[TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:03

Vind het een beetje mierenn*uken hoor, karakter in de tekening.. Ik vind ze alle drie prachtig en heb liever zoiets aan de muur hangen dan een tekening die minder natuurgetrouw is omdat de tekenaar niet goed kan tekenen maar toevallig wel karakter erin legt :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:19

Aranel schreef:
Vind het een beetje mierenn*uken hoor, karakter in de tekening.. Ik vind ze alle drie prachtig en heb liever zoiets aan de muur hangen dan een tekening die minder natuurgetrouw is omdat de tekenaar niet goed kan tekenen maar toevallig wel karakter erin legt :+

Maar hebt natuurlijk ook nog gewoon goed tekenen én karakter erin leggen ;) het een hoeft het ander niet uit te sluiten en (hyper)realisme hoeft niet altijd zo "klinisch" te zijn.
Verder noemt JoSav hele goede punten, ik ga zelf al niet eens in op posts waar men over jaloezie begint omdat dat zo'n trieste dooddoener is :') kennelijk ben je op bokt vaak meteen jaloers als je ergens kritisch naar kijkt, wat natuurlijk onzin is :)

Volgens mij worden hier gewoon tips gegeven, het is uiteindelijk aan de TS om er wel of niet wat mee te doen, maar dit forumdeel IS toch om tips te geven? En volgens mij is er verder ook niemand die ontkent dat dit niveau van realisme niet knap is oid, of het je smaak is of niet :)
Kan aan mij liggen hoor, maar ik kijk altijd kritisch naar werk, wat dan ook of het nou van een ander of van mezelf is ;) en ik vind het zelf ook fijn om tips te krijgen, of ik er wat mee doe is een tweede maar alleen "oeh's en aah's" heb je weinig aan verder :)

Ik denk ook dat deze discussie er is omdat er in de titel "karaktertekeningen" staat en dan verwacht je natuurlijk een bepaald iets als je dit topic opent. Iemand gaf hier een reactie "nou dan print ik wel een foto uit" en juist DAT moet je toch juist zien te voorkomen als kunstenaar? Zo zie ik het tenminste - je wilt toch iets afleveren dat méér is dan die foto, dat het speciaal maakt en net dat beetje extra geeft waardoor mensen het ook daadwerkelijk willen kopen? :)

Enne op bokt wil iedereen voor het dubbeltje op de eerste rang als het om prijzen gaat... sommige zijn echt erg :+

_San87_

Re: [TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:29

Ik vind de ogen van de paarden echt meer dan prachtig gedaan. De rest spreekt mij niet zo aan :).

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:13

JoSav; jouw post eerder (ik dacht toch dat het jouw post was?) is inderdaat goed opgebouwd met opbouwende tips en advies. Ik heb het dan ook niet over jou. Sorry als ik onduidelijk was, maar in het begin van dit topic lees je enorm veel reacties over het karakter dat mist. Dit verschilt ook van persoon tot persoon, het is subjectief, maar voor mij mist dit juist helemaal niet.
Deze mensen geven dan ook niet meer dan hun mening, zonder tips over hoe je het kunt aanpassen, en dat vind ik ietwat jaloers klinken. Als je geen duidelijke argumenten kan neerleggen en een opbouwende reactie hier kunt plaatsen, plaats dan niets.

Ik ken namelijk veel mensen die erg jaloers kunnen reageren, dat zie je gewoon aan hun, ook de manier waarop. Natuurlijk ken ik hier niet iedereen en kan ik ook niet oordelen, maar ik vind sommige reacties nogal vaak herhaald, en dan weet ik niet goed of die persoon in kwestie dan jaloers is of niet. Ik heb niets tegen tips die onderbouwd zijn, maar gewoon een reactie van 'ik vind dat en ...', zonder ander advies, da's gewoon je mening geven zonder meer. En kunst is een mening geven. Maar ik vind toch dat niemand hier kan zeggen dat die eerste tekening technisch 100% klopt. Ik vind het een beetje vreemd dat, als je een tekening maakt die niet 100% klopt, maar waar wel karakter in zit, dat men daar vaak zegt dat het nog beter kan qua verhoudingen/techniek, terwijl men bij zo'n tekeningen dan zegt dat het te perfect is qua techniek en er niet genoeg karakter in zit. Ik vind het namelijk moeilijk hoogte te krijgen van wat men nu werkelijk wil. Ik maak bvb altijd schilderijen waarin toch toets te zien is, maar vaak vinden mensen dat niet realistisch genoeg. Dan weet ik het ook even niet meer.

Ik hoop dat jullie mij nu ook beter snappen, en mijn excuses dat ik 'iedereen' 'bestempelde' met jaloezie :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:33

Het zal aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet tussen deze werken en andere werken waar wel 'karakter' in te zien moet zijn. Hoe zie je karakter dan terug in een tekening? Wat maakt een tekening karaktervol? Ik ben er nog niet achter. Deze ogen zijn zeer sprekend en naar mijn idee zijn de ogen toch wel de spiegel van de ziel. Dus moeten deze tekeningen ook karakter vertonen lijkt mij? Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik heb erg veel respect voor tekenaars die zo hyperrealistisch kunnen tekenen, voor mij zijn deze tekeningen dan ook een groot voorbeeld voor hoe ik een beetje zou willen tekenen over een tijdje, maar dan met meer fantasie er in wat mij erg aanspreekt. Toch kan ik sommige reacties wel gelijk geven wat betreft dat het gewoon net een foto is, dat je zo vreselijk je best moet doen om te kijken of het wel getekend is, dat ik snap dat veel mensen toch liever gaan voor iemand die niet hyperrealistisch tekent. Maar dat ligt los van dit topic en dus geheel offtopic.

Iig, erg mooi, dit zullen weinig je nadoen :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:36

Dit vind ik karakter tekeningen.

Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:44

Maar waarom? Wat maakt dat een tekening met karakter en deze tekeningen niet?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:46

_Bitje_ schreef:
Het zal aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet tussen deze werken en andere werken waar wel 'karakter' in te zien moet zijn. Hoe zie je karakter dan terug in een tekening? Wat maakt een tekening karaktervol? Ik ben er nog niet achter. Deze ogen zijn zeer sprekend en naar mijn idee zijn de ogen toch wel de spiegel van de ziel. Dus moeten deze tekeningen ook karakter vertonen lijkt mij? Kan iemand mij dit uitleggen?

Ik heb erg veel respect voor tekenaars die zo hyperrealistisch kunnen tekenen, voor mij zijn deze tekeningen dan ook een groot voorbeeld voor hoe ik een beetje zou willen tekenen over een tijdje, maar dan met meer fantasie er in wat mij erg aanspreekt. Toch kan ik sommige reacties wel gelijk geven wat betreft dat het gewoon net een foto is, dat je zo vreselijk je best moet doen om te kijken of het wel getekend is, dat ik snap dat veel mensen toch liever gaan voor iemand die niet hyperrealistisch tekent. Maar dat ligt los van dit topic en dus geheel offtopic.

Iig, erg mooi, dit zullen weinig je nadoen :D

Ik denk dat je daar zelf al een beetje het antwoord geeft. Wat (voor mij iig) een tekening karakter geeft is, is als je aan het werk kan zien welke materialen er zijn gebruikt en vooral dat de tekening een gevoel oproept. Dat doen deze tekening niet, of in ieder geval niet meer dan dat de foto dat zou doen. En daardoor geeft het bij mij het gevoel van (heel oneerbiedig gezegd, maar zeker niet rot bedoeld) een tekenfilter over een foto. Ik mis bijvoorbeeld het kleurenspel wat het geheel "spannender" zou kunnen maken. Maar dat is persoonlijk en kan voor iemand anders weer helemaal anders zijn.

Iemand die voor mij echt karaktertekeningen maakt, is Babe hier op bokt. Bij haar tekeningen denk ik meteen wow in plaats van me af te vragen of het nu wel of niet een foto is. Daarnaast krijg ik bij haar tekeningen een gevoel over hoe dat paard/die hond is (of dat nu klopt of niet), in plaats van een (voor mijn gevoel) leeg portret.

Maar nogmaals, dit is persoonlijk en maakt zeker niet het ene "beter" dan het ander.

Edit: toevoeging.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:50

Ja Babe hier op bokt is ook echt mijn allergrootste voorbeeld :o Ik snap je punt , dankje voor je uitleg :D
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 24-07-12 13:05, in het totaal 3 keer bewerkt

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:55

Josav verwoordt het heel erg goed.

En een karaktertekening is het voor mij als ik er langer naar blijft kijken ondanks dat het niet mijn eigen dier is. Dat heb ik oa met de tekeningen van Babe. Met Rien Poortvliet natuurlijk ook als goed voorbeeld van karaktertekeningen. Het kan realistisch of meer een schets zijn, maar ik wil graag kunnen zien wie de kunstenaar is, zonder naar de handtekening te kijken.

En voor wat betreft de prijs. Als je een uurloon uitrekent, dan lijkt het al heel anders.

Ik vind de tekeningen knap gemaakt, maar ik blijf er niet naar kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:56

Wat ik mis aan deze technisch goede tekeningen is gevoel, zoals Rien Poortvliet dat had en zoals Babe, zoëven al genoemd, dat ook heeft. Waardoor de tekening nou juist die persoonlijke toets, het karakter zo je wilt, krijgt en herkenbaar wordt als een tekening van die tekenaar. De tekeningen in dit topic zijn door dit gemis aan gevoel net iets te klinisch waardoor ze voor mij de wowfactor net niet hebben.

Ondanks dat kan ik me voorstellen dat hier een markt voor is en dat de heren hierin succesvol zijn.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:03

Ik vind het prachtige tekeningen, moest wel 3 x kijken voordat ik door had dat dit geen foto's waren :j Vooral het oog van de eerste tekening, grote klasse.
Heb veel bewondering voor kunstenaars die zo levensecht kunnen tekenen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:07

Het zijn mooie platen maar dat is precies wat het zijn platen, je ziet niets van het karakter van het dier. Ze stralen niets uit dat mis ik misschien dat het aan de gebruikte fotos ligt, laat deze ook aan ons zien :j

De prijzen vind ik heel eerlijk schrikwekkend hoog ik dacht naar het lezen van de reacties aan een bedrag van 100 euro maar dit is het 10 x :oo

Dan zou ik persoonlijk liever een sprekende plaat waar het dier vanaf spat willen hebben in olieverf
Edit:
Een voorbeeld van een mooie foto met daarnaast een schilderij met echt zichtbaar karakter een heel sprekend portret
http://www.atelier-boetzel-eberl.de/sho ... traits.jpg
Laatst bijgewerkt door Seven op 24-07-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:09

_Bitje_ schreef:
Maar waarom? Wat maakt dat een tekening met karakter en deze tekeningen niet?

Rien tekent hyperrealistisch en toch is het duidelijk te zien dat het een tekening is. En dan ook nog eens een tekening van zijn hand, met zijn eigen stempel :).

Een tekening zoals die van Rien, die herken je meteen.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:17

Citaat:
Een tekening zoals die van Rien, die herken je meteen

Ja, inderdaad, die tekening herken je meteen als dat is er één van Rien Poortvliet. Ook erg mooi en heel knap.

Het tekenen van ts is een andere stijl van tekenen maar voor mij persoonlijk net zo mooi en net zo knap.
Ik kan het ontbreken van karakter in deze tekeningen dan ook niet plaatsen. Misschien is het ook wel verschil van smaak?

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:19

@Bitje, ken je het verschil in gevoel tussen zo'n kindje dat je zo'n slap, week, inhoudsloos, veel te braaf dooievissieshandje geeft, met daarnaast om te zien op het eerste zicht exact hetzelfde kindje, maar dat geeft je zo'n stevige, aanwezige, levendige handdruk, zo'n duidelijke 'hoi, hier ben IK!" ? DAT verschil in "karakter", in "werkelijk levende aanwezigheid", is wat ik zie tussen de ene en de andere tekening.
Je ziet de ervaring af aan een tekening, iemand die bijvoorbeeld de verhoudingen of kleuren nog niet helemaal goed heeft omdat 'ie het domweg nog niet beter kan, of iemand die ervoor kiest bepaalde eigenschappen van een foto uit te vergroten of juist wat te verdoezelen, feller of minder fel of anders te laten kleuren, omdat 'ie z'n vak ZO goed beheerst dat 'ie ermee kan spelen en ervoor kan KIEZEN om het zo te doen. Ik kan vrij aardig hyperrealistisch tekenen, maar ik heb er veel langer over gedaan juist om dat wat losser te laten en meer een eigen 'stijl' te krijgen, ZONDER dat dat afdeed aan de herkenbaarheid! In opdrachten ben ik daar ook nog mee aan het worstelen. Maar goed, ik vraag dan ook niet dit soort prijzen (en inderdaad, je moet 'ns in uurloon gaan rekenen, voor 100 euro komen ook mijn potloden nog niet eens uit de kast hoor!)

Ik las ooit ergens: Er zijn kunstenaars die van de zon een gele vlek maken. En er zijn kunstenaars die een gele vlek een zon kunnen laten zijn...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:22

_nathalia_ schreef:
Citaat:
Een tekening zoals die van Rien, die herken je meteen

Ja, inderdaad, die tekening herken je meteen als dat is er één van Rien Poortvliet. Ook erg mooi en heel knap.

Het tekenen van ts is een andere stijl van tekenen maar voor mij persoonlijk net zo mooi en net zo knap.
Ik kan het ontbreken van karakter in deze tekeningen dan ook niet plaatsen. Misschien is het ook wel verschil van smaak?

Maar een tekening zoals die van TS is er niet een die je meteen als zijnde van TS (of überhaupt als tekening) zou herkennen, terwijl het dat wel is. Dat wordt er bedoeld met 'karakter', denk ik. Het karakter van de kunstenaar zit er imo niet in :). Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.

Neemt niet weg dat deze manier van tekenen ontegenzeggelijk knap is, het realisme is enorm. Daarentegen is de tekening (op de ogen na) ook weer erg plat en weinig gedurfd qua kleur en daarom doen de tekeningen mij wat 'doods' aan, terwijl juist een tekening zoveel mogelijkheden geeft het dier levendig te krijgen. Wat ontzettend lastig is. Ook heb ik het idee dat de tekening niet dekkend is opgezet, maar dat kan aan mij liggen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:24

licorne schreef:
@Bitje, ken je het verschil in gevoel tussen zo'n kindje dat je zo'n slap, week, inhoudsloos, veel te braaf dooievissieshandje geeft, met daarnaast om te zien op het eerste zicht exact hetzelfde kindje, maar dat geeft je zo'n stevige, aanwezige, levendige handdruk, zo'n duidelijke 'hoi, hier ben IK!" ? DAT verschil in "karakter", in "werkelijk levende aanwezigheid", is wat ik zie tussen de ene en de andere tekening.
Je ziet de ervaring af aan een tekening, iemand die bijvoorbeeld de verhoudingen of kleuren nog niet helemaal goed heeft omdat 'ie het domweg nog niet beter kan, of iemand die ervoor kiest bepaalde eigenschappen van een foto uit te vergroten of juist wat te verdoezelen, feller of minder fel of anders te laten kleuren, omdat 'ie z'n vak ZO goed beheerst dat 'ie ermee kan spelen en ervoor kan KIEZEN om het zo te doen.

Ik las ooit ergens: Er zijn kunstenaars die van de zon een gele vlek maken. En er zijn kunstenaars die een gele vlek een zon kunnen laten zijn...

hmm.. ja ik snap je punt! Maar toch vind ik hier ook wel wat karakter inzitten, misschien niet meer dan dat er in een foto te zien zou zijn, maar het is er wel. Nou ben ik eigenlijk toch wel benieuwd wat jullie van mijn tekenen, qua karakter vinden. :o Misschien dat ik er eens binnenkort een topic over maak. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:39

Gaat het erom of we het karakter van de tekenaar erin zien of juist het karakter van het getekende dier?

Persoonlijk vind ik dat beide erin zou moeten zitten!

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:40

Citaat:
Maar een tekening zoals die van TS is er niet een die je meteen als zijnde van TS (of überhaupt als tekening) zou herkennen, terwijl het dat wel is. Dat wordt er bedoeld met 'karakter', denk ik. Het karakter van de kunstenaar zit er imo niet in . Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.

Aah oké, het ontbreken van karakter in de tekening slaat dus meer op de eigen herkenbare stijl van de kunstenaar. Ik dacht dat het karakter van het dier (of uitstraling) niet zichtbaar was :o?
Daar heb je wel een punt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:41

_nathalia_ schreef:
Citaat:
Maar een tekening zoals die van TS is er niet een die je meteen als zijnde van TS (of überhaupt als tekening) zou herkennen, terwijl het dat wel is. Dat wordt er bedoeld met 'karakter', denk ik. Het karakter van de kunstenaar zit er imo niet in . Zoals al aangehaald, Rien herken je meteen, Wiebe van der Zee herken je meteen. Een Fnanne herken je meteen. En dan wel als zijnde tekeningen, geen fotokopieën, om het maar even plat te zeggen.

Aah oké, het ontbreken van karakter in de tekening slaat dus meer op de eigen herkenbare stijl van de kunstenaar. Ik dacht dat het karakter van het dier (of uitstraling) niet zichtbaar was :o?
Daar heb je wel een punt

Dat denk ik :). Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar dit is zoals ik het interpreteer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:50

Ik denk dat het bij "karakter in de tekening" om allebei gaat: het karakter van hetgene getekend is en het karakter van de tekenaar, dat je een stukje interactie voelbaar tijdens het tekenen ook zichtbaar maakt. (Wordt wel wat zweverig zo.)

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:40

Iedereen bedankt voor alle reacties. :) Het is goed om te horen wat jullie van de tekeningen van Joris vinden. Het is duidelijke te lezen dat iedereen er anders naar kijkt en dat iedereen ook een eigen interpretatie heeft van wat een mooie tekening is van een dier. Voor de een is inderdaad het zo natuurgetrouw mogelijk weergeven, en voor de ander gaat het om een losse stijl waar de kern van het dier toch ook te zien is. Heel interessant!

Verder wil ik even melden dat ik, Michael, niet langer het werk van mijn broer zal delen op Bokt. Mijn broer maakt zelf een account aan en zal in het vervolg zelf zijn werk posten. Ik had dit punt over het hoofd gezien in de ''Regels en richtlijnen [UK] Uit de Kunst''. Vandaar...

Tot slot zou ik graag wat links willen zien naar andere tekenaars/tekeningen die jullie inspireren. En vooral van mensen die ook kleurpotloodtekeningen maken, want dat is toch een andere techniek dan pastel. Dit hoeven niet alleen kleurpotloodtekeningen te zijn van dieren, maar ook mensen is interessant om te zien.

Michael

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:11

*Kleurpotloodtekenaar meldt zich*

Album met mijn opdrachtwerk *zie je hier*. Meeste in dat album zijn opdrachten in kleurpotlood, maar er staan ook wat vrije acryl en pastelwerkjes tussen, daar klieder ik ook graag mee.
Geen studie gedaan, alles gewoon mezelf in de loop der jaren hobbymatig aangeleerd, vraag wel bedragen voor de tekeningen waar de gemiddeld 15u werk die erin gaat zitten een beetje mee gedekt zijn anders begin ik er niet aan. En er is vraag naar, dus ik zal voor mijn doelgroep wel iets goed genoeg doen dan :P

Hier op Bokt kijk ik vooral graag naar werken van, ik noem even een dwarsstraat, Daisyree, Elanor, Babe, Janique, Fnanne en DiekeC. Paula Collewijn (DierPortret op Bokt) vind ik waanzinnig mooi werk maken om naar te blijven kijken, dat niveau zou ik ook oooooooit nog wel 'ns willen halen :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:14

Ik ben zelf heel erg fan van de werken van Sall :).