Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:Prachtig gemaakt, de tweede vind ik beter gelukt dan de eerste!
Mij viel bij de eerste inderdaad ook de ondergrond op. Ik denk dat het komt door de goedkope chocolade. Vaak zit in dat soort chocolade allerlei hulpvetten die het tempereren niet het juiste effect geven. Hoe puurder de chocolade (en dan bedoel ik niet qua smaak, maar qua samenstelling) hoe mooier het resultaat is mijn ervaring.
Tempereren kan overigens ook zonder tableren, namelijk gewoon met de magnetrongoogle maar eens op tempereren magnetron en dan kom je mooie how-to's tegen.
jasz schreef:secricible schreef:Prachtig gemaakt, de tweede vind ik beter gelukt dan de eerste!
Mij viel bij de eerste inderdaad ook de ondergrond op. Ik denk dat het komt door de goedkope chocolade. Vaak zit in dat soort chocolade allerlei hulpvetten die het tempereren niet het juiste effect geven. Hoe puurder de chocolade (en dan bedoel ik niet qua smaak, maar qua samenstelling) hoe mooier het resultaat is mijn ervaring.
Tempereren kan overigens ook zonder tableren, namelijk gewoon met de magnetrongoogle maar eens op tempereren magnetron en dan kom je mooie how-to's tegen.
Ik ken idd ook andere manieren, maar ik volg een opleiding en het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat we het dan ook op de goede manier oefenen. Juist dat tableren is belangrijk om te oefenen. En volgens zowel mijn lerares als Jeroen Goossens (die kwam een masterclass geven) is dat de watjes maniermaar bedankt voor de tip.
Die vorige chocolade was ook goed getemperd, maar het leek idd veel toevoegingen te bevatten. Dat lag puur aan dat merk. De allergoedkoopste chocola van de Lidl werkt ook prima. Dat andere merk lijkt heel erg op verdikte chocola; als je chocola wat meer spoorbaan wil maken kan je een heeeel klein beetje water toevoegen. Het is echter niet de bedoeling dat je het al zo koopt.
Ik moet ook nog een betere thermometer hebben, deze is net niet nauwkeurig genoeg, daardoor tempereren ik wat kouder, wat de verwerking weer wat moeilijker maakt. Ach ja, voor nu heb ik wel goed getemperde chocola, dus ben ik wel tevreden.
Edit: Oh dan maakt dat het cadeau nog mooier Eline, ik hoop echt heel erg dat ie helemaal mooi aankomt
jasz schreef:Ja dat leren wij ook, altijd oppassen met water.
Maar als je chocola al helemaal goed getemperd is en het is dan nog heek vloeibaar, dan kan je druppelsgewijs wat water toevoegen. Vooral bij witte chocolade is dit soms nodig. Deze tip komt ook van Jeroen Goossens, dus die neem ik zeker voor waar aan