Mag dit zomaar? fotoshoot met mijn pony zonder toestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:03

Chaos schreef:
You have got to be fiets kidding me. :D

Wat een onzin zeg TS. Als je niet wil dat er foto's worden gemaakt moet je hem niet beschikbaar stellen.

Ze stelt dr pony toch niet beschikbaar voor fotoshoots? Wel voor lessen maar dat is wat anders, en als de fotos in de les gemaakt zijn zou ik het ook niet erg vinden maar wil toch echt wel toestemming om die fotos voordat ze in een portfolio terecht komen, ook al zijn het mooie fotos.
En jou boeit dat misschien niets maar ts misschien wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:05

Het is een 14 jarige die wat foto's heeft gemaakt; fotoshoot vind ik wat overdreven als ik de ts mag geloven qua kwaliteit :=

En eerlijk; hebben wij niet allemaal foto's van jezelf op een manegepaard of op een ritje tijdens vakantie? Heb je toen de eigenaar braaf eerst gevraagd voor een foto? :) die foto's belanden hier ook wel op bokt, Facebook of welk sociaal media dan ook :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:13

Maar TS, als je vanaf de foto's van de fotoshoot niet eens kunt zien of de foto's tijdens de les genomen zijn of ergens anders, wat is dan het probleem? De kwaliteti van de foto's is blijkbaar dusdanig slecht dat je er weinig van op kunt maken. Misschien dus niet slim dat de fotograaf deze als portfolio foto's gebruikt heeft.
Ik snap wel je punt dat je het vervelend vind. Maar als dat tijdens een les gebeurd is, dan heb je daar vrij weinig over te zeggen. Dan moet je haarniet mee laten lopen in de lessen.. Zou ik sowieso niet willen eigenlijk, dat mijn paard mee zou lopen in de lessen.. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:28

Chaos schreef:

Wat een onzin zeg TS. Als je niet wil dat er foto's worden gemaakt moet je hem niet beschikbaar stellen.

_/-\o_

Sandros

Re: Mag dit zomaar? fotoshoot met mijn pony zonder toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:48

Misschien dat je aan het meisje kunt vragen of de fotos tijdens de les zijn gemaakt ( of vlak ervoor/erna )
Mocht dit het geval zijn denk ik dat het meisje gewoon fotos wou hebben van de pony waar ze op reed ( misschien dat ze zelfs geen eens weet dat het een prive pony is en geen manege pony ) dat vervolgens het andere meisje de fotos op facebook heeft gebruikt zou ik ook niet zo zwaar op vallen.

Maaaar het is inderdaad wel anders als ze de pony voor de fotos uit de stal hebben gehaald, en dit niet aan de eigenaar van de manege/stal heeft gevraagd.

Wat ik me persoonlijk wel afvraag is dat je het niet erg vind dat er vreemde op je pony rijden maar wel dat er fotos van gemaakt worden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:58

Ze vindt het niet er dat er foto's gemaakt zijn. Maar wel dat de maker ze als reclame in haar portfolio heeft. Maar begrijp ik nu dat de maker pas 14 is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:02

Cookies schreef:
Ze vindt het niet er dat er foto's gemaakt zijn. Maar wel dat de maker ze als reclame in haar portfolio heeft. Maar begrijp ik nu dat de maker pas 14 is?

Meiske is inderdaad 14 en gaat om simpele foto's. Dus 'fotoshoot' is relatief.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:04

Als de foto's in de les zijn gemaakt zou ik me er niet druk om maken. Maar als de pony buiten de lessen om uit de stal is gehaalt zou ik toch wel een potje boos worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:42

ik ga eens even vragen hoe ze dat precies hebben gedaan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:43

Ik zou het ook positief bekijken. Meisje wou gewoon foto's van zichzelf op haar lievelingspony. Wie heeft dat als kind nou niet gedaan? Kan goed zijn dat als ze altijd dezelfde dag komt en altijd op jouw pony rijdt, dat ze nog eens niet weet dat het de jouwe is, maar dat het in haar ogen gewoon een manegepony is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:47

itsmi schreef:
Maar als dat tijdens een les gebeurd is, dan heb je daar vrij weinig over te zeggen. Dan moet je haarniet mee laten lopen in de lessen.. Zou ik sowieso niet willen eigenlijk, dat mijn paard mee zou lopen in de lessen.. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

helaas heb ik geen keus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:47

Gini schreef:
Ik zou het ook positief bekijken. Meisje wou gewoon foto's van zichzelf op haar lievelingspony. Wie heeft dat als kind nou niet gedaan? Kan goed zijn dat als ze altijd dezelfde dag komt en altijd op jouw pony rijdt, dat ze nog eens niet weet dat het de jouwe is, maar dat het in haar ogen gewoon een manegepony is.

dat zou ook nog best wel eens kunnen ja..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:57

GamblersCup schreef:
Ik vind het overdreven.

Vind niet dat zij overdrijft in het berichtje wat ze wil sturen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:58

Lees het topic even door zou ik zo zeggen ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:04

Snap eigenlijk wel wat je bedoel, je verwacht het niet om je paard of pony zo op het internet terug te vinden. Het is toch jouw pony en daar ben je zuinig op, dan maak je je misschien inderdaad sneller druk dan nodig is en daar is niets mis mee :). En vragen wie wat waarom kan natuurlijk nooit kwaad.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:05

riagr schreef:
TS, het enige wat hier echt telt is jouw eigen gevoel. Als jij het niet fijn vind is het je goed recht om dit bespreekbaar te maken. Je hoeft daar geen grote toestand van te maken, maar gewoon vertellen hoe je er in staat, en aangeven dat je dit in het vervolg wel van te voren wilt weten.

Het gaat er niet om wat de mensen hier op bokt er van vinden. Jíj vind het niet fijn, dat lees ik uit alles in jouw post, en dat is jouw goed recht. Je mág het gewoon niet fijn vinden.

Verder: je hebt je pony dan misschien wel ter beschikking gesteld voor een les ( waar een ander onder deskundige begeleiding je pony rijdt), maar dat is heel wat anders dan een lesklant die zomaar jouw pony uit de stal haalt voor een foto-shoot. Want in dat geval weet je helemaal niet hoe het toezicht op jouw pony geregeld is, en dat zou voor mij toch echt een grens zijn!.

Kortom: even nagaan hoe het precies zit, gewoon uitspreken wat jij er van vind, en aangeven hoe je het in de toekomst graag wilt.
Het is jouw pony, jouw gevoel: dat mag je gewoon serieus nemen ( wát anderen daar ook van vinden!!)

Eens!

hoewel, ik zou het niet pikken maar ik zou mijn pony ook niet voor lessen 'uitlenen' maar snap dat dit niet fijn voelt hoor.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:15

GamblersCup schreef:
Lees het topic even door zou ik zo zeggen ;)

Was ik mee bezig, maar ik zou dan ook willen weten hoe en wat :j

Edit dit is ook wat ik bedoel

Poess91 schreef:
Snap eigenlijk wel wat je bedoel, je verwacht het niet om je paard of pony zo op het internet terug te vinden. Het is toch jouw pony en daar ben je zuinig op, dan maak je je misschien inderdaad sneller druk dan nodig is en daar is niets mis mee :). En vragen wie wat waarom kan natuurlijk nooit kwaad.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:16

ik zou het persoonlijk helemaal niet erg vinden. :) juist leuk dat ze zo gek zijn met je paard. maar vragen is natuurlijk altijd netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:54

ja precies!

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:31

Onze pony staat op de foto in de Hoefslag, en hiervoor al 3 keer bij verschillende artikelen in de Paard en Sport. Zit ws in een of andere database, leuk, beginnertje, palomino pony,....
Foto's op een wedstrijd worden natuurlijk ook ongevraagd gemaakt, maar mogen ze dan ook zo gebruikt worden?
Ik vind het leuk, maar vraag mij nu wel af of dat zo maar kan, zonder onze toestemming. Pony is inmiddels verkocht, voor mijn gevoel ook weer anders.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:51

Ik zou er ook een dubbel gevoel bij hebben hoor TS, ik vind het toch een beetje raar dat ze dat zo buiten jou om doen. Als je er nou van op de hoogte was, of had kunnen kiezen, dan vind ik het wat anders, maar ze is geen verzorgster van je pony, geen vaste bijrijder, maar iemand die waarschijnlijk zo nu en dan eens een lesje op je pony rijdt.. (ik begrijp dat de pony's die in stalling staan ook mee moeten draaien in de les?) en daardoor heb je er dus zelf eigenlijk geen vat op wie er op rijdt en wat ze met je pony doen.

Ik denk zelfs dat het niet eens echt de foto's zijn, maar vooral het idee dat iedereen vanalles met je dier kan doen, zonder dat jij daar van af weet of toestemming voor moeten geven.

Nee, ik zou er ook niet echt blij van worden. Zo heb ik ooit eens meegewerkt aan een fotoshoot van een fotograaf die wou oefenen. Ik kreeg ook wat foto's en zij wou de foto's kunnen gebruiken voor reclame doeleinden en haar portfolio. Prima, ik ging er vanuit dat ik de foto's niet verder weg dan haar website en facebook tegen zou komen, dus geen probleem. Toen kwam ik mijn paard ineens tegen op een fotowedstrijd op internet.

Tuurlijk, ik had ingestemd, dus ik kon er weinig tegen doen, maar ook dit gaf me wel een beetje een dubbel gevoel. Als ze het even gevraagd had was het al heel anders overgekomen. Nou maak ik me hier verder niet druk om, het is niet anders, ik doe het gewoon niet weer ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:09

cillusion schreef:
Onze pony staat op de foto in de Hoefslag, en hiervoor al 3 keer bij verschillende artikelen in de Paard en Sport. Zit ws in een of andere database, leuk, beginnertje, palomino pony,....
Foto's op een wedstrijd worden natuurlijk ook ongevraagd gemaakt, maar mogen ze dan ook zo gebruikt worden?
Ik vind het leuk, maar vraag mij nu wel af of dat zo maar kan, zonder onze toestemming. Pony is inmiddels verkocht, voor mijn gevoel ook weer anders.

Foto's van alleen het paard mogen altijd gebruikt worden, paarden hebben namelijk geen portretrecht. Als er een ruiter op het paard zat zijn er wel mogelijkheden om iets te doen, maar het dan moet je bijv wel aantonen dat het imago of de privacy van de gefotografeerde geschaad word. Het is niet zo dat je het gebruik van die foto dan kan verbieden omdat je het niet leuk vind. En een fotograaf heeft in principe altijd alle rechten op een foto die hij gemaakt heeft, tenzij hij/zij expliciet iets anders heeft afgesproken en vastgelegd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:44

Annickkii schreef:
Chaos schreef:

Ze stelt dr pony toch niet beschikbaar voor fotoshoots? Wel voor lessen maar dat is wat anders, en als de fotos in de les gemaakt zijn zou ik het ook niet erg vinden maar wil toch echt wel toestemming om die fotos voordat ze in een portfolio terecht komen, ook al zijn het mooie fotos.
En jou boeit dat misschien niets maar ts misschien wel.

Je weet toch dat als er jonge manege meisjes op je pony rijden er foto's gemaakt worden.
Een portfolio is het niet te noemen, 14 jarig grietje die de foto's maakt.
En joh, het was duidelijk dat TS het een probleem vind, ik vind dat raar :+
Er is niet duidelijk of het buiten de lessen om is gebeurt, dus daar ga ik niet vanuit.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:05

Ik begrijp het probleem ook niet echt. Who cares dat een meisje wat foto's maakt van je pony?
Als er nou een prof. fotograaf langs komt op de manege en zomaar een pony van stal trekt zou ik het absoluut begrijpen.
Maar een meisje die gewoon op jou pony rijd, ik zie de ophef er niet van in.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:00

liedje89 schreef:
cillusion schreef:

Foto's van alleen het paard mogen altijd gebruikt worden, paarden hebben namelijk geen portretrecht. Als er een ruiter op het paard zat zijn er wel mogelijkheden om iets te doen, maar het dan moet je bijv wel aantonen dat het imago of de privacy van de gefotografeerde geschaad word. Het is niet zo dat je het gebruik van die foto dan kan verbieden omdat je het niet leuk vind. En een fotograaf heeft in principe altijd alle rechten op een foto die hij gemaakt heeft, tenzij hij/zij expliciet iets anders heeft afgesproken en vastgelegd.

Ja zover had ik het ook al gevonden. Tja en image schaden... we vinden het leuk; maar minder leuk nu we die pony niet meer hebben, en dat de foto's ondertussen 2 1/2 jaar geleden gemaakt zijn; of te wel hier aan de kant hangen mooiere foto's!