[VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:13

+:)+ Ik volg en normaal doe ik dat niet!! super leuk geschreven!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 19:13

nou dan ga ik maar gauw 8 en 9 afmaken haha :D

Isabel_k

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:26

:))

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:29

Gaaf zeg, Zelf ben ik momenteel ook bezig aan een verhaal geschreven vanuit paarden-perspectief.
En natuurlijk ben ik fan van de boeken van Christine Linneweever, die ook vanuit paarden-perspectief geschreven worden.

Ik volg!

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:33

KOM IK WIL VOLGENDE DELEN !!!!!! Zo mooi geschreven dit! Heb echt medelijden met die Merrie en haar veulen :S

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:35

Ik vind je thema erg leuk verzonnen en ook je schrijfstijl mag ik wel. Je schrijft vanuit details, wat het boek makkelijker en boeiender te lezen maakt. Ook maak je gebruik van open plekken zodat de lezers voortdurend in spanning zitten. Ik vind het leuk om te lezen!

Maar uiteraard heb ik ook wat tips ;) . Probeer achter elkaar door te schrijven. Je gaat nu heel snel over naar de volgende regel, terwijl het mooier is om door te blijven schrijven op die regel en af en toe een alinea in te lassen. Ook zitten er stukjes tussen die niet helemaal bij het 'paard-zijnde' horen, zoals tranen kwamen in mijn ogen, het zweet loopt over mijn rug. Paarden kunnen niet huilen en ik denk dat er dan eerder zweet over hun hals oid zal lopen. Sommige termen die je nu gebruikt zijn te menselijk, vind ik. Probeer dat iets meer aan te passen, om een optimaal inlevingsgevoel te kunnen krijgen ;) .

Verder zeg ik: ga zo door! Je hebt zeker wat!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 19:44

Arcodavella schreef:
Ik vind je thema erg leuk verzonnen en ook je schrijfstijl mag ik wel. Je schrijft vanuit details, wat het boek makkelijker en boeiender te lezen maakt. Ook maak je gebruik van open plekken zodat de lezers voortdurend in spanning zitten. Ik vind het leuk om te lezen!

Maar uiteraard heb ik ook wat tips ;) . Probeer achter elkaar door te schrijven. Je gaat nu heel snel over naar de volgende regel, terwijl het mooier is om door te blijven schrijven op die regel en af en toe een alinea in te lassen. Ook zitten er stukjes tussen die niet helemaal bij het 'paard-zijnde' horen, zoals tranen kwamen in mijn ogen, het zweet loopt over mijn rug. Paarden kunnen niet huilen en ik denk dat er dan eerder zweet over hun hals oid zal lopen. Sommige termen die je nu gebruikt zijn te menselijk, vind ik. Probeer dat iets meer aan te passen, om een optimaal inlevingsgevoel te kunnen krijgen ;) .

Verder zeg ik: ga zo door! Je hebt zeker wat!

dankjewel nu kan ik mijn verhalen nog beter maken, aan deze tips heb ik zeker wat.
voor de nieuwsgierige bokker : ben bijna op de helft met deel negen :)

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:45

Schrijf snel door! :D

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 19:54

ik doe mijn best maar wil het niet afraffelen hoor moet wel een mooi verhaal blijven! :D

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:59

Vereentjex schreef:
ik doe mijn best maar wil het niet afraffelen hoor moet wel een mooi verhaal blijven! :D

idd :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:01

Neem de tijd hoor,dan word het alleen maar nóg mooier.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:04

Wauw, leuk verhaal! Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik vind het heel leuk geschreven :)

Normaal vind ik zulke verhalen (dat het is alsof het door een paard is geschreven :P sorry, ik weet even niet hoe ik het kan uitleggen) niet leuk, maar dit is echt een leuk en goed verhaal!

Inderdaad een stuk beter dan al die penny verhalen :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:07

Leuk verhaal :) Ik ben het helemaal eens met Arcodavella, maar misschien nog een kleine tip: af en toe gebruik je geen komma waar het zou moeten, waardoor ik je zinnen soms twee keer moet lezen. En je schrijft ook vaak is ipv eens, als je dat kan aanpassen wordt je verhaal helemaal toppie +:)+

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:13

Iolanthe schreef:
Leuk verhaal :) Ik ben het helemaal eens met Arcodavella, maar misschien nog een kleine tip: af en toe gebruik je geen komma waar het zou moeten, waardoor ik je zinnen soms twee keer moet lezen. En je schrijft ook vaak is ipv eens, als je dat kan aanpassen wordt je verhaal helemaal toppie +:)+

jaa klopt, ik maak hier en daar nog wel is een foutje maar de laatste delen heb ik wat sneller getypt mijn excuses voor de fouten zo af en toe! :D

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:15

Doe maar rustig aan, hoor! Alleen schrijven als je genoeg inspiratie hebt en volledig achter je net geschreven stuk staat ;) .

Ja, die kleine typfoutjes zijn altijd vervelend.

Ik ben ook benieuwd naar het volgende stukje, haha.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:16

Inderdaad, neem maar je tijd om alles te herlezen en zo :)

Ben je van plan om er een lang of eerder een kort verhaal van te maken? Of zie je wel waar je uitkomt?

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:18

Ik kijk echt uit naar 't volgende deel.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:22

gohya schreef:
Ik vind het ook een goed verhaal.
Ik houd helemaal niet van lezen,maar een aantrekkelijk verhaal lees ik helemaal uit.
Jammer dat het zo kort is,nu wil ik natuurlijk ook de rest lezen.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:23

Ik volg!

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:31

wow echt een goed verhaal, ik ga zeker volgen!

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:32

Wat supergaaf mooi geschreven! ik zit nu al te wachten op het volgende deel! *\o/*

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:36

komt er bijna aan maar dan stop ik hoor ik zie alleen maar letters 8)7
morgen uiteraard meer :) dan kan ik even gaan dromen over onverwachte verrassingen in het verhaal :p

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:38

Mooi geschreven !
Im volg ook !

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:53

hier zijn ze dan deel 7 & 8 :) bij deel 7 wel even goed opletten wie het verteld!)

deel 7: Alleen

‘t’ komt wel goed jongen, ik vind je de knapste hengst van de wereld, je bent mijn mooist, meest dapperste veulen ooit Charly’ ‘Mama!’ ik galoppeer naar haar toe, maar hoe harder ik ga hoe verder weg ze zweeft, ‘Mam wacht ik ga met je mee!’ haar gezicht staat droef ‘Nee mama’ ‘Mama!’

ik schrik wakker, wat was er gisteren ook al weer gebeurd? Oja die zwarte hengst.
Voorzichtig leg ik mijn hoofd op die van mijn moeder. Ik kijk in de verte maar ik kan hem niet zien, waar is hij? ‘lig is stil’ bromt mijn moeder. Voorzichtig sta ik op, en loop geluidloos van de kudde weg.
Mijn moeder vind dat ik dwaas ben, dat ik met die hengst heb gepraat…dat vind Alvitur ook.
Hij vind dat ik mij niet met die hengst zijn zaken moet bemoeien, en uit de buurt moet blijven omdat hij gevaarlijk is…gevaarlijk? Alles behalve dat! Toen ik in zijn ogen keek zag ik een veulen dat leefde van angst. En schuld. Het laatste stukje draaf ik even, en dan zie ik hem….zo mager, zo alleen, zo moederloos. Dit heeft hij toch niet verdient? Ik voel me woedend worden, wat kunnen Astra en mijn vader toch gemeen zijn. Het liefst vroeg ik hem of die bij mijn moeder kwam liggen…maar dat zou zijn dood worden. Ik weet niet of ik het durf naar heb toe te gaan…wat als Alvitur erachter komt en mijn moeder? ‘Beau denk toch niet alleen aan jezelf’ hoor ik mijn geweten hameren. Met mijn neus in de lucht stap ik het laatste eindje door hoe zou het zijn om je moeder kwijt te raken? Ik wil er niet aan denken, maar het komt toch in mij op. Hoe moet hij zich wel niet voelen: Alleen? Ongelukkig? Dit moet opgelost worden, maar hoe? Ik weet het niet. Zuchtend loop ik door en van dat gedenk vergeet ik bijna dat ik aan het lopen ben en struikel ik bijna. ‘kom op Beau wees niet zo’n schijterd, je moet opkomen voor dat hengstje!’ zeg ik tegen mezelf. En ik weet dat ik gelijk heb.

Ik open mijn ogen ik ben koud, nat van het zweet, en mijn maag knort.
Ik hoor iemand aan komen lopen verschrikt sta ik op, ik doe mijn hoofd omlaag, en snuif.
Wie komt er nou naar mij kijken? Maar dan zie ik haar! De vosmerrie! Die bijzondere merrie, die overkomt alsof ze totaal niet bang is, heel anders dan ik, ik durfde niet eens mijn eigen vader aan te spreken zo laf, maar zij, zij komt hier gewoon naar toe gelopen om mij te zien? Waarom? Ik ben niet bijzonder, ik ben een zwarte schim, en dat doet pijn. Ik weet niet eens haar naam, alleen hoe ze eruit ziet. En misschien wil ze me wel treiteren, en ziet ze me hier een beetje afteluisteren. ‘Charly hou op!’ mijn geweten zegt me dat zij niet zo is, maar ik snap haar niet
‘wat kom jij hier nou weer doen?’ zeg ik met mijn bibberende hinnik.
‘bij jou kijken, hoe gaat het?’ vraagt ze veels te vriendelijk.
Schichtig kijk ik om me heen waar komt ze hier nou wil ze me dood hebben? Als Alvitur hier achter komt vermoord hij me, en dat is serieus.
‘ik ben trouwens Beau, aangenaam, maar ik ga weer ik wil je niet nog meer problemen geven, het spijt me van je moeder’ zegt ze met haar zachte stem. Voor ik het door heb is ze weer weg…heel even miste ik mijn moeder niet…kwam dat door haar? Maar naar een paar minuten verdwijnt dat bevrijdende gevoel weer. En ben ik weer alleen…helemaal alleen.

Deel 8: ook jij!

Af en toe, dan droom ik ervan dat ik samen met mijn moeder en de kudde, over de vlakte ren, manen wapperend in de wind, het geluid van de denderende grond onder mijn hoeven, mijn moeder aan mijn zijde en geen paard dat me uitscheld over hoe ik eruit zie…zo zou het moeten zijn, maar dat is niet de waarheid, de waarheid is dat ik een verweesd veulen ben dat nu lig te verkleumen in de kou…met al drie dagen geen eten in mijn maag, en de kracht niet om dat eten te zoeken.

Mijn vacht is doorweekt, ik heb dagen niks meer gegeten, en s ‘nachts droom ik over mijn moeder dat ze bij me is, en overdag denk ik na over die dromen. Zo gaat het nu al een maand. En niemand die naar me omkijkt, tenminste dat dacht ik. Vandaag zag ik een paar staljongens heen en weer lopen langs het hek, wat doen ze? Zuchtend loop ik er naar toe, wel op afstand, mensen zijn gemeen dat heb ik wel gemerkt: prikjes en ze nemen je moeder mee… ‘Hey moet je die zwarte hengst zien!’ roept een van de jongens. ‘Haha de baas had gelijk hij is echt afschuwelijk lelijk’ mijn oren gaan plat in mijn nek hoe durft hij dat te zeggen! Als een paard mij uitscheld raakt het me, maar een mens? Nijdig gooi ik mijn hoofd in de lucht en wil naar hem toe rennen, maar ik beheers mezelf.
‘zeg hou is op, jij bent bepaald ook niet knap’ zegt een jonge met bruin haar en bruine ogen, Peter heet hij. ‘jaja maar zeg nou zelf’ zegt die jongen weer. Het groepje loopt weg. Peter blijft nog iets langer staan ‘je bent een apart beest, mooie jongen’ fluistert Peter. Mooie jongen? Zou hij nou? Ik kon mijn oren haast niet geloven dat zei mijn moeder altijd tegen me…en nu een mens?
Volgens mij ben ik in de war, maar door dit… heb ik toch wel weer trek in bemodderd gras.

Dagen gaan voorbij, nog steeds ben ik alleen en mis ik mijn moeder elke dag.
De kudde is niet meer de kudde, alle enters en twenters staan in een afgezet gedeelte van de wei, en ik als twenter sta daar ook tussen, helaas…
Het zou niks zijn voor Alfan, op het moment de baas over de hele groep, om mij niet dagelijks te breken. De hele groep komt op mij af, en ik weet dat ik me moet voorbereiden op een grote strijd.
‘Zwarte schim, besta jij ook nog?’ hinnikt Alfan wat word begeleid door de hele groep die gezellig mee grinnikt. ‘hoe is het eigenlijk met je moeder?’ brult Alfan ‘Kun je niks meer zeggen? zijn vader heeft zeker zijn tong eraf getrapt!’ gilt de hele groep, behalve een merrie…Beau
‘Alfan hou op hoor je wel wat je zegt!’ sist Beau en ze springt voor mij, wat gebeurd er? Ze kijkt me aan met haar donkerblauwe ogen ‘Gaat het?’ vraagt ze. Ik hinnik zachtjes. De rest van de dag staan we naast elkaar, heb ik dan toch weer een vriend erbij gekregen?

De volgende avond sta ik naast Beau te grazen, als in een keer het hek openvliegt en er twee grote metalen auto’s naar binnen rijden. Uit angst spring ik opzij, en vlieg er in volle galop vandoor…Auto’s, mijn moeder, pijn, alleen: al deze dingen flitsen door mijn hoofd als ik het geluid van die auto hoor.
Beau’s hoef gedender hoor ik achter mij aan komen…’Charly wacht even!’ roept ze.

‘HEE ,kkkkssssst, schiet op, pak die zwarte’ roepen een paar staljongens.
Met touwen rennen ze achter mij aan, ik wil niet, wat gebeurd er?
Een staljongen gooit een touw om mijn nek en begint er aan te trekken, weet hij wel dat dit snijd in mijn keel? Woest gooi ik mijn voorbenen in de lucht, en probeer tegelijkertijd met mijn achterbenen te schoppen, meer touwen volgen, en allemaal trekken ze even hard! Ik hinnik en ik gil…Nee niet nog een keer! Waar is Beau? In mijn dolle paniek heb ik een staljongen met mijn voorbeen keihard geraakt. De jongen valt met een smak op de grond en ik grijp mijn kans en wil vluchten, ik bok, steiger, trap, bijt maar niks helpt het zijn veels te veel touwen...waar is Beau ik zie haar niet! wilt schop ik nog een keer naar een jongen, even verslapt het touw omdat die jongen niet goed zit op te letten. Ik spring bijna boven op een oudere man als een ander mij probeert te slaan met een touw…en net als het dreigt uit de hand te lopen hoor ik een stem. ‘kappen allemaal! Zo werkt het toch niet, je ziet toch dat hij bang is, eerst die vos merrie en dan hij’ zegt Peter. Peter? Zei hij nou? Alweer die Peter! mensen zijn niet aardig Peter ook niet! zeg ik tegen mezelf. met een denderende galop vlieg ik angstig die wagen in…waar ben ik? Wat is dit voor een ding? ‘we zitten in een paardenvrachtwagen’ hoor ik Beau tegen mij zeggen, ‘Rustig maar’ zegt ze…rustig maar…dat zei: Mama …mama mijn lieve mama,
Ik weet niet waar ze is zij zou het mij kunnen vertellen…maar ik weet…dat ze niet eens meer leeft.
zou ze trots op me zijn? denk het niet...het is mijn schuld dat ze dood is...mijn schuld! 'Charly waar denk je aan?!' vraagt Beau ze kijkt bang. 'Aan mijn moeder' hinnik ik zacht. En ze drukt haar neus tegen mijn hals, allebei zijn we even bang voor wat er gaat gebeuren...

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:59

kleine hint voor deel 9, denk maar niet dat het spannendste al is geweest! morgen komt er nog veel meer!
dus houd je hart vast ;)