'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Re: 'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:01

Vind ook dat je een reeks foto's van je telefoon niet een fotoshoot kan noemen, maarja wanneer wel? Als er speciaal een fotograaf komt en foto's maakt , maar nog beetje beginnend is, zijn de foto's vergeleken met een prof niet zo super mooi misschien. Maar vergeleken met een telefoon wel weer, dus tja, waar ligt de grens dat je het 'Fotoshoot' kan noemen?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:08

Blij dat iemand een topic opent, hoef ik het niet te doen... :=

Tsja, ik vind ook dat als het door een fotograaf is gemaakt fotoshoot heet, en anders gewoon foto's van...

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:14

Sowieso ben je niet meteen een fotograaf omdat je weleens foto's maakt, vind ik. Ik vind eigenlijk wel dat je een opleiding gedaan moet hebben voordat je jezelf professioneel mag noemen. Anders ben je naar mijn mening gewoon een amateur fotograaf (oke er zijn een hoop hele goede maar toch)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:25

Een opleiding heeft niks met professionaliteit te maken ;) merendeel van de échte top fotografen hebben daar geen opleiding in gehad. die hebben bijvoorbeeld journalistiek gedaan ofzo, en zijn toen door gestroomt naar de fotografie ;) dus een opleiding zegt in mijn ogen geen ruk, gezien ik heel wat afstudeerwerk heb gezien van de Fotovakschool en ik geen bal vind aan die foto's :+ Je kan het of je kan het niet. Je kan wel een opleiding gaan doen en alles halen omdat je de regeltjes volgt, maar fotograferen is in mijn ogen juist "out-of-the-box" denken, en dat ontbreekt bij de meeste mensen die afstuderen op de fotovakschool. Kunstacademie daarentegen is juist voor het "out-of-the-box" denken, al is dat vaak meer reportage gericht :) Maar in mijn ogen zegt een papiertje niks :n

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:03

Dat ben ik helemaal met je eens Lifaya!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:11

Deels mee eens, je kan wel 'out of the box' kunnen denken, er komt een heleboel techniek bij kijken, heb je dat niet, dan heb je nog steeds flutfoto's.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:21

Colway schreef:
Deels mee eens, je kan wel 'out of the box' kunnen denken, er komt een heleboel techniek bij kijken, heb je dat niet, dan heb je nog steeds flutfoto's.

niet mee eens :) Kunstacedemies nemen je aan als je een goede serie kan maken en out of the box kan denken. De techniek kijken ze pas als laatste naar aangezien je dat kan leren. Als iemand niet creatief kan kijken, dus out of the box, dan zullen ze je echt niet aannemen ook niet als je de techniek super kan :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:37

Een heel interessant onderwerp! Ben zelf hobby-matig met fotograferen bezig en ben dan ook zo'n lekkere
amateur. Alhoewel andere mensen weer versteld staan van de foto's die ik maak omdat ze dat zelf niet
kunnen. Voor hen is het dan al gauw een fotoshoot als ik gewoon eens wat foto's kom maken :)

Kan iemand eens een voorbeeld geven? Misschien niet heel leuk voor de 'fotograaf', maar ben dan toch wel
erg benieuwd wat jullie als kiekjes zien en wat als 'fotoshoot.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:02

Voor mij zijn dit gewoon wat simpele foto's, ok met spiegelreflex, maar zeker geen fotoshoot. Ben even de wei in gelopen met zweep en heb geprobeerd om Vado uit te leggen dat ik graag wil dat hij even rond rent maar vooral, uit mijn buurt blijft (anders is hij zo lastig op de foto te zetten :+ ) en tegelijkertijd zo af en toe en het knopje van het toestel ingedrukt. Wel gelet op zon en een beetje op achtergrond. Maar paard is ongepoetst en er is niet echt nagedacht over compositie e.d. Het is wel een reeks foto's :+

[ITP] Paar simpele kiekjes van valk Cruzado Llevado

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:46

Oké dat begrijp ik Zou wat zijn anders heb ik dagelijks een fotoshoot haha Maar betekent het dan wanneer je je paard ervoor 'kleed' en er nagedacht word over compositie, omgeving lichtinval ed dat je dan wel een fotoshoot hebt Naar mijn idee ook niet meteen hoor
Volgens mij behoren fotoshoots tot de laag met de bewuste maar ook betere fotografen Alleen tja Dat is natuurlijk een heel persoonlijk gegeven
Overigens wel een interessant onderwerp Ook omdat ik wel wat met fotograveren aan het rotzooien ben :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:09

LZP -> FK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:23

Is het gewoon niet handig om een grens te trekken bij 'amateur fotoshoot' en 'professionele fotoshoot'? Want imo is een 'fotoshoot' hetzelfde als een fotosessie of fotoreportage en dwz een reeks foto's die in één keer (op 1 dag) van een bepaald onderwerp zijn genomen. Tenminste, zo interpreteer ik het altijd. En een professionele shoot is dan door een professional gemaakt, maar een shoot kan imo ook gewoon door een amateur gemaakt zijn, just for fun.

Hoe moet je het anders noemen als je bijv. gezellig met een vriendin een amateurshootje hebt gedaan? Tja, dan kom ik dus toch weer op het woord 'fotoshoot' uit :+

Edit: Al moet ik dan wel zeggen dat als ik in een topictitel 'fotoshoot' zie staan ik wel professionele foto's verwacht, terwijl ik dat dus volgens mijn redenering niet zou moeten verwachten :')

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:27

Nou, diegene die dat soort fotoreeksen een fotoshoot noemt, noemt het zo, omdat hij/zij het waarschijnlijk leuk vond om gewoon wat plaatjes van het paard te trekken.
Een échte professionele fotoshoot is wat duurder, maar het resultaat mag er zeker wel zijn. Ach ja, iedereen doet wat hij/zij uiteraard leuk vind hè. :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:41

ik vind het woord fotoshoot zowiezoo jaa weet niet... ik noem het liever een fotoreportage, ik vind een fotoreportage als woord al sneller duiden op iets wat met gevoel is gedaan, een fotoshoot niet daar in tegen, wat eva zegt "fotoshoot" word heel vaak gebruikt in topics, en mijn vooroordeel is dan ook voordat ik het topic open om er al niet te veel van te verwachten. dus is het wel zo slim om als fotograaf je fotoreportages fotoshoots te noemen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:48

lifaya schreef:
Colway schreef:

niet mee eens :) Kunstacedemies nemen je aan als je een goede serie kan maken en out of the box kan denken. De techniek kijken ze pas als laatste naar aangezien je dat kan leren. Als iemand niet creatief kan kijken, dus out of the box, dan zullen ze je echt niet aannemen ook niet als je de techniek super kan :)

Daar heb ik het ook niet over ;-) (althans niet over wel of niet aangenomen worden voor de kunst acedemie) Ik bedoel dus dat je zonder techniek gewoon geen goede foto kunt neerzetten. Ook niet zonder 'out of the box denken'. Dus beide heb je nodig.

Maar zonder creativiteit kan je wel technisch goede foto's maken. Zonder techniek heb je altijd flutfoto's. Bedoel een onder of overbelichte foto is nooit mooi. (tenzij het bewust is ingezet, maar dat is vaak niet het geval) Bedoel, een portretfoto vraagt minder creativiteit maar wel veel techniek.

En dat is wat we hier toch vooral zien? Portretfoto's, standfoto's.
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 01-05-11 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:48

Ik vind fotoshoot idd eigenlijk ook maar een raar woord. Het is sowieso al een rare verbastering van Engels en NL. Photoshoot is natuurlijk gewoon Engels voor fotoreportage. Maar fotoshoot? Dat is net als het Nederlandse 'buldog' voor het Engelse 'bulldog' wat gisteren in Ik hou van Holland was... Fotoreportage is dus sowieso ook wel logischer idd.. Maarja, dan nog? Waar trek je de grens van of je het een fotoreportage noemt of niet he? :))

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:08

Waar je de grens trekt of het een fotoreportage is? gewoon simpel weg als je het bij een fotograaf heb laten doen. en dan niet de meisjes met de camera's die het leuk vinden om paardjes op de foto te zetten voor niets. maar de echte betaalde reportages of portfolio reportages van fotografen die hun werk uiterst serieus nemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:00

máááár iedereen heeft het nu wel over professioneel... maar wat ís professioneel?
Ik vind mezelf gewoon een amateur :+ Verdien mijn brood er bij lange na niet aan gezien de hele paarden-fotografie-bussines eraan is gegaan sinds veel meiden gratis foto's maken voor andere mensen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:01

Bij Professioneel denk ik aan professionele apparatuur, met verstand van fotografie (via een opleiding, cursussen of wellicht zelf aangeleerd) op aanvraag, tegen betaling...ehhhh

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:05

dus dan zou ik in jouw ogen professioneel zijn? :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:06

RM_ schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt. Ik vind dat je het een fotoshoot kan noemen als er speciaal iemand naar jou toegekomen is om foto's te maken met een (semi)profesionele camera en waar dan kwalitatief goeie foto's uit komen.. Die verwachtingen heb ik in ieder geval als ik een topic open met de titel 'fotoshoot' ;)

ik ook :)

vaak noemen mensen het al fotoshoot als er gewoon een vriendin met een normale camera langs is geweest om wat foto's te schieten. Als ik dan dat topic open heb ik gelijk al geen zin meer om te reageren als ik zie wat voor foto's het zijn :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:07

Damelza schreef:
RM_ schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt. Ik vind dat je het een fotoshoot kan noemen als er speciaal iemand naar jou toegekomen is om foto's te maken met een (semi)profesionele camera en waar dan kwalitatief goeie foto's uit komen.. Die verwachtingen heb ik in ieder geval als ik een topic open met de titel 'fotoshoot' ;)

ik ook :)

vaak noemen mensen het al fotoshoot als er gewoon een vriendin met een normale camera langs is geweest om wat foto's te schieten. Als ik dan dat topic open heb ik gelijk al geen zin meer om te reageren als ik zie wat voor foto's het zijn :P

Sluit ik me helemaal bij aan :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:09

lifaya schreef:

Ja dat denk ik wel, al mis ik wel het 'spannende' in de foto's en een handtekening ofzo (eigen style, herkenningspunt voor anderen)

Denk eerder semi-prof?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:10

heb je op mijn site gekeken of in de topics in mijn OS? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:34

Colway schreef:
lifaya schreef:

Ja dat denk ik wel, al mis ik wel het 'spannende' in de foto's en een handtekening ofzo (eigen style, herkenningspunt voor anderen)

Denk eerder semi-prof?

ja maar, dat is super persoonlijk dus...

Dus dat lijkt me geen definitie van professioneel.

Iemand die professioneel is, verdient z'n brood er mee. Punt.

Ik snap echt niet waarom iedereen van ieder woord meer of minder moet maken hoor :') ...