[FOTO]Vage waas over foto's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:36

thoraklover schreef:
Ik vind dat ik best wat mag verwachten van een spiegelreflex camera van Nikon, die goed uit de tests is gekomen. En als een compact camera scherpere foto's maakt dan een spiegelreflex, dan is er toch echt iets mis met mijn instellingen :=

Het is de fotograaf die de foto maakt. Geef de goedkoopste zooi aan een goede fotograaf en er komen prachtige foto's uit. Geen een 1DMarkII aan een leek er er komt bagger uit.

Dit ligt niet aan de camera maar aan jouw fotografie kunsten ;-)
Kortom er ligt een mooie uitdaging voor je.

smeetjoew

Re: [FOTO]Vage waas over foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:45

Ja, maar Amarach, fotografiekunsten hebben te maken met compositie, techniek, verhoudingen etc. Dit is puur iets cameratechnisch, waarbij het misschien wel gaat om een fabrieksfoutje.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:06

Ik ben het deels met je eens.
Het maken van scherpe foto's vereist ook wel wat.
Je kan te maken hebben met bewegingsonscherpte, slecht focussen etc.
Dit probleem kom ik vaak tegen, altijd wordt de schuld in de schoenen van de aparatuur geschoven. Als ik er dan een foto mee maak zijn ze haarscherp. ;-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:03

Ik heb zelf ook de Nikon D3100 en ik denk dat het toch aan jouw scherpstel'kunsten' ligt. Niet vervelend bedoelt verder hoor :) Als ik zelf met de camera werk zijn mn foto's meestal gewoon op het goede punt scherpgesteld. Geef ik m aan mn vriend die er minder verstand van heeft dan zit hij er ook nog wel eens naast met scherpstellen. De foto's krijgen dan een beetje dezelfde 'waas' als die van jou hebben. Ik denk dus niet dat het een mankement is, maar dat je meer moet oefenen met scherpstellen. Ook ik zie op een paar foto's duidelijk een verkeerd scherpstelpunt (op de manen, het halster). De foto is dus wel scherp, maar met een kleiner diafragma en een verkeerd scherpstelpunt kan hij onscherp lijken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:24

Dat je compactcamera 'scherpere foto's maakte' kan alles te maken hebben met dat hij in de camera zelf al meer naverscherpte. Ik vind je foto's over het algemeen niet onscherp. Alleen af en toe niet optimaal scherpgesteld. Ietwat soft zijn ze misschien wel. Je kan ze daarom zelf naderhand nog wat aanscherpen in een bewerkingsprogramma. Goed glas zal waarschijnlijk, zoals Lifaya ook al aangaf, ook nog wel meehelpen. Ik krijg met mijn kitlens ook minder scherpe plaatjes dan als ik mijn wat duurdere lens erop zet :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:28

Heb ik ergens gezegd dat ik heel goed fotografeerde? Lijkt er namelijk op dat sommige van jullie dat concluderen. Ik heb gevraagd waar aan het kan liggen, en ja, volgens mij ligt het aan het scherp-stellen of een andere instelling die niet goed is. En Amarach, ik vind dat je nogal heftig reageerd, Ja het kan inderdaad aan mezelf liggen, maar wanneer je helemaal niet kan fotograferen moet je met dit toestel al aardig ver komen volgens de makers van Nikon. Dus ik moet wel iets verkeerd doen, verkeerd scherp-stellen of verkeerde instellingen.