thoraklover schreef:Ik vind dat ik best wat mag verwachten van een spiegelreflex camera van Nikon, die goed uit de tests is gekomen. En als een compact camera scherpere foto's maakt dan een spiegelreflex, dan is er toch echt iets mis met mijn instellingen
Het is de fotograaf die de foto maakt. Geef de goedkoopste zooi aan een goede fotograaf en er komen prachtige foto's uit. Geen een 1DMarkII aan een leek er er komt bagger uit.
Dit ligt niet aan de camera maar aan jouw fotografie kunsten

Kortom er ligt een mooie uitdaging voor je.

Als ik zelf met de camera werk zijn mn foto's meestal gewoon op het goede punt scherpgesteld. Geef ik m aan mn vriend die er minder verstand van heeft dan zit hij er ook nog wel eens naast met scherpstellen. De foto's krijgen dan een beetje dezelfde 'waas' als die van jou hebben. Ik denk dus niet dat het een mankement is, maar dat je meer moet oefenen met scherpstellen. Ook ik zie op een paar foto's duidelijk een verkeerd scherpstelpunt (op de manen, het halster). De foto is dus wel scherp, maar met een kleiner diafragma en een verkeerd scherpstelpunt kan hij onscherp lijken.