[SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: [SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:12

Ziet er erg goed uit! :oo
ben benieuwd naar het eindresultaat!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:20

@Myra, ja, viel mij ook op dat hij te recht staat vergeleken met de foto. Weet nu ook niet zo goed wat te doen. Misschien nu nieuwe foto maken. ;)
Ik weet wat je bedoeld met die kleuren. Ik heb dat wel vaker met acryl. Ik heb toch 4 kleuren in de lucht zitten: wit en zwart (ahum... dat zijn uiteraard officieel geen kleuren :o ) en twee soorten blauw. Maar ik moet toegeven dat de foto ook erg vlak toont. In het echt is het veel levendiger. Bovendien heb ik de lucht aangepast sinds de laatste foto.
Ik werk ook nog niet zo gek lang met acryl op doek. Ik ben meer van de aquarell en dat is zo anders. Maar ik moet zeggen dat er wel verbetering in zit. Vind dit doek namelijk alweer zoveel mooier van m'n vorige schilderij.

@Monica08: Bedankt! :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:19

Het valt nog niet mee. Ik zal er morgen weer mee verder gaan. Voortgangsfoto volgt misschien vandaag nog.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:33

Even zoals het de laatste keer was (scheelt terugscrollen en wellicht beter vergelijken):
Afbeelding

Nu:

"Kill your darlings..."
Daar gaan we dan...
Afbeelding

Tot nu toe:
(bijgewerkt sinds vorige foto: hoed, lucht, linkerhand en blouse, de blouse is nog niet klaar):
Afbeelding

Detailstukje van de blouse en armen plus handen:
Afbeelding

Ik ben tevreden over de linkerarm nu. Ik moet nog aan de onderkant het stukje bijwerken bij de koe. De plooien in de rechterarm en aan de voorkant van de blouse zijn nog helemaal niet naar mijn tevredenheid, dus daar ga ik nog aan werken. Maar nu eerst genieten van het mooie weer. (Oh, en de strijk, en ik moet stofzuigen, en ik moet wassen...*zucht* ;) )

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:16

Even snel een korte reactie ivm geen tijd...
Duke, wat mooi!!!! Blouse is zo al een stuk beter, lucht vind ik nog steeds niet helemaal super.
Maar over het algemeen vind ik het schilderij erg mooi!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:51

Hoog kwijl gehalte voor een schilderij! Prachtig! :D

Werk je ook in opdracht?

Edit: Gevonden :)

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:23

@ Duke: ok, je zégt het zelfs al. ;)
Wit en zwart zijn niet echt kleuren, en twee soorten blauw is toch 1 kleur (ligt er natuurlijk ook wel aan hoeveel ze uit elkaar liggen, want sommige zijn paarsig en andere groenig etc). Maar ik bedoel dus écht andere kleuren. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:33

Wauw, deze is mooi gelukt! :oo
Mooi om te zien hoe je met verschillende referenties tot dit resultaat bent gekomen.
Ik wilde ook een keer zoiets doen, maar kon geen leuke `cowboyachtige`referenties vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:36

schitterend!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 20:55

Myra schreef:
@ Duke: ok, je zégt het zelfs al. ;)
Wit en zwart zijn niet echt kleuren, en twee soorten blauw is toch 1 kleur (ligt er natuurlijk ook wel aan hoeveel ze uit elkaar liggen, want sommige zijn paarsig en andere groenig etc). Maar ik bedoel dus écht andere kleuren. :)

Tja, ik heb juist bewust voor minder kleurschakeringen gekozen in de achtergrond. En de twee kleuren blauw liggen niet dicht bij elkaar (Ultramarijn en phtaloblauw). Ik snap wat je bedoelt, maar ik laat het denk wel zo. Ik zal de tip wel zeker gebruiken bij een volgend project. Ik verf ook veel met aquarell en daar ben ik meer gewend om veel verschillende kleuren te gebruiken.
Wat ik nog wel wil zeggen ter verdediging: dit is een foto genomen mét flits. Dus in het echt spreken de kleuren meer dan ik hier kan laten zien. Ze lijken nu fletser en platter dan in het echt. ;)

@Capriole en Eva: Thanks. ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:06

Ik denk dat ik wel klaar ben. ;) :)

Je kan altijd nog blijven corrigeren, maar op een gegeven moment is het klaar. Er zit nu ongeveer 16 uur werk in.

Foto's blijven moeilijk, want ik krijg hem niet zo mooi over als hij in het echt is. In het echt knalt het allemaal meer.

Afbeelding

Afbeelding

Hij komt straks in de woonkamer te hangen (wil ik ook nog even foto van maken). En ik zet hem ook te koop.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:16

Hij is erg mooi geworden!
Wat Myra zei over de kleuren, sluit ik me wel bij aan. In een realistische lucht komt ook zeker geel en paars (overdag), maar ik begrijpjou punt ook wel. Ik vind je lucht in ieder geval al veel beter dan op je vorige foto's. Och, het schilderij spreekt zeker en vast. En je moet maar denken dat op de beste werken het meest commentaar komt. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:11

Dank je Marjoke! :D En je laatste zin beschouw ik als een heel mooi compliment. ;)

Ik neem het commentaar over de kleuren en de lucht mee met mijn volgende werken. Al met al ben ik echt in m'n nopjes met dit resultaat.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:15

Hij is echt super gaaf geworden....Blouse is nu een stuk beter en voor de rest weet je het al..Ik vind hem geweldig.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:03

petje af! ik vind hem erg mooi geworden!

wbt de achtergrond, ik stoor me er absoluut niet aan.
De een vind dit mooi de ander met meer kleur ect, er zijn maar zat kunstwerken waar miljoenen betaald voor worden waarbij ik dan denk dat wil ik nog niet gratis in mijn woonkamer hangen :D :o

Maar met zo n schilderij krijg ik toch weer de kriebels op weer eens op doek te gaan schilderen ipv digitaal ;) :o

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:08

Ik vind hem erg gaaf geworden. Leuk, al die stappen tussendoor.
Ik persoonlijk zou de lucht bovenin nog wat meer blauw geven, denk ik. Die vind ik nu iets te grauw.
Verder is hij top +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:25

Prachtig! Ik vind de achtergrond ook erg mooi gekozen, past er goed bij! :j
Het enige heeeeeeeeeeeeeeeele kleine puntje dat ik heb, is dat de onderkant van de berg recht "boven" de meest linkse paal van het hek waar nog wel horizontale balken aan zitten (heb je 'm? ;) ).. Die berg trekt in mijn ogen net iets te veel aandacht, misschien doordat het contrast tussen licht en donker daar vrij groot is :) . Maar dat is maar een kleinigheidje, ik vind dit een prachtig schilderij, ontzettend knap gedaan!! +:)+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:09

Bedankt iedereen!

@Kimmes: op de foto lijkt de lucht idd erg grauw, maar IRL valt dat heel erg mee. ;)

@Loveshadow: ik begrijp wat je bedoelt, maar zelf vind ik het niet zo storend. Ik vind dit typisch een westernplaatje met zulke bergen op de achtergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:46

nou nog een keertje dan, Echt GAAF geworden zeg.
wil bijna vragen quanta kosta, maar ik heb , zoals je weet, andere wensen,maar dit plaatje komt redelijk dicht bij qua vormgeving.. ben druk plaatjes aan t zoeken maar is zo moeilijk.. je hebt iets in je hoofd heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:21

Duke schreef:
@Loveshadow: ik begrijp wat je bedoelt, maar zelf vind ik het niet zo storend. Ik vind dit typisch een westernplaatje met zulke bergen op de achtergrond.

:j Vind ik ook! Prachtig gedaan. Misschien valt die berg in het echt ook niet zo op, maar ziet het er op de computer net weer anders uit. Nogmaals, echt geweldig gedaan. Ook hoe je er zoveel diepte in hebt gekregen en die koe loopt bijna van het scherm af, zo realistisch. Heel knap! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:31

Ik zie je topic nu helaas pas... Het totaalplaatje is mooi :) En inmiddels met bijlezen zie ik ook dat je hem als af beschouwt :+

Ik heb helemaal geen verstand van tekenen / schilderen etc. Maar wel een beetje van koeien :) Ik vind de linkervoorpoot (vanuit koe gezien) niet goed, het is ietwat dun en lijkt (door het ontbreken van kleurnuances?) op een rare gedraaide manier te staan.

Verder zijn de hoeven van het kalf te kort. Ook nu er gras bij staat.

Mbt het cowboy / cowgirl verhaal, ik denk dat het komt omdat je de lijnen van het kruis vrij vrouwelijk hebt getrokken. Die schuine 'vouwen' in de chaps zie je meer bij vrouwen. Bij mannen is het doorgaans frommeliger (omdat ze te grote broeken dragen).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:09

Bedankt voor je opbouwende kritiek, maar helaas inderdaad te laat. Het schilderij heeft een vernislaagje gekregen en hangt al. Dus ik kan er niets meer aan veranderen.

Zelf ben ik het niet eens met de opmerking over de hoeven van het kalfje. Op de foto zie je namelijk ook niets van de hoeven. Over het been van de koe kan ik niet zo goed inschatten. Ik heb de juiste verhoudingen van de koe overgetrokken, maar het kan zijn dat tijdens het schilderen er hier en daar een milimetertje af of bij is gekomen en dat kan dan al snel de verhoudingen storen. Mijn inziens valt dat in dit geval wel mee, maar een ander kan dat wel zien en zich eraan storen. De rare gedraaide manier... tja, zo staat hij ook op de foto.

Hier nog even zoals hij nu hangt bij mij in de kamer:

[Afmetingen: 140 x 100 cm]
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:18

De foto is helaas te klein om dat goed te kunnen beoordelen, hoe die hoeven zijn. Maar zoals jij de verhoudingen hebt getekend zou het kalf een stel hoeven van 2-3 cm hebben (irl zeg maar). Ik mis gewoon een stuk poot.

Weet dat de koe gedraaid staat, en waarschijnlijk door het ras heeft ze ook geen goede rechte benen. Maar die draaiing zie je dus niet goed in de kleurnuances van de poot naar mijn mening :) Dat bedoel ik meer, het gaat niet om de draaiing, maar meer dat die niet goed overgebracht is.

Helaas zijn de foto's ook erg klein (mss volgende keer photobucket gebruiken ipv mijnalbum? :) )

Los daarvan : ik vind het echt heel goed gedaan, en knap, en beschouw het maar als een compliment dat mijn muggengezift over die kleine details gaat :+ :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:22

Haha, dank je Maya. ;)

Ik heb geen idee hoe photobucket werkt. :? Gebruik alleen altijd mijnalbum.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:06

:wow: duke!!! wat gaaaaaaaaaaf!!!!

wil je alief niet als proefmodel ( in de trant van werken met zwart/ schaduw O:) :D )

het ziet er echt super uit!