezeten. Mijn dispuut van m'n uni in Nederland had een scavenger hunt georganiseerd, en één van de opdrachten was om eieren te beschilderen in klassieke (dispuuts)thema's. Omdat ik erop gebrand was een lading bonuspunten binnen te halen voor deze opdracht, heb ik drie verhalen uit de Metamorphoses van Ovidius in Disneystijl geprobeerd te schilderen. In eerste instantie waren de ontwerpen full-body, maar de eieren van onze kip bleken iets kleiner dan gedacht, dus ik heb de ontwerpen wat aan moeten passen. In het geval van Baucis en Philemon, en Callisto was dat vrij eenvoudig, maar Io heb ik vrij veel aan moeten passen, en dat ontwerp is duidelijk de minst sterke van de drie. Het eindresultaat is aquarel op eh... ei dus. :))
Afbeelding
Blauw: Baucis en Philemon (veranderden in een lindeboom en een eik toen het tijd was om te sterven)
Rood: Io (veranderde in een jonge witte koe)
Groen: Callisto (veranderde in een beer)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 15:15

Oh apart Mkango!

Ibbel, die eerste weet ik even niet. De 2e is Sean Connery :j

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:51

@kallipooh, wat een fijne sfeer geeft jouw tekening. Een beetje het warme gevoel van een prentenboek.

@ibbel, mooie intense blik bij die blauwe ogen.

@mkango, wat tof die tekening op eieren. Daar moet je heel veel geduld voor hebben lijkt me?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:56

ievie schreef:
@ibbel, mooie intense blik bij die blauwe ogen.

En nou de hamvraag, welke acteur (van nogal wat jaartjes geleden, hou er rekening mee dat ik bijna 60 ben) staat/stond bekend om die doordringende blik van die ijsblauwe ogen? :))

Mkango: wat een gaaf idee die eieren! Ik ken de mythes uiteraard, heb Ovidius nog moeten vertalen zelfs :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:57

Paul Newman

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:02

Yesss. En was dat vanwege de hint, of toch omdat het een enigzins herkenbaar portret was? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:36

Ik ken Paul newman niet maar ik vind dit wél een heel mooie stijl... wil dat ook kunnen... :=

(Zal straks Paul newman eens op zoeken. Dan kan ik oordelen of ie lijkt. :D)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:54

Herkenbaar portret in combinatie met leeftijdgenoot (van jou, niet van PN ).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:12

Dat is het in ieder geval gelukt enige gelijkenis op papier te krijgen. Het is best wel lastig, ik zag af en toe tijdens het tekenen wel welk lijntje de gelijkenis verhoogde en wat niet, maar damn, het is en blijft lastig. Vooral als je niet au naturel kunt tekenen :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:43

Ibbel schreef:
Dat is het in ieder geval gelukt enige gelijkenis op papier te krijgen. Het is best wel lastig, ik zag af en toe tijdens het tekenen wel welk lijntje de gelijkenis verhoogde en wat niet, maar damn, het is en blijft lastig. Vooral als je niet au naturel kunt tekenen :+

Wat is "au naturel" tekenen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:49

Realistisch, ieder haartje en iedere porie op z'n plek :+
't Is mijn eigen term hoor, gewoon een woordgrapje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:54

Ibbel schreef:
Realistisch, ieder haartje en iedere porie op z'n plek :+
't Is mijn eigen term hoor, gewoon een grapje.

Ik snap het. En ken het probleem, ik denk dat het te leren valt, maar ik moet zeggen dat ik vermoed dat er geen geduld voor heb, zeker als ik hoor hoeveel tijd er in dat soort (hyper) realistische werken zit.

ik dacht bij "au naturel" eerst aan iemand die in z'n blootje zit te schilderen.... :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:59

Dat is alleen nodig als het binnen boven de 30 graden wordt :+

Ik heb er ook totaal geen geduld voor (deze portretten waren 15 minuten per stuk, max), en ik vind het heel eerlijk niet eens mooi. Als ik een foto wil, maak ik wel een foto. Ik wil aan een schilderij of tekening zien dat het geschilderd of getekend is. Ik wil daar een eigen draai in zien, een eigen impressie of whatever. Ieder haartje net als op de foto, nee, dan is de foto ook prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:06

Ik vind overigens hyperrealisme wél mooi als het fantasie is. Dali's gesmolten horloges bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:18

Ibbel schreef:
Dat is alleen nodig als het binnen boven de 30 graden wordt :+

Ik heb er ook totaal geen geduld voor (deze portretten waren 15 minuten per stuk, max), en ik vind het heel eerlijk niet eens mooi. Als ik een foto wil, maak ik wel een foto. Ik wil aan een schilderij of tekening zien dat het geschilderd of getekend is. Ik wil daar een eigen draai in zien, een eigen impressie of whatever. Ieder haartje net als op de foto, nee, dan is de foto ook prima.
O, ik ben zó blij dat ik niet de enige ben. :o Ik vind het ook niets met creativiteit te maken hebben. Fotoreferenties gebruiken, prima, maar als ik inderdaad de foto tot op de mm nauwkeurig terugkrijg, maar dan in potlood, dan laat ik de foto wel afdrukken. :o

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:27

Ik ben het er volkomen mee eens! Ik vind realistisch tekenen wel knap, want er komen vaardigheden en geduld bij kijken, maar het is niet aan mij besteed.

Bedankt voor je compliment, Mkango, lief! En ik vind het knap wat je op die eieren hebt kunnen zetten, lijkt mij niet makkelijk!

Edit: Ik lag vannacht echt overdreven te piekeren over het perspectief in mijn nieuwe tekening. :o M'n vriend (3D 'environment artist' voor games) heeft me wat advies gegeven, ik heb heel wat video's bekeken en stukken uit boeken gelezen, en ik denk dat ik er nu wel iets van kan maken... De schets volgt hopelijk morgen, fingers crossed!
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 15-05-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt