[FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:36

Maar mijn beeldscherm is dus gekalibreerd en geeft de foto's weer zoals ze zijn. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:48

KoudbloedKim schreef:
Maar mijn beeldscherm is dus gekalibreerd en geeft de foto's weer zoals ze zijn. :)

maar als de achtergrond niet egaal is en de klant heeft dus geen gekalibreerd beeldscherm (waar je van uit moet gaan) dan zie je de vlekken en waar je weg gewerkt hebt is de achtergrond zwarter dan bij de snorharen wat dan enorm opvalt. Dus even verdiepen in het maken van black foto's en proberen de foto zo te maken dat je er nagenoeg niks meer aan hoeft te doen. En zowel dan zorgen dat de achtergrond egaal bijgewerkt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:15

Het probleem is alleen als volgt.
Deze afbeelding…
Afbeelding

Mensen met een 'goedkope' laptop/pc zullen dit als een mooie foto zien.
Mensen met een gekalibreerd scherm, zullen hier veel te veel zwarte vlakken zien.

Moet je er dan vanuit gaan dat je klant geen goed scherm heeft en alle foto's te donker etc. maken?
Of ga je er vanuit dat deze een goed scherm heeft en ze maken zoals ze er echt uitzien?
Denk dan ook aan wat er gebeurt als de klant besluit om een foto af te drukken.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:21

Ik denk niet dat dit op een minder goed beeldscherm ineens een goede foto wordt :+

Een niet goed gekalibreerd beeldscherm kan kleuren anders weergeven, maar niet een hele foto. Deze foto is zo donker dat de oren wegvallen in de achtergrond, op een niet gekalibreerd beeldscherm verschijnen dan echt niet ineens die oren hoor :D

Zelfde als met de silhouet foto's, jij zegt dat ze bij jou helemaal zwart zijn. Dat zou dus volgens jou betekenen dat mijn ipad, iPhone en laptop niet goed gekalibreerd zijn. Maar dit klopt niet, want al zou dat het geval zijn, dan zou ik alleen een andere kleur zien, maar niet ineens details op een foto. Dat is gewoon bij iedereen hetzelfde, dus ik denk eerder dat jij niet kritisch genoeg naar je foto's kijkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:23

Dat heeft zeker niet alleen met kleur te maken, maar met helderheid/contrast/Gamma etc.
Op mijn laptop zie ik de oren namelijk wel en is dit gewoon een leuke blackfoto.
Er zijn meer mensen die de silhouetfoto wel helemaal zwart zien, het grootste deel op FB ziet ze zoals op mijn gekalibreerde scherm.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:35

Maar het grootste gedeelte is niet genoeg als je je als fotograaf aanbied. ;) iedereen moet ze dan juist zien. En het gaat niet om de kleuren maar de achtergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:26

Dat snap ik.
Ik wil alleen het optimale uit een foto halen en dat lukt niet als je 1 bewerking maakt.
Dan wordt hij op beide beeldschermen redelijk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:14

Nee kbk, als jij er bewerkingstechnisch voor zorgt dat zwart zwart is (en alleen het zwarte dus, dmv bijv van een kwast) dan is het niet mogelijk dat anderen je achtergrond vlekkerig ervaart ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:16

Ik heb het niet over de blackfoto's. :)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:08

silhouet foto's hetzelfde, zwart is zwart.
Dit moet echter op de foto zelf al zo zijn, dat moet je eigenlijk niet hoeven nabewerken

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:01

Laat een foto afdrukken bij een vaklab (profotonet) en vergelijk deze met je scherm. Komen de kleuren overeen, dan is je beeldscherm goed gekalibreerd!
Kalibreren moet je overigens om de twee weken doen.
Hoge ISO waarden kan geen kwaad hoor. Probleem is vaak het lichtmeten en de witbalans. Heb je goed licht gemeten en is je witbalans goed, dan heb je al een stuk minder ruis! Ook moet je sluitertijd goed zijn. Bewegingsonscherpte wordt ook wel eens verward met ruis.
En een goed objectief.........

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:42

De foto's zijn in mijn ogen "wel oké", ik mis alleen bij een aantal foto's wat scherpte en er zit veel ruis in. Probeer wat creatiever te zijn met composities. Verder heel veel succes en plezier!