[WIP][SCH] De overpeinzing.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

Re: [WIP][SCH] De overpeinzing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:48

Wauw, ik volg eigenlijk nooit echt topics van kunst etc maar vind deze wel echt heel gaaf en mooi. Mijn complimenten. En ik stem ook voor inzenden! *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 11:37

Wat leuk xxemmely , dankjewel!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 17:41

Weer wat stappen verder. Nog druk met de huid,vond het zo'n beetje overal toch wat te koel.

Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:30

Wauw, heel mooi! Ook erg interessant om al de stappen te zien!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:56

Mooi hoor! Ik snap wel wat je bedoelt, de achtergrond is vrij warm qua kleur en licht, en de vrouw iets minder. Het is nu al veel meer een geheel. Goed bezig :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:07

Dank jullie wel! Ja precies Jolijn, het past allemaal wat beter bij elkaar.

De lucht/wolken zijn weer een beetje anders, ben echt een beetje zoekende en hoop dat ik het steeds een beetje beter maak. Bomen ben ik eigenlijk wel blij mee maar misschien kunnen die ook nog wel beter. Het is de bedoeling dat het landschap niet heel realistisch is maar het moet wel 1 geheel worden met het model die wel realistisch moet zijn...De struiken links achter ben ik nog niet blij mee.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:14

Prachtig werk, en hele mooie blik.
Begint al echt een geheel te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:16

Ik vind de kleuren ook een stuk meer in balans zo. Ik vind de bomen ook weg geslaagd, maar doordat de stammen zulke harde donkere en contrasterende lijnen zijn gaat mijn oog steeds daarnaartoe in plaats van naar de dame. Vooral de twee V's in de stammen vormen echt zo'n rustpunt voor het oog (ogen worden altijd naar hoeken getrokken, hoe scherper en hoe contrastrijker, hoe meer aandacht), terwijl het logischer zou zijn als het gezicht dat rustpunt zou zijn. Dan sluiten zo ook iets meer aan op de lagere struiken rechts van haar.
Geen idee of het mogelijk is, maar ik kan me voorstellen dat als het groen van de twee bomen direct links van de vrouw verder omlaag trekt zodat de twee V's in de stam bedekt worden, dan dat meer rust geeft en dat de vrouw meer op de voorgrond komt. Maar er zijn vast ook wel andere oplossingen te bedenken.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:22

Ik heb er niet veel verstand van, maar vind het prachtig worden! Leuk ook om het hele proces zo mee te kijken!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:40

Dank jullie wel! :)

@ xyzutu2 ik snap hem, al vind ik door de donkere onderkant van de hoed dat het gezicht er wel uitspringt, nu is het 'zwart' in de stammen te hard/te aanwezig. Vermoed zelf dat het blad verlagen niet een mooier beeld gaat geven, misschien wel als ik dat alleen bij de linker deel iets doe. Maar ga eerst als de lucht klaar is de stammen af maken, mocht ik dan nog zien wat jij ziet dan kan ik nog altijd het blad verlagen. Ik heb een bepaalt lijnenspel voor ogen, die ben ik bij de wolken rechts boven ook al verandert maar misschien is het juist weer mooi om die ook iets te doorbreken met de boom links......Ja ik ga het blad links wat laten zakken, kijken wat er gebeurd. :D

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:20

Ik vind het zo ontzettend leuk en dapper hoe je er mee 'speelt'. Dat je zo durft te experimenteren! Echt heel erg leuk om te volgen.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:37

Wat gaaf! Ik ga ook volgen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:50

Ontzettend mooi werk!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:58

Geen verstand van schilder technieken, maar hadden de vrouwen in die tijd (aan de klederdracht te zien 19e maybe 20e eeuw?) meestal geen parasol in de hand om te voorkomen dat ze een bruine tint kregen?
Misschien iets om over na te denken?
Afbeelding

vind 'm wel heel erg mooi! <3 zou 'm zo ophangen hier thuis, kunnen m'n ouders ook wel waarderen :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 11:41

Dank jullie wel! :):)

Leuk dat je het zegt Lillian__ Ik heb ook wat foto's waar het model wel een parasol (ecru met kant) bij zich draagt. Haar rechterarm zit al wel ongeveer in de juiste positie, wellicht vrij makkelijk om die nog toe te voegen. Ze heeft wel een flinke hoed (op schilderij net iets groter dan op de foto) dus weet niet of het mooi wordt in dit geheel. Misschien ingeklapt in haar hand en dat hij net achter de rok vandaan piept wel.

Edit: Ik zat eerder te denken om lange mouwen te schilderen, volgens mij hadden ze eigenlijk nooit korte mouwen als ze naar buiten gingen in die tijd, jurk klopt dan ook niet helemaal.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:03

:= Moet er nog wel even een mooi model van maken.

Afbeelding

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:56

Het klopt nu inderdaad beter, jammer van wat je al had, maar dit gaat je zeker ook lukken om weer mooi in model te krijgen!
Het lijkt me heel mooi als je het zo kunt schilderen dat ze heel mooi rechtop staat ondanks dat ze zo staat te kijken.
Ik vind iig dat je al heel erg bent opgeschoten <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:01

Dank je Sophie_Wind, ik vind het ook beter passen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:20

Die achtergrond, mooi!
Hadden ze geen bredere mouwen toen? Nu lijkt het een beetje alsof ze vanboven een spannend lycrapakje aanheeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:45

Ik vind haar bovenlijfje ook erg dun. Dat had ik al toen ze nog haar zomertenue ;) aanhad aangezien mensen in Rembrandts tijd juist dikke lagen kleding aanhadden, maar toen werd dat goed verklaard met dat haar outfit uit latere eeuwen komt. Nu heeft ze echter een jakje aan over dat zomertenue met pofmouwtjes en corset en is nog net zo dun als daarvoor, en daardoor wordt ze nu wel echt griezelig mager.
Ik weet natuurlijk niet waar ze naar zoeken bij de Rembrandt mensen, maar ze lijkt nu wel heel erg in het straatje te passen de moderne obsessie binnen de mode/kunst met akelig anorectische modellen. Het kan natuurlijk ook dat dit ironisch bedoeld is; laten zien hoe onnatuurlijk die moderne aanbeden verhoudingen zijn als je ze in een schilderij uit het verleden plaatst. Dus als je bijvoorbeeld een anorectisch meisje op het bed van Rubens' vrouw legt. ;)
Voor mij klopt het nu ook niet meer en wordt het wat ongezond, maar geen idee wat zo'n commissie daarvan vindt, voor hetzelfde geldt vinden die het mooi/treffend/ironisch.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:58

xyzutu2 schreef:
Ik vind haar bovenlijfje ook erg dun. Dat had ik al toen ze nog haar zomertenue ;) aanhad aangezien mensen in Rembrandts tijd juist dikke lagen kleding aanhadden, maar toen werd dat goed verklaard met dat haar outfit uit latere eeuwen komt. Nu heeft ze echter een jakje aan over dat zomertenue met pofmouwtjes en corset en is nog net zo dun als daarvoor, en daardoor wordt ze nu wel echt griezelig mager.
Ik weet natuurlijk niet waar ze naar zoeken bij de Rembrandt mensen, maar ze lijkt nu wel heel erg in het straatje te passen de moderne obsessie binnen de mode/kunst met akelig anorectische modellen. Het kan natuurlijk ook dat dit ironisch bedoeld is; laten zien hoe onnatuurlijk die moderne aanbeden verhoudingen zijn als je ze in een schilderij uit het verleden plaatst. Dus als je bijvoorbeeld een anorectisch meisje op het bed van Rubens' vrouw legt. ;)
Voor mij klopt het nu ook niet meer en wordt het wat ongezond, maar geen idee wat zo'n commissie daarvan vindt, voor hetzelfde geldt vinden die het mooi/treffend/ironisch.

Ik kom even binnenvallen :D

Dat klopt dus niet, dit is een Victoriaanse jurk, dik 2 eeuwen later dan Rembrandts tijd.
Mouwen van Victoriaanse jurken hangt heel erg van de mode af en kan echt rigoreus anders zijn dan de jurken die 10 jaar daarvoor worden gedragen en je ziet smalle mouwen wel degelijk:

https://www.pinterest.com/pin/71846556531903043/

Het jasje is nu in ieder geval correcter dan het was, TS, korsetten zijn ondergoed en zal je nooit als buitenkleding zien :j.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 15:49

Damned schreef:
Die achtergrond, mooi!
Hadden ze geen bredere mouwen toen? Nu lijkt het een beetje alsof ze vanboven een spannend lycrapakje aanheeft :+

:= Kan ik ook nog doen. :D

Ben ook nog volop bezig met het model, :j De mouw blijft wel strak en geen pof, heb ik over zitten twijfelen. Bijna een week gevloerd gelegen door de griep dus was niet veel verder gekomen. Zal zo een up date plaatsen.

@xyzutu2, ik denk niet dat het uitmaakt of het om een dunner of voller model gaat, als de verhoudingen maar kloppen als je een realistisch portret maakt. Op mijn doek staat het model ook nog eens met bijna haar zijkant naar de kijker gericht, frontaal of bijna frontaal geeft ook meer volume.
Maar het kan maar zo zijn dat de jury denkt waarom een victoriaans achtige jurk ?? Weet ze wel uit welke tijd Rembrandt komt? :') Rijst bij mij ook steeds meer de twijfel of ik hem wel ga inzenden.

Hoop dat je aangenaam verrast zult zijn bij de volgende up date. :j

@Inujojo, Welkom! :D

De kleding was voor de foto leuk maar zat me voor dit schilderij niet helemaal lekker. :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 16:06

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:17

Inujojo schreef:
xyzutu2 schreef:

Ik kom even binnenvallen :D

Dat klopt dus niet, dit is een Victoriaanse jurk, dik 2 eeuwen later dan Rembrandts tijd.
Mouwen van Victoriaanse jurken hangt heel erg van de mode af en kan echt rigoreus anders zijn dan de jurken die 10 jaar daarvoor worden gedragen en je ziet smalle mouwen wel degelijk:

https://www.pinterest.com/pin/71846556531903043/

Ik denk dat je precies hetzelfde schrijft als ik. :D
Ik schreef ook dat het al realistischer werd toen duidelijk werd dat het hier niet om een jurk uit de Gouden Eeuw was maar een Victoriaanse jurk. Wat ik schreef ging ook niet alleen over de mouwen, maar vooral over het lijfje zelf. In de link die je post zie je een goed voorbeeld van een extreem aangesnoerde en dus akelig slanke taille, maar je ziet ook dat de ribbenkast daarboven meteen weer een realistische omvang heeft. Het meisje uit het schilderij is van onder tot boven even dun, en dat maakt haar erg modern qua silhouet.

@ Jis: o wauw, terwijl ik dit schrijf komt de volgende versie al in beeld, heel chique zoals de jurk nu samenkomt! _/-\o_
Nu krijgt haar gezicht ineens ook alle aandacht, terwijl ze die daarvoor moest delen met de net zo 'huidskleurige' lappen stof in de oude jurk. Ik vind de focus nu heel mooi op haar zelf liggen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 16:34

Dank je! :D Moet nog verder ontwikkelt worden, plooitje en schaduwen toevoegen, wat speelser maken dan het bovenlijfje nu nog is. Vind het model ook meer in verhouding dan toen met de laatste up in vorige kleding.