[ART] M'n eerste zelfgemaakte hoofdstel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:52

Ik vind het een super leuk hoofdstel zeg :)

Misschien kunnen we gaan combineren...touw met leer :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:55

@TL, Auky: leuk om 'oude' bekenden terug te zien hier!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:58

Wauw! dat kan ik echt niet :n

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:23

Mooi gedaan! erg knap, je moet er maar opkomen om dat te gaan doen!

boooo

Re: M'n eerste zelfgemaakte hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:34

Knap joh!

Zou je eens een filmpje willen maken als je er mee gaat rijden? :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:40

oehw wanneer ga je veelvuldig maken en verkopen? :3 dat ziet er mooi uit

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:45

Welk lesboekje heb jij en heb je echt alles met de hand genaaid? Prachtig hoofdstel, knap hoor, petje af voor jou.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:45

Oehhh wat gaaf :D
1 van de dingen die nog op het "ooit te doen" lijstje staat is leerbewerken !!
Helaas is het "probleem" dat ik niets in de buurt kan vinden.
En jouw leerhandel is ook niet zo dichtbij vanuit drenthe :+
Al zou ik het misschien wel kunnen combineren...

Nog een vraagje: ben je tevreden over hoe breed je neusriem is?
Want persoonlijk hou ik meer van een iets bredere neusriem, maar dat is misschien ook alleen maar het beeld..

Edit: oehh ik kijk op die site van boomsma, zo interessant *zucht* *kwijl*
Laatst bijgewerkt door siskeh op 18-03-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:47

siskeh schreef:
Nog een vraagje: ben je tevreden over hoe breed je neusriem is?
Want persoonlijk hou ik meer van een iets bredere neusriem, maar dat is misschien ook alleen maar het beeld..

Mocht je ze wel gaan verkopen, zou ik de neusriem ook graag wat dikker zien :j

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:57

prachtig !Heel knap gedaan ,heb je dit met de hand zitten naaien want dan zal je wel erg pijnlijke vingers hebben of niet ?
Ik ben een leek hoor.. maar ik vraag me af waarom een bitloos hoofdstel geen keelriem heeft ?

Jettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:58

Super gemaakt!
Respect!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:00

santie schreef:
Welk lesboekje heb jij en heb je echt alles met de hand genaaid? Prachtig hoofdstel, knap hoor, petje af voor jou.

Dit is het boek, het toont meer als een tijdschrift. Ook ziet het er soms overweldigend uit met een heleboel plaatjes achter elkaar. Maar als je het plaatje voor plaatje bekijkt, is het goed te volgen:

Afbeelding

Het is allemaal met de hand gedaan, het moeilijkste was het vastmaken van de bakstukken (als dat bij zo'n hoofdstel zo heet) aan de neusriem. Daar moest ik door vier lagen leer heen en daar boog m'n els gewoon krom van. Ook moest ik de naalden er met een tang doorheen trekken.

Over een groot deel van de neusriem loopt nog een riem om de ringen voor de teugels in te doen. Dat was ook veel werk omdat dat dus overal moet worden vastgestikt. Als ik een machine had, zou ik dat gewoon met een machine doen want dan is het ook al oerdegelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:00

Leuk gedaan Arno !

Ziet er inderdaad wel lekker stevig uit , denk dat dat best wel werkt zo hoor :j

Ik werd wel ernstig afgeleid door die rare paal waar hij op hing , haha , maar dat heb je al uitgelegd :P

Neusriem lijkt mij prima zo , die hoeft van mij niet zo breed , ik zou juist het kopstuk iets minder snijdend maken :)

Heb je lekker branderige vingers van de naald zeker ? :P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:03

miranda1967 schreef:
prachtig !Heel knap gedaan ,heb je dit met de hand zitten naaien want dan zal je wel erg pijnlijke vingers hebben of niet ?
Ik ben een leek hoor.. maar ik vraag me af waarom een bitloos hoofdstel geen keelriem heeft ?

Op zich hoeft het geen pijnlijke vingers op te leveren. Je prikt als het goed is niet in je vingers (maar okee, het ging niet altijd goed:D). Wel heb ik na een tijd leertjes om m'n pinken heen gedaan want daarmee trek je steeds het draad aan en dan krijg je dus al snel kleine snijwondjes.

De meeste bitloze hoofdstellen hebben volgens mij wel een keelriem. Ik heb weleens gelezen dat een keelriem eigenlijk niet nodig is, maar dat het nog uit de oorlogstijd stamt van toen ze de paarden soms bij lange tochten voort moesten trekken, dan zou zo'n keelriem ervoor zorgen dat het hoofdstel er niet af wordt getrokken.

Ik zie het zo 1, 2, 3 niet voor me hoe zo'n riem dat moet voorkomen, maar goed, volgens mij is het iig niet meer nodig als je al een kaakriem hebt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:05

Nuttig tips over verbreed kopstuk of een verbrede neusriem trouwens.
Hoe breed zouden die dan moeten zijn? Een centimeter of 3?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:06

Hoe breed is je neusriem nu arno?
Heel veel breder hoeft het ook niet volgens mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:07

Een ringetje op de kaak met daar aan een keelriempje (zoals bij een halster zeg maar) is wel heel erg fijn om de bakstukken lekker laag onder het oog te houden zodat ze niet zo dicht tegen die ogen gaan dabberen als 1 en ander verschuift :)

Bijkomend voordeel is dan dat je ook geen frontriem hoeft te gebruiken , en veel paarden vinden dat toch wel erg fijn omdat ze toch niet zo houden van dat vaak wat knijperige gebeuren rond hun oren , met kopstuk en frontriem er omheen.

Tijdens het om doen van het hoofdstel moet je met een frontriem toch ook vaak wat vouwen met die oren..... dat kunnen ze missen als kiespijn ;)

Kopstuk bij voorkeur een beetje een rond afgebogen riem of met uitsparingen voor de oren (zodat de oren wat meer ruimte krijgen) van minstens 3 cm breed inderdaad :j

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:11

siskeh schreef:
Hoe breed is je neusriem nu arno?
Heel veel breder hoeft het ook niet volgens mij.

Nu istie 1,5 centimeter (net als de rest van het hoofdstel). Ik zit er ook over te denken overal wat dikkere riemen te gebruiken, dat staat misschien ook wel wat mooier en is ook wel steviger, bijvoorbeeld 2 centimeter breed.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:11

Silly1972 schreef:
arno8 schreef:
Tja, een webwinkel speelt wel in m'n achterhoofd. Maar ik raak nogal snel overstuur van al het administratiegezeur dat je krijgt met de belastingdienst zodra je een bedrijf begint. Voorlopig ga ik het gewoon rustig uitproberen. Misschien is dit hoofdstel wel helemaal niks :D

Je mag ongeveer 3000 euro belasting vrij bij verdienen, zonder dat je een BTW nr nodig hebt en BTW moet afdragen, kijk maar eens na, want weet de belastigvrije voet niet precies uit mijn hoofd.

Kan je mij vertellen waar je dit op baseert? Ik zou er namelijk maar niet op rekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:14

Toen ik begon was het 1600 euro voordat je je verdiensten zakelijk moest maken , en het zal vast wel omhoog gegaan zijn , maar of het 3000 is nu dat durf ik niet te zeggen :)

Is ongetwijfeld ergens op de site van de Belastingdienst te vinden.

Maar als je als hobbyist wat fröbelt en dingetjes verkoopt dan kun je echt best wel even lekker wat rommelen voordat je met KvK-inschrijvingen en BTW-nummers aan de gang moet hoor , de BD zit ook niet te wachten op zulke (nog) kleine visjes :P

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:15

Ik denk zo'n 2.5/3 voor de neusriem, en 2/2.5 voor de rest!
In mijn geval dan! :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:15

veerledec schreef:
Silly1972 schreef:

Je mag ongeveer 3000 euro belasting vrij bij verdienen, zonder dat je een BTW nr nodig hebt en BTW moet afdragen, kijk maar eens na, want weet de belastigvrije voet niet precies uit mijn hoofd.

Kan je mij vertellen waar je dit op baseert? Ik zou er namelijk maar niet op rekenen.

Geldt volgens mij alleen als je helemaal niets verdiend en dus een minimum uitkering hebt...

In het geval dat je al een baan hebt, telt je loon dus ook gewoon mee ;)

OVerigens is het geen 3000 maar 6000 euro wat je (totaal!!!) per jaar mag bijverdienen...

En daar ga je altijd overheen, want dat betekend dus een kleine 500 euro per maand!

Ik dacht dat het zo zat...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:17

pmarena schreef:
Een ringetje op de kaak met daar aan een keelriempje (zoals bij een halster zeg maar) is wel heel erg fijn om de bakstukken lekker laag onder het oog te houden zodat ze niet zo dicht tegen die ogen gaan dabberen als 1 en ander verschuift :)

Snap het niet helemaal, een ringetje op de kaak? Je bedoelt vast niet een piercing :D maar wat dan wel?

pmarena schreef:
Bijkomend voordeel is dan dat je ook geen frontriem hoeft te gebruiken , en veel paarden vinden dat toch wel erg fijn omdat ze toch niet zo houden van dat vaak wat knijperige gebeuren rond hun oren , met kopstuk en frontriem er omheen. Tijdens het om doen van het hoofdstel moet je met een frontriem toch ook vaak wat vouwen met die oren..... dat kunnen ze missen als kiespijn ;)

Ik doe deze om door eerst de onderste riempjes los te doen, eerst het kopstuk en de frontriem om de oren en dan de rest om de neus. Vind het zelf wel leuk staan, zo'n frontriem. Maar als een paard er last van heeft is het idd een goede reden om hem weg te doen. Zoals ie nu is kun je hem er gewoon afschuiven, is dat ook een oplossing?

pmarena schreef:
Kopstuk bij voorkeur een beetje een rond afgebogen riem of met uitsparingen voor de oren (zodat de oren wat meer ruimte krijgen) van minstens 3 cm breed inderdaad :j

Kun je misschien een plaatje plaatsen van een voorbeeld?
En bedankt voor de tips!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:20

Wauw!
Wat een werk, pff.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:21

Wow... knap gedaan zeg!