Tegenwoordig noemt iedereen zich FOTOGRAAF

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:10

chelle_dora schreef:
Nou ik zou zeggen, stap ermee naar de 2e kamer en laat er een wet van maken... Maar persoonlijk denk ik dat je heel hard uitgelachen wordt.. :Y)

Wat een onzin schrijf je hier, denk dat je dit topic niet begrijpt.

CaPrIoLe`79

Re: Tegenwoordig noemt iedereen zich FOTOGRAAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:16

Als een prof geen betere portfolio kan laten zien als een goedkope amateur zullen veel mensen logischerwijs voor die amateur kiezen. Dat is maar op 1 manier op te lossen, niet met regels, maar ervoor zorgen dat je zo mooie foto`s hebt dat niemand om je heen kan. Ook in de professionele wereld zie je fotografen die qua kwaliteit ver boven hun professionele concurrenten staan en op die manier genoeg opdrachten krijgen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:20

@capriole: dat klopt helemaal wat je zegt alleen is een goedkope amateur niet altijd slecht, snap je wat ik bedoel??? een bedrijf moet nu eenmaal factureren en mag niet zwart werken, dus wij zitten altijd al met 21% btw op de faktuur. Dat maakt het voor de consument niet aantrekkelijk. Dan kun je zeggen dan stop je toch met je bedrijf maar dan kun je weer geen zaken meer doen met bedrijven want die willen een faktuur ontvangen. En dat is wat het zo moeilijk maakt voor een fotograaf met btw nr en kvk. In de consumentenmarkt ben je dan al heel snel uitgekakt. en dat is wat ik in dit topic bedoel uit te leggen maar wat niemand wil snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:28

Sjemira schreef:
chelle_dora schreef:
Nou ik zou zeggen, stap ermee naar de 2e kamer en laat er een wet van maken... Maar persoonlijk denk ik dat je heel hard uitgelachen wordt.. :Y)

Wat een onzin schrijf je hier, denk dat je dit topic niet begrijpt.

Ik begrijp het topic heel erg goed hoor. Maar ik denk dat jij niet meer realistisch bent.
Ik snap dat het heel vervelend is dat jij je BTW netjes afdraagt en facturen maakt.

Maar wat Capriole al zegt, als de "prof" niet goed genoeg is, en een "amateur" dat wel is, en de prijs ook nog eens ernaar is, dan kiest men toch echt voor het portfolio wat hun aanspreekt, en niet voor het KvK nummer wat op een website staat. Dat is een risico wat je neemt met een dergelijk vak; mensen kiezen je op basis van wat je presenteert, en hoe je het presenteert. Als je zo weinig opdrachten binnen krijgt, wellicht een idee om dan niet alleen bij de "hobbyisten" en "amateurs" de schuld in de schoenen te schuiven, maar zelf ook wat aan je marketing te doen en je portfolio een stuk omhoog te gaan schroeven.
Mensen kijken echt niet naar of er een adres of KvK nummer op de website van een fotografe staat. Die kijken naar het portfolio en naar de klik die zij hebben in het contact met een fotograaf. Hoe mooi foto's ook kunnen zijn, als ik een zeer ongeinteresseerde fotograaf spreek, ja sorry maar dan zoek ik wel verder, want de foto's gaan dan ook niet spontaan zijn. Zoals capriole zegt; dit soort "problemen" zoals jij ze hier schetst.. Die zijn niet op te lossen met regeltjes. Want al is iemand hobbyist en geeft ie dat aan.. Als ie dan alsnog betere foto's maakt en daar geld voor vraagt, wat heb je er dan precies mee gewonnen? Jij krijgt daar echt niet meer klandizie voor als professional hoor.. KvK nummers geven geen ervaring en talent weer, dat doen de foto's.
Dus inderdaad, dit probleem is niet op te lossen door regels, maar door kwaliteit. En kwaliteit moet je nog altijd zelf leveren. Kan je er niet mee concurreren, dan is het wellicht tijd voor een omscholing. Zal voor jezelf ook een hoop frustratie en stress schelen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:34

@chelledora: je snapt t echt niet, wat ik dus al meerdere keren probeer uit te leggen is dat een amateur net zulke goede foto's kan maken als iemand met een kvk en btw nr. alleen doordat de laatste nog eens 21% extra moet berekenen voor de btw zal een consument dus eerder kiezen voor iemand zonder btw nr. Een btw nr heeft niks te maken met hoe je foto's zijn *\o/*

Maar goed ik heb getracht het uit te leggen aan iedereen en daar was dit topic voor bedoeld, wat mij betreft zijn de discussies heel duidelijk.

een amateur fotograaf wil niet snappen wat ik bedoel en iemand met een btw nr wel. EINDE DISCUSSIE.......... VOOR MIJ DAN.

Willen jullie nog verder gaan met deze discussie dat mag maar voor mij is het duidelijk en einde discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:41

Wat is dan exact wel je probleem?

Want dan snap ik je topic inderdaad niet meer. Wat is er dan mis met amateur fotografen die geld ervoor vragen, en wat is het grote vraagstuk hier dan exact? Dat een amateur zich ook fotograaf noemt?
Hoe moet ie zich dan noemen, kiekjesschieter? Beeldvastlegger? Tekenaar-met-een-camera?
Hij kan zich moeilijk broodjesbakker noemen. Degene maakt foto's. En is daarmee fotograaf. Weet niet hoe je het anders zou willen noemen. En dat diegene geen BTW rekent.. Nou en.. Als jij je zaakjes goed voor elkaar hebt als beroepsfotograaf zijnde (beroepsfotografen in het algemeen dan dus) dan eet je er toch geen boterham minder om?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 12:44

zoals ik al zei voor mij EINDE DISCUSSIE ik weet wat ik wilde weten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:49

Sjemira schreef:
@chelledora: je snapt t echt niet, wat ik dus al meerdere keren probeer uit te leggen is dat een amateur net zulke goede foto's kan maken als iemand met een kvk en btw nr. alleen doordat de laatste nog eens 21% extra moet berekenen voor de btw zal een consument dus eerder kiezen voor iemand zonder btw nr. Een btw nr heeft niks te maken met hoe je foto's zijn *\o/*

Maar goed ik heb getracht het uit te leggen aan iedereen en daar was dit topic voor bedoeld, wat mij betreft zijn de discussies heel duidelijk.

een amateur fotograaf wil niet snappen wat ik bedoel en iemand met een btw nr wel. EINDE DISCUSSIE.......... VOOR MIJ DAN.

Willen jullie nog verder gaan met deze discussie dat mag maar voor mij is het duidelijk en einde discussie.

Zoals eerder opgemerkt, ik zal jou dus nooit kiezen om foto's te laten maken bij mij, wat een instelling zeg. :n

Prijsbewuste consumenten zullen wellicht inderdaad eerder kiezen voor iemand die geen BTW afdraagt, maar dat is écht niet het enige punt waar ze op letten. := Het gaat nog altijd om de kwaliteit die jij levert, zowel materialistisch als het contact. Als jij dit prachtig voor elkaar hebt dan zal een consument die laatste BTW-centen er echt wel voor over hebben. Heb jij dat niet, tja dan zal de consument in vergelijking met jou wellicht inderdaad een hobbyist zoeken omdat zijn gevoel daarbij dan beter is, maar dit kan net zo goed ook een andere professional zijn. Maar is de hobbyist dan schuld?

Deze discussies zijn ondertussen zo vaak gevoerd maar het blijft simpel; hobbyist of professional (om het even), het gaat bij de consument om het gevoel wat jij naar buiten brengt. En aangezien fotografie nog steeds een smaak- en gevoelskwestie is, moet jij dus als fotograaf daar zo goed mogelijk in onderscheiden. :Y)

[edit] En ja, ook deze branche heeft zijn rotte appels en daarom zouden de consumenten ook hier een stuk zelfonderzoek moeten plegen voordat ze iemand laten komen. Tegenwoordig kun je haast al niet meer zonder Google als het om diensten gaat.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:59

zap schreef:
Sjemira schreef:
@Lifaya: helemaal mee eens. Nu in deze crisis tijd hebben ook de bedrijven minder geld te spenderen. Maar waar het mij om gaat en hier niet helemaal duidelijk wordt is dat iemand zich soms fotograaf noemt maar er de ballen verstand van heeft en daarvan vind ik moet een onderscheid komen. Hoe weet ik niet, maar misschien zou er een praktijkdiploma ofzo moeten komen waarna je je fotograaf mag noemen en of dit nu betaald of onbetaald is is niet van toepassing.

Wat een onzin zeg. Sorry, kon het niet laten. Ik denk dat jij heel wat meer hangt aan de term 'fotograaf'. Iedereen die en foto maakt, mag zich fotograaf noemen. Net zoals iedereen zich journalist mag noemen (mijn vakgebied bijvoorbeeld, dus ik snap het prima).

Maar jouw probleem los je niet op met een praktijkdiploma. Jouw probleem los je op door goede foto's af te leveren. Goede foto's voor een goede prijs. Goede foto's waardoor mensen voor jou kiezen ;). Het is niet zo dat anderen aan moeten tonen dat zij kennis hebben. Jij moet aantonen dat je de juiste kennis in huis hebt. En dat doe je niet door anderen te veroordelen, maar door zelf je werk goed te doen.

Sorry, ik moest het even kwijt. Ik snap je best. Maar ik vind het niet eerlijk dat je zo afgeeft op anderen. De techniek is nou eenmaal zo dat iedereen snel en makkelijk een foto kan maken. En dat jij je het erg vindt dat de hoek niet goed is of iets onscherp is, wil natuurlijk niet zeggen dat de consument dat ook moet vinden. Sommigen zijn tevreden met een wat mindere foto voor wat minder geld en wat minder kennis. Prima toch?

Ik denk dat je als beroepsfotograaf in deze tijd net wat meer je best moet doen. Je moet het denk ik niet meer hebben van de 'normale' fotoshoots, maar je onerscheiden. Een eigen stijl kiezen en dat ook waarmaken. Daar wil men best voor betalen. Maar in dat wereldje rollen (of ander wereldje zoals fotograaf bij bladen/kranten) is heel moeilijk. Maar dat betekent niet dat je zo kan afgeven op de 'amateur'. Want zo komt het wel een beetje over op mij :)

[edit] Misschien heel gemeen om te zeggen, maar ik doe het toch. Ben je zelf er ook niet eentje die zich 'zomaar' fotograaf noemt? Waaruit blijkt van niet?

Netjes verwoord zap. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:04

Sjemira schreef:
@capriole: dat klopt helemaal wat je zegt alleen is een goedkope amateur niet altijd slecht, snap je wat ik bedoel??? een bedrijf moet nu eenmaal factureren en mag niet zwart werken, dus wij zitten altijd al met 21% btw op de faktuur. Dat maakt het voor de consument niet aantrekkelijk. Dan kun je zeggen dan stop je toch met je bedrijf maar dan kun je weer geen zaken meer doen met bedrijven want die willen een faktuur ontvangen. En dat is wat het zo moeilijk maakt voor een fotograaf met btw nr en kvk. In de consumentenmarkt ben je dan al heel snel uitgekakt. en dat is wat ik in dit topic bedoel uit te leggen maar wat niemand wil snappen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als iemand kiest om het professioneel te gaan doen, zal diegene zich er ook meer dan gemiddeld in verdiept hebben en zal de kwaliteit van het werk meestal ook wel bovengemiddeld zijn. Zo gauw je echt mooi werk kunt laten zien willen mensen je vanwege het feit dat je je onderscheid van de gemiddelde fotograaf en dat type klant betaalt daar graag die extra btw voor.
Als ik gewoon wat gezellige kliekjes wil vraag ik wel een kennis die dat gratis doet, als ik iets aparts zoek zou ik voor het allerbeste gaan wat ik tegenkom en is de prijs niet zo belangrijk. Ik zou niet betalen voor een gemiddelde kwaliteit foto`s, maar eerder voor 1 van deze 2 uitersten kiezen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:43

chelle_dora schreef:
Ik sluit me compleet aan bij Zap, had het niet beter meer kunnen verwoorden. En ben ook van mening dat het een kul argument is. Hoef geen prof te worden, sterker nog, hoef geeneens een geweldige hobbyist te worden.

Maar weet wel inmiddels dat ik bij jou in ieder geval nooit een shoot zal boeken, wat je nu neerzet is ook een stukje (negatieve) reclame voor jezelf.. Niet zo heel handig dus :')

En het zal mij werkelijk waar aan m'n reet roesten of een "fotograaf" hobbyist is of "professional".
Als ik de foto's mooi vind voor de prijs, dan vind ik de foto's mooi, voor die prijs. Zal het mij aan m'n kont oxideren of diegene 20 diploma's heeft gehaald of het van zichzelf al kan.

_/-\o_

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:48

Sjemira schreef:
zoals ik al zei voor mij EINDE DISCUSSIE ik weet wat ik wilde weten.

Goed, wat laat jij je kennen zeg ;)

Als je nu nog meer klanten verliest aan amateurs snap ik heel goed waarom :j
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 07-07-13 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:09

lifaya schreef:
Ik heb nooit een cursus gevolgd of een fotografieopleiding gedaan. In mijn ogen betekent zo'n diploma niet veel. Ja, de stage kan heel leerzaam zijn, absoluut, maar dat kan je ook zonder opleiding doen :') Je kan ook prima een beroepsfotograaf zijn zonder enig papiertje op zak :) Ik neem fotografie zeer serieus maar verdien niet genoeg voor kvk en heb ook niet maandelijks shoots. In de zomer overigens wel vaker, maar dan is het ook mooi weer :) Ik vind het overigens alleen maar fijn dat ook de minder ervaren "fotografen" ook geld vragen.

Renee, je hoeft niet een minimum te verdienen om je aan te melden bij de kvk. Het zorgt er enkel voor dat je het wit doet, al hoef je er geen belasting over te betalen, het is heel makkelijk om je aan te melden en mensen zien dat je een kvk nummer hebt dus da's voor je naam alleen maar goed toch :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 17:29

Nog even vanuit de ogen van een consument.

Als ik op zoek ben naar een fotograaf en via Google kom ik uiteindelijk uit op twee; beiden een mooie website en een mooi portfolio en beiden sluiten aan op de sfeer die ik in de foto's zoek. Dan onderwerp ik de fotografen vervolgens aan Google voor recensies. Als dan blijkt dat de één een professionele manier van communiceren heeft waarbij de recensies ook goed zijn en als ik bij de ander via (bijvoorbeeld) fora allerlei rare berichten lees, dan mag de website nog zo goed zijn of dan mag diegene nog zo netjes zijn inkomen melden bij de belasting, maar diegene zou dan voor mij afvallen.

M.a.w. ik als consument geef weinig om het feit dat iemand aangesloten zou zijn bij de KvK of niet, het gaat mij om het gepresteerde werk en de daaruit ontstane recensies. Om dezelfde reden haal ik de bijzondere opgemaakte taarten ook weg bij een kennis die dit prachtig kan doen en zo zijn er nog een paar voorbeelden te bedenken.

Netjes je belasting opgeven is gewoonweg geen garantie voor de kwaliteit die door de consument gezocht wordt en dat wordt in deze discussies nogal eens vergeten.

Mijn conclusie is dan ook dat jij als fotograaf - om het even of je je prof bent - ervoor moet zorgen dat je boven de rest uittorent; wat maakt jou anders dan die andere en waarom zou ik jou moeten kiezen en niet die andere? Zorg daarvoor en de klanten zullen bereid zijn (ik iig wel) om te kiezen voor de duurdere als de prestaties daar ook naar zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:07

Sjemira schreef:

En een BTW nummer heeft niks te maken of jij wel of niet gekozen wordt als fotograaf *\o/* . En nee, die 21% BTW ook niet *\o/*

En ook wel frappant dat iemand met kvk en btw nr een professional is? In mijn ogen is dat namelijk iets anders :). Namelijk iemand die dmv fotografie zijn brood verdient. Iedereen kan een btw nr aanvragen en inschrijven bij de kvk ;). *\o/*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:34

saskiakefie schreef:
lifaya schreef:
Ik heb nooit een cursus gevolgd of een fotografieopleiding gedaan. In mijn ogen betekent zo'n diploma niet veel. Ja, de stage kan heel leerzaam zijn, absoluut, maar dat kan je ook zonder opleiding doen :') Je kan ook prima een beroepsfotograaf zijn zonder enig papiertje op zak :) Ik neem fotografie zeer serieus maar verdien niet genoeg voor kvk en heb ook niet maandelijks shoots. In de zomer overigens wel vaker, maar dan is het ook mooi weer :) Ik vind het overigens alleen maar fijn dat ook de minder ervaren "fotografen" ook geld vragen.

Renee, je hoeft niet een minimum te verdienen om je aan te melden bij de kvk. Het zorgt er enkel voor dat je het wit doet, al hoef je er geen belasting over te betalen, het is heel makkelijk om je aan te melden en mensen zien dat je een kvk nummer hebt dus da's voor je naam alleen maar goed toch :)

Het is misschien wel makkelijk een kvk nummer te nemen maar voor mij nog niet van toepassing. Ik zie mezelf momenteel nog niet als een bedrijf en daarbij komt er een hoop boekhouding bij kijken waar ik momenteel niet eens de tijd/kracht voor heb :') Misschien dat het volgend jaar wel zou kunnen gebeuren of het jaar erna, maar momenteel zie ik niet de nut er van in om mezelf aan te melden bij de kvk :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:07

Helemaal eens met de laatste post van Magda_90. Ook ik kijk naar persoonlijke info (website, FB) en naar recensies/fora gebruik e.d. om een beeld van een persoon te krijgen. Het moet namelijk ook klikken, iemand moet begrijpen wat je graag wilt.
Persoonlijk (als consument, kom zelf niet verder dan snapshots maken :D) zie ik een fotograaf als kunstenaar. Wat de een aanspreekt vindt een ander lelijk en vice versa. Professioneel of amateur/hobbyist is voor mij een punt wat niet ter zake doet. Opleiding/technische kennis interesseert me allemaal niet. Ik kijk of de stijl me aanspreekt en of de foto's me weten te raken. Dat kan door compositie zijn, maar ook doordat de fotograaf het karakter van het dier perfect weet vast te leggen. Ik ben van mening dat mensen talent voor fotografie kunnen hebben zonder een professionele achtergrond te hebben. En die mensen zouden bij mij langs mogen komen, ongeacht of ze 21% BTW voeren.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:30

Iedereen kan zichzelf fotograaf noemen, alleen er is idd een verschil tussen foto's maken en plaatjes schieten. Ik fotografeer al van kinds af aan, ben ermee opgegroeid, mijn ouders doen het ook. Ja, ik noem mijzelf fotograaf, nee, ik verdien er niet echt veel mee. Dat hoeft imo ook niet, als je foto's levert van boven een bepaalde standaard, mensen hebben interesse in je werk, vragen je om dingen voor ze op de foto te zetten, ben je een fotograaf.

KVK of geen KVK, opleiding of niet. Zelf heb ik mijn hele leven lang geen cursus of opleiding gehad, ik heb heus wel wat dingen van mijn ouders geleerd, maar die hebben zelf de overstap naar digitale fotografie nooit gemaakt (mijn moeder pas sinds 2/3 jaar), en we hebben toch vrij verschillende stijlen. Mijn ouders hebben me ook altijd heel vrij gelaten hierin, dus zo'n 90% van de dingen heb ik mijzelf aangeleerd. Qua photoshop etc heb ik mezelf alles aangeleerd, ook qua werken met belichting en lampen, mijn moeder fotografeert hele andere dingen namelijk..

Wel heb ik veel geleerd van haar met het werken met een analoge spiegelreflex, haar oude Canon :+:.

Tevens ga ik een studie in fotografie doen. Dit doe ik omdat ik gewoon heel veel nieuwe dingen wil leren, en het mijn passie is. Het is een HBO opleiding, ik ben niet van mening dat een papiertje wat zegt (ken zelf mensen die na een opleiding echt niet veel beter zijn gaan fotograferen :=), maar ik ben wel degelijk van mening dat je op een fotografie opleiding onwijs veel leert, ik ga goed om met een fotograaf die in 4 jaar fotoacademie is verandert van hobby fotograaf naar pro fotograaf, zijn werk is 300x verbeterd, hij werkt nu met FOAM, heeft in de National Geographic gestaan etc. imo had hij zonder opleiding nooit zover gekomen..

lifaya, als een opleiding niets toevoegt, waarom wil(de) je het dan gaan doen? Imo kun je ook interactief/grafisch vormgever worden zonder opleiding (ik heb interactief gedaan). Maar zonder opleiding had ik nooit zoveel dingen in 4 jaar geleerd, en had ik ook nooit die gave stage ervaringen opgedaan. (Waar ik zelfs een baan aan over heb gehouden).

magda_90, ik ben het helemaal met je eens, als consument zou ik ook zeker dit soort dingen nagaan. Als ik veel slechte recensies tegen kom van iets (in dit geval dan een fotograaf) dan zou ik al geen interesse meer hebben, hoe mooi je werk ook is..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:44

je hebt geen opleiding/diploma nodig om fotograaf te worden. En ik wou de kunstacedemie doen, is toch echt iets heel anders dan de fotovakschool :) Ik ken de theorie al van fotografie en ik ontwikkel me het beste door eigen ervaringen en dus in de praktijk. Kunstacedemie leek me juist wél interessant omdat het een opleiding is die je leert om out-of-the-box te denken. Dus geen standaard kwalitatief goede platen maar ook eens wat anders. Een schokkend onderwerp, een fotoserie van allemaal vrouwen van 70 die al jaren lang roken, en noem maar op. Je leert daar concept denken, iets waar ik wel eens moeite mee heb :)

Ik heb tevens grafisch vormgeving gedaan aan opleiding, nou, heb er niks aan hoor :')

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:52

Het is maar net welke vaardigheden je oppikt in een opleiding. De een weet er wel raad mee de ander niet...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:53

lifaya schreef:
je hebt geen opleiding/diploma nodig om fotograaf te worden. En ik wou de kunstacedemie doen, is toch echt iets heel anders dan de fotovakschool :) Ik ken de theorie al van fotografie en ik ontwikkel me het beste door eigen ervaringen en dus in de praktijk. Kunstacedemie leek me juist wél interessant omdat het een opleiding is die je leert om out-of-the-box te denken. Dus geen standaard kwalitatief goede platen maar ook eens wat anders. Een schokkend onderwerp, een fotoserie van allemaal vrouwen van 70 die al jaren lang roken, en noem maar op. Je leert daar concept denken, iets waar ik wel eens moeite mee heb :)

Ik heb tevens grafisch vormgeving gedaan aan opleiding, nou, heb er niks aan hoor :')

Ik zeg ook nergens dat je een opleiding nodig hebt, lees mijn post maar :). Heb je werk van de fotoacademie gezien? Werk wat ik langs zie komen van deze studenten (en nu afgestudeerde) is behoorlijk out of the box, dus ik weet niet helemaal waar jij dit op baseert? Deze mensen maken echt geen standaard kwalitatief goede platen, verre van zelfs. Ik heb het niet over de fotovakschool, maar ook daar heb ik werk gezien van afgestudeerde die echt wel wat meer doen dan standaard kwalitatief werk leveren... FOAM laat overigens ook echt geen standaard ikea advertentie foto's zien?

Ik weet wat je op de kunstacademie leert, mijn moeder heeft er ook aan gestudeerd, dus haar halve vrienden kring bestaat uit rare arty mensen :'). Maar je leert veel meer dan out of the box denken, dat leer je niet, dat moet je al kunnen voor je aangenomen word, en dan leer je deze dingen verder te ontwikkelen..

Ik heb momenteel ook niet veel aan mijn opleiding, maar ik begin straks ook aan een nieuwe opleiding dus ben ook niet meer zoekende. Maar heb er dus wel veel aan gehad.

Het ligt aan de persoon zelf of die er ook echt wat mee doet en/of genoeg talent in huis heeft. Ik heb geen idee of ik straks wel als fotograaf ga werken. We zullen zien, momenteel ben ik best happy met mijn leven zo.. :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:56

ik heb verhalen gehoord en werk gezien van afgestudeerde van de fotovakschool. zeg niet dat alles slecht is, maar zeg dat de opleiding in mijn ogen (dus vooral op mijzelf gericht) niet veel toevoegt. Kunstacedemie daarentegen denk ik dat het beter bij mij past. Out of the box denken kan ik, het uitvoeren loop ik vaak in vast. Maar dit is een beetje offtopic :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:02

lifaya schreef:
ik heb verhalen gehoord en werk gezien van afgestudeerde van de fotovakschool. zeg niet dat alles slecht is, maar zeg dat de opleiding in mijn ogen (dus vooral op mijzelf gericht) niet veel toevoegt. Kunstacedemie daarentegen denk ik dat het beter bij mij past. Out of the box denken kan ik, het uitvoeren loop ik vaak in vast. Maar dit is een beetje offtopic :D

Nogmaals, ik heb het niet over de fotovakschool :'). Ik weet dat je toen kunstacademie wilde doen, dat heb je me zelf nog verteld. Ik wilde zelf ook niet naar de fotovakschool. Ik wilde naar een kunstacademie of de fotoacademie. Met redenen.

Zo offtopic is het nou ook weer niet, het gaat over fotografie, en daar horen opleidingen ook bij.. Ik vroeg me alleen af waarom je ineens zo afgaf op mensen die een fotografie opleiding doen..? Je wilt zelf immers ook zo'n studie gaan doen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:05

Ik geef enkel aan dat de diploma niet nodig is :) was als reactie op dat de TS vertelde dat ze dit en dat en zus en cursus had gedaan. Daar was mijn reactie op dat je ook prima fotograaf kan zijn zonder dat allemaal en dat een opleiding in de fotografie geen must is :P Dat betekent niet dat elke fotografie opleiding meteen weggegooid geld is :')

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:12

lifaya schreef:
Ik geef enkel aan dat de diploma niet nodig is :) was als reactie op dat de TS vertelde dat ze dit en dat en zus en cursus had gedaan. Daar was mijn reactie op dat je ook prima fotograaf kan zijn zonder dat allemaal en dat een opleiding in de fotografie geen must is :P Dat betekent niet dat elke fotografie opleiding meteen weggegooid geld is :')

Een fotografie opleiding en voornamelijk cursussen zeggen imo heel weinig. Behalve dan dat je je ervoor inzet om beter te worden. Sommige mensen hebben trouwens wel baat bij cursussen. Maar dat terzijde.. :=

Ik deel je mening dus dat je ook fotograaf kunt zijn zonder opleiding of cursus. Ik deel je mening niet over wat je zegt over opleidingen zelf, ook niet over het werk van afgestudeerde. Maar elke school heeft rotte appels en er zit ook een groot verschil tussen MBO en HBO opleidingen.