zasread schreef:De windowsviewer kan raw bestanden niet laten zien.
Jawel...
Gewoon een kwestie van RAW codecs downloaden (van microsoft zelf of van je camera merk) en je kunt ze zonde problemen bekijken in de windows photo viewer.
Maar over bewerking...
Ik denk dat er tegenwoordig in het "vak" fotografie een nogal grijs gebied ligt tussen fotografen en beeldmakers.
Er zijn mensen die ontzettend goed zijn in fotografie, echt 'oog' hebben voor licht. Die daarna amper een digitale doka nodig hebben om de foto te verbeteren. Inderdaad hooguit wat fine-tunen op contrast en verscherping, omdat de camera die in RAW niet zelf toevoegt.
Maar er zijn ook mensen die misschien wat minder goed zijn in fotografie, maar daarentegen ware photoshop artiesten zijn.
Voor beide heb ik groot respect. Want beide dingen zijn echt een vak, waar je talent voor kunt hebben.
Waar ik me wél soms een beetje aan kan ergeren, zijn 'luie' fotografen.
Mensen die niet even een passantje van het hoofdstel vast maken tijdens de shoot, omdat ze dat met 1 muisklik achteraf "wel even in photoshop" doen.
Of niet goed naar het licht kijken, de belichting vervolgens flink fout doen en dat later wel weer herstellen op de hele serie.
Mijn eigen motto is om in beginsel een zo perfect mogelijke foto te maken.
Die je dan daarna eventueel nog wat fine-tuning kunt geven.
Ik ben daarom ook eigenlijk best "tegen" de trend van het wegwerken van hoofdstellen en kettingen van tegenwoordig. Maar goed, dat mag iedereen zelf weten natuurlijk. Ik kies daar zelf alleen niet zomaar voor.
Bewerken probeer ik in mijn foto's echt tot een minimum te beperken.
Ik vind het juist een uitdaging om natuurlijk licht al zo goed mogelijk op de foto vast te leggen.
En natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen...
Ja, ik haal ook wel 'ns een lelijke wond op een paardenhoofd weg. En ik vind 't soms ook wel eens leuk om wat extremer te bewerken als een foto zich daarvoor leent.
Gewoon voor de fun. Maar het is niet mijn uitgangspunt.