[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:30

Nee kenden ze niet bij die stand van het hondenvoer :+

Die Faber castell stand had ik ook gezien ja, ik had gehoopt iets van pastels ofzo te kunnen vinden, zodat ik echt een nieuw materiaal mee kon nemen. Had ik ook een beetje bij becreative shop, één van hun gasten op zaterdag is ambassador van caran d'ache, dus had stiekeme hoop dat ze daardoor ook dat zouden verkopen op de beurs.

Ja houtbranden leek mij ook leuk! Maar inderdaad, die stand was enorm druk. Ik trok dat wachten niet. We waren er vrij vroeg, dus we zijn we nog even Utrecht in gegaan en 3 uur was ik ook weer thuis. Wel een leuke ervaring, maar tenzij er meer stands rondom tekenen enzo komen, ga ik denk ik niet weer heen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:27

Ik hoopte inderdaad ook op Caran d'Ache maar die heb ik helemaal niet gezien. Dus ik ga Gerard Smit in Haarlem eerdaags maar weer leegkopen hihi

Ik ga zelf denk ik ook niet nog snel hoewel het een erg gezellige dag was met mijn vriendin. Wij gingen rond kwart over drie weg maar door gezeur met de taxi waren we pas na 19:00 thuis. Mijn lijf is nu dus écht totaal op. Tekenen zit er even niet in.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:38

Vikawiek: Die linodrukken zijn heel tof geworden! Ik wil het ook echt graag eens proberen. Je paardenportret ziet er ook al top uit, ik vond zelfs de fase met alleen aquarel al heel mooi maar de potlooddetails maken het wel helemaal af.

Signe: Ik vind jouw schetsboek echt een voorbeeld :j Leuk om te zien.

Polarize: Goed idee, je OC's een redesign geven :D Ziet er al goed uit.

Mijn kaart is af :) Kan er wel aan blijven priegelen, maar ik ga door naar het volgende project.

Afbeelding

De achterkant heb ik nog iets anders ingedeeld, maar voor het idee:

Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:26

Oh die vind ik echt geweldig kallipooh!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:54

Jammer dat de beurs ietwat teleurstellend was, gelukkig dus wel iets moois kunnen scoren!

Dankje Kallipooh! Lino snijden is echt heel leuk! Ik vond het als beginner ook niet een extreem moeilijk medium om mee te starten. Het is wel even omdenken welke lijnen je weg snijd, ik vond niet dat je even een stuk lino kon pakken en in het wilde weg maar wat kon gaan snijden en wel zien hoe het wordt, waar je daar met potlood nog wel weg mee komt.
Je tekening is echt vet! Welk materiaal heb je gebruikt? Het ziet er niet uit als alleen digitaal:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:01

Ooh Kallipooh wat gaaf <3.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:51

Bedankt!

vikawiek schreef:
Jammer dat de beurs ietwat teleurstellend was, gelukkig dus wel iets moois kunnen scoren!

Dankje Kallipooh! Lino snijden is echt heel leuk! Ik vond het als beginner ook niet een extreem moeilijk medium om mee te starten. Het is wel even omdenken welke lijnen je weg snijd, ik vond niet dat je even een stuk lino kon pakken en in het wilde weg maar wat kon gaan snijden en wel zien hoe het wordt, waar je daar met potlood nog wel weg mee komt.
Je tekening is echt vet! Welk materiaal heb je gebruikt? Het ziet er niet uit als alleen digitaal:)

Ja dat wegsnijden lijkt me inderdaad een uitdaging, maar wel echt leuk!

En bedankt! De tekening in kleur heb ik inderdaad op papier gemaakt met alcoholmarkers, kleurpotlood en een beetje gouache. De rest is digitaal :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:36

Gaven dingen komen er weer voorbij!

Jammer dat de beurs wat tegen viel.

Lino snijden is leuk! Ik heb ook nog wat velletjes liggen om weer wat moois van te maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 10:05

Heel gaaf kallipooh! Zo cool! <3

Leuk om te zien hoe je je werk opbouwt vikawiek, wordt mooi!

Heel leuk Polarize!

Signe schreef:
Leuk om te lezen en zien dat de challenge weer best wat los maakt bij mensen.
Ik vind een challenge altijd nog steeds moeilijk maar soms dan lukt het gewoon om een onverklaarbare reden.

Wanneer het niet lukt heb ik een systeem dat fijn werkt om mijn brein weer los te krijgen.
Ik schrijf een mind map.
Ik schets thumbnails met verschillende composities
Ik zoek kleuren en/of kunstwerken die een bepaald gevoel opwekken.

En ik vertel mezelf dat ik alle ruimte heb, ook om te ‘falen’ en dat het proces al waarde heeft.

Dat ziet er zo uit in mijn schetsboek:

[ Afbeelding ]

Heel tof!

Ik vind dat het je goed af gaat :j en vind ze ook lastig.
Daarom kies ik vaak wel voor de makkelijke weg qua keuze onderwerp. Maar dit keer geef ik mezelf wel héél veel tijdsdruk en dat de focus alleen op dat werk mag liggen deze maand, nogal een uitdaging voor mij :D

Zo'n schetsboek (voorstudies) vind ik zo tof maar mij lukt het niet om daaraan te beginnen, alles wat in mijn hoofd zit moet blijkbaar gelijk op doek wat eigenlijk niet altijd handig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:10

@Jis, dat herken ik! Ik heb hetzelfde. Ik schetste vroeger best veel, dan ging ik naar de dierentuin en zo. Maar nu eigenlijk totaal niet meer. Ja enkel om een nieuw werk op te zetten, als ik daar al voor schets (doe ik nu wel wat meer).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 10:46

En dat gaat op zich prima maar als je meer naar een ingewikkelde compositie wilt gaan met meerdere onderwerpen plus een achtergrond/voorgrond geeft een voorstudie wel meer houvast en kost dan denk ik (meestal) ook niet meer tijd dan zonder voorstudie.
Maar ik moet zeggen dat de composities gelijk op doek zetten mij wel steeds beter af gaat maar zo ingewikkeld zijn die van mij ook (nog) niet.

Wat jij soms doet met gewoon een oog beginnen en daar om heen werken, hoe dan :wow:

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:59

Vandaag mijn projectje verder afgemaakt. Ik vind het idee nog steeds tof maar weet niet of aquarel de juiste uitvoeringsmethode was. Wel weer veel geleerd.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 10:05

Geweldig! Die wortel als hoorn :D zo leuk bedacht!

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:09

Dat muisje in het hoekje is ook leuk gedaan <3

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:08

Wat een gaaf werk hier weer de afgelopen weken :D En een boek van Sall, wat ontzettend cool. Hoe gaat zo iets in zijn werk, heb je daar zelf een uitgever voor gezocht en gevonden die bereid was om het uit te geven? En hoeveel van de opmaak en inhoud heb je op zo'n moment al zelf vastgelegd en hoeveel wordt nog door de uitgever of in overleg bepaald?

En hoe is het met je eend ondertussen, Gelato?

@vikawiek: ik vind de kleuren van je tekening voor de challenge van deze maand echt goed werken zo, heel geslaagd (en je ziet ook wel terug wat je eerder geprobeerd had in de anti-monochroom tekening met onverwachte kleuren, dat werkt hier ook weer goed).

@tazzey: je maakt me wel heel nieuwsgierig wat je van plan bent nu. Om ook nog wat toe te voegen aan iedereen die je al moed ingepraat heeft: ook een werk waar je uiteindelijk niet tevreden over bent kan waardevol zijn, al is het maar omdat je het wel mooi geprobeerd hebt. En soms is het ook gewoon een kwestie van net zo lang doorkloten tot het opeens toch iets wordt, en wie weet verras je jezelf.

@juut: de dreigende sfeer zit er alsnog wel goed in, het lijkt helemaal geen gezellige plek zo.
En over eng gesproken: is ook je voornemen gelukt om dit keer in de woonkamer te tekenen ipv 's nachts in bed (en heeft je moeder je verscheurt toen je dat deed of viel het mee)?
Pro tip: Als je je blaadje nu een beetje vouwt op de grens van de grond en het gebouw helt het gebouw ook voorover zonder opnieuw te hoeven tekenen :Y) Wel zielig voor het boompje.

@polarize: dat is een flink formaat ipad denk ik? Als ik dat bij de mijne doe mag ik er ook wel een vergrootglas bij pakken denk ik om nog wat te zien van wat ik teken :') Het ziet er wel praktisch uit zo, ik heb mijn referentie vaak in het scherm zelf maar dan zit ik er de hele tijd mee te schuiven omdat hij in de weg zit. Toch ook maar eens zo ernaast proberen.
Je OC's hebben een hele natuurlijke/lossige houding, mooi :) En ook goed geslaagd in heel duidelijk karakter overbrengen.

@kalliooh heel cool :oo Wat voor project is het waar je mee bezig bent?

@Thats_Me: Hij is wel leuk geworden :) uit interesse: waarom twijfel je aan of aquarel de juiste techniek was en wat had je dan willen gebruiken? Je kan hem altijd ook nog eens maken met een ander medium, alleen maar leerzaam en leuk om het verschil te zien.

Ik heb ook wat af voor de challenge! Het tekenlokaal van mijn middelbare school, uit herinnering (of de helft dan, misschien dat ik de andere helft ook nog teken als ik ergens deze maand nog tijd over heb (hahahaha)). Een plek waar ik héél veel tijd heb doorgebracht en waar ik ook nog regelmatig met plezier aan terugdenk, aan al die uren dingen maken daar. Het is ook wel echt de tijd en plaats waar mijn basis gelegd is voor wat later gemaakt heb, waar ik technieken heb leren kennen en geleerd heb hoe je tot ideeën komt en die vervolgens verder uitdenkt en uitwerkt en hoe leuk het is om dat allemaal te doen. Ik vond het wel toepasselijk voor deze challenge in dit topic.

Gemaakt in procreate. Ik heb hard mijn best gedaan op het perspectief maar zie nu dat het alsnog aan alle kanten scheef is _O-
Afbeelding

Ook nog mijn resultaat van de middag linosnijden vorige week. Niet ontevreden mee maar het werd me wel duidelijk dat ik gewoon niet zo goed na kan denken over wat ik doe en welke keuzes ik maak als het ondertussen druk met mensen is. De schets waar hij op gebaseerd is (eronder) vind ik eigenlijk compositioneel sterker, dus ik heb ergens zitten suffen bij het maken van de plaat :') Nuja, kan gebeuren. Ik ben nog een beetje aan het nadenken over of ik er niet een tweede kleur aan toe kan voegen om hem wat beter uit te laten komen.
Afbeelding
Afbeelding

En een procreate pony krabbeltje omdat het eigenlijk best leuk was weer iets digitaals te maken na het kunstlokaal.
Afbeelding

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:24

Stille meegenieter hier!

Mag ik zeggen dat ik je lino eigenlijk sterker vind? Iets minder standaard, je lino ga je meer 'in zoeken', is spannender.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:32

Ja, daar zit ook wel wat in :j Ik moet ook zeggen dat het me meevalt nu ik ze zo onder elkaar zie ten opzichte van hoe ik het me herinnerde van vorige week.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:23

Roodvos, ik heb niet eens de grootste ipad, volgens mij is 11 inch nog redelijk standaard :') het valt opzich mee hoeveel gepriegel het is, en mijn adhd gaat wel lekker op een beetje georganizeerde chaos

Leuke lino's! Ik kan me ook wel vinden in wat Parnassia zegt, maar je blijft wel in alles echt zien dat het van jou is, mooi!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 09:38

Ik vind je lino ook sterker dan je voorstudie :j Zit hem voor mij in de vlakverdeling bergen en lucht en de speelsheid waarmee de bergen zijn neergezet. De cirkel achter de Bok een gladde rand geven (volle maan) zal goed staan denk ik.

Heel klein maar toch ook geen onbelangrijk detail; de schaduw van de voor ons linker boompjes zouden aan de andere kant mogen zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:58

Ik vind de lino ook heel goed gelukt :j . Mooie, niet standaard kleur, ook.

De procreate pony vind ik ook leuk!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 10:51

Wat een mooi werk komt er weer voorbij! Ik ben even niet zo actief geweest. Ik heb een vrij groot probleem met mijn medicatie, als in de verzekeraars willen de prijs niet betalen waardoor de farmaceuten het niet leveren aan de apotheek tot half juli. Ik heb een soort van alternatief gekregen maar dat werkt maar heel matig. Het zorgt ervoor dat ik niet voor de trein spring van de pijn maar echt lekker functioneren kan ik er niet op.
Ik hoop dat ik vandaag wat energie kan vinden om wat te gaan tekenen in bed. Door jullie tips heb ik nu wel een duidelijk beeld van wat ik wil gaan maken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 12:04

Wat naar voor jou Tazzey :knuffel:

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 12:22

Wat oliebol Tazzey, sterkte :(

Jis: oh, goed punt over die schaduw. Eigenlijk kwam al het licht van links dus dan klopt het, de kring om de geit had daar eigenlijk helemaal niet moeten zijn. Ik was eerst van plan de hele lucht weg te snijden, maar toen bedacht ik me dat donker beter was. Ik was alleen bij de geit al enthousiast begonnen met wegsnijden dus toen heb ik dit ervan gemaakt om het nog een beetje intentioneel te laten lijken :') maar ik overweeg de achtergrond/lucht alsnog weg te snijden en te vervangen door een vlak in een andere kleur zonder kring om de geit, dan komt ook niet meer noodzakelijk het licht daar vandaan denk ik?

En dankjulliewel iedereen :) helpt toch om er eens met andere ogen naar te kijken zo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 14:02

Ik bekeek het vanuit licht in het midden :j en dacht dat het de zon was.
De donkere lucht geeft voor mij een nachtelijke sfeer en dat vind ik heel tof maar heel benieuwd hoe hij zal zijn als je dat weg haalt.
Als je het weg wilt gaan halen misschien een 2e maken voor het geval je de eerste toch mooier vindt?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:24

@roodvos. Ik had de afbeelding wat intenser qua kleur in gedachte en minder vlekkerig. Wat niet te zien is op de foto is dat ik toch her en der te ver door ben gegaan met water wat het papier niet ten goede komt. Het is zeker een goed idee om deze eens in een ander medium uit te werken en te zien wat er dan gebeurt.

Pfff... Tazzey het is toch wat met die medicijnen. Echt rot dat het je zo treft. Hopelijk komt er een oplossing.