Citaat:
7. Write a story about your favourite song
Strong, One Direction
760 woorden
“Ik heb je nodig…”, breng ik langzaam uit terwijl ik mijn klamme handen om die van Mark geklemd houd. Mijn ogen zijn gevuld met tranen en ik knipper om naar hem te kunnen blijven kijken. Verwacht ik nu antwoord van hem? Het is klaar, hij zal geen antwoord meer geven, nooit meer. Tevergeefs laat ik zijn koud wordende hand los en zet ik ze vast tussen mijn bovenbenen. Mark ligt op zijn rug, zijn oogleden heb ik net gesloten, maar het vloeiende bloed stroomt nog steeds van zijn lichaam af. Ik leg zijn vest recht en aai over zijn wang. Terwijl mijn zweterige hand trillend over zijn gezicht glijdt denk ik terug aan twee minuten geleden, toen we niks doorhadden. Voordat dit gebeurde…
“Nadia, doorrennen, volg ze!”, schreeuwde Mark tegen me, hij duwde me in mijn rug. Mijn zwarte strijdpak bleef plakken aan mijn zweterige huid op de plek waar zijn hand me in de richting van de groep duwde. Zijn gigantische, meganische geweer hing geladen over zijn schouder, de mijne was tussen mijn vingers geklemd. Waar ik normaal zo rustig ben op deze oorlogen voelde ik dat ik in paniek schoot. “Nee,”, gilde ik verdwaast. “je gaat niet alleen, ik heb je hier nodig!” Vol wanhoop greep ik zijn mouw toen hij de andere kant uit wilde gaan. “Mark, luister naar me!” Hij stopte gelukkig abrupt en draaide zich om. Zijn donkerbruine ogen keken me doordringend aan. “Ik moe-“, stamelde hij wijzend naar de ingestorte gebouwen achter hem, maar ik liet hem niet uitspreken. “Je moet luisteren naar de commandant. Straks ga je dood, in je eentje bij al die ontploffingen…” Ik gaf een ruk aan zijn arm en probeerde hem te overtuigen. “We moeten in formatie blijven.” Er sprongen tranen in mijn ogen wanneer hij zich toch los probeerde te rukken. “Nee,”, hoorde ik hem nog zeggen. “we moeten naar hun basis.” Paniekerig trok ik hem mee, naar de rest die overduidelijk nog niet van richting waren verandert. Mijn vingers boorde door zijn plastic achtige pak, met mijn andere vingers om de trekker gesloten. Ik hoorde Mark achter me zuchten en voel dat hij meegaf om mee te lopen.
Opgelucht haalde ik toen adem, ik had niet door wat er in de gebouwen naast me bevond. Ik had dat gewoon niet door, tot ik een luid schot hoorde en Mark kreunend en stuiptrekkend op de grond zag zakken. Met de ijzeren pijl in zijn borstkas geboord. Ik zag de vijand dichterbij komen en terwijl ik een laatste blik op de heldhaftige man naast me liet glippen haalde ik de trekker over en zag ik dat de drie, blauwe lichtpijltjes de man doorboorde die Mark had geraakt. Waarschuwend hield ik het geweer op mijn schouder, met mijn ogen door het concentratiepunt gericht. Wanhopig draaide ik rond om te controleren dat er geen scherpschutters van de vijand op mij gericht stonden. Ik schreeuwde een aantal keer om hulp, maar wanneer ik onze formatie mijn kant op zag rennen stortte ik me op de grond. De tranen diggelde onophoudelijk over mijn gloeiende wangen. Ik houd mijn adem in en probeer te voelen of er nog een hartslag aanwezig is.
Mijn handen sluiten zich voor een laatste keer om die van hem, wat we normaal altijd samen deden. Ik wilde alles doen om ons te redden, om Mark te redden. Zonder hem zou ik niks voorstellen in het leger, hij maakte mij sterk en leidde altijd mijn weg. Ons leven had nog zoveel pagina’s te gaan, we waren nog lang niet klaar met ons verhaal, en dit was een hoofdstuk, waarbij onze schrijver duidelijk geen inspiratie meer had. Ik huil zonder schaamte om de dood van Mark, mijn team staat verdedigend om mij heen en waarschuwt me dat we door moeten gaan. Zonder Mark stel ik niks voor, dat had ik toch al gezegd? Kokende woede en deels medelijden met Mark laten mij hem een laatste kus geven waarna ik mijn helm weer opzet en verbinding maak met de commandant. Ik knik naar de leidende soldaat. Mijn hoofd draait zich om naar Mark, terwijl alle flashbacks zich weer afspelen. We staan weer in formatie en vertrekken richting het Noorden, wat me daar te wachten staat weet ik niet, maar ik houd me sterk en zal bij elke moord en elke slag aan mijn vriend denken, die nu alleen op de grond ligt, met de ijzeren pijl in zijn borst geboord. Mijn ogen sluiten zich tot spleetjes en mijn vingers glijden weer over de trekker.
Het is niet echt mijn favoriete nummer, want dat zijn er meer (ook van 1D), maar deze heeft me door de dood van mijn geliefde hamster Lucky Lotje gesleurd. De woorden zijn heel sterk, dus daarom mijn keuze.
(heb dan ook voor iets gekozen dat bij de afbeeldingen uit de lyrics van de video pastxD)