Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Aranel schreef:Vind het een beetje mierenn*uken hoor, karakter in de tekening.. Ik vind ze alle drie prachtig en heb liever zoiets aan de muur hangen dan een tekening die minder natuurgetrouw is omdat de tekenaar niet goed kan tekenen maar toevallig wel karakter erin legt
het een hoeft het ander niet uit te sluiten en (hyper)realisme hoeft niet altijd zo "klinisch" te zijn.
kennelijk ben je op bokt vaak meteen jaloers als je ergens kritisch naar kijkt, wat natuurlijk onzin is 

en ik vind het zelf ook fijn om tips te krijgen, of ik er wat mee doe is een tweede maar alleen "oeh's en aah's" heb je weinig aan verder 

.
_Bitje_ schreef:Het zal aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet tussen deze werken en andere werken waar wel 'karakter' in te zien moet zijn. Hoe zie je karakter dan terug in een tekening? Wat maakt een tekening karaktervol? Ik ben er nog niet achter. Deze ogen zijn zeer sprekend en naar mijn idee zijn de ogen toch wel de spiegel van de ziel. Dus moeten deze tekeningen ook karakter vertonen lijkt mij? Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik heb erg veel respect voor tekenaars die zo hyperrealistisch kunnen tekenen, voor mij zijn deze tekeningen dan ook een groot voorbeeld voor hoe ik een beetje zou willen tekenen over een tijdje, maar dan met meer fantasie er in wat mij erg aanspreekt. Toch kan ik sommige reacties wel gelijk geven wat betreft dat het gewoon net een foto is, dat je zo vreselijk je best moet doen om te kijken of het wel getekend is, dat ik snap dat veel mensen toch liever gaan voor iemand die niet hyperrealistisch tekent. Maar dat ligt los van dit topic en dus geheel offtopic.
Iig, erg mooi, dit zullen weinig je nadoen

_Bitje_ schreef:Maar waarom? Wat maakt dat een tekening met karakter en deze tekeningen niet?
.Citaat:Een tekening zoals die van Rien, die herken je meteen
_nathalia_ schreef:Citaat:Een tekening zoals die van Rien, die herken je meteen
Ja, inderdaad, die tekening herken je meteen als dat is er één van Rien Poortvliet. Ook erg mooi en heel knap.
Het tekenen van ts is een andere stijl van tekenen maar voor mij persoonlijk net zo mooi en net zo knap.
Ik kan het ontbreken van karakter in deze tekeningen dan ook niet plaatsen. Misschien is het ook wel verschil van smaak?
. Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.licorne schreef:@Bitje, ken je het verschil in gevoel tussen zo'n kindje dat je zo'n slap, week, inhoudsloos, veel te braaf dooievissieshandje geeft, met daarnaast om te zien op het eerste zicht exact hetzelfde kindje, maar dat geeft je zo'n stevige, aanwezige, levendige handdruk, zo'n duidelijke 'hoi, hier ben IK!" ? DAT verschil in "karakter", in "werkelijk levende aanwezigheid", is wat ik zie tussen de ene en de andere tekening.
Je ziet de ervaring af aan een tekening, iemand die bijvoorbeeld de verhoudingen of kleuren nog niet helemaal goed heeft omdat 'ie het domweg nog niet beter kan, of iemand die ervoor kiest bepaalde eigenschappen van een foto uit te vergroten of juist wat te verdoezelen, feller of minder fel of anders te laten kleuren, omdat 'ie z'n vak ZO goed beheerst dat 'ie ermee kan spelen en ervoor kan KIEZEN om het zo te doen.
Ik las ooit ergens: Er zijn kunstenaars die van de zon een gele vlek maken. En er zijn kunstenaars die een gele vlek een zon kunnen laten zijn...
Misschien dat ik er eens binnenkort een topic over maak.
Citaat:Maar een tekening zoals die van TS is er niet een die je meteen als zijnde van TS (of überhaupt als tekening) zou herkennen, terwijl het dat wel is. Dat wordt er bedoeld met 'karakter', denk ik. Het karakter van de kunstenaar zit er imo niet in . Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.
_nathalia_ schreef:Citaat:Maar een tekening zoals die van TS is er niet een die je meteen als zijnde van TS (of überhaupt als tekening) zou herkennen, terwijl het dat wel is. Dat wordt er bedoeld met 'karakter', denk ik. Het karakter van de kunstenaar zit er imo niet in . Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.
Aah oké, het ontbreken van karakter in de tekening slaat dus meer op de eigen herkenbare stijl van de kunstenaar. Ik dacht dat het karakter van het dier (of uitstraling) niet zichtbaar was![]()
Daar heb je wel een punt
. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dit is zoals ik het interpreteer.
Het is goed om te horen wat jullie van de tekeningen van Joris vinden. Het is duidelijke te lezen dat iedereen er anders naar kijkt en dat iedereen ook een eigen interpretatie heeft van wat een mooie tekening is van een dier. Voor de een is inderdaad het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven, en voor de ander gaat het om een losse stijl waar de kern van het dier toch ook te zien is. Heel interessant!
.