[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:20

Ik heb even tips nodig, ik heb vroegah wel is knollies getekend maar nooit een serieuze poging gewaagd, laat staan digitaal. Wel heb ik al de nodige scaly wezens of wezens met huid getekend en een erg harige wolf, maar niet wezens met een glad vachtje als paarden. Voor mijn gevoel gaat het daar bij mij mis, ook vind ik de witpatronen niet overal even goed uitkomen, twijfel ik nog over de manen en de staart en wilde ik aanvankelijk een champagne/grullo-achtige kleur geven aan het paard, maar dit wil niet natuurgetrouw lukken |o help -O-

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:37

Gebruik je de smudgetool? Zo ja niet meer aanraken. Dat ding is nergens goed voor :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 16:46

Inderdaad weg blijven van de smudgetool of de airbrushtool. :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:47

Ik gebruik beiden niet, lijkt het erop alsof ik het wel doe dan?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 16:55

Ja, vooral bij de benen. Je randen zijn té zacht maar gaan niet over in kleur.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:58

Oh daar ben ik bezig geweest met een gummetje met zachte randen, ik ben inderdaad ook niet zo te spreken over de witpatronen hoor, ziet er echt opgeplakt uit. Heb eerst het origineel gekopieerd en geplakt in een nieuwe laag zodat ik dezelfde grijswaarden zou hebben met de juiste warmte en dit vervolgens wit genmaakt met "bedekken" bij de lagen. Bij de neus heb ik wat roze toegevoegd maar het wil allemaal net gewoon niet.

Andere feedback is overigens ook welkom hoor

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:09

Dus je hebt je kleur niet in 1 laag? Of hoe doe je dat met dat gommetje. Ik heb het namelijk over je kleurovergangen in de tekening zelf, niet de randjes van je onderwerp. Je werk eigenlijk in vlekken, maar die vlekke. zijn redelijk eentonig en daar zit geen textuur in.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:16

Oh ik heb de opbouw gedaan in 3 lagen, zie foto. Deze lagen samengevoegd om kleur aan te kunnen passen. De witpatronen liggen er wel bovenop uit praktische overwegingen.
Later heb ik om de schaduwen wat te benadrukken nog een extra schaduwlaag toegevoegd.

Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:19

Die kan je makkelijk in 1 laag doen, toch? Ipv 3? Dit kan je ook nog altijd aanpassen qua kleur. Misschien dat je licht en schaduw dan wat meer in elkaar overlopen. Voor de vacht dus ook een hardere brush nemen, dan krijg heb je dat uitgeveegde, gladde effect wat minder.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:22

Oh ik heb echt geleerd vooral dit soort lagen apart te houden, maar dat doen jullie dus niet. En dat gladde stoorde mij ook wel wat ware het niet dat het paard dat ik als referentie heb gebruikt ook erg gladjes was. Welke brush gebruik jij voor vacht?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 17:31

Je kan werken zoals je wil hé, maar ik houd een kleurlaag op 1 laag zodat ik alles zo kan uitrenderen, kleur en shaduw door elkaar.

Met deze ben ik nog bezig, maar de enige lagen die ik heb zijn een kleurlaag, het halster, en de manen. Ik gebruik een ronde brush met low opacity, een van Nesskain zijn CPS brushes.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:52

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:15

Xyris wat ben je lekker bezig! Ik heb misschien nog een tip voor de witte benen. Als je er even van uit gaat dat elke kleur 3 versies heeft van zichzelf: basis kleur, schaduw kleur, en highlight kleur, dan mis ik in de witte benen de basiskleur, ik zie daarin enkel schaduw en hooglicht. In de bruine variant die je eronder postte kan je het verschil in de gebruikte kleuren ook goed zien, op de onderkant van de benen zitten enkel de basiskleur en de schaduwkleur. De hooglichten in die versie van je tekening zitten op de achterhand van het paard en schouders e.d., daar waar het paard glimt. Daar zijn geen witte highlights op de onderbenen.

Witte paarden zijn vaak niet wit, afhankelijk van het licht waarin ze staan hebben ze nog weleens een anders kleurige ondertoon. Denk bijv. Aan kleuren als warm grijs, koud grijs, blauw grijs, paars grijs.
Voorbeeld plaatje van witte voeten van google gejat, ik hoop dat je hem zo goed kan openen:
https://goo.gl/images/HqCQsg
Als je goed kijkt naar deze witte voeten, zie je dat er wel fel witte highlights op zitten, maar het grootste deel bestaat voornamelijk uit verschillende grijs/groene tinten.

De enige manier om witte benen perfect wit op de foto te hebben is als een foto overbelicht is, in het echt is wit eigenlijk nooit zo fel dat het 'echt' 100% wit is.

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:22

@xyris, De lagen apart houden kan in principe wel maar dat zou ik dan enkel doen om de basis erop te leggen. Je kan daarna ervoor kiezen om de lagen apart te houden en bovenop die twee lagen dan een nieuwe laag waarin je tussenkleuren toevoegt om te gaan blenden. Maar makkelijker is om dan alles samen te voegen en met tussenkleuren te gaan prutsen. Dan kan er ook niks mis gaan met op de verkeerde laag werken enzo.

Ik krijg wel een beetje een Dodge en burn tool vibe van je tekening. Kan goed zijn dat je ook die helemaal niet hebt gebruikt maar de kleuren ogen wat "plastic".

Als je de Dodge en burn gebruikt, niet meer doen, lekker zelf kleurtje kiezen. Als je deze tools niet hebt gebruikt zou je ook naar wat meer variatie in kleur kunnen gaan kijken. Wat doffere Dat kleurtjes, juist wat feller/gesatureerd. Bijna zwarte als schaduwkleur op wit geeft vaak een beetje een vies roet effect. Net wat zachter paars, of zelfs groenig of beetje bruin oogt vaak zachter en levendiger.

Je kan witte vlekken enzo alsnog later toevoegen, met een nieuwe laag bovenop en dan met de layer modus spelen tot de vlekken mooi in het geheel blenden, maar vaak is het mooier om de vlekken meteen in te voegen en daar rekening mee te houden met kleuren tijdens het toevoegen van de schaduwen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 19:25

Verder is het altijd wel eens interressant om tijdens het werken je tekening eens op grayscale te zetten, dan kun je meteen zien of je values te donker of te licht zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:30

Art_Ificious schreef:
Kleuren houd ik ook op 1 laag.

Heb ook ooit een bonte getekend wit vond ik toen ook lastig...
Let niet op dat hoofd kreeg het met geen mogelijkheid goed :(
[ [url=m/dpD0nL.png]Afbeelding[/url] ]

Fotomanipulatie vind ik makkelijker voor vlekken erop te maken
https://www.deviantart.com/art/Flecha-c ... -315531323

Ik zit even wat langer te kijken en zie nu pas goed de aftekeningen, wat gaaf dat zadel vlekje op de zadelplek!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:59

Dat vond ik erg bijzonder aan dat paard :)
Stalgenoot (ex stalgenoot inmiddels) heeft hem helaas verkocht.
Afbeelding

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:15

Ik heb even een vraagje: ik zou graag greyscale wilen leren, en dan vooral het stukje van greyscale terg naar kleur tekenen zetten, maar weet iemand hoe je dat doet? Of een linkje naar een video met uitleg erover?
Ohh en daarnaast, ik vroeg laatst of het slim was om voor een tekentablet te gaan (met display scherm) maar ik ben toch voor een ipad pro gegaan met procreate! :D ik ga hem vandaag halen dus ik ben benieuwt :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:51

Mijn laptop is EINDELIJK gemaakt, dus ik kan ook weer aan de slag!
Nu had ik mezelf voorgenomen om nieuwe dingen en technieken te proberen.. begin ik aan een tekening.. val ik toch weer in al mn oude patronen :=

Hier ben ik nu aan begonnen:
(Ik merk dat ik, in tegenstelling tot anderen, echt in delen werk. Terwijl ik jullie allemaal de volledige tekening in lagen zie maken := Dat wil ik ook nog een keer gaan leren, maar blijkbaar zijn oude patronen moeilijk te doorbreken :+ )
Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:14

Ik zou eerst al veel meer schaduw en kleur over heel je tekening zetten vooraleer je een deeltje uitwerkt; zo ben je meer zeker dat alles een geheel gaat vormen :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:16

JustMyZtje schreef:
Ik heb even een vraagje: ik zou graag greyscale wilen leren, en dan vooral het stukje van greyscale terg naar kleur tekenen zetten, maar weet iemand hoe je dat doet? Of een linkje naar een video met uitleg erover?
Ohh en daarnaast, ik vroeg laatst of het slim was om voor een tekentablet te gaan (met display scherm) maar ik ben toch voor een ipad pro gegaan met procreate! :D ik ga hem vandaag halen dus ik ben benieuwt :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:36

JustMyZtje schreef:

Ik ben heel benieuwd hoe de iPad en Procreate bevalt. Ik zit er ook aan te denken een iPad aan te schaffen puur voor het tekenen. Een Cintiq vind ik te duur :7

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:05

Het hangt er af van wat je precies wilt. Een apple + procreate is handig on the go, maar de 12 inch modellen zijn 1100 euro met de pen erbij en nieuwe, goedkopere 9'5 inch heb ik getest maar die is laggy vergeleken met de 12 en erg klein. Dan zit je nog met geheugen ook, Apple bied niet de mogelijkheid aan om uit te breiden met een geheugenkaart, dus dan valt het goedkoopste 32gb (denk ik) voor mij al af. Ik weet niet hoeveel de surface pro momenteel is maar daar kun je ook eens naar kijken, zeker nu hun android tekenprogramma gratis is geworden.

De Cintiq is een professioneel toestel waar je dankzij de aangesloten pc meer mogelijkheden hebt. Het is wel een (duurzame) dure investering en imo dus meer is voor mensen die leven van hun art. Wel kun je eens kijken naar hun kleinere modellen of andere merken zoals Huion.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:34

Ik teken amper digitaal omdat ik er weinig aan vind met een gewoon tekentablet, ik denk dat ik er veel meer plezier uit haal als ik direct op een scherm teken. Maar omdat ik het zo weinig doe (en mogelijk niet eens echt leuk ga vinden) vind ik een Cintiq echt zonde van mijn geld. Een iPad kun je dan tenminste ook nog andere dingen mee.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:35

Waarom geen gewoon tablet dat je aan je pc/laptop kan aansluiten? De Huion h610 is nog geen 70 euro, misschien dat je zo misschien eerst eens kan proberen?