[VER] Ik val echt niet zomaar dood neer hoor!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: [VER] Ik val echt niet zomaar dood neer hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 13:02

heel erg bedankt IGiveHugs
gelukkig duurt de regenperiode altijd minder lang dan de zonnige periode.
en ik heb maar eens in de 7 jaar zo'n enorme tegenslag in mijn leven dus dan valt er makkelijk mee te leven.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:18

Ik ben blij dat je er zo over denkt, ik heb echt heel veel respect voor je positiviteit en doorzettingsvermogen.

Dit topic volg ik! :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:55

nee, dit is nog lang niet het einde van het verhaal :P nu komt pas het punt waar ik naartoe aan het schrijven ben.
er zit dus ook een stukje in wat ik op de dag zelf heb geschreven, dit wilde ik er graag inzetten zodat jullie weten hoe het op dat moment voelde.

De maanden gaan verder, pijn en onzekerheid blijft me achtervolgen.
zonder mijn mutsen kan ik niets, zonder mijn rust ook niet.
Cardiologie afdeling in, Kno afdeling uit.
Bij de cardiologie krijg ik eindelijk echt goed nieuws, mijn hart gaat zeer zeker niet dichtgroeien en mijn kleppen zijn aan het genezen.
De kans dat dat gebeurt is zeer, zeer klein en dit is ook het enige positieve aan dit jaar.
Bij de KNO is het een ander verhaal, lucht kan ik niet krijgen en ik moet geopereerd worden.
Dat moet want anders zal ik het niet overleven maar de kans dat ik de operatie overleef is ook niet al te groot.
De verlossende afspraak komt in juni, de dinsdag voor de proefwerkweek.
Na een hele discussie met een Nederlandse arts, Nederlandse artsen willen nooit ingrijpen maar Duitse artsen wel.
We worden doorgestuurd naar iemand die de afspraak gaat regelen.
‘ Ik hoop dat het nog voor 2013 kan gebeuren.’ zeg ik tegen mijn moeder.
Maar dan, dan komt het verlossende woord.
Over 16 dagen ga ik geopereerd worden.
16 dagen, 16 hele dagen!
Wie had dat voor mogelijk gehouden?!
Ik niet in ieder geval.

De laatste proefwerkweek is zoals ik wel verwacht had een fiasco.
De maandag voor de operatie haal ik nog een proefwerk Duits in maar ik moet halverwege stoppen omdat ik me niet meer goed voel.
Donderdag inhalen zit er niet in en die dinsdag krijg ik te horen dat ik door ben naar VWO3.
De docenten hadden liever gehad dat ik mijn krachten had gespaard en de proefwerkweek niet had gemaakt maar daar valt nu niets meer aan te doen.
Woensdag moet ik al op het ziekenhuis zijn, om 8 uur precies.

( hier volgt een stukje wat ik die dag zelf heb geschreven en ook de uren na de operatie )

Zimmer 18

Om 8 uur precies stonden we ons aan te melden op de ooh zo vriendelijke afdeling genaamd HNO.
Het zou een paar minuten duren dus we moesten maar even plaats nemen in de wachtkamer.
Een uur later zaten we daar echter nog altijd en begonnen er al enkele rollenspellen door mijn hoofd te gaan die ik volgend jaar zou kunnen gebruiken bij drama of welk ander vak dan ook.
Om precies 9.06 werden we geroepen, we mochten in wachtkamer 2 gaan zitten en weer werd ons verteld dat het niet lang zou duren.
In het uur dat we daar weer zaten begon ons steeds meer duidelijk te worden over kamer 18, de kamer waar alles leek te gebeuren en waar de mensen die in dit ziekenhuis werken daadwerkelijk leken te werken.
In die 2 uur heb ik me ook het spelletje ‘ Mainsweaper ‘ eigen gemaakt en ook een paar keer uitgespeeld, geloof het of niet maar wiskunde is hier echt bij vereist.
Om een uur of 10 konden we dan eindelijk een arts spreken.
We hebben daar een half uur besteed aan vragen te beantwoorden en aan een endescopie die zo heerlijk soepel door mijn neus ging.
Toen de arts de risico’s begon voor te lezen kreeg ik steeds meer het idee dat deze operatie gewoon niet kon slagen zonder dat ik geheel verlamd zou raken, ernstige hersenbeschadigingen zou oplopen of voor de rest van mijn leven aan de hart-long machine zou liggen.
Vele testen later en vele wachturen later werd ze duidelijk dat ik 1) niet kan ruiken, op koffie na dan. 2) Ik toch echt geen adem krijg door mijn neus. 3) Ik toch wel iets moest hebben en 4) Ik een naaldenfobie heb.
Bloedprikken werd dus uitgesteld en we mochten door naar de volgende arts en later naar de chirurg die erg teleurgesteld was door het feit dat hij mijn neusschot moest laten zitten.
Uiteindelijk werd mijn hand plaatselijk verdoofd met een pleister en moest ik, jawel, WACHTEN!
Uiteindelijk besloten ze maar dat in de wachttijd er ook een ecg gemaakt kon worden.
Een zuster kwam dapper binnenlopen met het apparaat en ze begon het in te stellen.
Later nam een 2e zuster het over en begon ze met alles op mijn lichaam te plakken en... Ze begon de meting.
Dacht ze.
Jawel, ik was dood volgens het apparaat.
Zuster 1 werd weer geroepen en samen gingen ze te werk, nee ik was echt niet dood was de conclusie.
Uiteindelijk kwam er nog een 3e bij en het lukte, ze konden alles van mijn hart meten.
Ik was niet dood maar bloedprikken stond nog op het programma.
Vol goede moed liep ik er maar naartoe in de wetenschap dat morgen nog 3 spuiten op me zouden wachten.
Ze besloten de naald uit mijn hand te halen maar...... het plastic zou in mijn hand blijven zodat ik morgen niet nog eens ‘ geopereerd’ zou hoeven worden.
Grappig, morgen gaan ze me net opereren.
Ergens tussen dit alles bleek ik ook nog op de verkeerde afdeling te liggen en ben nu, jawel... Houd jullie stevig vast. Ga desnoods op de grond zitten.
Ik ben weer aan het WACHTEN.
Aan het wachten op een vrije plek op de afdeling Cardiologie.

De dag erna kreeg ik een heerlijk pilletje zodat ik al niet meer bij volledige kennis was eer ik de voorkamer van de OK had bereikt.
Natuurlijk ging ook daar in eerste instantie in Duits maar nadat ik paar keer ‘ What?’ ‘ I can’t understand you.’ en soortgelijke uitspraken heb gedaan gingen ze toch maar over op Engels.
Nadat ik was bijgekomen van de narcose kwamen ze nog eens gezellig bij me kijken en keken ze me raar aan toen ik in een vloeiend Engels accent begon te spreken.
Want in de voorkamer van de OK had ik vloeiend Amerikaans gepraat.
Misschien moet ik me wel vaker tot aan het randje van de narcose laten brengen als ik mijn zoveelste toespraak heb voor het vak Engels.
Blijkbaar maak ik dan geen fouten.

en nu ga ik weer verder vanaf het moment vlak na de operatie.

Cardiologie staat naast me, niet een persoon maar heel veel.
Bloeddrukmeter om, bloeddrukmeter af.
Een voor een luisteren ze naar mijn hart.
Hun duits versta ik niet, ze praten me te snel en schreeuwen te hard.
Dit kan niet goed zijn.
Ik lig op de recovery en iedereen en alles let op me.
Nu zie ik mijn bloeddruk, de bovendruk zie ik niet goed maar de onderdruk is laag, heel erg laag.
Maar voor zover ik kan begrijpen is die hoger dan net. Hoe hoog, of eerder laag, moet hij dan niet geweest zijn?
Praten kan ik niet, ademhalen gaat ook moeizaam.
Zien gaat slecht en horen ook maar toch rijden ze me terug naar de Cardio afdeling omdat die ook prima weten wat ze moeten doen in zo’n geval.
Ik val ergens in slaap, mensen staren naar me als ze me naar de liften rijden.
Later wordt ik wakker op ‘ mijn ‘ kamertje.
Een cardiologie arts komt net binnen en eindelijk legt iemand het me uit.
‘ Your under pressure was 20.’
Nou nee, dat is inderdaad niet goed.
Mijn bloeddruk is altijd al laag maar na 20 komt nog een stap en dat is dood.
Ik slaap veel en drink heel erg veel.
Zo veel dat ik van het vocht ben afgehaald en nu dus mijn vochtbalans moet regelen door te drinken.
Pas veel later dan Cardiologie komt KNO langs.
Ze leggen uit wat ze hebben gedaan en geven me een hele berg ‘ Neusmaandverband ‘ die ik ook nog kan halen bij de zusterpost.
Ik zit hier nu dus met 2 neustampons in mijn neus en neusmaandverband.
Na een dag is de cardiologie afdeling al uit hun voorraad maandverband, ik moet he tvan de artsen iedere 15 minuten verversen maar hier is hun voorraad dus niet op voorbereid.
Nu gaat de voorraad van KNO er dus aan.

Ik wil veel slapen en gelukkig kan dat hier ook.
Ondertussen lees ik ook veel boeken en luister ik muziek.
Ja mensen, ik luister muziek!!!
De artsen zijn heel erg aardig, de verpleegkundige ook.
Op vrijdag komt mijn vaste Cardiologie arts langs en hij onderzoekt me uitgebreid.
Ook moet ik vandaag langs KNO, heerlijk om in je pyjama het hele ziekenhuis door te lopen.
Daar komen ze erachter dat ik mijn tampons nog in heb en wordt dus weer terug naar mijn kamer gestuurd.
Ik krijg een pijnstiller en moet ijs in mijn nek leggen omdat mijn neus ernstig kan gaan bloeden als ze het eruit halen.
Na een klein uurtje komt de arts weer terug en begint ze met de ‘ operatie ‘ om de tampons te verwijderen.
Ik kan jullie vertellen dat dat heel erg veel pijn doet, heel erg veel...

Ik mag gelukkig wel gewoon door het ziekenhuis rondlopen en ga dus samen met mijn moeder eten bij het restaurantje, veel beter dan de ver doorgekookte groente die ze op de kamers serveren.
Wanneer ik hier weg mag is nog niet helemaal duidelijk, ze maken zich nog altijd zorgen over mijn bloeddruk.
Tijdens het eten van een Flammenkuchen denk ik terug aan wat de cardiologie arts heeft gezegd.
‘ And again you could have died.’
Tja, daar heeft hij gelijk in en daar ben ik me maar al te goed van bewust.
Nooit ben ik bang geweest voor de dood, zeer zeker niet na het lezen van ‘ de boekendief’
Na het lezen van dat boek, ik was toen een jaar of 10, ben ik de dood niet meer als een vijand gaan zien maar meer als een vriend die je ooit gaat tegenkomen en die je gaat verlossen uit je leiden.
Maar nu was mijn tijd nog niet, ik heb alleen maar moeten leren wat het is om te knokken.
Wat het is om niet op te geven. Wat het is om door te gaan ondanks alle regen.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:00

Jij schrijft echt heel.. fijn om te lezen!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:02

heel erg bedankt.
de ' echte ' versie gaat uitgebreider worden, meer details en ook mijn hele geschiedenis ( heb ik al op papier overigens ) en dan nog een heel stuk erachter.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:04

Post je die ook een x hier of wat ga je daar mee doen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:05

die wil ik idd ook een keer posten, een ' voorverhaal'
denk dat ik het ga zien als een hele lange proloog.
Wil het wel echt gaan uitgeven, niet voor mezelf maar voor andere kinderen.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:11

Ben benieuwt dan haha :))

Ik vind dat ik nu wel eens wat blijer mag zeggen dat ik zo gezond ben.. Als je dan leest hoe erg een ander t tegen kan zitten..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:14

ach, er zijn kinderen en volwassenen die het nog 10x zo erg hebben als ik het heb.
ik ben vrij positief als het om mijn gezondheid gaat haha.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:18

Jaa dat is waar!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:22

en ik hoop ook dat scholen iets eerder ingrijpen als ik dit verhaal heb geschreven.
bij mij ging het pesten namelijk zo ver dat ze mijn borstbeen braken en ik straf kreeg omdat ik terug sloeg.

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:34

Wat een heftig verhaal! Zeker als je weet dat je dit ook echt hebt meegemaakt :(:)

Ik vind wel dat je het heel fijn schrijft, het leest makkelijk door.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:05

Wat een heftig verhaal! Ik ga je volgen! Ik ken je niet, maar je klinkt zo ongelooflijk sterk!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 06:59

StonedRomy schreef:
ach, er zijn kinderen en volwassenen die het nog 10x zo erg hebben als ik het heb.
ik ben vrij positief als het om mijn gezondheid gaat haha.

Wauw, dat is echt een superpositieve instelling! Vind ik heel knap van je!

En je verhaal is ook echt heel goed!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:29

StonedRomy schreef:
en ik hoop ook dat scholen iets eerder ingrijpen als ik dit verhaal heb geschreven.
bij mij ging het pesten namelijk zo ver dat ze mijn borstbeen braken en ik straf kreeg omdat ik terug sloeg.

wow dat vind ik echt slecht van je school dan o.o

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:35

tja, docenten deden mee, niet met het slaan maar wel met het woordelijk pesten en buitensluiten.
daar kan je helaas niets aan doen...

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:38

je bent echt een kanjer, weet je dat wel? :*

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:40

er zijn nog veel meer kanjers hoor CRos95!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:43

StonedRomy schreef:
er zijn nog veel meer kanjers hoor CRos95!

jij bent er ook een, vergeet dat niet!!!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:48

en wat voor één! :j

Even omdat het UK is.... Je schrijft echt heel fijn, maar toch hoop ik dat het niet te lang wordt. Het zou zo fijn zijn als er wonder gebeurde en je gewoon genezenw as!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:50

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:55

achjoh, dat maakt helemaal niets uit.
meid....je bent 15, maar wat ben jij ongelofelijk sterk!!!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:56

Kimmms_ schreef:
achjoh, dat maakt helemaal niets uit.
meid....je bent 15, maar wat ben jij ongelofelijk sterk!!!

idd!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:57

maar die fouten maakt mij wel wat uit :=
kan natuurlijk niet met zo'n fouten aankomen zetten bij een uitgever.

mijn idee op dit moment is eigelijk proloog met daarin mijn algemene leven, dan veel hoofdstukken aan dit, stuk of 50 blz. zeker en dan nog een stuk over herstel en over mensen die je niet begrijpen.
is dat een mooie volgorde?

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:59

misschien is het een mooie volgorde om eerst te vertellen dat mensen je niet begrijpen, en daarna dat je dan verteld wat er eigenlijk allemaal speelt. zomaar een ideetje hoor maar je moet doen wat jij het mooiste vind!
laat het anders door iemand doorlezen en de spellingsfoutjes eruit halen?