[TEK] Tekenuitdaging April

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [TEK] Tekenuitdaging April

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:10

Shiloh: Klopt, is inderdaad Curaçao. De referentiefoto's zijn mijn eigen gefaalde foto's die zo nog enigszins een functie hebben. :+

Procreate heb ik nog niet geprobeerd, maar hoor er veel positieve verhalen over. :j Hoe bevalt het voor jou?

Ayasha: Wat een verhaal, héérlijk! :')

Wat betreft egg tempera: dit was in de middeleeuwen een heel gangbaar middel, en die schilderijen hebben we nog steeds, dus met de houdbaarheidsdatum zit het wel goed denk ik. :P

Thioro: Gewoon langzaam een verzameling aanleggen, dan is de kans ook groter dat je meer dingen koopt die je ook echt gebruikt. :) Ik had het geluk dat ik nog wat dingetjes van school had, maar tekende tot een aantal jaar geleden eigenlijk uitsluitend in grafiet. Inmiddels gebruik ik niets meer van wat ik op school kreeg, en sommige van die materiaalsoorten heb ik überhaupt niet meer (aquarelpotloden bijvoorbeeld; ik geef de voorkeur aan verf), andere heb ik vervangen door betere materialen, en uiteraard aangevuld. Soms heb ik ineens een idee voor iets en koop daar dan materiaal bij, zoals bijvoorbeeld vorige maand de acrylinkt. Zo koop je gaandeweg, terwijl je je ontwikkelt, dingen die bij je interesses en je stijl passen. :)

RenskeFrea: leuk! Een beetje Rapidash meets thestral. 8-)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:57

'Even' een reactierondje haha, want ik zie al zoveel gave dingen voorbij komen!

p1
Ayasha, ik vind je rotstekening al leuk! De dieren zijn al wel 'oud' getekend.
Annetje, erg mooi! De kleuren passen ook prachtig bij elkaar!
Moralian, wow, wat heb jij een gave stijl zeg! Ik ben heel benieuwd naar meer tekeningen van je.
Ibbel, heel mooi!
Janouk, ik vind hem nu al schattig. Zeker met dat oogje dat al wat meer uitgewerkt is, wordt hij al sprekend.
Thioro, heel mooi!
Shiloh, die rotsstructuur heb je er al mooi in zitten zeg!
UltimOo, je zou niet zeggen dat je nooit tekent. Mooie verhoudingen al hoor
Kuggur, die houd ik graag uit de buurt van mijn vingers :D

p2
Rijsa, ik weet hoe lastig ecoline is en ik ben stiekem jaloers op jouw kleurgebruik/kleurverloop ermee. Heel mooi!
Ibbel, heel mooi!
Kuggur, niet tevreden noem je dat. Erg mooi schaduwgebruik, mooi contrast. Net simpel genoeg om niet overmatig gedetailleerd te zijn.
Shiloh, heel mooi beeld zeg. De structuur van de steen is echt heel mooi. Ik ben wel benieuwd naar de andere beelden eigenlijk.
Ayasha, hoe ben je ooit op het idee gekomen dat te gebruiken _O- maar het beeld mag er zijn! En ik snap je man :')
Mkango, heerlijk simpel, maar toch gedetailleerd. Ik ben benieuwd naar wat je er digitaal van maakt.
RenskeFrea, mooi! De manier van vleugels + dat het op vuur lijkt vind ik wel een gaaf contrast met het lieflijke van de regenboog. Een dier dat bekend staat om zijn lieflijkheid enzo, maar dan net niet.

En qua materialen... ik heb over de jaren zoveel verzameld en ik gebruik... grafiet :') heel af en toe wat anders, daar iwl ik nu juist meer mee gaan experimenteren (maar nog niet met de kruidenkast _O- )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:50

Naar aanleiding van Zeus dacht ik, ik ga er nog even mee door. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de Romeinse/Griekse mythologie, dus ik heb een flink aantal foto's van bustes van goden en godinnen verzameld, om die in de loop van deze maand te misbruiken :+

Voor nu, Venus en Apollo:

Afbeelding
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:31

@Ibbel: die lucifer is gaaf, heel leuk kleurgebruik ook.

@Kuggur: ik vind het toch mooi 3d zo, lijkt echt op het papier te liggen.

@shiloh: krachtige tekening.

@Ayasha: buiten het feit dat het een mooi resultaat is ga je ook nog door voor de originaliteitsprijs :P .

Hier vandaag ook nog eens een probeersel: een faun (heet dat zo in het Nederlands?).
Ben er niet helemaal tevreden over maar hoe meer ik priegel hoe ontevredener ik wordt (heb het ook te klein getekend dus is letterlijk gepriegel) dus ik laat hem maar zo.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 15:37

Ik vind jouw borstbeelden echt prachtig Ibbel, heel mooi neer gezet! Ik vind ze veel meer charme en sfeer hebben zoals jij ze tekend dan de borstbeelden zelf. _O-

Thioro: _O- Thx! Ik denk als je jou faun groter tekent dat je 'm kan uitwerken zoals je wil! Vind het een hele leuke "positie" waarin je hem getekend hebt. :j

Myrsky: :j Ik heb plannen voor het groter formaat. :j Maar of ze gaan lukken is een tweede natuurlijk!

Mkango; ik zag idd dat ze het zelfs in tubes verkopen. Bij het zelf maken stond wel dat je het "resultaat" even ergens moet leggen waar je 'm niet ruikt en dat na verloop van tijd de geur verdwijnt.. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:44

Ayasha schreef:
Ik vind jouw borstbeelden echt prachtig Ibbel, heel mooi neer gezet! Ik vind ze veel meer charme en sfeer hebben zoals jij ze tekend dan de borstbeelden zelf. _O-

Dat vind ik wel een heel mooi compliment :+

Ik merk dat het me helpt/leert om mensen / gezichten te tekenen. De belangrijkste kenmerken zijn er al uitgepikt door de beeldhouwer tenslotte. Op één of andere manier maakt dat het makkelijker om een redelijke kop neer te zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:27

Mkango schreef:
Procreate heb ik nog niet geprobeerd, maar hoor er veel positieve verhalen over. :j Hoe bevalt het voor jou?

Nu heb ik geen ervaring met andere programma’s en ben ik pas net begonnen, maar ik kan met mijn geringe ervaring wel snappen waarom het bekend staat als de beste teken app op iPad. Als je vector tekeningen moet maken, misschien niet. Maar de mogelijkheden lijken eindeloos. Ik heb wel een cursus gedaan die me de weg heeft gewezen in het programma, maar als je de basis eenmaal doorhebt werkt het super intuïtief. Dus ja, voor die prijs, dat is eigenlijk lachwekkend te noemen.

Myrsky schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de andere beelden eigenlijk.

Ik heb ze even in een pb gestuurd, want krijg het in het topic niet voor elkaar zonder dat mijn post super lang wordt en iedereen enorm ver moet scrollen. Als iemand anders ze ook wil zien, dan laat maar weten, dan stuur ik ze ook in pb. Maar ze zijn eigenlijk allemaal vrijwel hetzelfde. Heb voor alles dezelfde basis gebruikt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:34

Ibbel schreef:
Ayasha schreef:

Dat vind ik wel een heel mooi compliment :+

Ik merk dat het me helpt/leert om mensen / gezichten te tekenen. De belangrijkste kenmerken zijn er al uitgepikt door de beeldhouwer tenslotte. Op één of andere manier maakt dat het makkelijker om een redelijke kop neer te zetten.

Ik ben het helemaal met Ayasha eens. Wel een leuke redenering rond de uitgepikte kenmerken door beeldhouwer. Ik vind gezichten en mensen ook echt super lastig, wat zeg ik. Ik vind vrijwel alles nog lastig. Maar wellicht moet ik ook een poging wagen met beelden natekenen. Al is het alleen al om een gevoel te krijgen voor anatomie.

Ik ben nu vooral online aan het kijken voor teken cursussen of boeken. Zit nu vooral te kijken maar 21-draw.com . Heeft hier nog iemand goede tips voor een goede (online) cursus over de basis technieken van tekenen?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:38

Ah wat een lieve complimenten! :o

Aangezien ik nu heel veel met mijn dochtertje thuis ben ivm de Corona toestand, ben ik veel met haar aan het knutselen en kleuren naast m’n werk.

Ik heb vandaag “Disney” gedaan, een schattige ieoor met pastelkrijt gemaakt :)
Ik begin er ook serieus lol in te krijgen nu, en ga proberen om elke dag iets van deze challenge te maken :)

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:42

Oh, wat een cutie, die eeyore!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:20

Ik vind al de tekening van rotsschilderingen echt heel goed gelukt, geeft zeker veel sfeer.
Kuggur, jouw creatie van Lou Carcohl vind ik erg leuk. Ik heb nog nooit van dit wezen gehoord verder. Bizar is die zeker :)
Rijsa: jij kan heel wat beter gevleugelde paarden uitwerken dan ik, ik vind hem prachtig, ook de kleuren <3
Ibbel: je lucifer is mooi, zo eenvoudig kleins maar toch wel indrukwekkend. Ik hou wel van kleur op zwarte ondergrond, geeft altijd een hele andere dimensie. Je buste tekeningen vind ik ook erg mooi, je hebt echt wel een marmer look te pakken zoals bustes er normaal ook uit zien. Jouw terracotta zeus vind ik ook heel sprekend, maar weer heel andere sfeer.
Shiloh: ik vind het een prachtige compositie zo, mooi plaatje met die sterren in de donkere lucht.
Ayasha: heel creatief, maar het resultaat is erg goed gelukt :D
Mkango Ik vind alledrie je tekeningen mooi in hun eigen stijl. De eerste is door het luchtgekras een dreigende storm geworden voor mijn gevoel, maar geeft juist wel gaaf effect.
Thioro: Ik vind hem ontzettend leuk geworden, wat mij betreft juist wel goed gelukt :) leuke compositie, lekker vrolijk ook.
UltimOo: Die ieoor is echt heel schattig, en mooie kleur, ik hou van dat blauw.

Mijn wezen is oorspronkelijk een kruising tussen een eenhoorn (moeder) en een draak (vader), ik heb zelfs ooit geprobeerd er een stripverhaal van te maken, geloof dat ik 3 plaatjes ver gekomen ben. Ik zal eens kijken of ik die pagina nog kan terugvinden en delen :D
Normaal ziet hij er zo uit als hieronder (tekening van zo'n 15 jaar geleden ofzo), maar als hij boos is dan worden zijn manen en staart enzo vuur.
Afbeelding

Vandaag heb ik een (eigenlijk 2) van mijn favoriete boeken getracht te schilderen. Iemand enig idee welke?

Afbeelding

Ik ben er niet 100% tevreden over met hoe ik het wou, maar het is wel lekker om gewoon wat met water en verf te kliederen zonder specifiek precies te zijn, is goeie oefening om los te laten denk ik voor mij :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:47

Thioridazine, ik vind je faun ook heel leuk geworden hoor! Zo schuin van opzij/achter lijkt me een hele lastige positie, dus ook ik vind hem erg goed gelukt!

UlrimOo super leuk die ieoor! Heel schattig.

RenskeFrea, leuk dat zo’n karakter al die jaren al bij je leeft. Uniek concept die combi. Ik weet niet welk boek je getekend hebt, maar ik vind het beeld wel heel leuk gedaan. Een herkenbaar tafereel, maar toch ook vrij en abstract!

Ik zat me gisterenavond af te vragen of het me zou lukken een zeepbel te maken. Ik was niet ontevreden en ben het verder gaan uitwerken. Uiteindelijk vermeerderd, lucht erachter, etc etc en nu vind ik hem echt heel leuk geworden zelf :+ Alleen is dus niet echt uit een prompt ontstaan... :Y) hij zou bij elementen kunnen passen maybe O:) (Lucht en eventueel water)

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:08

Die is inderdaad wel heel leuk geworden. Is best wel een prompt bij te vinden, elementen kan best.

@Renskefrea: geen idee welke boeken maar ik vind het mooi geschilderd. Leuk kleurgebruik en idd lekker onbezonnen neergezet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 01:27

Dankje! zie nu pas dat mijn telefoon iets heel raars van je naam had gemaakt :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:05

Renske, ik zie een verdwijnende Cheshire cat, dus ik moet meteen denken aan Alice in Wonderland en Through the Looking Glass.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:52

Afbeelding
Ik vind het echt super leuk om te zien wat iedereens tekenstijl is ik zie echt super mooie maar ook echt schattige tekeningen voorbij komen. Dit topic motiveert echt goed om het tekenen op te pakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:03

Brrr, Moralian, wat een eng plaatje :))
Mooie stripstijl heb je :j

Ik ben nog even aan het doorgaan met de 12 Olympiërs (en misschien worden het er wel meer):

Afbeelding
Artemis

Afbeelding
Poseidon

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 10:52

RenskeFrea Interessant concept! Jouw pegasus met vleermuis vleugels! :j
Vind de tekening met de kat heel veel sfeer hebben eigenlijk zelfs als je de kat weg zou laten. Dan nog is het een boeiend kleurgebruik. :j

Shiloh Leuk die zeepbellen! :D Ik kan dus echt niet digitaal tekenen dus ik begrijp niet hoe je het klaar krijgt. := De vogels er bij zijn een goede aanvulling! :j

Iltimo Schattige Ijoor! (schrijf je dat zo? :') )

moralian teken je die dingen uit je hoofd eigenlijk?
Zo veel details en zoveel schaduwen die zo mooi geplaatst zijn..

Ibbel Ik vind de lichtere versies (minder schaduw, zoals je eerste van je laatste post) persoonlijk het mooiste. :j Maar inderdaad wel een erg goed ide om borstbeelden te gebruiken om gezichten beter onder de knie te krijgen. Goede tip! :D

Ik heb papier (verkeerd besteld) waar ik echt geen f*ck mee kan. Het is zo vreselijk glad. Aquarel potloden kunnen er wel droog op maar nat maken is geen succes. :x Houtskool kan wel (houtskool kan op alles. _O- Ik denk dat je op mensen kan schetsen met houtskool als je wil. :') ) maar werkt ook niet 100%. Het "uitvegen" is niet echt een optie zeg maar. Maar ik heb het dus het moet op. (ik heb er zelfs twee van. :roll:) Ik kan mijn houtskool potloden hier op als een soort schetspotlood gebruiken... En dan krijg je dit:

Afbeelding

Gummen lijkt trouwens eveneens een no-go. Enkel amper zichtbare lijntjes krijg je er met een kneedgum af. :?

Zetten we die onder Divine?

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:21

@ayasha

Voor een groot deel teken ik ze inderdaad helemaal uit mijn hoofd. Mijn vrirnd en ik doen ook aan warhammer schilderen daar is dat poppetje bijvoorbeeld ook van:)

Afbeelding

Is een poppetje van ongeveer 5 cm hoog :)

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:22

Wat wordt er hier lekker gecreëerd! Ik zie eindelijk tijd vrij komen in m'n agenda, dus ik ga alsnog meedoen deze keer :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 11:49

Ik vind hem heel krachtig Ayasha, knap dat je dat zo neerzet.

@Moralian: jouw tekening kan zo in de marvelstrips.
Die poppetjes zit ook nogal wat werk in, niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:52

Ik heb de laatste dagen niet zo de prompts bekeken, in plaats daarvan me wat met een "project in progress" bezig gehouden, vér buiten mijn comfort zone; portretten en dan met name lijkende.

Heb de prompt lijst er eens bij gepakt, en de prompt "blik" past wel vind ik. Deze persoon uit mijn nabije omgeving keek erg sceptisch toen ik de referentie foto van haar maakte.
A3, wilgen- geperste en witte houtskool. Heb het papier eerst lichtgrijs gemaakt door er gepoederde wilgenhoutskool in te wrijven.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:33

Net als bij je vorige portret kan ik niets zeggen over of het lijkt, maar mooi is het zeker!

(Ik doe het gokje dat het je dochter is? Gezien die 'naaste omgeving' en 'skeptische blik'? :P )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:38

Ik gooi nog een paar Olympiërs in de groep:
Afbeelding
Athene

Afbeelding
Demeter

Afbeelding
Hera

Alle originelen zijn overigens allemaal marmer (denk ik), maar ik vond het leuk wat met andere kleuren te knutselen om een andere sfeer te creeëren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:39

Die borstbeelden zijn heel knap gedaan Ibbel.

Mooie lichtval zo Kuggur.
Gepoederde wilgenhoutskool, ook weer zo'n 'hoe kom je er op' voor deze tekennnoob. En dan komt er zo'n leuk resultaat uit.

Hier niet echt met een prompt bezig geweest (alhoewel, zou hij ook mogen voor 'blik'?) Maar nog eens klassiek volledig binnen m'n comfortzone een paardenkop getekend.
Had ik hem beter niet 'ingekleurd' denken jullie (less is more)?

Afbeelding