[CENTRAAL] Kleding maken is niet moeilijk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: [ART] [WIP]Kleding maken is niet moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:22

ze zijn van bij Hollandlabel denk ik Blijheid ;-) heb hetzelfde motiefje gezien toen ik daar mijn labels aan het uitkiezen was

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:08

Ik wil misschien voor de vakantie een lekker luchtige rok hebben, het liefst wat langer (over de knie) We gaan naar Turkije, en dan vind ik een rok altijd lekker zitten, heb bij vorige vakanties eigenlijk altijd in van die wikkelrokken rondgelopen :P. Maar nu wil ik iets wat helemaal perfect past, in de kleuren die ik wil en een model wat me helemaal aanstaat. Iemand leuke ideeën? Ik kan redelijk overweg met de naaimachine, anders kan ik mijn oma vragen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:28

Aangezien ik weinig passende en leuke kleding in de winkels kan vinden maak ik ook een hoop zelf :j .
Maar het liefst maak ik corsetten en aparte kostuums of paardenspul als dekjes en dekens ed.

http://fc04.deviantart.net/fs32/f/2008/ ... 11551a.jpg
Wit (nep)leren corset met zwart contraststiksel en bijpassende minirok. Daaroverheen een rok van een paar lagen zwart en wit organza en tulle. Vleugels ook gemaakt van een aantal lagen oranza, frame van ijzerdraad en afgewerkt met satijnlint.
Rechtsonderin die walgelijke groene cape ook gemaakt naar een verhaal uit zijn lievelingsboek :+ .
http://fc08.deviantart.net/fs31/i/2008/ ... iarbon.jpg
close-up van het corset

http://fc05.deviantart.net/fs31/i/2008/ ... iarbon.jpg
mijn favoriete corset :+: onderbuste, zwart zijde en de geprinte stof uit azië geimporteerd

Verder heb ik eigenlijk niets online staan, moet ik nog steeds doen eigenlijk := . Sinds kort ben ik met leerbewerking bezig dus een echt leren corset staat ook nog op de planning := .

Ik heb ook een tijdje in een naai atelier gewerkt en daar veel verschillende kleding gemaakt, van simpele zomerjurkjes tot pakken die de toppers tijdens hun concerten droegen (dat laatste was echt klote werk met onmogelijke stoffen :+ ). Maar het is leuk als hobby, fulltime wordt het vervelend om steeds maar weer te knippen, uitmeten, naaien... :+ .

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:31

Die laatste corset is echt leuk zeg! Prachtig :D Wat voor soort veter is dat? Moet wel sterk zijn lijkt me, anders schuurt het kapot?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:38

Nylon van binnen en katoen van buiten, die laatste is geen echte lacer (geen idee hoe je dat echt noemt :+ ), die witte wel dus daarvoor heb je een sterkere veter nodig, meestal gebruik ik ze met een soort waxlaagje eroverheen, dat glijd makkelijke :j .

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:30

@IcePrincess: Mooi gemaakt zeg! Niet helemaal mijn stijl, maar ik vind het wel heel knap :j
@Bonjoy&Yucca: Misschien is een circelrok wel wat voor jullie? Niet te moeilijk te maken, makkelijk passend te krijgen en in elke lengte te maken. Dan heb je gelijk een zwierig model :)
Een voorbeeld van hoe je dat kan maken vind je hier --> http://www.kyriascloset.com/bd/cirkelrok.html (dat is dan een lang model, maar om hem korter te maken maak je gewoon de omvang van de circel iets kleiner.

@Yucca: Dat zijn zeker leuke stofjes, voor een rok kan je het meeste wel gebruiken, een niet-rekkende stof is het makkelijkst als je wat eenvoudigs wil. Ik twijfel alleen of deze stofjes niet heel dun zijn, met het risico dat ze dooschijnen op de witte stukken.
Ik zou als ik jou was gewoon eens op de markt gaan kijken, daar hebben ze ook veel leuks en kan je voelen aan de stofjes of je het fijn materiaal vind voor een rok.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:25

Probleem is alleen dat ik altijd moet werken als er markt is...lastig!

Leuke rok inderdaad, iets langer shirtje erop dat over het elastiek/taille valt, leuk!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:35

Zoiets bedoel ik inderdaad :j. Ik ga zo gauw mogelijk eens op de markt naar leuke stofjes kijken.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:59

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:07

Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van de stofjes van Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... oom/10655/
Ook fijn is dat je daar zelf kunt afmeten en knippen en de stofjes zijn erg betaalbaar. Het meeste is echter zonder elasthan en is dus niet of heel weinig elastisch, en dus minder geschikt voor kleding.

Die stoffenkraamsite ziet er ook leuk uit, alleen vind ik het zo jammer dat je bij bestellen op internet niet kunt voelen aan de stof. Hebben jullie ervaring met stofjes kopen via internet?

edit: Sanne, +:)+ thanks voor de linkjes! Als er iemand is die weet waar je dingen moet vinden, dan ben jij het, geweldig :D
En Blijheid, thanks voor de link, daar staan idd hele leuke tutorials op zeg! :wow:

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Wat ontzettend leuk al die creaties!
Ik ben toevallig net begonnen met wat jurken ontwerpen (op papier) en zat me al af te vragen hoe je zoiets nou zelf kan maken. Zodra ik wat meer vrije tijd heb, ga ik hier ook mee aan de slag!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:33

Ik haal altijd voordelig stof op de Albert Cuyp in Amsterdam en als het lukt op de noordermarkt in amsterdam :)

Ik hou me voorlopig bij ponydekjes.
Heb laatst een victoriaans jasje gemaakt met mijn moeder, maar dat was ingewikkeld zeg! Met engelse beschrijving......
Heb ook zelf een menschort gemaakt :) was ook wel aardig gelukt :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:37

Ik kom op internet juist bijna alleen maar Engelse werkwijzen tegen, en ik heb ook een Engels boekje met allerlei beginnersdingetjes (heel leuk overigens, een aanrader, van Lotta Jansdotter), dus ik heb vaak juist moeite met de Nederlandse termen begrijpen :')

Overigens heb ik op de naaiworkshop geleerd dat je zoveel mogelijk moet vermijden om beschrijvingen te lezen. Kijken naar de plaatjes en gewoon aan de slag gaan werkt het beste :j

Werken jullie overigens ook met strijkbout binnen handbereik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:39

@Zwartwitje: Bij stofjes van IKEA moet je wel goed opletten welke je uitkiest :j Sommige stofjes mag je helemaal niet wassen (alleen stomen), en sommige wel wassen maar niet in de droger drogen.
Online kopen heb ik één keer gedaan, maar toen had ik alleen bedrukte katoen nodig voor een tas, dat komt toch iets minder precies dan bij kleding. Veel online stoffenwinkels sturen je trouwens gratis een aantal proeflapjes op, kan je toch even voelen :)
Strijkbout gebruik ik niet eigenlijk, alleen om vliesline op sommige stofjes te strijken.
@hittepit_12: Stoffenkraam is leuk ja, ook leuk is http://www.lapjesschuur.nl (heel veel kleding stoffen) of http://www.deknopenshop.nl (bedrukte katoen).
@Evelli: Markt is altijd fijn om te snuffelen ja :j Ik ga wel eens vrijdag ochtend naar de markt in Arnhem, daar staan ook altijd veel stoffenkramen :)

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:41

Heel leuk topic dit!
Toevallig ben ik me net aan het orienteren op een naaimachine. Ik heb twee dochters en wil graag leuke tuniekjes/ jurkjes gaan maken voor ze! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:42

ik gebruik de strijkbout alleen om de randjes voor dekjes en schorten dubbel in vorm te strijken, speld wat makkelijker

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:48

Blijheid schreef:
@Zwartwitje: Bij stofjes van IKEA moet je wel goed opletten welke je uitkiest :j Sommige stofjes mag je helemaal niet wassen (alleen stomen), en sommige wel wassen maar niet in de droger drogen.
Online kopen heb ik één keer gedaan, maar toen had ik alleen bedrukte katoen nodig voor een tas, dat komt toch iets minder precies dan bij kleding.

Ja precies, bij kleding moet je eigenlijk echt precies de juiste stof hebben, anders heb je al gauw dat er te weinig of te veel rek in zit, het model eruit gaat of het net niet lekker valt. En dat lijkt me nu juist zo jammer,en is eigenlijk ook de reden waarom ik (nog) geen kleding maak. Voor tassen en andere 'gebruiksdingen' luistert zulke dingen minder nauw en is het een minder groot probleem als er eens een stofje anders aanvoelt dan dat je had gedacht. Of dat je het idd niet mag wassen en stomen.

wat strijken betreft, zelf heb ik standaard de strijkbout erbij staan. Ik strijk eigenlijk bijna alle stiksels plat en zoompjes strijk ik idd ook altijd eerst voordat ik ze speld. Platgestreken stiksels en zomen staan vind ik een stuk professioneler :j

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:42

Ik bestel vrijwel al mijn stofjes via internet,ben vaste klant bij de stoffenkraam.nl
Service is prima en onderhand weet ik welke hoe de stofsoorten aanvoelen.Staat ook vaak een beschrijving van de stof bij.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:12

ja ik doe ook alles online en vaak via de stoffenkraam. in Belgïe zijn stofjes vaak 2x zo duur. ik herken ze intussen en het valt gewoon op dat je de stenzo's of bizzkids stoffen het dubbele betaalt hier!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:35

Hier kost het hetzelfde maar dan moet ik met de bus naar de stad.(kost me in totaal 9 euro) dan is opsturen goedkoper vooral als ik meerdere dingen tegelijk doe.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:20

Via internet heb ik nog nooit stof besteld, zie wel eens leuke voorbij komen maar vind het toch fijner om zelf te voelen.
Meestal haal ik coupons bij de stoffenwinkel, heerlijk om tussen die restjes te snuffellen := . Of gewoon op de markt, maar daar vind ik de laatste tijd jammer genoeg niet veel meer. In rotterdam staat wel altijd een kraam met van die hele mooie bewerkte stoffen uit india enzo, maar geen idee wat ik daarvan zou moeten maken :+ .

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:01

Ik wil ook weer eens wat showhalsters in mekaar gaan knutselen, heb het door tijdgebrek al een tijdje niet gedaan. Dus maar gauw een keertje naar de markt :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:37

Ik heb nog nooit naald en draad aangeraakt :7 Dus hebben jullie misschien wat tips voor mij om eerst wat te oefenen, voordat ik een heel stuk stof verknal?