[TEK][WIP] Arabisch Volbloed Personage

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Manderyntjuh

Re: [TEK][WIP] Arabisch Volbloed Personage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:09

echt geweldig hoe mooi je dat kan zeg!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:15

Dankjulliewel <3

Ik ga hem morgen inlijsten (eerst even op lijstjes-jacht) en de planning is hem 's avonds aan de eigenaresse te geven! Ben benieuwd!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:19

Nou shan, het eind resultaat is prachtig geworden hoor.
Als je je een keer verveeld mag je Blue ook wel tekenen hoor ;)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:23

En heb je hem al gegeven? Was ze er blij mee? :D

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:18

Haha ja, net!
Eerste wat ze zei: joh waar heb je dat laten doen? :D
Eeeh, bij mezelf? :P hihi
Oftewel, ze was er erggg blij mee :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:35

hij is prachtig geworden Shanna! heel gaaf die zachtheid die je het hoofd gegeven hebt :j

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:46

Dankjewel :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:52

Hij is echt heel mooi geworden, de zachtheid heb je goed weergegeven, hij is heel aaibaar :j . Erg mooi!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:02

Hij is prachtig geworden <3..

Als ik eindelijk eens een mooie foto heb, klop ik misschien wel bij je aan :o

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:21

Haha, gewoon doen :D

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:28

hij is echt heel erg mooi geworden! :)
fijn dat ze er blij mee was :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:31

hij is idd echt heel mooi geworden!
ook voor mij geld de vraag, teken je ook (al) in opdracht? :)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:23

Ik teken nu ook in opdracht idd :)
Ik stuur je even een pb'tje!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:06

De invulling is mooi verfijnd en toont dat je veel geduld hebt en al vaker hebt getekend. Toch vind ik dat ik je erop moet wijzen dat de verhoudingen wat grover van opzet (breder) zijn dan de foto. Het paard is wat verfijnder. Ik vermoed dat je je wat teveel hebt laten leiden door je raster en het 1 op 1 willen overnemen van de foto. Dat maakt dat je portret hoewel het heel verfijnd is qua invulling, de techniek en kennis mist van een echte portretkunstenaar. Omdat je teveel op de dimensies van de foto hebt gelet en minder op de dimensies en verhoudingen van het eigenlijke paard heb je eerder een foto nagetekend dan het paard.
Dat is wat mij betreft een van de grootste valkuilen van rastertekenen. Als je vanuit de losse hand schetst en op het oog invult, kun je dit soort problemen opvangen. Als je vooral leunt op trucjes, kun je daarmee toch wat door de mand vallen. Nu is de invulling verder heel mooi, en daarmee laat je zien zeker klaar te zijn voor het echte werk; namelijk leren schetsen en leren tekenen. Probeer eens het raster los te laten en een schets te construeren, de echte anatomie leren kennen en het waarom van licht en donker. Ik denk dat je werk dan een flinke sprong vooruit kan maken en je kunt professionaliseren in het portrettekenen. Dat je mooie paardentekeningen kunt maken is duidelijk, maar dat je specifieke paarden feilloos weet neer te zetten, daar twijfel ik om eerlijk te zijn aan.

Om je te wijzen op de punten in de tekening waarvan ik het idee heb dat ze niet geheel overeenkomen met het eigenlijke paard: de kaak, de neusrug en de hals zijn de grootste knelpunten. Kleinere punten zijn o.a. de neusgaten en de ogen/oogkassen. Ook over de oren twijfel ik. Buster4ever heeft een aantal punten aangehaald, waar ik het mee eens ben om andere redenen. Het is teveel een poging 1 op 1 de foto over te nemen ipv het bewuste paard te portretteren en dus op de anatomie van het paard af te gaan ipv de foto. Begrijp je een beetje wat ik probeer te zeggen?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind absoluut dat je over verfijnde techniek beschikt, maar het schort nog aan de kennis en kunde om het specifieke paard te tekenen versus het natekenen/overtrekken/rasteren van een foto en die vervolgens in te kleuren. Dat klinkt misschien wat denigrerender dan ik het bedoel, maar echt portrettekenen is dit dan ook nog niet. Ik weet natuurlijk niet wat je ambities zijn, maar dit zijn de knelpunten die ik in je tekening ben tegengekomen. Ook in je tweede tekening hier op UK (welsh cob) zie ik dezelfde punten terugkomen, en die zijn voor een groot deel te wijten aan het rasteren en het teveel leunen op een voorbeeldfoto.
Hopelijk kun je hier wat mee en vat je het niet al te zwaar op. Je hebt al heel verfijnde technieken, maar de basis zit er nog niet helemaal in; dit maakt dat je tekening verder zéker mooi is, maar niet goed/uitmuntend. Met het 1 op 1 overnemen kom je er niet, maar de vraag is natuurlijk of je 'daar' wel heen wilt. Het is misschien een stuk ontspannender om op deze manier te tekenen, maar dat weet ik niet want ik heb nooit gerasterd. :o Ik denk in ieder geval dat je veel beter kunt. Het mist het pakkende, het 'wauw dit is mijn paard!' versus 'wauw wat een mooie tekening'.

Ik hoop echt dat je wat aan mijn commentaar hebt.
Veel succes.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:31

mag ik vragen met welke potloden je dat allemaal maakt. het ziet er zo mooi uit maar mij lukt het niet zo goed.
zou je me ook wat tips willen geven?

groetjes 8-)