[WIP][SCH] Morgenrit langs het strand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Serena_Milco

Re: [WIP][SCH] Morgenrit langs het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:52

Erg mooi! Ook leuk ook eens andere technieken te zien :)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:39

Hier is trouwens een betere foto te zien met het eindresultaat van deze week. En daar zie je ook de schilderijen van mijn 4 mede-cursisten. We zitten allemaal echt in een andere periode/stroming, en dat is wel erg grappig en leerzaam. Nog 2 lessen en dan zit het er op, maar dan denk ik niet dat ik klaar ben. We zien wel!

@Adamootje; ik ook! Dat voegt zoveel meer toe. je ziet toch vaak dat mensen heel arm schilderen, met weinig verf en dan krijg je ook geen mooie verfhuid. Mensen beseffen niet hoe het licht breekt door de verschillende verflagen, weerkaatst en verstrooid wordt door alle onderliggende lagen. Hoe je de onderliggende lagen 'niet ziet maar toch ook wel'. Zo zonde hoe veel mensen tegenwoordig in 1 laag de verf op een doek kwakken als een soort kleurplaat, of hoe mensen niet mengen op doek, op het palet en al helemaal niet door verschillende (semi)transparante lagen verf te gebruiken en zo optisch te mengen. JUIST door een klein palet (Monet had bvb maar 8 tubes verf!) te gebruiken moet je mengen en krijg je een kleurenrijkdom en passen de kleuren goed bij elkaar. Zo krijg je harmonie in je werk. Maar de kunsthistorische technieken-fanaat in mij dwaalt af. :P

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:53

Ik volg ook even :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:54

Hele fijne manier van beschrijven heb je, en het schilderij wordt mooi. Dankjewel voor het delen!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:44

:wave: Deel... uuuhm.... 6!

Zoals gewoonlijk eerst weer even de geheugens opfrissen met het origineel van Anton Mauve.
Afbeelding

Deze week ben ik gelukkig al weer wat beter te pas dan vorige week, hoewel het schilderen me lichamelijk nog wel zwaar viel. Vooral omdat ik mijn hoofd nog niet zo goed kan bewegen. Gelukkig ging het vandaag stukken beter, en ben ik het hopeloze gevoel van vorige week helemaal kwijt.

Hier een foto van waar ik vorige week gebleven was. Aan de lucht is goed te zien dat een stukje al droog is en de rest nog niet. De lucht blijf ik deze week dus ook even af, hoewel daar nog wel aan gewerkt moet worden.
Afbeelding

Afbeelding
Vandaag ben ik met het strand en de duinen verder gegaan. Alle voorgaande lagen heb ik allemaal horizontaal en glad geschilderd, maar nu wil ik structuur en diepte. Op deze foto is dat helaas niet zo goed te zien als ik hoopte... Door met wat dikkere verf bezig te gaan ben ik textuur gaan aanbrengen.

Afbeelding
Op die manier ben ik verder gaan werken, overal op het pad een wat dikkere laag, met hierin een soort zig-zag beweging, waarvan de 'schaduwkanten' een koele grijsblauw-toon hebben en de 'lichtkanten' meet witgelig. Zo ben ik bezig geweest met het 'kuilige' van het mulle zand en de sporen van de paarden.

Afbeelding
Ik ben echt slecht in foto's maken, maar hier een close-up waarin het hopelijk een beetje duidelijk wordt.

Afbeelding
Ook verderop op het strand ben ik bezig gegaan, iets diagonale kleurvlakken. Wel lastig hoor!

Afbeelding
Achterin de duinen met een klein tipje gebrande omber diepte gemaakt, en schaduwwerking door te mengen met pruisisch blauw. De zee en lucht en de strandovergang moeten nog een keertje.

Afbeelding
Ook heb ik met het duingras lopen stoeien. Hier zijn we er qua kleur nog LANG niet, dus dit zie ik als een onderlaag. Ondertussen was ik ook erg moe en had ik een hele zere nek, dus was het echt tijd om te stoppen. Je merkt toch dat je fouten gaat maken als je vermoeid wordt. Maar dat is het mooie van schilderen, fouten kan je herstellen en worden soms ongemerkt kadootjes. :)

Afbeelding
Het eindresultaat van vandaag! We komen in de buurt! Het hopeloze en uitzichtloze gevoel dat ik vorige week had is gelukkig weg, en ik heb zin in de volgende stap! Volgende keer is de laatste les, maar ik denk niet dat ik hem dan afheb, haha! Gelukkig zitten mijn medecursisten in hetzelfde schuitje ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 27-11-14 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:45

Potverdorie zijn ze weer zo klein?! Hoe kan dat nou?!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:53

Mooi zeg! Ik volg ook, vind de structuur die je ziet in de verf erg mooi!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:03

Wat een mooie manier van werken is dit toch en inderaad het fijne van olieverf is dat je rustig een paar lagen over elkaar kunt doen en foutjes kunt wegwerken.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 14:13

Op de een of andere manier ziet de mijne er op de foto toch heel anders uit dan in het echt... Zal wel aan het feit liggen dat ik een slechte fotograaf met een goedkoop compactcameraatje ben... :D

En Maflinger, foutjes wegwerken gaat in acryl net zo goed hoor :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:16

Heel erg gaaf! Ook super leuk om je uitleg erbij te lezen

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:23

Voor de geinteresseerden, hier het werk van mijn medecursisten!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:28

Wauw. staat ook 1 tussen (de linkse, direct naast de voorste). de overige 3, heb ik dan zelf niet heel veel mee. Al vindt ik het wel super knap.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 10:35

@Sanne1992, bedoel je dat landschap? Dat is een Caspar David Friedrich, en ja, die vind ik ook erg mooi.
Die boom is The Jack Pine van Tom Thomson, dat meisje met die kat en dat huis ben ik even kwijt. Maar idd, ik persoonlijk vind die Caspar David Friedrich ook de mooiste... :P

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:57

Ja die inderdaad,
Ik hou persoonlijk echt van de stijl van het schilderij. De boom vindt ik te creepy, en dat meisje met de kat, tja. Niet echt te omschrijven, gewoon niet mijn ding.
En de morgenrit langs het strand, vindt ik natuurlijk ook helemaal top. Het is iets anders, maar toch ook weer niet. Het trekt gewoon

*zit volgens mij in de vaagheidmodus vandaag*

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:56

Wow, late reactie van mijn kant maar... Ik ben het helemaal met je eens, Haarbal! Die opbouw vind ik bovendien prachtig om te zien. Als bonus krijg je een fantastische verfhuid cadeau door al die lagen.

Ik vind hoe het licht is waargenomen door Anton Mauve en vervolgens vertaald op het doek in verf zo raak. Daar kan ik echt lang geboeid door blijven. Het is echt een zonnig strand!

Jij doet dezelfde opleiding als ik toch? Ik vind deze cursus echt een goede aanvulling naast onze opleiding voor het docent/ kunstenaarschap. Ik ga eens googlen of er hier ook dergelijke cursussen worden gegeven.

Ik blijf je volgen! :D
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 02-12-14 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:01

Wauw wat knap zeg!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 15:13

Adamootje schreef:
Jij doet dezelfde opleiding als ik toch? Ik vind deze cursus echt een goede aanvulling naast onze opleiding voor het docent/ kunstenaarschap. Ik ga eens googlen of er hier ook dergelijke cursussen worden gegeven.

Ik blijf je volgen! :D

Yup, alleen ik zit bij ArtEZ en bij Utrecht, toch? Olieverf wordt bij ons niet behandeld ivm droogtijd, we schilderen wel veel bij bepaalde vakken, maar dat is altijd in acryl. Mocht je toch met olieverf willen kan je dat natuurlijk zelf oppakken en bij autonome vormgeving gaan inzetten (maar dat doet eigenlijk niemand moet ik eerlijk zeggen, omdat we het dus niet op de academie leren en idd door de technische kant van het droogproces ed.)

En ja, ik zou zeker kijken of je ergens een cursus kan gaan doen, het is echt SUPER leerzaam! Ik ben ook heel blij dat Breugel 1 plaats verderop zit, want ze hebben wel vaker cursussen die erg leuk en leerzaam zijn, en die vaak kennis uit bvb het 1e jaar weer opfrissen of een totaal andere invalshoek bieden. En ik vind het ook ontspannend, want er gaat geen docent naar kijken :+

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 17:59

Hallootjes!

Ik moet jullie vandaag helaas teleurstellen, want ik was mijn camera vergeten! Volgende week is de laatste les, en dan zal ik beginnen met waar ik vandaag geëindigd ben... :(

In het kort, ik heb gewerkt aan de zee, de lucht, de waterlijn, de duinen met het helmgras en aan de badkoetsjes. Die hebben nog geen wielen omdat ik nog met het strand aan het klooien ben. Dus nu zijn het net suikerklontjes die daar liggen :+

Volgende week meer!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:09

Hé, jammer. Geen update dus... -O-

Ja, ik studeer in Utrecht inderdaad. Ik schilder de laatste tijd maar heel weinig omdat ik vooral ruimtelijk werk maak, maar olieverf is toch wel één van mijn favoriete soorten verf. Ik kan me voorstellen dat zo'n cursus heel ontspannend werkt. Even gewoon schilderen zonder over inhoud en functie na te denken. :+

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:30

Heb je het schilderij uiteindelijk nog af gekregen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:44

Hier ook benieuwd!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:13

Zie dit nu pas, maar wat ontzettend gaaf. Ook dank voor het delen van de hele opbouw, met uitleg erbij. Ben ook benieuwd of je dit nog hebt afgemaakt!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:48

Kan ik dit schilderij met een ander doek in Bussum hebben zien hangen?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:54

@Enjoy_ dat lijkt me niet, dit schilderij hangt in het Rijksmuseum! :)
Edit: het origineel dan, wellicht dat de kopie van TS in Bussum hangt :D

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:16

Juist het schilderij van ts bedoel ik ;)
Het hing met een heel groot schilderij met 6 of meer paarden in een winkel.