Copyright wordt zonder toestemming verwijdert.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:21

bulck schreef:
Sorry maar als mijn nichtje een foto maakt van mijn paard en daar zelf wat mee speelt/bewerkt is dat nog niets auteursrechterlijk aan. Ze mag al blij zijn dat ze mijn paard heeft mogen fotograferen dan :Y)
En begin dan maar eens te bewijzen, zonder iets schriftelijk op papier gezet en ondertekend te hebben, is het het ene woord tegen het andere.

ja denk je? Ik zou nog maar eens even googlen en alles goed doorlezen.....
;)

inochiyo

Re: Copyright wordt zonder toestemming verwijdert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:36

auteursrecht is automatisch van toepassing, ookal ben je handelsonbekwaam, de foto's zijn jouw eigendom ookal staat er geen copyright bij. De TS kan dus enkel eisen dat de foto's worden verwijderd maar ze mag wettelijk gezien geen rekening sturen. http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:46

We kunnen hier nu een heel verhaal rond maken. Voor een rechtzaal zijn dit twee puberende kinderen die ruzie maken om een foto. (gratis shoot, voor iemand die niet handelsbekwaam is is misleidend, immers kan ze geen prijs stellen in de eerste plek, dus gratis evenmin, meisje van pony/paard kan ook stellen dat Ts haar paard gebruikt heeft zonder toestemming) Dus zal dit eerder leiden tot een minnelijke schikking, ts heeft foto mogen maken en meisje van het paard heeft er fotos voor in de plek.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:31

Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Even uit de voorwaarden van facebook gehaald. Voor alle mensen die foto's openbaar op Facebook plaatsen. Een profielfoto en de omslagfoto is in ieder geval altijd openbaar, de rest kan je beschermen.

Verder wil ik even kwijt ,dat zeker niet alles wat op internet eerlijk is, maar je kunt er zo weinig aan doen, al sta je wel in je recht. En bij mijn weten komen dit soort ruzies ook niet in de rechtszaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:15

"Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen (d.w.z. je naam en profielfoto)."

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:18

Hierom doe ik dus mijn watermerk op/dicht bij het paard zelf.
Maar ze geeft idd wel een rare reactie..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:31

Tja, theoretisch gezien zul je de ouders van deze persoon een aangetekende brief moeten sturen, waarin je aangeeft de fotos verwijderd te willen zien. Hierin geef je ook aan dat je anders actie onderneemt. Maak fotos als bewijs.
Als hier gee gehoor aan wordt gegeven zou je een rechtzaak aan moeten gaan.

De hoeveelheid gedoe die je jezelf op de hals haalt is echter een hoop, en de vraag is of het je wat oplevert. Eerlijk? Ik zou contact zoeken met haar ouders en als daar niets uitkomt je wonden likken en er lering uit trekken: voortaan de heel foto vullen met een watermerk...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:09

Lusitana schreef:
"Wanneer je inhoud of informatie publiceert met de instelling Openbaar, betekent dit dat je iedereen, inclusief mensen buiten Facebook, toestemming geeft om die informatie te bekijken en te gebruiken en deze aan jou te koppelen (d.w.z. je naam en profielfoto)."

ah dat scheelt...ik plaats praktisch niets openbaar

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:26

Ik lees mee en wordt er zelf ook weer wijzer van. Maar wat raar dat ze sowieso je naam en logo er af haalt. Bij mij wordt meestal gevraagd of ik het er juist op wil laten staan omdat ze me de "reclame" gunnen.

Aangezien de leeftijd zou ik ook proberen bij de ouders.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:15

Ik heb hier destijds ook gedonder mee gehad, precies hetzelfde verhaal (ik had gefotografeerd voor een musical op een school en een van de jongens die aan de productie had meegewerkt had mijn foto's gebruikt, logo eraf geknipt en op z'n eigen site gezet ter promotie).

Afijn, meneer begon te dreigen met een advocaat, terwijl ik persoonlijk geen idee had hoe of wat ik in mijn recht stond. Via Google kwam ik uit bij een .. online bureau voor auteursrecht? Oid. Hele verhaal in de mail gezet, naar dat bedrijf gestuurd. Uiteindelijk was meneer met de advocaat opeens niet zo gebekt meer en heeft ze er af gehaald :Y) Ik lees hier dat de andere partij een meisje van 13 jaar betreft. Jij hebt de foto's gemaakt, dus als ze deze online plaatst moet ze in principe jou naam erbij zetten (doormiddel van Foto door: ... / Fotograaf: .... ). Het blijft hoe dan ook jou eigendom. Ik heb sporadisch een aantal posts gelezen gezien ik even niet zo heel veel tijd heb, echter. Ik sta veel model, en toevallig voor mijn verjaardag had een fotograaf samen met de fotograaf van de desbetreffende shoot afgesproken dat hij een foto zou bewerken voor mij (verjaardagssuprise, haha). Ik kan een linkje helaas niet aanbieden gezien mijn FaceBook op prive staat, echter, de foto zelf is en blijft eigendom van de fotograaf. Wat er ook gebeurt, in welke toepassing dan ook, jij bent de fotograaf, degene die het gemaakt heeft, het auteursrecht is van jou. TENZIJ, en het fijne weet ik hier niet van, maar als je in een contract hebt vastgelegd dat de rechten van de foto's (dus de auteursrechten) naar de andere partij gaan. Vaak word dit voor een X bedrag over genomen. Voorbeeldje: Jij fotografeert bedrijfsfoto's voor een bedrijf, jij krijgt hier 2.000 euro voor en in het contract word afgesproken dat de rechten van de foto's naar het bedrijf gaan, dan kunnen hun doen en laten met het werk wat ze willen zonder dat ze jou naam te hoeven vermelden. Bij bijvoorbeeld magazines staat vaak de naam van de fotograaf bij een reeks/foto in het magazine, dit komt omdat ze dan dus niet over de auteursrechten beschikken van de foto. Wanneer er geen naam bij een serie of reeks in een magazine staat, zijn OF de auteursrechten overgekocht OF werkt de fotograaf in dienst voor het bedrijf.

Tijdens mijn stage tijd heb ik veel fotografie gedaan voor een bedrijf. Doordat ik als ware 'in dienst' was bij hun, werd dus nergens mijn naam vermeld omdat ik het werk 'onder hun naam' deed. Dan zijn de auteursrechten van de foto's dus inderdaad, van hun.

Om een lang verhaal kort te maken :') Madame 'moet' jou naam erbij zetten. Gezien haar leeftijd zou ik d'r gewoon erop aanspreken. Of d'r ouders erop aanspreken een goed idee is .. Tja. Het is en blijft Social Media en FaceBook, een gratis shoot. Ik zou 't er gewoon bij laten. Ik weet verder niet om wat voor foto's het ook gaat (in weze de kwaliteit van de foto) maar of je echt zoveel moeite wil gaan doen voor een portfolio/gratis shoot wat dat betreft .. :) Ik zie dingen als rechtszaak voorbij komen. Als je dit soort dingen wil uitvechten in de rechtzaal over een gratis shoot, joh. Laat lekker gaan dan maar. :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen al om het principe dit wel verder zou nemen. Wat denkt die 13jarige snotneus wel niet door zulke reacties terug te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:28

Ersina schreef:
Sodeletuut schreef:
Op welke site heeft ze ze geplaatst? Vaak kan je wel een melding maken bij Facebook/bokt/hyves over dit soort dingen..

Niet helemaal met je eens. Je kunt wel een aanmerking maken , maar indien je een foto openbaar maakt op facebook, doe je automatisch afstand van je rechten. Hoe het bij Bokt of Hyves werkt weet ik niet , maar de verontwaardiging dat foto's van internet geplukt zijn , is niet altijd terecht. Je foto van allerlei logo's voorzien, beschermt niet. Voorwaarden lezen wél. Normaliter ben je ook zonder logo beschermt, tenzij je je foto's openbaar maakt op bijv. FB.

Dat is niet geheel juist.
Je geeft facebook gratis een licentie om er mee te doen wat zij willen.

Dat betekend niet dat je als auteur al je rechten op je foto's kwijt bent. Het betekend alleen dat je facebook toestemming geeft om de foto te gebruiken zoals zij dat willen.
Je mag zelf daarna doen met je foto's wat je wil....

Dit is om te voorkomen dat facebook een rechtzaak aan z'n broek krijgt voor iedere foto die ze op het nieuwsoverzicht van vrienden/fans/likers laten zien.
Want puur technisch gezien is dat het "opnieuw publiceren" van een foto op een andere plaats dan de auteursrechthebbende (fotograaf) dat heeft gedaan (die 'm alleen op z'n eigen pagina heeft gezet).

En verder kunnen ze door die regel de foto's die gebruikers plaatsen, ook eventueel gebruiken in reclames/promo voor facebook.

Het is dus altijd erg belangrijk om precies te weten wat die voorwaarden nou exact inhouden.
Veel upload websites hebben vergelijkbare voorwaarden; die willen met je foto doen wat zíj willen. Zonder eerst om toestemming te vragen, en daarom hebben ze zo'n zinnetje in hun voorwaarden staan.
Ook fotowedstrijden maken daar gebruik van, om gratis aan fotomateriaal te komen. 9 v/d 10 Deelnemers leest die voorwaarden nooit.

Maar...
Dat FACEBOOK die foto's mag gebruiken, betekend niet dat ándere personen de foto zomaar mag gebruiken.
Immers heb je via het uploaden uitsluitend facebook (bedrijf) toestemming/licentie gegeven voor het gebruik van de foto. Niet andere gebruikers.

En als iemand eerst een logo van een foto afhaalt, en daarna zélf upload op facebook zonder toestemming van de fotograaf... dan zit die persoon al fout.
Want alleen de fotograaf kan toestemming geven voor zo'n licentie zoals in de voorwaarden van facebook zit. Technisch gezien is het dus altijd verboden voor mensen die zelf de foto niet hebben gemaakt, om zo'n foto te uploaden, tenzij ze hier vooraf toestemming voor hebben gekregen van de fotograaf.

Dáárom heeft facebook ook zo'n strikt beleid rondom het gebruik van foto's.
En is het ook zo eenvoudig om via 1 formulier het plaatje direct te laten verwijderen. Want ook facebook wil niet meewerken aan schending van auteursrecht (een misdrijf in NL).

Even helemaal los van facebook...
Iemand die een foto op welke site dan ook wil uploaden, heeft hier ALTIJD toestemming voor nodig van de fotograaf. Omdat het openbaarmaken/publiceren is.
En dat mag nooit zonder toestemming. Ook al zou de persoon het met logo doen, dan nog is er altijd toestemming voor nodig.

Nou is het lastig om een 13 jarig meisje de wet te laten kennen op die leeftijd.
Dus zelfs nu ze een misdrijf pleegt, zal je als fotograaf bij de ouders moeten aankloppen om dit op te lossen.

Ouders dienen ervoor te zorgen dat hun kinderen de juiste opvoeding en kennis van de wet meekrijgen.
En zij zijn je aanspreekpunt zo lang het kind minderjarig is. Al is het lastig om daar op internet achter te komen; wie de ouders zijn.

In dit geval zou ik gewoon facebook (en de andere sites) op de hoogte brengen van de schending van je rechten, en de foto's op die wijze laten verwijderen.