[TEK][WIP] Winterse warmte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

Re: [TEK][WIP] Winterse warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:23

Zo mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!! Die kleuren, en dat onderwerp! wauw!

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:25

Hartverwarmend :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:15

Gewoon wauw :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:08

Mooi!! Inderdaad klopt haar oog nog niet helemaal, maar afgezien van dat echt super!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:31

Prachtig weer Dais!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:24

Wauww zeg!! De sfeer spat er van af <3 _/-\o_

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:30

Wauw echt ongelofelijk mooi

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:17

Dank jullie wel!

Ik heb gisteren weer even de tijd gekregen om te tekenen.
Aangezien mijn daglichtlamp kapoet is en ik dus nu bij gewoon lamplicht zit te tekenen, duurt alles 3x langer.
Maar ach, ik heb geen haast en geniet van iedere bloemetje en sneeuwvlokje.
Op naar rokje!
Pink it is! :D :D

Afbeelding

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:15

WAUW <3 <3
Wat gaaf!!!!!!!!!
Ik heb je gemeld voor uitgelicht! :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:49

Wauw, Super mooi...

En al zoek je zelf misschien soms inspiratie, jij (en Babe en vele anderen) zijn voor mij altijd weer een inspiratie om aan de slag te gaan. Eindelijk dit weekend weer eens de potloden opgepakt... :)

Dus bedankt!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:36

Wel gezellig dat ze alle drie leuk meedoen: het meisje, het paard en Inspiratie ...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:07

Wauw wat super mooi is dit!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:30

Oh wow <3

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:34

Die is zó gaaf! Hoe krijg je haar haren zo mooi? En de achtergrond?
Ik ben fan! :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:39

Prachtig weer!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:45

Johanna59 schreef:
Daisyree schreef:
Johanna moet ik dan uit je woorden halen dat ik niet kan tekenen. Vind dat namelijk nogal een boude bewering. Ik zou graag wat tekeningen van je zien, ben wel benieuwd naar je werk dan.

Saskia, ach ja gelukkig wel. Ik teken voor mijn plezier, tenminste dat probeer ik terug te vinden. Schetsen vind ik gewoon niet leuk, dat wil inderdaad niet zeggen dat ik het niet kán. Daar zit een wereld van verschil in.

Ts: Heb een tekenopleiding gevolgd aan het gymnasium in Zweden. En voor tekenen en schilderen heb je talent nodig.
Weet nog heel goed, dat de boeken van Rien Poortvliet uitkwamen. Hij maakte zijn tekeningen ook met behulp van projectie. Daar waren velen behoorlijk van onderste boven. Niet echt werd dat gevonden.
Natuurlijk blijft het mooi wat er gemaakt wordt met projectie. Maar dit gebeurt altijd met behulp van foto. Er wordt niet direct van een model getekend. En in mijn ogen is dat veel makkelijker dan echt tekenen.
Maar je bent niet de enigste die het zo doet. Velen doen het zo. Daarom zijn de tekeningen, ook altijd precies het zelfde als de foto. Op ieder haartje na.
Maar er is markt voor op deze manier gemaakte producten. Juist omdat ze bijna 100 procent gelijkenis met het origineel vertonen.

Zo was er ook een bokker die vond dat het geen tekenen was om een raster te gebruiken, echt tekenen deed je volgens deze bokker vanuit kennis over de anatomie. Nou, een portret is een portret. Als ik een opdracht zou geven voor het tekenen van mijn paard, dan wil ik míjn paard met al zijn incorrecte dingen en zíjn trekjes, niet een anatomisch correct paard. Je kunt zeggen dat TS geen talent heeft, maar ook met heel veel oefening doet het grootste deel van de bevolking haar dit niet na, met of zonder projector.

TS, prachtig! Ik volg!

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:08

Dank jullie wel!
Ik zal straks even uitgebreider proberen te reageren.
Hier wil een klein meisje aandacht ;)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:35

Supergaaf, zoals altijd! Ik volg :j

En wat ik bijna net zo leuk vind als je tekening zelf, is de stukjes in je berichten waaruit blijkt hoeveel je van je meisje houdt :o

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:22

iertje93 schreef:
WAUW <3 <3
Wat gaaf!!!!!!!!!
Ik heb je gemeld voor uitgelicht! :D

Dank je wat lief!

NAIWHL schreef:
Wauw, Super mooi...

En al zoek je zelf misschien soms inspiratie, jij (en Babe en vele anderen) zijn voor mij altijd weer een inspiratie om aan de slag te gaan. Eindelijk dit weekend weer eens de potloden opgepakt... :)

Dus bedankt!

Toen ik dit las zat ik gewoon te blozen. Zo lief!
En graag gedaan, ik vind het een eer dat mijn werk je kan inspireren.
Mijn eigen grote inspiratiebron is kunstenares Lesley Harrison. Fantastisch wat zij maakt!

Maflinger_S schreef:
Wel gezellig dat ze alle drie leuk meedoen: het meisje, het paard en Inspiratie ...

Je heerlijk als alles zo lekker meewerkt :D

Vanilla, Drindl en Angela
Bedankt!

Safiera schreef:
Die is zó gaaf! Hoe krijg je haar haren zo mooi? En de achtergrond?
Ik ben fan! :D

Ik begin met de achtergrond. Met de schets zet de losse haren al wat aan met een wit pastelpotlood. Doordat ik op een zachte ondergrond werk (Suede of velour) kun je dus al een afdruk maken in het papier. Als je er dan overheen gaat met pastelkrijt dan blijft dit zichtbaar.
De achtergrond gebruik ik vele verschillende lagen voor. Stapje voor stapje kon je dan bij dit resultaat.
Tja hoe precies is een heel proces en vrij last uit te leggen in woorden. Hetzelfde voor de haren.
Van donker naar licht in verschillende lagen.

RusselNuwell
Zo zullen er altijd verschillende meningen zijn. Ik teken ook wel zonder projector, een raster gebruik ik eigenlijk nooit. Dan schets is gewoon zo.
De projector pak ik als ik geen zin in schetsen heb of als het onderwerp heel precies komt.
Vrij werk doe ik vaak zo, voor opdrachten gebruik ik hulpmiddelen. Voornamelijk de portretten dan.
Een paard, een kat een hond. Die lukken zo wel, maar een mens is best moeilijk.
Maar ach ieder zijn ding.
Ik doe er niet geheimzinnig over en ik zelf merk ik dat zelfs beter ben gaan schetsen sinds ik de projector heb. Je pakt hem steeds minder vaak omdat je steeds zekerder van je werk word.
Lukt het niet, dan heb je namelijk een hulpmiddel liggen.
Ik vind het fijner werken.

Nightingale schreef:
Supergaaf, zoals altijd! Ik volg :j

En wat ik bijna net zo leuk vind als je tekening zelf, is de stukjes in je berichten waaruit blijkt hoeveel je van je meisje houdt :o

Ik ben stapelgek op d'r! En zij is ook de reden waarom ik soms weken niet teken en alles 10x langer duurt.
Had het zelf ook niet verwacht. Riep altijd het hardst dat ik geen kinderen wilde. En zomaar ineens begon het toch wel te rammelen. Tja... En ik had niet gelukkiger kunnen zijn.
Mijn mooiste kunstwerk tot nu toe!

Zo netjes op iedereen gereageerd.
Nu eerst even wat in huis doen, hier is namelijk een bom ontploft lijkt het wel.
Daarna misschien nog even met dat heerlijke, roze rokje bezig ;)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:16

Volgens mij is het meiske zo af. Tenzij jullie nog dingen zien.

Afbeelding

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:47

Aangezien hier nog steeds iemand ligt te slapen, zelfs een stukje van Candor kunnen doen.

Afbeelding

Maar nu ga ik toch echt kijken of ze niet stiekum de boel aan het verbouwen is daarboven :=

Foto's zijn wat flets. Genomen met mobiel ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:54

Echt ontzettend prachtig. Het straalt zoveel warmte en liefde uit.
Als je dit schilderij toch in je woonkamer hebt hangen dan begin je iedere dag vrolijk :D

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:58

Wauw wat gaaf! De jas van het meisje is prachtig gedaan. _/-\o_
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:38

Leuk dat je weer aan het tekenen bent geslagen.
Je werk heeft altijd een heel typische uitstraling, mede door het suede, wat de kleuren heel sterk deze eigenschap meegeeft (weet ik uit ervaring met hetzelfde krijt en tekenen op velours, wat vergelijkbaar is).

Ik vind dat je de invulling erg netjes doet.
Over de schets kan ik natuurlijk weinig zeggen omdat ik die niet gezien heb, behalve de overgezette variant.
Het feit dat je een projector gebruikt vind ik zelf helemaal geen punt. Ik weet dat je kunt tekenen, jij weet dat je kunt tekenen en in sommige gevallen is gebruik maken van een projector gewoon handig.
Ik gebruik immers ook een projector om kleine schetsen in groot formaat lekker snel en makkelijk op doek over te zetten. Ik zou niet weten waarom daar geheimzinnig over gedaan zou moeten worden of het als niet-tekenen weggezet zou moeten worden. Het is verrekte onhandig als je prima voorstudies gedaan hebt en deze dan wilt overzetten op een doek van 60 bij 80 of groter. Dat is vooral veel werk en ik zou niet weten waarom een projector gebruiken dan valsspelen zou zijn. Het overzetten van de voorschets met de hand doe je nl. ook met hulpmiddelen. Verhoudingen overzetten van een gebouw of mens naar het leven doe je zelfs met hulpmiddelen (het trucje met het potlood bijv. is iets dat je bij naar het leven schetsen in de les meekrijgt).
En ook de grootmeesters maakten gebruik van camera obscura! Foei, foei. Zolang het slechts een hulpmiddel betreft...
Uiteraard maakten zij er een levenswerk van en werd er veel en plein air gewerkt en dus veel in het veld of naar het leven geschetst.

Echt schetsen naar het leven is echter iets dat veel tijd vergt. Het is vreselijk leuk en enorm leerzaam, want je leert goed kijken - naar anatomie maar ook naar individuele verschillen. Het ene paard is dan niet meer het andere paard (en niet alleen door een bles oid).
Een anatomisch correct paard of mens is 1 ding, maar het gaat er bij opdrachten natuurlijk om dat DAT paard of DAT mens wordt neergezet. Dat is iets dat je absoluut leert door veel te schetsen, maar er zijn ook velen die ook bij kleine werken gebruik maken van hulpmiddelen.
Ik vind niet dat daar geheimzinnig over hoeft worden gedaan.
In tegenstelling tot sommige andere bokkers die vrijwel uitsluitend gebruik maken van hulpmiddelen kan Daisyree overduidelijk zelf tekenen. Diverse schetsen en tekeningen spreken voor zich.
Wat sommige mensen misschien niet weten is dat schetsen op suede of velours vrijwel onmogelijk is. Je kunt er lijnen op zetten, maar de eigenschap van het 'papier' maakt het vrijwel onmogelijk om goed te schetsen. Het vergt dus direct op papier tekenen, en dan kan het zijn dat de een het fijn vindt om eerst een lijntekening erop over te zetten vanuit een schets en dat gebeurt veelal met een hulpmiddel zoals een projector of een lichtbak.
Daar zijn die dingen voor! (En ja, ik ben een fel voorstander van zelf schetsen! Dat staat daar volstrekt los van). Je kunt ook direct op het velours tekenen, zonder schetsen. Dat is natuurlijk niet zomaar wat en dat vergt veel concentratie, veel meer dan ontspannen van een foto natekenen in de vrije uurtjes als de baby ligt te slapen, zoals hier het geval is. Kan ik prima begrijpen. Zou ik iemand niet zo snel op willen afbranden, zeker niet aangezien TS absoluut kan tekenen en er niet spastisch over doet.
Het is, zeker in dit geval, immers prima te verantwoorden.

Ik heb TS overigens ook nog niet kunnen betrappen op totaal uit verhouding zijnde paarden of mensen door foreshortening vanuit de camera (foto) dus ze weet blijkbaar heel goed hoe te kijken naar een object zonder zich blind te laten leiden door een foto. De hoek en lens waarmee een foto is gemaakt kan immers ertoe leiden dat het paard wat uit verhouding is of de mens een grotere neus heeft dan hij/zij in werkelijkheid heeft (om een voorbeeld te noemen). Een goede portrettekenaar ziet dat en ondervangt dat - en ja dat kan door gebruik te maken van eigen schetsen of meerdere foto's en je niet blind te laten leiden door de foto die de opdrachtgever graag nagetekend ziet. En dáárin kunnen imho nog velen wel wat van Daisyree leren!! Of iemand nu vindt of dit echt tekenen is of niet - tekenen is immers meer dan alleen dat.

Nu is die discussie verder erg interessant, maar lijkt me in dit topic verder niet zo van belang.
Het nut van een raster heb ik werkelijk nooit ingezien. Dat lijkt een soort natekenen in miniatuur, vlakje voor vlakje. Wat een werk. Maar ook dat lijkt me off topic.

Tot nu toe zet je mooie contrasten neer, Daisyree. Vind je werk altijd heel meisjesachtig, en dat bedoel ik positief. Dat is dan niet direct mijn smaak, maar hoort echt bij jouw pastels. Zie het overigens ook terug in je (sporadische) schilderijen. :j
Blauw, paars en roze zijn echt je ding. Dat vind ik wel leuk.

Of je het mooi vindt of kunst vindt lijkt me ook niet zo aan de orde. Je hebt plezier in je werk en anderen halen plezier uit het aan de muur hangen van een werk dat door jou van hun geliefde kind, huisdier of vul maar in is gemaakt. Helemaal prima.
Ik vind je kleurgebruik en contrastgebruik erg netjes. Het mag van mij best wat gedurfder, maar eigenlijk spreekt het materiaal al zo mooi voor zich. Ik vind dat je werk ook veel sterker is op velours en suede. Heb daar zelf ook altijd met veel plezier mee gewerkt (maar het is duur en er is niet heel makkelijk aan te komen tegenwoordig).
Het maakt het geheel tegelijk krachtiger van kleur en zachter van uitstraling.

En ja, schetsen op velours en suede is problematisch. Tja. Het pastel zelf pakt er zo vreselijk mooi op (en heel anders dan op gewoon papier).

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:25

Wow JoSav wat een preek, een positieve dan :D Het is maar goed dat er hier geen camera hangt, nu zit ik alweer met blozende wangen :o
Echt super bedankt.
En wat je zegt, ik zie dat spastische ook niet zo. Ik snap het wel, er zijn er ook genoeg die alleen maar overtrekken en dan zelfs nog inkleuren m.b.v. een projector. Ja dan is het mijn inziens ook niet helemaal eerlijk.
Oh en als je nog een stukje suede wil, doe me dan gerust een pb'tje. Heb hier nog wel een voorraadje liggen. En ik weet niet waar verweggistan ligt (heul ver weg ;) ) maar mijn lijstenmaker heeft ook nog een heuleboel :)

Oh en het contrast is ook sterker op het origineel hoor. De foto's tonen ontzettend flets zag ik al.
Maar ik heb niet zoveel zin om iedere foto uitgebreid te gaan nabewerken. Doe ik straks bij het eindresultaat wel :D

Marlies en Jacky ook super bedankt!!
Met een beetje geluk gaat hij vandaag gewoon afkomen!
(als er kleine mup zo wil slapen natuurlijk := )