Delicia schreef:Sorry maar ik ga verder niet op in hoe en wat.
Ik maak niet alles af nee, omdat ik mij slecht over voel hoe ik iets doe, ja? Ik kijk er naar en het wordt maar niks, het enige wat ik nog kan doen is het erger verpesten.
En dan kijk ik naar andere tekeningen en dan wil ik gewoon liever de grond in zakken en in een gat gaan zitten dan verder gaan. Want weet gewoon dat ik dat nooit bereik (of tenminste, zo denk ik erover.)
Iets wat veel mensen vergeten: van jezelf zie je ál je werk en al je fouten. Die ene mislukte tekening. Die rare schets. Die tekening die toch beter uitpakte dan je had gedacht. Die andere mislukte waar je niet eens meer aan verder bent gegaan. Die tekening die goed begon, maar die je toen toch weer verpestte.
Maar van andere mensen zie je vooral de werken die ze mooi genoeg vonden om online te zetten. Misschien zijn het niet allemaal hun beste werken, maar het is ook niet elke schets die ze het liefst de prullenbak in zouden mikken. Die heeft namelijk iedereen. Zonder te oefenen, véél te oefenen, wordt je nooit beter. Heel letterlijk: oefening baart kunst.
Je hoeft niet altijd complete tekeningen te maken, ga gewoon veel schetsen. Zet er een keer een wekker naast en maak schetsen in 15, 10, 5, 1 min.
Een eigen stijl is ook iets wat je in de loop der tijd ontwikkelt. De ene persoon heeft sowieso een meer herkenbare stijl dan de andere. Veel verschillende dingen uitproberen en veel tekeningen maken, op een gegeven moment ga je ontdekken wat jou het beste ligt. Het kan ook zomaar zijn dat bepaalde materialen je echt niet liggen en je daar veel minder goed mee uit de voeten kan dan met andere materialen. Blijf dus nooit bij 1 materiaal steken maar experimenteer! En gooi dingen door elkaar. Wie weet ontdek je wel nieuwe combinaties die een leuk resultaat geven of die jij fijn vindt werken.
Zo trekt digitaal tekenen mij bijv totaal niet, ik heb het geprobeerd, maar ik werk liever direct met mijn handen. Andere mensen tekenen juist graag digitaal.