Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Naast een camera en lenzen heb je ook nog (soms dure) accessoires nodig zoals een reflectiescherm, flitsers, een goede werkcomputer, spullen om je beeldscherm mee te kalibreren en fotobewerkprogramma's. En verder nog een website en zul je soms ook wat van je apparatuur moeten laten schoonmaken en controleren.
IMANDRA schreef:Laten we even een rekensommetje doen, pak 8,- per uur.
Een fotografe is qua paardenfotografie bezig met voorbereiden, minimaal een uur. Je zal je camera moeten formatteren, alles op moeten laden, spullen klaarleggen, reis e.d. plannen. Da's al 8 euro.

Goof schreef:IMANDRA schreef:Laten we even een rekensommetje doen, pak 8,- per uur.
Een fotografe is qua paardenfotografie bezig met voorbereiden, minimaal een uur. Je zal je camera moeten formatteren, alles op moeten laden, spullen klaarleggen, reis e.d. plannen. Da's al 8 euro.
No offence, maar dit is wel een beetje mierenneuken
Mijn batterij in de oplader liggen kost 5 seconde, hem er weer uithalen ook.
Ik heb in 5 minuten gekeken waar ik heen moet en mijn reis gepland, bovendien rijd ik (en waarschijnlijk iedereen tegenwoordig) op tomtom oid.
Spullen checken en klaarleggen voor vertrek 5 minuten.
Op die manier kan je wel over alles gaan piepen.
SSDesign schreef:Goof schreef:
No offence, maar dit is wel een beetje mierenneuken
Mijn batterij in de oplader liggen kost 5 seconde, hem er weer uithalen ook.
Ik heb in 5 minuten gekeken waar ik heen moet en mijn reis gepland, bovendien rijd ik (en waarschijnlijk iedereen tegenwoordig) op tomtom oid.
Spullen checken en klaarleggen voor vertrek 5 minuten.
Op die manier kan je wel over alles gaan piepen.
Mwa, voor een goed moodboard heb je wel wat meer tijd nodig
.Marjoow schreef:Uitbuiten is misschien het verkeerde woord. Maar ik kan op geen van de websites die ik bezocht heb vinden waar de prijs uit opgebouwd word. Dus eigenlijk heb je een klant die niet 100% weet waar die nou voor betaald. Enkele honderden euro's neertellen en daar net 3 foto's voor krijgen vind ik veel geld, en dan ben ik dus juist erg benieuwd waarom die 3 foto's nou zo duur zijn.
Jellebie schreef:Fading schreef:En daarom gaan de fotografen dus naar die gratis meetings, zoals in de OP stond. Zodat ze het portfolio aan kunnen vullen...
Het lijkt mij dat als je 230 vraagt voor een shoot je toch wel al wat ervaring hebt en daardoor ook foto's om je portfolio aan te vullen?
Moonfight schreef:Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet?
fourseasons schreef:Moonfight schreef:Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet?
Het verschil tussen professioneel en niet professioneel is toch wel duidelijk meestal.
Voor mij waren de prijzen in combinatie met wat je ervoor krijgt ook een reden om geen fotoshoot te doen. Heb echt op tientallen sites gekeken en ook advertenties maar het werd steeds gekker.
Manou_xxx schreef:Voor mij is 'professioneel' dat je er een opleiding voor gedaan hebt. Gewoon een gediplomeerde fotograaf.
Fading schreef:Manou_xxx schreef:Voor mij is 'professioneel' dat je er een opleiding voor gedaan hebt. Gewoon een gediplomeerde fotograaf.
Nou moet ik zeggen, dat niet alle fotografen met een diploma beter werk leveren dan een fotograaf zonder diploma. Het gaat ten slotte toch om je eigen stijl en creativiteit die je in je foto's gooit.

Nefertarie schreef:143 foto's is ook wel heel wat anders dan fotograven die 200 euro durven te vragen voor 10 foto's die je krijgt. 143 foto's vind ik ook heel veel voor 50 euro hoor! Netjes van je in ieder gevalIk vind dit een lastige stelling.
Ik ben begonnen voor € 15,- omdat mensen niet wilden dat ik het voor niks deed.
Daarna ben ik naar € 25,- gegaan. Mensen verklaarden me voor gek, zo goedkoop!
Dus toen ben ik overgestapt naar €35,-.
Ik heb toen een huisstijl laten ontwerpen, ik had geluk dat iemand dat kon doen voor een leuke prijs. Website erbij, nieuwe computer, duurdere spullen, meer objectieven e.d.... Ook ben ik nu begonnen met een opleiding.
Nu vraag ik uiteindelijk €50,-. Ik heb nu een paar keer op een feest mogen fotograferen. Afgelopen zaterdag heb ik uiteindelijk 143 geslaagde foto's geselecteerd, die de klant op groot en klein formaat op een cd heeft gekregen.
Ze waren zo blij met de foto's dat ik € 75,- kreeg. Dat vonden ze mij dus waard, die avond.
143 foto's stuk voor stuk bewerken is heel veel werk. Ik ben blij dat ze mijn werk dus waarderen.
Dus ja, wat is duur? Men zegt wel eens "wat de gek ervoor geeft"
Zo is het ook. Als ik op een bruiloft zou mogen fotograferen, ben ik waarschijnlijk goedkoop in vergelijking met een professionele bruidsfotograaf.

Fading schreef:Nouja, neem aan dat als je een keer wat anders wil toevoegen in je portfolio, maar dit niet kan door middel van shoots, aangezien hier niet altijd op af komt wat je precies zoekt. Dat je dan voor speciale modellen naar een meeting, of portfolioreportage kan doen/gaan?