[ART] [Volg] Van idee naar bitloos kaptoom hoofdstel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimwilliam

Re: [ART] [Volg] Van idee naar bitloos kaptoom hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:05

misschien een barock achrige frontriem, niet heel veel glimmend etc maar toch mooi robuust

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:07

Als ik er al iets mee zou doen zou ik het denk ik sowieso in dezelfde stijl houden, misschien met iets van een metalen versiering met dezelfde afwerking en stijl als de gespen.
De vorm durf ik niks over te zeggen van wat mooi staat bij dit model hoofd, misschien kan je dat voor jezelf een keer bepalen door een paar a3 papiertjes mee naar stal te nemen en ter plekke in vorm te knippen? Kan je meteen passen en kijken of die vorm wat is of niet. Of een paar keer dezelfde portretfoto van je paard uitprinten en op elke print een ander type frontriem tekenen zodat je kan zien of je een voorkeur voelt voor een bepaald model?

novaaaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:57

Misschien een Frontriem met gewoon dezelfde kleur als het leer en dan een gouden randje?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:03

Wat een supergaaf project! Heb gelijk even je vorige topic bekijken, heel mooi zeg!

Raak er helemaal enthousiast van, zit nu toch thuis dus ben meteen gaan kijken of ik een projectje kan beginnen om een hoofdstelletje te maken voor een van m'n verzorg shetlanders :D

Mag ik vragen waar je je gespen bestelt? Doe je dat ook via aliexpress?

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:30

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:04

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:11

Woops wat een reacties al!! Ik denk dat Neon gelijk heeft om het zo rustig mogelijk te houden, zodat de nadruk op de mooie gespen ligt.

Afbeelding
Inmiddels begint het al een heel hoofdstel te worden. Vanavond begin ik met het onderleggen van de kaak riem.

Morgen focus op de kinriem en hopelijk het laatste stukje van de teugels.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:21

sasika schreef:
Woops wat een reacties al!! Ik denk dat Neon gelijk heeft om het zo rustig mogelijk te houden, zodat de nadruk op de mooie gespen ligt.

[ [url=m/sfME61.jpg]Afbeelding[/url] ]
Inmiddels begint het al een heel hoofdstel te worden. Vanavond begin ik met het onderleggen van de kaak riem.

Morgen focus op de kinriem en hopelijk het laatste stukje van de teugels.

*\o/* wordt chique :D

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:25

Ziet er mooi uit! Ik zou helemaal geen frontriem gebruiken met dit hoofdstel. Zo te zien heeft je paard hem niet per se nodig...

(Maargoed ik werk al jaren zonder.)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:27

Ik vind het heel erg knap wat je doet!
Wat ik mij afvraag, waarom doe je die ringen van het hackamore stuk vast aan het bakstuk, en niet met gespen oid?
Of zit dat normaal bij dit soort hoofdstellen ook vast..? Ik heb eigenlijk geen idee haha :+

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 17:08

Sas_Mon schreef:
Ziet er mooi uit! Ik zou helemaal geen frontriem gebruiken met dit hoofdstel. Zo te zien heeft je paard hem niet per se nodig...

(Maargoed ik werk al jaren zonder.)

Daar heb je een goed punt! Het is meer dat ik het dan 'mooier' meer 'af' vind dan voor de functie.

rozebadeend schreef:
Wat ik mij afvraag, waarom doe je die ringen van het hackamore stuk vast aan het bakstuk, en niet met gespen oid?
Of zit dat normaal bij dit soort hoofdstellen ook vast..? Ik heb eigenlijk geen idee haha :+

Je kan inderdaad er voor kiezen om voor een neusriem met gespen. Gezien ik deze combinatie toch bij elkaar wil houden naai ik dat liever vast, staat net even wat rustiger, en wordt het geheel ook niet zo zwaar. Want elke gesp/musketon extra weegt ook weer wat. Ik moet zeggen ik vin de starhackamore al wat aan de zware kant.

Voordeel is, mocht het niet werken, dan kan ik het altijd nog helemaal veranderen.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 21:43

SergeantRoos schreef:
Wat een supergaaf project! Heb gelijk even je vorige topic bekijken, heel mooi zeg!

Raak er helemaal enthousiast van, zit nu toch thuis dus ben meteen gaan kijken of ik een projectje kan beginnen om een hoofdstelletje te maken voor een van m'n verzorg shetlanders :D

Mag ik vragen waar je je gespen bestelt? Doe je dat ook via aliexpress?

Leuk dat je enthousiast bent geworden! Het is ook super leuk om zelf een hoofdstel te maken.

Let op dat je goed tuig leer zoekt wat niet snel rekt (3-4 mm)

Gespen kan je indd ook via alieexpress of de betere leerhandels halen ;)

De kaak onderlegger is klaar. Best trots op het stikwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:15

Voor je frontriem denk ik dat een mooie wave vorm, of eentje die lichtjes verbreed wel heel mooi is. Dan blijf je in de stijl van de rest maar blijft inderdaad de aandacht naar de mooie gespen gaan.

Je gaat vlot vooruit!

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:21

rozebadeend schreef:

Je kan inderdaad er voor kiezen om voor een neusriem met gespen. Gezien ik deze combinatie toch bij elkaar wil houden naai ik dat liever vast, staat net even wat rustiger, en wordt het geheel ook niet zo zwaar. Want elke gesp/musketon extra weegt ook weer wat. Ik moet zeggen ik vin de starhackamore al wat aan de zware kant.

Voordeel is, mocht het niet werken, dan kan ik het altijd nog helemaal veranderen.[/quote]

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk, en als je weet dat die op die stand goed zit voor je paard prima.
Ik vind het altijd prettig om alles helemaal los te kunnen halen om echt goed schoon te kunnen maken bijvoorbeeld.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 14:25

Ja dat is natuurlijk allemaal mogelijk :D

Onderleggers zijn klaar *\o/* riempjes + gespjes zitten er ook aan.

Nu de teugels en frontriem afmaken en dan heb ik er een knap hoofdstel bij :):)

Afbeelding
Afbeelding

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:32

Heeeel gaaf!

Voor de frontriem misschien dezelfde vorm als de zijkant van de gespen? Een subtiele V een aan beide zijkanten nog een puntje? Sierlijk en toch net wat barokker.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:46

Ik volg je topic al een tijdje stilletjes, ik vind je werk zoooo gaaf en donkerrood is mijn favoriete kleur <3 Maak je ook tuig op aanvraag?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:14

Ziet er gaaf uit! Ben heel benieuwd hoe het met feontriem wordt. Heb je een schatting van hoeveel tijd je nu aan dit hoofdstel hebt besteed?

Voordat ik zelf leer ga aanschaffen om een hoofdstel te maken ga ik eerst maar eens met oiude riemen het een en ander prutsen, mocht ik het dan toch niet leuk vinden dan heb ik niet al zoveel geld uitgegeven :=

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 15:23

Bedankt voor de complimenten!

Ik ga waarschijnlijk toch voor een eenvoudige wave frontriem zonder frutsels en blingentjes. Alle aandacht mag naar de knappe gespen dit keer :D

Piekosjj schreef:
Ik volg je topic al een tijdje stilletjes, ik vind je werk zoooo gaaf en donkerrood is mijn favoriete kleur <3 Maak je ook tuig op aanvraag?

Is uiteindelijk wel de bedoeling zodra mijn leernaaimachine binnen is en ik niet alles meer met de hand hoef te doen.

Nirvana_ schreef:
Heeeel gaaf!

Voor de frontriem misschien dezelfde vorm als de zijkant van de gespen? Een subtiele V een aan beide zijkanten nog een puntje? Sierlijk en toch net wat barokker.

Jou idee is supertof, maar ik denk niet voor dit hoofdstel. Ik ga het wel onthouden voor een volgend project!

SergeantRoos schreef:
Ziet er gaaf uit! Ben heel benieuwd hoe het met feontriem wordt. Heb je een schatting van hoeveel tijd je nu aan dit hoofdstel hebt besteed?

Voordat ik zelf leer ga aanschaffen om een hoofdstel te maken ga ik eerst maar eens met oiude riemen het een en ander prutsen, mocht ik het dan toch niet leuk vinden dan heb ik niet al zoveel geld uitgegeven :=

Heel veel tijd := binnenkort heb ik een leernaaimachine dus dan gaat alles even wat sneller, en doen mijn handen ook een stuk minder pijn en wordt het nog een tikkeltje strakker.

Slim om eerst op oud leer te oefenen, zeker het stikken. Daarnaast je hebt best een hoop tools nodig die ook aardig in de kosten kunnen lopen :$

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:30

ik lees al langer zo mee. Maar wat word het prachtig zeg! Als je ooit tuig op bestelling gaat maken zie ik uit naar een website. <3 Het is zo lastig echt mooie speciale bitloze hoofdstellen te vinden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 21:43

Igniss schreef:
ik lees al langer zo mee. Maar wat word het prachtig zeg! Als je ooit tuig op bestelling gaat maken zie ik uit naar een website. <3 Het is zo lastig echt mooie speciale bitloze hoofdstellen te vinden.

Dat is ook de reden dat ik mij er toe heb gezet om zelf Hoofdstellen in elkaar te zetten. Voor het type paard wat ik heb is alles te klein te krap of juist veelste lang. Het past allemaal net niet.

Ik vind het super leuk om te doen en dankzij de corona crisis heb ik er ook de tijd voor. Ik ga mijn werkkamer serieus aanpakken zodat ik in de toekomst ook voor anderen hoofdstel of ander soort tuig op maat kan maken.

Nu bezig met de uiteinde van de teugels, dan zijn die ook klaar :)F

Hopelijk heb ik zo nog tijd om de frontriem uit het leer te snijden zodat ik die morgen in elkaar kan zetten.

Morgen kan ik wel het hoofdstel alvast uittesten met paardlief en gaat mijn vriend mee voor de *-:)

Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 00:05

Het is weer wat aan de late kant geworden :Z En het is dat ik nu niet de gaten er in kan slaan, maar anders was ik nog wel even bezig geweest.

Morgen de frontriem dus voorzien van stikgaten en dan natuurlijk de boel aan elkaar zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zo benieuwd hoe mijn paard met dit hoofdstel gaat lopen :=

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:41

Frontriem is ook af [&] dus nu kan ik het hoofdstel gaan gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:55

Gaaf zeg! Ziet er meteen ook heel professioneel uit :) Goede ontwerp- en leerbewerkingskills ;) (voor zover ik als leek kan zien haha )

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:57

Gaaf! Ben benieuwd als het op je paard hangt :)