Zelf copyright verwijderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:56

Femke schreef:
Jans schreef:
Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren van een werk maken voor eigen oefening, studie of gebruik. Dit heet een thuiskopie. Een dergelijke kopie mag niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Het is niet vereist dat je het origineel zelf gekocht hebt om een thuiskopie van een werk te mogen maken.

Heb 't nog even nagezocht, en je hebt inderdaad helemaal gelijk.
Ik was er niet van op de hoogte dat het ook legaal was om van een illegaal verkregen bron een thuiskopie te maken.

Al is het dan natuurlijk nog steeds niet toegestaan om het werk te "bewerken".
Dus het logo MOET er in dat geval op blijven staan.

Het verwijderen van het logo valt wel onder het aanpassen van het werk en dus onder schending van het auteursrecht.

Het verwijderen van het logo mag dus wel (je mag een eigen (thuis)kopie maken als eigen oefening, studie of gebruik. Daar hoort ook het bewerken van een foto bij.

In dit geval gaat de TS helemaal niet de fout in en doet niets illegaals en verbreekt al helemaal geen wetten en regels.

Ik snap dat je jouw eigen rechten als fotograaf ook graag wil beschermen, maar in mijn ogen ga je véél te ver hier in op dit moment.

TS: Ik zou gewoon recht voor zijn raap zijn. Mail (of beter nog een aangetekende brief) de fotograaf dat als hij niet binnen ... weken (bijvoorbeeld 2) je het copyright laat verwijderen en zo als nog de foto gebruikt waar je hem graag voor wilt gebruiken (in jouw woonkamer aan de muur). Hem dus ook de kans geeft (met druk) om de foto's te laten nabestellen. Geef ook aan waarom je graag de foto's wilt bestellen (emotionele waarde).

Anoniem

Re: Zelf copyright verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:39

Inmiddels via Facebook een bericht gestuurd, en 2x via whatsapp, whatsapp is sowieso gelezen, geen reactie.. (laatste berichtje gister)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:50

Ik kan het zelf niet, maar kan je niet even op het creatieve deel van het forum kijken, en dan aan een bokker het verhaal uitleggen en vragen of die het even voor je wil doen? Het is volgens mij heel weinig werk!

Ik vind dat je in dit geval wel in je recht staat om een ''misdrijf'' te plegen, aangezien de betreffende fotograaf zich ook niet aan de afspraak heeft gehouden. Jullie hebben je honden beschikbaar gesteld voor de shoot met de afspraak dat je daarna foto's kon bestellen, dit kan niet. (hiermee pleegt de fotograaf dus ook een ''misdrijf'' - niet nakomen van afspraak). Als je dat van te voren had geweten had je wss de hele shoot niet eens gedaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:03

Natuurlijk sta je niet in je recht om een misdrijf te plegen, wat een uitspraak!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:23

Het is geen misdrijf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:39

Ook al is de copyright er af, daar ben ik al heel blij mee, maar dan kan ik alleen een kleine foto hebben, en ik wilde van mijn herder 1 op posterformaat, dat kan dus alleen als ik de foto kan bestellen.

Ik heb er totaal geen zin in maar zal hem van het weekend eens bellen, kijken wat hij zegt en of er dan eindelijk iets veranderd.

Edit: ik heb een aantal foto's op canstockphoto gevonden, daar staat iets met bestellen, als ik de foto's daar kan bestellen is het dan hetzelfde als dat ik ze bij de fotograaf bestel?
En hoe werkt het met de groottes?

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:43

Als je de foto's op canstockphoto besteld dan kun je de foto via de site gelijk downloaden in jou gewenste formaat (bijvoorbeeld de "grote JPG"). Dan heb je dus de foto van 3000x2000 pixels ongeveer gelijk op je computer staan en dit gaat niet via de fotograaf. Je kunt dan zelf de foto laten afdrukken.
Dus als het jou hond is en de foto die je graag zou willen hebt gevonden op canstockphoto lijkt me dit een uitstekend alternatief :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:48

showteam schreef:
Als je de foto's op canstockphoto besteld dan kun je de foto via de site gelijk downloaden in jou gewenste formaat (bijvoorbeeld de "grote JPG"). Dan heb je dus de foto van 3000x2000 pixels ongeveer gelijk op je computer staan en dit gaat niet via de fotograaf. Je kunt dan zelf de foto laten afdrukken.
Dus als het jou hond is en de foto die je graag zou willen hebt gevonden op canstockphoto lijkt me dit een uitstekend alternatief :) !

Met de grote JPG is de kwaliteit ook goed genoeg om als poster te laten afdrukken?
Dan ga ik even zoeken welke foto's er allemaal tussen staan, dankjewel!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:56

Ongeveer 30x40 of 40x50cm redt je daar wel mee :)
Wellicht groter ook nog wel maar dat durf ik niet te zeggen, misschien dat iemand met wat meer ervaring in afdrukken je daar meer duidelijkheid in kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:59

Kun je niet een nieuwe fotoshoot doen?
Dan heb je nog mooie foto's, mocht de fotograaf nog komen kun je altijd beslissen of je ze nog wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:03

Alou schreef:
Kun je niet een nieuwe fotoshoot doen?
Dan heb je nog mooie foto's, mocht de fotograaf nog komen kun je altijd beslissen of je ze nog wil.

Als je mijn posts gelezen had dan had je gelezen dat dat niet kan, mijn herder gaat snel achteruit en is op vreemd terrein zenuwachtig, dan krijg je dus geen relaxte foto's en hij zit door de ouderdom/spondylose niet lekker in zijn vel/vacht.. Daarnaast maken niet alle fotografen zulke foto's, het was nog een optie geweest om een shoot bij Femke te doen maar daar is het nu dus al te laat voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:18

Ik zou in ieder geval dan via canstockphoto's kijken.

Vriendin van mij reageert nog steeds niet, ik denk niet dat ze iets weet van engels recht dan :\