[VER]De opstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine001

Re: [VER]De opstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 14:26

Wauw heel mooi stuk weer!!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 22:10

XNavrant schreef:
leuk stuk weer, alleen heb ik wel een paar tips waardoor het wat lekkerder leest ;)

Je hebt in het begin Eduard tussen twee haakjes (Zonder zijn blik af te wenden sprak ‘’Eduard’’) Dit lezen de meesten als een gesproken zin, je zou dus eigenlijk 'Eduard' moeten schrijven.

'maar hij dreef Hyram terug en veel verder.' Deze zin leest wat makkelijker al je het bijvoorbeeld zo opschrijft: maar hij dreef Hyram veder terug.

'Die zakte als gevolg in elkaar en hapte naar adem en liet zijn zwaard vallen.' Je gebruikt heel vaak het woord 'en'. Dit leest best irritant. 'Happend naar adem liet hij zijn zwaard zakken.' klink al weer wat beter ;)

Zin in het volgende stuk!

Ik heb er op geprobeerd te letten, dankje wel :D

En iedereen bedankt voor de weer leuke reacties. Was van het weekend uit logeren en ga morgen het nieuwe stuk posten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:08

Toen ik beneden in de zaal aankwam, zag ik mijn moeder en de rest van de opstandelingen aan een lange tafel zitten. Voor mij was een plekje vrij ge laten en ik voelde mij van binnen warm worden. Wat ze allemaal voor mij hadden gedaan en dan het plekje. Ik liep snel op ze af en plofte naast ze neer. Iedereen vroeg waar ik die bewuste avond heen was gegaan, de avond van mijn arrestatie. ‘’Ehm ik weet niet of ik dat mag vertellen?’’ en ik voelde mij schuldig. Iedereen had zo’n zijn best gedaan voor mij en ik wou of kon het niet vertellen. Maar zo te zien nam niemand het mij kwalijk. Het eten werd binnen gebracht samen met het bier en water. Snel wierp ik een blik over mijn schouder, om te kijken of Eadric bij de rest van zijn familie zat. En in die snelle blik maakte we oog contact en in wende snel mijn blik af. Ik hoorde voetstappen achter mij en ik draaide mij om. Er stond een lange, slungelige bediende voor mij die een boodschap heeft van Eadric. ‘’H-h-hij vr-vroeg zich af of euhhm u-u- na het eten naar de-de-de pa-pa-paardenstallen wi-wilt komen?’’ Ik dacht een enkele seconde na en ik knikte en ging weer verder met eten. De bediende zuchte opgelucht en hij liep met snelle passen naar de tafel waar de koninklijke familie zat te eten. Iedereen keek mij met pret oogjes aan. ‘’Ach, val dood.’’ En snel propte ik wat brood naar binnen. De rest gaf elkaar een blik van verstandshouding en de verdere maaltijd bleef ik stil. Toen we weg mochten rende ik als een van de eerste naar buiten. Toen ik het plein opkwam zag ik dat mannen het podium aan het opruimen waren, samen met de galg. Ik wendde mijn blik af en liep snel door naar de paardenstallen. Een voor een gaf ik de paarden een klopje of een aai. Bij een witte hengst bleef ik stil staan. Het dier bezat de kracht en furie van een koninklijk paard. Ik streelde zijn neus en zijn blik werd zachter. Hij dommelde wat in tot dat Eadric binnen kwam. Zijn oren schoten naar voren en hij hinnikte hoog. “Shshsh rustig Blossom.’’ En hij kwam naast me staan. ‘’Zo, ben je hersteld na gister?’’ Ik lachte. ‘’Kan ik dat niet beter aan jou vragen?’’ en ik bekeek zijn arm. Deze was netjes verbonden en schoongemaakt. ‘’Ow dat, dat was maar een schrammetje.’’ En hij wreef over zijn arm heen. ‘’Hoe is het met jouw broer?’’ ‘’Op een paar blauwe ballen na, heel goed.’’ We moesten lachen. Hij pakte mijn hand en leidde me uit de stallen, verder weg van iedereen. We gingen een bos in en hij wou mijn hand niet loslaten. We liepen ongeveer 15 minuten voor mijn gevoel en hij stopte bij een meertje. Hij ging zitten en keek mij aan. Ik zag een smachtende blik en ik werd warm van binnen. Hij trok mij naast hem en ik legde mijn hoofd op zijn schouder. Ik wou hem van schrik weer omhoog halen, maar hij legde zijn lange vingers die voor mij gevochten hadden op mijn haren. Ik wou het moment niet verstoren maar de vraag brandde op mijn tong. ‘’W-waarom ben jij weggegaan van het kasteel en iedereen in de waan gelaten dat je dood was?’’ ‘’En mij niets verteld over wie je echt was!?’’ voegde ik er beschuldigend aan toe. ‘’Tja, dat heb ik mij ook al die maanden af ge vraagt, maar ik weet het niet.’’ ‘’Ik werd gek in het kasteel en van alles wat wij hadden.’’ ‘’Toen ik ruzie had gehad met Hyram en vader was ik het spuug en spuug zat.’’ ‘’ Ik had Blossom gepakt en ben weg gereden.’’ ‘’Mijn eer was mij te veel waard en ik keerde niet om.’’ ‘’Ik reed dagen lang zonder mensen tegen te komen en uiteindelijk eindigde ik bij het klooster van een goede vriend, broeder Aethelbeorn terecht.’’ ‘’Ik legde hem mijn verhaal voor en hij gaf mij andere kleren en wapens.’’ ‘’Toen ik weg wou gaan heb ik afscheid genomen van Blossom, die zou te veel opvallen.’’ ‘’Ik kreeg een of andere vos en Blossom zouden een aantal monniken terug brengen naar het Kasteel met de boodschap dat ik dood was.’’ Ik wou me niet in zijn verhaal mengen, maar ik vroeg het toch maar. ‘’En als de Koning niet meer kon regeren en er een opvolger moest komen, wat dan?’’ ‘’Daar was ik nog niet over uit, maar vader is een kranige man die niet snel afstand zal doen van zijn kroon.’’ En we lachten ontspannen naar elkaar. ‘’Ik reisde rond en maakte kennis met veel mensen.’’ ‘’Maar nooit maakte ik mijn echte identiteit bekend.’’ ‘’Mensen wouden graag praten over het leed dat hun is aangedaan.’’ ‘’Het leed waar ik een einde aan zou maken als ik aan de macht kwam.’’ ‘’Maar toen ontmoete ik jou, een temperamentvolle, eigenwijze meid die altijd voor zichzelf en haar familie heeft gezorgd.’’ En ik werd rood. ‘’Maar ook een meisje met gevoelens, die af en toe moet uithuilen en dat bij mij mag doen.’’ En ik keek omhoog om te kijken of hij het meenden. Ik keek recht ik zijn blauwe ogen en hij kwam steeds dichterbij. Voorzichtig kwam ik omhoog en ik drukte mijn lippen op de zijne. Ik sloot mijn ogen en ik genoot van het moment. Onze lippen maakte zich los van elkaar en ik ging weer liggen en ik speelde met zijn blonde lokken. ‘’Ik kon en mocht je niet meer alleen laten, alleen ik kon de ruiters die achter je aan zaten stoppen als het moest.’’ ‘’Ow daarom werden die ruiters zo bang toen jij jou kap iets naar achter trok en jouw hoofd oprichte.’’ En eindelijk was dat raadsel opgelost. ‘’Mag ik nog een kusje, prinses?’’ en hij keek mij lief aan. ‘’Tuurlijk prins, kom maar hier.’’ Ik sloot mijn ogen en ik voelde zijn lippen teder op de mijne.
Na een halfuurtje liepen we terug naar het kasteel. ‘’Loop maar vast vooruit, dan komen we niet te gelijk aan.’’ En zachtjes gaf ik Eadric een duwtje in zijn rug. ‘’Hm je hebt gelijk prinses, tot straks.’’ En ik kreeg een kus op mijn wang. Met snelle passen liep hij door. Ik moest nadenken over wat er allemaal gebeurd is. Ik was verliefd op de kroonprins en hij op mij. Ik was maar een normaal, boeren meisje en hij de prins! Hoe langer ik erover nadacht, hoe belachelijker het ging klinken. Hij moest een meisje dat prinses was en die in een adellijke omgeving was opgegroeid. Ik liep met snelle passen door en na een kwartiertje kwam ik aan in het kasteel. Ik liep zonder iemand te groeten door naar Eadric zijn kamer en ik klopte aan. ‘’Binnen!” hoorde ik Eadric roepen. ‘’We moeten praten.’’ Viel ik met de deur is huis. ‘’Onze liefde kan niet, jij bent van adel en ik ben een gewone boeren meid.’’ ‘’M-m-maar wel een hele leuke boeren meid!’’ viel Eadric mij in de rede. ‘’Schat, ik ga met mijn vader praten en hem over praten.'' Over sprak hij met een klemtoon uit. ‘’O-o-oke is goed, we praten straks nog wel.’’ En ik draaide mij om en liep naar de deur. ‘’Mirthe, ik houd van je.’’ ‘’Ehm ja, ik ook van jou.’’ En ik vluchtte de kamer uit.
‘’Schat, ben je de weer, hoe was het?’’ mijn moeder keek even op van het herstellen van de kleren. Moeder was met andere vrouwen aan gewezen om de kleren van de ‘opstandelingen’, zoals ze ons noemde, te herstellen. ‘’Oja, leuk hoor, we hebben even gepraat over gister en over de afgelopen weken.’’ ‘’Ga maar kijken of je wat kan doen in de stallen ofzo.’’ En moeder verdiepte zich weer in haar werk.
‘’Ha Mirthe- Anne, kom je ons helpen?’’ Jason sjouwde met allemaal stro naar de stallen. ‘’Ja hoor, wat kan ik doen?’’ en de rest van de middag hielp ik met paarden rossen en stallen schoon scheppen. Blossom rosde ik extra goed. Met het eten werden we binnen geroepen en we legden ons werk neer. De ‘’opstandelingen’’ gingen weer met zijn allen aan een tafel zitten en het eten stond al klaar. Toen ik zat werd ik gelijk op mijn rug getikt door dezelfde bediende als vanochtend. ‘’Ikkuh moest eh vragen of uh wil rijden met de-de kroonprins?’’ ‘’Oke, lijkt me leuk!’’ ‘’Dan-n moet u na-a het e-e-eten naaar de st-st-stallen.’’ ‘’Is goed!” En ik begon met eten. De bediende liep met het goede nieuws naar de kroonprins. Die glimlachte dankbaar toen ik over mijn schouder keek. Ik werd rood en dook snel onder de tafel om mijn laarzen te strikken. Toen ik weer boven kwam hoopte ik dat mijn wangen minder rood waren. Niemand had iets door gehad en ik kletste vrolijk mee met de rest. Ik at extra veel omdat ik hard had gewerkt s ochtends . Ik stopte wat brood in mijn zak voor de paarden.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:43

*\o/* Super stuk weer!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:51

Leest weer super weg! Had het idee dat het einde kwam na t vorige stuk. Maar na dit stuk helemaal niet meer. Super!!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:32

Ik was een weekje op vakantie en ga nu weer verder :D Moet er later ook een deel 2 komen, ik barst van de ideeën!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:58

Ohh ja graag een deel 2!!!!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:41

Voor mij ook zeker een deel 2!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:42

Hier ook!! :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:20

Na het eten liep ik richting de stallen voor de rit die we gingen maken. Ik had zelf amper op een paard gezeten. Af en toe op een van de paarden van een van de boeren uit ons dorp. Ik bleef erop zitten en ik lachte. ‘’Wat is er zo grappig, schoonheid?’’ fluisterde een stem in mijn oor. Tegelijkertijd prikte Eadric in mijn zij. Ik maakte een sprong naar voren en moest harder lachen. Verliefd keken we elkaar aan. ‘’Vanavond praat ik met mijn vader.’’ En hij raakte mijn schouder aan. ‘’Op welk paard wil jij?’’ en hij spreidde zijn armen. ‘’Als je Blossom wil, mag dat ook.’’ En ik knikte. Ik vond het een geweldig dier en was benieuwd naar hoe ze reed. Ik deed voorzichtig de box deur open en pakte een pluk stro. Ik begon ermee over haar rug te wrijven en ze ontspande zich. Er klonk een harde bries en een achter beentje ging omhoog. Eadric legde een zadel en een hoofdstel neer voor de box en toen ik klaar was, legde ik voorzichtig het zadel erop. Toen ik dacht dat hij goed lag maakte ik de singel vast. Ik had het vaak genoeg andere mensen zien doen. Het hoofdstel ging wat moeilijker, maar Blossom deed haar mond vast voor me open. De riempjes maakte ik vast, niet te strak, want dat vond ik zielig. Ik leidde de witte merrie de stal uit, de binnenplaats op. Een van de stal knechten kwam op mij afgelopen en legde het zadel recht. ‘’Hij lag wat te ver naar achteren, verder niet hoor.’’ ‘’Rijd je vaker?’’ ‘’Niet echt.’’ Bekende ik eerlijk. ‘’Dan heb je geluk dat je op Blossom mag, Eadric is zuinig op haar.’’ Ik stond er ongemakkelijk bij. ‘’Maar ik ben ook zuinig op haar.’’ En Eadric knipoogde vanaf een mooi bruin paard. De knecht trok vragend zijn wenkbrauwen op en liep weg. Ik stapte op en samen reden Eadric en ik de binnenplaats af, richting het bos. We stapten zwijgend door, ieder in zijn eigen gedachte. ‘’Ik, ik, ik praat vanavond met mijn vader.’’ Verbrak Ead de stilte. ‘’Doe het op je eigen tempo, lief’’ gaf ik hem als antwoord. De paarden werden nerveus en we draafden aan. Blossom had lange, ruime passen en ik genoot van de rit. Dit was wel wat anders dan de boeren knollen dan ik gewent was. Maar ook de paarden van de koning waar ik stiekem op had gereden tijdens mijn vlucht, reden lang niet zo goed als Blossom. ‘’Galopje proberen?’’ En Eadric keek mij vragend aan. Als antwoord spoot ik weg. Eadric stootte een lach uit en galopperende haalde hij mij net niet in.
‘’Hehe, even pauze hoor.’’ En ik sprong van de witte merrie af. We zadelden ze af en legden de zadels neer en gingen er met onze rug tegen aan zitten. ‘’Wat als je vader nee zegt?’’ En ik stelde de vraag die bij ons allebei door het hoofd spookten. ‘’Hij weigert niet.’’ Zei Eadric aarzelend. Ik keek hem aan en we wisten wel beter. ‘’Ik weet eigenlijk niet wat er in de boeken staat over niet adel enzo.’’ Vervolgde hij. ‘’Mag niet, dat weet jij zelf ook wel.’’ ‘’Maar misschien kan je er iets aan doen?’’ We zuchten. Onze handen zochten elkaar op en vonden elkaar. Hij kneep er troostend in en kneep terug. We schuifelden wat dichter naar elkaar toe en keken elkaar in de ogen. Ik zag de tranen in de ogen van Eadric. ‘’Lieve, waarom huil je?’’ ‘’Ze pakken alweer iets af waar ik van hou.’’ En de tranen kregen de vrije loop. Ik nam hem in mijn armen net zoals hij bij mij had gedaan en streelde zijn rug. Ik fluisterde geruststellende woorden en gaf hem kustjes in zijn haren. Na een paar minuten nam het gesnik af en kon hij zijn verhaal vertellen. ‘’Vroeger, toen ik nog klein was, wou ik graag in bomen klimmen en met de andere jongens in de dorpen verderop stoeien.’’ ‘’Nee, nee, stel je voor dat er iets gebeurde met de kroon prins.’’ ‘’Ik wou toen ik wat ouder was een eigen pup om mee te spelen.’’ ‘’Nee, nee, stel je voor dat er iets gebeurde met de kroonprins.’’ ‘’Ik wou toen ik wat ouder was ook werken met alle jongens van het dorp in de buurt.’’ ‘’Nee, nee, stel je voor dat er iets gebeurde met de kroonprins.’’ ‘’Ik kreeg in het kasteel les samen met Hyram.’’ ‘’Want stel je voor dat ze de aanstaande koning iets verkeerds leerde.’’ En opeens was ik blij dat ik in een dorp ben geboren met minder gestelde ouders. Want als ik de verhalen zo hoorde en moest geloven, moest Eadric een ongelukkige jeugd hebben gehad. En Eadric ging verder. ‘’Toen ik eindelijk leerde paardrijden en zwaardvechten wou ik meevechten, meevechten met de mannen die voor mijn vader streden.’’ ‘‘Nee, nee, stel je voor dat er iets gebeurden met de aanstaande koning.’’ Ik maakte de zin voor hem af. ‘’Nou wil ik een meisje, een meisje dat niet van adel is maar zo ontzettend dapper.’’ ‘’Maar nee, ze moet van adel zijn, anders kan ze geen kinderen van de koning opvoeden.’’ En het laatste brulde hij uit. Ik tilde zijn hoofd op en kuste zijn tranen weg. Toen hij weer wat rustiger was geworden kreeg hij een norse blik in zijn ogen. ‘’Ik had me niet zo moeten laten gaan.’’ Voegde hij er beschamend aan toe. We kusten en streelden elkaar een tijdje, maar toen het al later werd, sprong Eadric op. ‘’We moeten terug, sorry.’’ ‘’Helaas, lief.’’ We pakten onze zadels en zochten de paarden op. Blossom kwam op ons af en gaf ons een duwtje met haar neus, alsof ze wou zeggen: ‘’Waar blijven jullie nou?’’ De bruine volgde al snel en we gingen in een lekker drafje terug naar het kasteel. ‘’Zo, zo, jullie bleven lang weg.’’ Zei de koning die nu zelf in de stallen aanwezig was. ‘’Oja, we zijn langs de rode keien en dat meer gereden.’’ Loog Eadric. ‘’Je moet wel oppassen he!’’ voegde de koning waarschuwend toe. Eadric wierp mij een blik vol haat toe. ‘’Maar ik wou je spreken over Hyram.’’ En de koning draaide zich om en liep naar binnen. Een stalknecht nam het paard over en Eadric liep met grote passen achter zijn vader aan. Ik hielp met het afzadelen van Blossom en liep ook het kasteel binnen.
‘’He Mirthe, was het leuk met jouw prins?’’ vroeg Chadrik, een van mijn broers. Met een rood hoofd gaf ik hem een duw. ‘’Hou op joh!’’ ‘’Ja, ja, jij en ik weten wel beter.’’ ‘’Wat doe jij de hele dag hier op het kasteel?’’ ‘’Ow ik help in de stallen, help in de keuken en maak hier en daar wat schoon.’’ Voegde hij er beschamend aan toe. Samen liepen we richting de eetzaal om wat te gaan drinken. We kregen een beker bier en we praten wat over koetjes en kalfjes. “Hoe hadden ze jou te pakken gekregen?’’ viel ik met de deur in huis. ‘’O toen ik sliep, de waard had mij verraden voor het geldbedrag wat er op elke stroper staat.’’ ‘’Als ik die kerel in mijn handen krijg!’’ en ik legde mijn handen op zijn handen. ‘’Ik snap die man wel, iedereen heeft honger en is arm.’’ ‘’Jij bent ook weer veel te goed voor deze wereld, Mirthe-Anne.’’ En mijn gezicht betrok. ‘’Hij wou je dood hebben, Mirthe, je hebt goed gehandeld.’’ Trootste hij mij. Ik snoof een keer hard en ik stond op. ‘’Ik ga eens kijken wat ik kan doen.’’ ‘’Misschien kan je, je prinsje gaan verleiden?’’ En als grap gooide ik een beker door de lucht die Chadrik behendig opving. “’Mirthe, kan je even meekomen?’’ Ik werd vast gegrepen bij mijn schouder door een bediende. Ik snapte dat ik niet kon weigeren. Chadrik keek mij aan met opgetrokken wenkbrauwen. Mijn benen werden week toen ik door de bediende door alle gangen en kamers werd geleid.
‘’Binnen!’’ klonk het toen de bediende klopte. De bediende deed deur open en ik zag Hyram met een boos gezicht aan een tafel zitten samen met zijn vader en broer. ‘’Kom zitten Mirthe-Anne, kom zitten.’’ En de koning klopte met zijn hand op een stoel. Ik ging zitten tegen over Hyram met naast mij Eadric en de koning. ‘’Ik heb het hele verhaal gehoord van Eadric en ik wou samen met jou en Ead met Hyram praten.’’ ‘’Want wat er gister was gebeurd, dat was ongehoord.’’ En ik voelde het schaamrood op mijn kaken verschijnen. ‘’Als het aan mij had gelegen was het zo allemaal niet gelopen!’’ Hyram sloeg om zijn woorden kracht bij te zetten met beide vuisten op tafel. ‘’Ik wordt hier gelijk afgestempeld als een misdadiger, een moordenaar en een rover.’’ ‘’Niets van dit alles heb ik om mij geweten, maar zij wel!’’ en zijn vinger priemde in mijn richting. Zijn speeksel spoot in het rond en ik voelde de kleine druppeltjes op mijn wang. Maar de uitspraak kwam als een zweepslag aan.
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 24-07-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:33

maar de uitspraak wat? je kan niet zomaar stoppen! Schrijf er dan nog gelijk een woord of 500 bij als je toch bezig bent O:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:40

jaja jullie nieuwsgierig maken

EDIT: was een deel vergeten te kopieeren.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:24

Super deel weer, ben al benieuwd naar het volgende stuk :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:36

poeeff ik probeer er een eind aan te breien, maar weet niet hoe :+

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:47

maak dan geen eind en ga een stukkie door! *D

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:32

XNavrant schreef:
maak dan geen eind en ga een stukkie door! *D

_/-\o_
* kruipt weer onder steen *

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:12

Wat een heerlijk verhaal, ik kon niet stoppen met lezen!
Ik vind dat je ook langer moet door schrijven :D

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 05:00

xNK schreef:
Wat een heerlijk verhaal, ik kon niet stoppen met lezen!
Ik vind dat je ook langer moet door schrijven :D

Helemaal mee eens :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 05:59

Neeeee stiekem hoopte ik dat er al een einde was heb alle delen tot nu toe in een keer gelezen :) je schrijft echt goed!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:04

Maar er komt ook een deel 2 hoor!
En leuk dat jullie het leuk vinden :D

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:55

Aaaaaaaghrr! Ik wil verder lezen :j

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:12

Niet banketstaaf bedoeld he.. Maar in t vorige stuk was blossom een hengst.. En nu een merrie.. :p

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:23

Een hengst :o? Ik wist dat ik hier fouten in ging maken, het moet een merrie zijn O:)

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 03:01

Heb je toevallig al weer verder geschreven? :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:37

Een klein stukje, ik was namelijk de afgelopen 2 weken op vakantie. En ik ben een heel stuk kwijt |(