Vorderingen als tekenaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:15

AliesMeijer: wauwie! Jij gaat ook hard vooruit :j

Sall

Re: Vorderingen als tekenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:21

Gaaf om al die ontwikkelingen te zien!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:34

Super off topic, maar nu ik dit zie voel ik de drang weer om te gaan tekenen en ik denk dat ik vanavond een potlood ga pakken.... Allemaal oude bekenden in dit topic, geweldig om te zien hoe supergoed jullie zijn geworden.

Hier de eerste van mij op bokt:
Afbeelding

En een van de laatste, zo'n 4 jaar geleden:
Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:50

Wauw mik die laatste is echt mooi !

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:00

Wow wat gááf zeg, al die tekeningen hier! Ik zou willen dat ik het kon! :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:41

Leuk om alles zo op een rijtje te zien! Veel vooruitgang!

Hier de mijne.
Afbeelding

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:44

Wat een verschil! Leuk. twee keer hetzelfde model :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:45

dat is pas leuk zo'n model 2 keer tekenen, je ziet echt enorme vooruitgang!

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:08

Wow je ziet bij sommige echt zo'n vooruitgang!
Echt leuk om zo te vergelijken!

Ik heb eindelijk mijn oude tekeningen opgezocht _O-
Echt grappig om al die krabbeltjes weer te zien! Ik maakte bijna elke dag wel een tekening :oo

Dit is een van de eerste die ik heb bewaard, van volgens mij 6 jaar geleden.
Afbeelding
let ook even op dat achtervoetje :')

Hier moest ik met schaduwen gaan werken van mijn moeder..
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 028eb.jpg/

Deze is 4 of 5 jaar geleden
http://imageshack.us/photo/my-images/56 ... ng030.jpg/

4 jaar geleden
Afbeelding

Deze heb ik na dat ik voor het eerst bokt tegen kwam gemaakt.
Hele stap vooruit :oo
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... ng037.jpg/

1 jaar geleden, de bedoeling was voor een vriendin. Maar ik was/ben er niet tevreden mee :+
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... g009a.jpg/

een van mijn laatste werken
http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... g038x.jpg/
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 26-08-11 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 afbeeldingen zichtbaar; de rest in links verandert.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:18

Wat een prachtige werken komen hier voorbij zeg, ik zit soms echt met open mond te kijken, wat een talenten :D Bij sommigen dacht ik gewoon dat het een foto was :))

Wat ik me dan afvraag, hebben jullie een cursus of lessen gevolgd in tekenen oid of het gewoon allemaal zelf geleerd en geboft met talent?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:30

WAUW! _/-\o_
Bokkers jullie geven mij de hoop die ik zocht! :):
Ik ben weer flink gemotiveerd door jullie werken en ga zelf ook weer aan de slag! Heel erg leuk om dit allemaal op een rij'tje te zien! :D

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:41

Gewoon dooroefenen P_tries, kijk naar Lau4lau, geniaal gewoon! Zag in je profiel dat je 14 bent Lau4lau, amai, dat deed ik je op die leeftijd nog bij LANGE na niet na!!!!

@Aranael, ik heb nooit les gehad, ik ben gewoon koppig blijven oefenen. Je ZOU kunnen zeggen dat ik 't op school geleerd heb, want mijn hele middelbare schoolperiode heb ik vnl. in de lessen zitten tekenen ipv opletten :D (en het is ook met school toch nog wel goedgekomen hoor O:) )

En ja, motiverend is het zeker, ik werd gisteren echt helemaal blij van dit topic en van het hart onder de riem van een paar mensen, heb vandaag fanatiek doorgewerkt en deel 2 van een drietal paardenhoofden afgerond en hij is, al zeg ik het zelf, echt goed gelukt! Ik kan 'm alleen hier nog niet plaatsen want verrassing voor iemand en ik ben bang dat ze er via Bokt misschien achter komt als ik 'm plaats... Dus tot 6 september (dan moet deel 3 ook af zijn...) wachten *zucht*. Maar ben wel trots op dat ik weer aan de gang ben en dat 't echt weer lukt +:)+ Dus thanx allemaal :D

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:45

iid gewoon door oefenen! :j Kijk mijn 1e foto _O-
Ik heb nooit les gevolgd ofzo en ik zit ook niet bij een club. Van bokt heb ik onwijs veel geleerd door alleen te kijken en uit te proberen! :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:02

Aranel schreef:
Wat een prachtige werken komen hier voorbij zeg, ik zit soms echt met open mond te kijken, wat een talenten :D Bij sommigen dacht ik gewoon dat het een foto was :))

Wat ik me dan afvraag, hebben jullie een cursus of lessen gevolgd in tekenen oid of het gewoon allemaal zelf geleerd en geboft met talent?

Ik heb nog nooit 1 tekenlesje gehad, dus dat geld niet voor mij :).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:29

wauw lau4lau _/-\o_

hier ook nooit een tekenles gehad. Wel tekenen in mijn pakket gehad op de middelbare school :+

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:52

Ik denk dat iedereen wel tekenlessen op school heeft gehad, zo niet, arme jij :(:) . Tekenlessen draaien niet om het leren tekenen maar om ontwikkeling en experimenteren en de echt goede lessen gaan samen met flink wat theorie :) .

Wij hadden op de basisschool tekenen als vak, maar dit was meer je krijgt een opdracht wat je moet tekenen, hier zijn je kleurpotloden en wees het komende uur zo stil mogelijk :') (en vervolgens haalde ik daar wel altijd de hoogste cijfers voor, lager dan een 8 of niet het hoogste van de klas dan was ik niet blij :') )
Op de middelbare heb ik tekenen als examenvak gehad, dit was vooral ook theorie (kunstgeschiedenis :+: ) en perspectief, wilde daarna ook binnenhuisarchitectuur studeren dus al mijn opdrachten waren daar toen ook op gericht. Daarna toch grafisch vormgeven gaan doen en ook hier weer tekenen als vak gehad, was vooral conceptueel hoewel we ook aardig wat tijd aan stillevens en portrettekenen hebben besteed (teken degene die naast je zit bijvoorbeeld :') , leren kijken en een 3d object omzetten naar 2d, dit zie ik op bokt veel verkeerd gaan met natekenen van foto's omdat mensen naar hulpmiddelen als rasters grijpen, dit werkt gewoonweg niet altijd), ook lessen producttekenen wat vooral om de presentatie en nauwkeurigheid draaide en natuurlijk ook weer kunstgeschiedenis, imo onmisbaar als je serieus geïnteresseerd bent in kunst en kunst maken, ken je meesters :) . En vooral heel leerzaam om de werken van anderen te 'ontleden', waarom werkt het, waarom kijkt het goed weg, waarom blijft het interessant, hoe kan ik dat vertalen naar mijn eigen werk, verschillende stromingen en stijlen bestuderen, het verloop van bekende kunstenaars zien en aan elke verandering een bepaalde gebeurtenis kunnen koppelen, prachtig en zooo leerzaam :D .

Die school lessen draaiden allemaal vooral om het concept, leren kijken en experimenteren met technieken. Je leert niet hoe je moet tekenen maar je wordt gestimuleerd om het zelf te ontdekken en je leraar is er om vragen aan te stellen en opbouwend commentaar te geven zodat je jezelf kunt verbeteren en ontwikkelen.

Er worden wel tekenlessen en cursussen gegeven worden waarbij je stap voor stap iets leert tekenen maar daar heb je uiteindelijk niet veel aan, de lessen die op scholen gegeven worden zijn over het algemeen beter en zijn vergelijkbaar met de tekenclubs die ik eerder noemden hoewel je de theorie dan vaak wel zelf moet uitzoeken :j . Om beter te worden moet je niet alleen doen maar vergeet vooral ook de theorie niet.

Ik heb niet leren tekenen met die tekenlessen maar ik heb wel geleerd om beter na te denken over bepaalde beslissingen, waarom die kleur, welke verhoudingen, waar ligt de focus, welke lijnen en houdingen passen daarbij, lichtval, details, uitwerking etc. Het tekenen gaat als vanzelf maar tegelijkertijd werkt dat brein aan een stuk door om het geheel ook in theorie werkend te krijgen en te kunnen onderbouwen.

Lessen schrijven heb ik dan weer niet gehad op school, had wel fijn geweest, lessen hoe leg ik iets uit met zo min mogelijk woorden :') .

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:08

Bwahahaha IcePrincess, ieder z'n vak dan maar he :')

Ik heb idd tot en met 5VWO "tekenles" gehad op school (dan hebben we het wel over 1995 en veel stelde het bij ons helaas niet voor), dat is ook waar ja :). Dat wil zeggen, de eerste twee jaar in de brugklassen hadden we echt een hele gave docent die weinig kaders gaf maar je wel uitdaagde je eigen creativiteit en voorkeuren te ontdekken. Maar de laatste drie jaar was RUZIE met de nogal strenge docente omdat we erg vaak dingen moesten doen die ik verdomde en ja dan MOEST het toch natuurlijk. Ik zag daar het nut niet van in, ik wilde zelf besluiten wat ik aan tekenwerk wel of niet wilde leren. Ik leverde regelmatig iets in wat helemaal niet slecht was maar nog niet in de verte aan de opdracht voldeed :o , en dan VOL in discussie gaan over of je creativiteit een kant op mocht dwingen. Ow. Dat heeft het nog gehaald tot de conrector herinner ik me, ik gaf geen krimp, puber als ik was := Ik was die lessen helemaal vergeten. Vedrongen denk ik. Djeez, ik was echt niet lief _O-

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:19

Zelf geleerd en geen aangeboren talent.
@IP Tekenles bestond bij ons inderdaad uit 'dit is de opdracht, doe maar wat'.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt uitleg gehad heb. Gewoon lekker kliederen en een 7 voor de moeite ;)

Ben op mijn 27e begonnen en nu vier jaar bezig.
Heb erg veel gratis online gelezen en gekeken. Vooral DeviantArt Wips en YouTube video's en hier op bokt en op een paar wetcanvas.

Heb boeken en dvd's gekocht op eBay en Amazon (en van wat andere bonnen) met olieverf instructie/ gefilmde wips - uitleg van goede beroeps schilders.
Vooral veel geleerd van kijken naar hoe anderen werken en veel oefenen.
Ik ben nu veel met anatomie bezig dus heb wat vilppu/RivenPhoenix video materiaal, ene boek van ebay (encyclopediae anatomicae of zo, staan heel erg veel anatomische tekeningen van mens en dier in), en op DA staat ook een goede serie tutorials van BittersweetDisease
http://bittersweetdisease.deviantart.co ... -220251993

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:50

Wauuw!
Ik ga dit volgen vind het zo mooi hoe iedereen vooruitgegaan is!
Ik vidn het best leuk om te tekenen maar denk niet dta het ooit zo mooi word...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:22

Ik zou met liefde oud en nieuw werk willen plaatsen, maar ik ben ondertussen zou oud, dat ik geen werk van vroegah digitaal heb :D
'Men' zegt wel dat ik talent heb, voor mij is het vooral een kwestie van 'doen' en er erg veel plezier aan beleven. Heb iig nooit les gehad, behalve het schooltekenen en verder zat ik op school altijd te tekenen :D
Heb getwijfeld (soms nog wel) om iets van een kunstopleiding te doen, maar dat is mij door verschillende kunstenaars afgeraden omdat zij juist mijn 'eigenheid' zo toejuichen.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:23

ik krijg ook hoop, ik dacht dat ik vastzat met de schilderijen die ik nu maak, ik vind ze nooit echt 'waw', zoals ik van sommigen hier wel dat gevoel heb! Ik hoop dat ik ooit ook zo'n prachtige dingen kan maken.
Wat mijn opleiding betreft, ik heb 4 jaar middelbaar onderwijs KSO gevolgt, kunst dus, dus 4 jaar 12 uur in de week les in tekenen, schilderen, boetseren, abstract werken... Net mijn 6e jaar gedaan, op naar het hogere! maar nu kies ik voor iets anders, ik ga kunst gewoon als hobby en bijverdienste (hopelijk) beschouwen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:38

Wat een leuk topic is dit zeg! Veel werk wat voorbij komt herken ik uit diverse topics. Moet zeggen dat ik heel veel moois zie, ik vind de pup van drafbalk überschattig! Ik zou het ook willen kunnen, net als zoveel wat ik zou willen kunnen. Mijn vent kan een beetje tekenen, we hebben ook best aardig materiaal in huis, alleen ik ben te ongeduldig denk ik. Ga toch maar weer eens wat proberen!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:45

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek even aan de: maximaal 2 afbeeldingen per post, de rest in links- regel te denken in dit topic :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:00

Leuk topic! In 2005 heb ik een paar schilderijen gemaakt en ben toen door omstandingheden gestopt en eind 2009 weer begonnen.

Mijn eerste doeken..
Afbeelding

http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 0011-2.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 0086-1.jpg

Mijn eerste paard, 2009..
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 060591.jpg

Eerste oefening landschap..
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 070336.jpg

Paar van mijn dames uit 2010..
http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 090968.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 120326.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n231 ... 120044.jpg