Er zitten ook echt tal functies op waarvan ik niet weet waar ze voor zijn.. Gelukkig zit het boekje er nog netjes bij, ik kijk daar dus vaak in en tegelijk probeer ik op gewone lapjes gewoon nieuwe dingen uit. Kijken wat die doet.
Wat hebben jullie allemaal supersnonische machines; ik moet het doen met een Matson van.... schat ik 1988 dus 25 jaar oud; ik heb jaaaaren ruzie met dat ding gehad, lussen, klooien, niet mooi stikken etc. had altijd de spoel er verkeerd om in. Toen ik hem durfde omdraaien heb ik een supermachientje aan het ding. Eigenlijk is ie dus nog maar 5 jaar oud. Heb hem 20 jaar gewoon niet gebruikt
Kon ik het maar. Heb al heel lang een leuk jurkje op het oog, maar die is er natuurlijk weer alleen in maatje Aziatisch. Ben wel eens opzoek geweest naar iemand die het voor me kon maken, maar zonder patroon kom je nergens. Zou zoiets zelf een beetje makkelijk te tekenen zijn, of is dat echt gekkenwerk?
Over wat voor jurkje praat je? Of ga op naailes, daar leren ze je patronen maken/corrigeren.
PureSylk
Geplaatst: 09-04-13 20:55
Het gaat om dit jurkje De maten waarin ie komt: Bust: 66cm, Waist: 50cm, Hips: 66cm Alleen slank zijn is niet goed genoeg in dit geval
Heb ook geen idee of zoiets makkelijk te maken is, of juist helemaal niet ofzo... Ik zou denken van niet omdat er niet eens mouwen aanzitten enzo, maarja, heb er dus totaal geen verstand van...
Laatst bijgewerkt door PureSylk op 09-04-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Yep, nu wel de afbeeldingen. Inderdaad: maatje ultra anorexia . Schouder lijkt van een badpak, hals een waterval en verder "gewoon" een strak jurkje. Ik zal eens snuffelen of ik een patroon kan vinden!
Ik denk dat dit patroon redelijk overeen komt. Alleen de rok is strakker maar dat is aan te passen. Een identiek patroon aan de afbeelding zul je niet vinden denk ik. Maar volgens mij heb je met dit patroon een goede basis http://www.naaipatronen.nl/modepatronen ... m6507.html
Anoniem
Geplaatst: 13-04-13 11:06
Alles is in huis om te naaien, en toch heb ik vorige week maar een coupeuse laten komen. Door de reuma werken mijn vingers helaas niet meer mee. Door mijn maatje uniek kan ik in de winkel meestal niet terecht. En als je er al wat kan kopen dan is het peperduur en slecht genaaid. Ik baal er wel van, heb ik een pracht van een werkkamer met alles erop en eraan..... Wie weet als de zomer weer begint dat het wat beter gaat. Ben dus redelijk jaloers op jullie.....
Sylvia_B: dat is voor mij dus ook een reden om zelf kleding te maken: duur en (zeer) slecht afgewerkt... Maar ik kan ook niet meer zo lang achter de naaimachine zitten als een paar jaar geleden. Voorheen maakt ik een 5 pocket jeans op een zaterdagmiddag, nu minstens een weekend. Kan een uurtje of zo achter de machine zitten, op een hele goede dag misschien 2, maar dan houdt het ook wel weer op. En als ik dan eigenwijs ben en tóch langer doorga, moet ik dat de volgende dagen bezuren. Toch wil ik het niet opgeven want ik vind het veel te leuk om te doen!
@ Sandrina, ja dat hoop ik ook! Zou voor iedereen goed zijn wat zon. Overigens hadden we hier in het bos code oranje. Dat is nu na de regen weer over maar droog is het daar nog wel.
@Patpen, zeer herkenbaar!
Ik had het er ook met de coupeuse er nog over, maar het schijnt dat iedereen die zelf naait erg kritisch wordt op den duur. Ik naai uit pure noodzaak, leuk is dan niet meer zo van toepassing. Ik zou wel graag een naaiclubje of zo hier bij de hand hebben. Misschien dat ik dan mezelf er wat meer toe kon zetten ook . Maar vaak ben ik bij het idee al moe....
Sylivia_B: ik heb zo'n clubje bij de hand. Maandagvond ga ik, vaste prik. Alleen niet als ik ziek ben. Nog maar tweemaal gebeurd in 1,5 jaar. Ik ben ook best kritisch geworden, maar hoop dat ik er wat van leer. Nu is de volgende uitdaging: gilet MET voering. De goede kanten op elkaar stikken daarna de voering DOOR DE SCHOUDERNADEN NAAR BOVEN HALEN. Heb het al half klaar; nu even nadenken of ik het wel kan.
Ik heb nog nooit naailes gehad . Ook geen behoefte aan. Mensen vragen wel eens of ik geen naailes wil geven. Maar daar heb ik het geduld niet voor... Van de andere kant: het kan héél motiverend werken om met een groepje eens de zoveel tijd bij elkaar te komen. Je leert van elkaar en het stimuleert om verder te gaan met je werk.
Wat een voering betreft: persoonlijk vind ik het prettiger (en makkelijker) om van de voering een stuk zijnaad open te laten en daar het gilet door te keren ipv via de schoudernaden. Via een zijnaad heb je meer ruimte om te keren namelijk. Door een schoudernaad moet je een behoorlijke prop wurmen (de voorpanden). Daarna moet je dan de voorpanden weer goed in model zien te krijgen via die kleine opening in de schoudernaad.
Sandrina
Geplaatst: 22-04-13 15:32
Patpen: deze voering doe ik nu even zo. Is eerste maal en de juf zei het zo. Ik ben normaal niet zo gedwee, maar heb dit nog niet eerder gedaan. Juf vertelde dat er nog meer manieren zijn, maar de schouder is breed genoeg om zo te keren. Ik doe het dus even zo. Eerst gewoon, dan kunstjes! \
Overigens, de bloeze die ik maakte voor vriendin is af. Ik maak voorlopig even geen SIMPLICITY patroon meer. Deze was slecht gemaakt; lijkt wel of de onderkant voor mt 48 was en de boezem voor mt 56! Had daar veel ruimte over; geen gezicht. P.S. Vriendin heeft normale boezempartij.
Nooor_
Geplaatst: 24-04-13 16:35
Mag ik hier ook meepraten? (: Ik wil voor de Elf Fantasy Fair volgend jaar zelf een kostuum (of iig een gedeelte ervan) zelf maken. Voor een toneelstuk op school heb ik afgelopen jaar geholpen met het maken van de kostuums (Alice in wonderland was het) dus ik heb wel wat ervaring, maar het was allemaal verre van perfect en ik heb hiervoor niet met patronen gewerkt dus dat wordt ook iets nieuws Mijn moeder heeft (gelukkig) een naaimachine, maar ik heb nog nooit hiermee gewerkt dus dat wordt even oefenen. Gelukkig heb ik nog een jaar Ik begin nu al met ideeën omdat het toch nog wel een half jaar duurt voordat ik alles binnen heb en de naaimachine goed door heb etc.
EN ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voor het kostuum (ideeën in ieder geval) Ik heb al wel een idee, alleen weet ik niet wat voor rok ik wil. Ik heb namelijk al een korset (wat hierop lijkt) en ik wil een zwarte cape maken met paarse voering. (lichtpaars, ik heb een masker in een hele mooie kleur paars namelijk, erbij) Nou wil ik een rok maken die hierbij past (met een niet al te moeilijk patroon hopelijk), alleen heb ik niet echt een idee wat voor een rok. Ik zag ook dit patroon, en zo'n idee lijkt me ook heel leuk, maar dit lijkt me ook wel moeilijker. Dus wat vinden jullie? (:
Bismarck
Geplaatst: 24-04-13 18:01
Ik zou voor een truly victorian patroon gaan als ik jou was. Simplicty kloppen de maten vaak niet van. TV heeft duidelijke instructies, fijn papier en zit goed in elkaar. En ik vind de pasvorm veel mooier.
patpen
Geplaatst: 24-04-13 18:50
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met Simplicity patronen. Je moet er wel rekening mee houden dat er al 1,5 cm naadtoeslag in het patroon zit. Nou knip ik al mijn stoffen met 1,5 cm naadtoeslag. Wat ik vaak hoor van mensen die problemen hebben met Simplicity, is dat ze geen rekening hadden gehouden met die naadtoeslag en daarom met hele rare maten uitkwamen. De patronen van Burda en Butterick zijn ook heel erg goed! Maar ik zou de rok simpel houden met elastiek in de taille ipv een rits. Die rok vind ik wel erg leuk met die strook aan de onderkant. Goed te doen hoor die plooien! Als je dan aan de bovenkant elastiek zet, maak je het jezelf al weer iets makkelijker . Een cape is vaak wel iets lastiger. Heb je op de site van naaipatronen ook gekeken bij de carnavalskleding? Daar staan meerdere patronen van een cape tussen.
Het ligt denk ik aan je eigen bouw. Ik heb bij veel Amerikaanse merken last dat ze hele andere verhoudingen hebben dan bij de Europese dus buste veel groter dan taille en vaak te korte armen. Terwijl ik daar met bijvoorbeeld Burda geen last van heb.
Nooor: praat maar mee hoor. Ik kan dan wel niet zo heel goed naaien, maar heb wel in- en overzicht in naaien en patronen. Dat Butterick patroon van die historische jurk met cape heb ik ook. Ga er vrijdag stof voor kopen om de cape te maken. Als ik iets geks tegenkom, zal ik het melden. Martina: ik ben dus niet de enige die tegen slechte patronen oploopt; Ik heb me kapot geërgerd dat de boezem niet klopte. Burda en Knip hebben prima patronen; 'kloppen' eigenlijk altijd. Patpen: ik weet dat Simplicity met naad is gemaakt; dat ik totaal verkeerd ging heeft met extra naad niets te maken. (Anders zou ie overal te groot/klien zijn geworden) Ben de verkleed-kleren voor de intocht van de Eperpaarden 4-daagse aan het maken. Nee, ik verklap niet hoe we gaan. Ik laat wel foto's zien als we terug uit Epe zijn.
De boordjes zitten gewoon genaaid, de biesjes onder tussen de benen zitten idd kamsnaps op . Die zaten er alleen nog niet op bij deze foto, maar ze hebben dezelfde kleur als de biesjes.